Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Remsysteem ATE/?? (UPDATE: Filmpje, remmen okay)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 juni 2012 om 21:19 #17249612
Update: Filmpje gemaakt, maar remmen lijken in orde…
Update: Nieuwe klauw, piept bij niet-remmen. Zie post onderinVandaag op het circuit Zandvoort geweest voor een gevorderde rijtraining met je eigen auto (enorm aan te raden, overigens), wanneer plots mijn rechtervoorrem vast slaat. Dus de Astra terug gehobbelt naar de werkplaats aldaar om er achter te komen dat
a) de voorrem bloedheet is
b) de schijf nu groeven heeft en
c) de remcilinder rechts-voor niet meer goed terug komt, waardoor mijn remmen aan blijven lopen, en bij elke keer remmen strakker gaan zitten. (Zuiger komt eruit, gaat weer stukje terug maar niet helemaal. Komt daarna weer uit, blijft nog een stukje verder uitsteken etc. etc. etc.)Beetje een kloteplek om er op het circuit achter te komen, maar goed…
Nu zit ik online te kijken voor een complete andere remklauw (dit is namelijk niet de eerste keer dat het gebeurd, meestal komt ie wel terug als het afkoelt, maar relaxt is anders), maar er zijn heel veel verschillende systemen. Aan de vorm van de blokjes te zien heb ik een ATE-systeem, maar ik zie ook Bosch en TRW staan. Dat zal vast niet uitwisselbaar zijn… Is er een manier om zeker te weten wat voor remmen ik heb voordat ik de verkeede bestel?
Overigens was de dag niet geheel aan schrot. M’n vriendin was mee met haar eigen auto, en we hebben de Tigra dus de rest van de dag samen gebruikt. Top karretje, overigens, ook volgens de instructeur.
15 juni 2012 om 20:08 #18037217Hey,
grote kans dat je zuiger in de klauw vast zit (met name als er flink mee getrapt word)
ff een andere klauw uithalen, e.v.t op de sloop.het remsysteem is van het merk ATE.
de blokken die erin gaan kunnen van Bosch of TRW zijn, of nog van andere merken. Ferodo of Jurid bijv. enz….16 juni 2012 om 06:30 #18037218Als het een G betreft zijn de klauwen voor ATE en Achter Bosch, en latere g modelen hebben achter lucas klauwen.
Tevens is er voor de g vrij weinig te krijgen aan andere klauwen voor de voorzijden omdat deze gedeeltelijk geintergreerd zit in de fusee.
Oja, indien nodig heb ik nog twee klauwen liggen van een G hebben ongeveer 90.000 km onder mijn auto gezeten en zijn nog helmaal in orde.16 juni 2012 om 08:34 #18037219Mocht je een 4 gats wiel bout systeem hebben ???
dan heb ik een set remschijven liggen fout besteld/geleverd hebben 500 km op mijn Vectra gezeten zijn splinternieuw . en een set remblokken nieuw in de verpakking
ATE wil ik eventueel voor 75€ all in op je auto zetten,zorg je zelf voor een remklauw dan monteer ik de boel voor die prijs voor je op de auto .Bert
16 juni 2012 om 11:54 #18037220Bedankt allen. Ik heb via onderdelenlijn nu een juiste klauw weten te vinden, die zal als het goed is dinsdag of woensdag arriveren.
@Bert: Dank je. Inbouwen en ontluchten gaat zelf wel lukken denk ik. Schijven en blokken zijn nog in redelijk goede staat. (Links is sowiezo goed en +/- een jaar oud, rechts is iets gegroefd maar minder erg dan verwacht.) Met de iets gegroefde rechterschijf valt mijns inziens nog goed te rijden zodra de blokjes zich erop aangepast hebben. Mocht dat niet zo zijn dan laat ik het je uiteraard weten en rol ik richting Hoofddorp. Maar daarvoor moet de auto eerst weer rijden, dus een klauw hebben en van z’n pootjes in de achtertuin af zijn. :)17 juni 2012 om 19:43 #18037221@Haasje17 wrote:
Als het een G betreft zijn de klauwen voor ATE en Achter Bosch, en latere g modelen hebben achter lucas klauwen.
Tevens is er voor de g vrij weinig te krijgen aan andere klauwen voor de voorzijden omdat deze gedeeltelijk geintergreerd zit in de fusee.
Oja, indien nodig heb ik nog twee klauwen liggen van een G hebben ongeveer 90.000 km onder mijn auto gezeten en zijn nog helmaal in orde.Geintregeerd in klauw:
Dat geld alleen voor de astra’s G met 4gaats onderstel.
Onze EX 1.8 16V en de Turbo hebben Gewoon losse klauwen..
Willem
17 juni 2012 om 22:25 #18037222Inderdaad, maar het ging hier ook om een 1.6 16v welke een 4 gaats ondersel heeft.
