Remsysteem ATE/?? (UPDATE: Filmpje, remmen okay)

Forumindex Forums Modellen Astra Remsysteem ATE/?? (UPDATE: Filmpje, remmen okay)

  • Dit onderwerp is leeg.
23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #17249612
    GooneyBird
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 February 2010

      Update: Filmpje gemaakt, maar remmen lijken in orde…
      Update: Nieuwe klauw, piept bij niet-remmen. Zie post onderin

      Vandaag op het circuit Zandvoort geweest voor een gevorderde rijtraining met je eigen auto (enorm aan te raden, overigens), wanneer plots mijn rechtervoorrem vast slaat. Dus de Astra terug gehobbelt naar de werkplaats aldaar om er achter te komen dat
      a) de voorrem bloedheet is
      b) de schijf nu groeven heeft en
      c) de remcilinder rechts-voor niet meer goed terug komt, waardoor mijn remmen aan blijven lopen, en bij elke keer remmen strakker gaan zitten. (Zuiger komt eruit, gaat weer stukje terug maar niet helemaal. Komt daarna weer uit, blijft nog een stukje verder uitsteken etc. etc. etc.)

      Beetje een kloteplek om er op het circuit achter te komen, maar goed…

      Nu zit ik online te kijken voor een complete andere remklauw (dit is namelijk niet de eerste keer dat het gebeurd, meestal komt ie wel terug als het afkoelt, maar relaxt is anders), maar er zijn heel veel verschillende systemen. Aan de vorm van de blokjes te zien heb ik een ATE-systeem, maar ik zie ook Bosch en TRW staan. Dat zal vast niet uitwisselbaar zijn… Is er een manier om zeker te weten wat voor remmen ik heb voordat ik de verkeede bestel?

      Overigens was de dag niet geheel aan schrot. M’n vriendin was mee met haar eigen auto, en we hebben de Tigra dus de rest van de dag samen gebruikt. Top karretje, overigens, ook volgens de instructeur.

      #18037217
      GSI Racer
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 June 2009

        Hey,

        grote kans dat je zuiger in de klauw vast zit (met name als er flink mee getrapt word)
        ff een andere klauw uithalen, e.v.t op de sloop.

        het remsysteem is van het merk ATE.
        de blokken die erin gaan kunnen van Bosch of TRW zijn, of nog van andere merken. Ferodo of Jurid bijv. enz….

        #18037218
        Haasje17
        Moderator
          Lid sinds:
          8 September 2009

          Als het een G betreft zijn de klauwen voor ATE en Achter Bosch, en latere g modelen hebben achter lucas klauwen.

          Tevens is er voor de g vrij weinig te krijgen aan andere klauwen voor de voorzijden omdat deze gedeeltelijk geintergreerd zit in de fusee.
          Oja, indien nodig heb ik nog twee klauwen liggen van een G hebben ongeveer 90.000 km onder mijn auto gezeten en zijn nog helmaal in orde.

          #18037219
          Famempeters
            Lid sinds:
            8 March 2008

            Mocht je een 4 gats wiel bout systeem hebben ???

            dan heb ik een set remschijven liggen fout besteld/geleverd hebben 500 km op mijn Vectra gezeten zijn splinternieuw . en een set remblokken nieuw in de verpakking
            ATE wil ik eventueel voor 75€ all in op je auto zetten,zorg je zelf voor een remklauw dan monteer ik de boel voor die prijs voor je op de auto .

            Bert

            #18037220
            GooneyBird
            Deelnemer
              Lid sinds:
              11 February 2010

              Bedankt allen. Ik heb via onderdelenlijn nu een juiste klauw weten te vinden, die zal als het goed is dinsdag of woensdag arriveren.


              @Bert
              : Dank je. Inbouwen en ontluchten gaat zelf wel lukken denk ik. Schijven en blokken zijn nog in redelijk goede staat. (Links is sowiezo goed en +/- een jaar oud, rechts is iets gegroefd maar minder erg dan verwacht.) Met de iets gegroefde rechterschijf valt mijns inziens nog goed te rijden zodra de blokjes zich erop aangepast hebben. Mocht dat niet zo zijn dan laat ik het je uiteraard weten en rol ik richting Hoofddorp. Maar daarvoor moet de auto eerst weer rijden, dus een klauw hebben en van z’n pootjes in de achtertuin af zijn. :)

              #18037221
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                @Haasje17 wrote:

                Als het een G betreft zijn de klauwen voor ATE en Achter Bosch, en latere g modelen hebben achter lucas klauwen.

                Tevens is er voor de g vrij weinig te krijgen aan andere klauwen voor de voorzijden omdat deze gedeeltelijk geintergreerd zit in de fusee.
                Oja, indien nodig heb ik nog twee klauwen liggen van een G hebben ongeveer 90.000 km onder mijn auto gezeten en zijn nog helmaal in orde.

                Geintregeerd in klauw:

                Dat geld alleen voor de astra’s G met 4gaats onderstel.

                Onze EX 1.8 16V en de Turbo hebben Gewoon losse klauwen..

                Willem

                #18037222
                Haasje17
                Moderator
                  Lid sinds:
                  8 September 2009

                  Inderdaad, maar het ging hier ook om een 1.6 16v welke een 4 gaats ondersel heeft.

                  #18037223
                  GooneyBird
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    11 February 2010

                    UPDATE:
                    Okay, ik heb dus vandaag de klauw vervangen, en hij remt weer goed. Yay!