19 juni 2012 om 18:47 #18037223UPDATE:
Okay, ik heb dus vandaag de klauw vervangen, en hij remt weer goed. Yay!Alleen; als ik de remmen nu warm rem, piept de auto bij rem los tot +/- 20kmh. Ik heb met warme remmen op een parkeerplaatsje geluisterd, en het piepen lijkt bij de blokjes vandaan te komen. Als ik de auto op krik en aan het wiel draai komt de klauw wel goed los van de schijf.
Zou dit opgelost kunnen worden met een nieuwe schijf+blokjes? Want dan maak ik graag gebruik van Bert’s aanbod.
19 juni 2012 om 18:56 #18037224als de blokken nog dik genoeg zijn kun je de randen van de blokken eens afschuinen.
dan is het voor 99% zeker weg :thumb22 juni 2012 om 14:25 #18037225Randje er vanaf gehaald, probleem blijft…. Grotere rand er af halen?
24 juni 2012 om 10:31 #18037226heb je nog steeds je oude remschijven eropzitten??
die met de groeven en die kokend heet is geweest??…. :shock:
24 juni 2012 om 10:47 #18037227Die zit er nog op ja. De groeven vallen heel erg mee, hooguit een kwart millimeter in 1 groef, de ander nog wat ondieper. Maar als het op te lossen is met nieuwe schijven….
24 juni 2012 om 12:27 #18037228Maak eens een filmpje vanhet geluid. Als je je aut opkrikt en je wiebelt met je wiel en draaid word het dan meer of minder? Trilt het stuur bij het remmen?
25 juni 2012 om 12:17 #18037229dan zullen de schijven wel gaar zijn denk ik hoor :vertag
wat voor een blokken heb je erop?
van die sport blokken toevallig?26 juni 2012 om 09:28 #18037230Ik zal zo even de auto met een pootje in de lucht gooien en een filmpje maken. Het vervelende is, hij piept nu aan beide kanten, ook de linkerkant die dus niet heet geworden is….
Geen sport-blokken, gewoon normale blokken van OEM-kwaliteit.
26 juni 2012 om 10:46 #18037231Zitten de beugels op de klauwen wel goed vast? Als die niet goed zitten kan het remblokje een beetje kantelen en piept die ook.
26 juni 2012 om 11:12 #18037232Het ene blokje zit gewoon in de zuiger gedrukt met dat klemmetje. De andere kant zit volgens mij goed vast met de clip en dat gebogen ijzerdraadje er omheen. Het rare is dat het weg gaat als ik een beetje rem, en pas weer terug kom als ik de rem los laat.
26 juni 2012 om 17:23 #18037233[youtube:1xholg3d]http://www.youtube.com/watch?v=NzZMNQvKVCE[/youtube:1xholg3d]
Ik heb de hele santekraam uit elkaar gehaald (klauw eraf, schijf eraf) en als ik aan de as draai blijft het geluid komen. Met andere woorden, het zit dus niet in de remmen, maar ik snap dan niet waarom het gepiep ophoudt als ik de rem aanraak.
Ik hoop dat het een beetje te horen is, maar het is een hoog rubber-achtig gepiep als de as draait. Als je rijdt is het een onderbroken toon (*piep-piep-piep*) tot zo’n beetje 40 kmh, daarboven hoor je het niet meer.
(en ja, de velgen zijn vies en het center-dopje is weg. Die is er af gevallen ergens tussen hier en Zaandam. Ik heb nieuwe liggen met het Opel-logo maar die gaan er pas op als ik de velgen heb laten spuiten.)
26 juni 2012 om 20:40 #18037234dit heb ik eens eerder gehad bij een Astra G, toen wat het het wiellager wat zo’n geluid maakte.
26 juni 2012 om 20:45 #18037235Kan het kwaad? Ik ga namelijk over dik 2 weken met de auto op vakantie naar Duitsland, en heb nu dus nog tijd om te te vervangen mocht dat nodig zijn.
26 juni 2012 om 20:49 #18037236op dit moment zal het geen kwaad kunnen, maar het KAN wel erger worden ja ;)
26 juni 2012 om 20:55 #18037237Dat risico neem ik dan. :) Over dik anderhalve maand heeft de auto toch weer een grote beurt gepland staan, dan kan mijn Lokale Vriendelijke Garage hier meteen naar kijken.
Ik ben allang blij dat het de remmen niet zijn. Ik was wel even klaar met remmen-gedoe na die vastgelopen klauw.
27 juni 2012 om 04:39 #18037238Ik zou ze toch vervangen voordat je verder gaat rijden. Voor de apk kan het een afkeurpunt worden als ze teveel speling hebben.
Nu kan dit ook nog eens te heet gaan worden als ze echt stuk zijn en gaan vastlopen en dat ga je niet graag hebben met 120 km/h. Dat je wiellagers gaan haperen. En ik neem aan dat je wel gang zal maken in duitsland op de autobahn dus vervangen vooraf. Vastloper kan betekenen dat rechts of links begint af te remmen. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.