                    Alleen; als ik de remmen nu warm rem, piept de auto bij rem los tot +/- 20kmh. Ik heb met warme remmen op een parkeerplaatsje geluisterd, en het piepen lijkt bij de blokjes vandaan te komen. Als ik de auto op krik en aan het wiel draai komt de klauw wel goed los van de schijf.

                    Zou dit opgelost kunnen worden met een nieuwe schijf+blokjes? Want dan maak ik graag gebruik van Bert’s aanbod.

                    #18037224
                    GSI Racer
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      25 June 2009

                      als de blokken nog dik genoeg zijn kun je de randen van de blokken eens afschuinen.
                      dan is het voor 99% zeker weg :thumb

                      #18037225
                      GooneyBird
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        11 February 2010

                        Randje er vanaf gehaald, probleem blijft…. Grotere rand er af halen?

                        #18037226
                        red-bull
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          heb je nog steeds je oude remschijven eropzitten??

                          die met de groeven en die kokend heet is geweest??…. :shock:

                          #18037227
                          GooneyBird
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            11 February 2010

                            Die zit er nog op ja. De groeven vallen heel erg mee, hooguit een kwart millimeter in 1 groef, de ander nog wat ondieper. Maar als het op te lossen is met nieuwe schijven….

                            #18037228
                            Haasje17
                            Moderator
                              Lid sinds:
                              8 September 2009

                              Maak eens een filmpje vanhet geluid. Als je je aut opkrikt en je wiebelt met je wiel en draaid word het dan meer of minder? Trilt het stuur bij het remmen?

                              #18037229
                              GSI Racer
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                25 June 2009

                                dan zullen de schijven wel gaar zijn denk ik hoor :vertag

                                wat voor een blokken heb je erop?
                                van die sport blokken toevallig?

                                #18037230
                                GooneyBird
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  11 February 2010

                                  Ik zal zo even de auto met een pootje in de lucht gooien en een filmpje maken. Het vervelende is, hij piept nu aan beide kanten, ook de linkerkant die dus niet heet geworden is….

                                  Geen sport-blokken, gewoon normale blokken van OEM-kwaliteit.

                                  #18037231
                                  Haasje17
                                  Moderator
                                    Lid sinds:
                                    8 September 2009

                                    Zitten de beugels op de klauwen wel goed vast? Als die niet goed zitten kan het remblokje een beetje kantelen en piept die ook.

                                    #18037232
                                    GooneyBird
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      11 February 2010

                                      Het ene blokje zit gewoon in de zuiger gedrukt met dat klemmetje. De andere kant zit volgens mij goed vast met de clip en dat gebogen ijzerdraadje er omheen. Het rare is dat het weg gaat als ik een beetje rem, en pas weer terug kom als ik de rem los laat.

                                      #18037233
                                      GooneyBird
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        11 February 2010

                                        [youtube:1xholg3d]http://www.youtube.com/watch?v=NzZMNQvKVCE[/youtube:1xholg3d]

                                        Ik heb de hele santekraam uit elkaar gehaald (klauw eraf, schijf eraf) en als ik aan de as draai blijft het geluid komen. Met andere woorden, het zit dus niet in de remmen, maar ik snap dan niet waarom het gepiep ophoudt als ik de rem aanraak.

                                        Ik hoop dat het een beetje te horen is, maar het is een hoog rubber-achtig gepiep als de as draait. Als je rijdt is het een onderbroken toon (*piep-piep-piep*) tot zo’n beetje 40 kmh, daarboven hoor je het niet meer.

                                        (en ja, de velgen zijn vies en het center-dopje is weg. Die is er af gevallen ergens tussen hier en Zaandam. Ik heb nieuwe liggen met het Opel-logo maar die gaan er pas op als ik de velgen heb laten spuiten.)

                                        #18037234
                                        GSI Racer
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          25 June 2009

                                          dit heb ik eens eerder gehad bij een Astra G, toen wat het het wiellager wat zo’n geluid maakte.

                                          #18037235
                                          GooneyBird
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            11 February 2010

                                            Kan het kwaad? Ik ga namelijk over dik 2 weken met de auto op vakantie naar Duitsland, en heb nu dus nog tijd om te te vervangen mocht dat nodig zijn.

                                            #18037236
                                            GSI Racer
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              25 June 2009

                                              op dit moment zal het geen kwaad kunnen, maar het KAN wel erger worden ja ;)

                                              #18037237
                                              GooneyBird
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                11 February 2010

                                                Dat risico neem ik dan. :) Over dik anderhalve maand heeft de auto toch weer een grote beurt gepland staan, dan kan mijn Lokale Vriendelijke Garage hier meteen naar kijken.

                                                Ik ben allang blij dat het de remmen niet zijn. Ik was wel even klaar met remmen-gedoe na die vastgelopen klauw.

                                                #18037238
                                                Haasje17
                                                Moderator
                                                  Lid sinds:
                                                  8 September 2009

                                                  Ik zou ze toch vervangen voordat je verder gaat rijden. Voor de apk kan het een afkeurpunt worden als ze teveel speling hebben.
                                                  Nu kan dit ook nog eens te heet gaan worden als ze echt stuk zijn en gaan vastlopen en dat ga je niet graag hebben met 120 km/h. Dat je wiellagers gaan haperen. En ik neem aan dat je wel gang zal maken in duitsland op de autobahn dus vervangen vooraf. Vastloper kan betekenen dat rechts of links begint af te remmen.

                                                23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
                                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.