remleidingen zafira van 1999/2000

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) remleidingen zafira van 1999/2000

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17259021
    mwinkens
      Lid sinds:
      4 July 2013

      Hallo,

      Ik ben nieuw hier…

      ik heb vandaag mijn opel zafira even naar de garage gebracht voor TUF ( yep ik woon in duitsland).

      en de remleiidng was flink verroest,hij heft het me laten zien….

      dus was vanaf het voor wiel dan kwamen van die rubbere nippels en dan de remleidingen ( 2 stuks)…vanaf de nippels zn 20cm goed dan begon de roest…toch wel zn 30-40 cm lang dan was de leiding weer goed…
      dus dat stuk moest vervangen worden…kosten

      700 euro….jeetje…echt waar is dat zo duur?

      nu wild eik vragen of jullie hier iets van weten

      groetjes
      Monique

      #18157167
      Opeltje17
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 January 2012

        Welkom :thumb

        Remleidingen roesten inderdaad veel bij de A zafira’s en de astra G’s maar €700,- is wel heel veel geld voor een paar remleidingen.

        Gewoon een paar op maat laten maken koppelingen eraan en monteren maar €700,- zou ik niet mee akkoord gaan.

        #18157168
        mwinkens
          Lid sinds:
          4 July 2013

          Hallo,

          Bedankt voor snelle reactie..

          Weet U dan ook misschien waar ik die los kan kopen en wat die ongeveer zouden kunnen kosten?

          en dus naar iemand vragen die ze dan voor me er onder wil maken?

          groetjes
          Monique

          #18157169
          Opeltje17
          Deelnemer
            Lid sinds:
            18 January 2012

            Durf niet te zeggen wat het gaat kosten.

            Wat ik zou doen is het rotte stuk ertussenuit halen en dan een nieuw stuk er tussen plaatsen d.m.v koppelstukjes zijn vast garage’s die dit kunnen voor heel wat minder als €700,-

            De garage waar de auto gekeurd is heeft gewoon 2 hele nieuwe rem leidingen gerekend+ arbeidsloon en vervangen is bij deze auto’s gewoon heel veel werk en dus duur(evengoed is €700,- te duur)

            Dus zal vast wel ergens een beun zijn die alleen de rotte stukjes remleiding weg kan halen en er een stuk nieuw tussen zetten.

            #18157170
            vfrmarcel
            Deelnemer
              Lid sinds:
              2 December 2012

              mijn buren moeten in nederland bij de dealer 800€ aftikken :(

              #18157171
              Fearless
              Deelnemer
                Lid sinds:
                9 January 2005

                Die aan de voorzijde gewoon vervangen tot aan de pomp.

                Als die al rot is in de bochtjes om de chassisbalk dan is ie verderop ook rot! NIET GOKKEN MET JE REMLEIDINGEN!

                De leiding linksvoor is een makkie. Rechtsvoor is wat lastiger, maar als je simpel en snel wil zijn doe je hem boven aan langs het schutbord.

                Heb je een zafira a of een astra g en zijn je remleidingen nog in orde, zorg dan dat ze bij rond de chassisbalk genoeg ruimte hebben. Ik zet er zelf nog wel eens een schroevendraaier tussen en buig ze van de balk af. Zo blijft daar geen troep/vocht aan hangen en rotten ze minder snel.

                Heb er intussen ook al genoeg vervangen. Zelfs een leiding die er redelijk uitzag gaf de geest bij de 700NM druktest.
                Ook de leidingen onderlangs zijn vaak aan vervanging toe. Deze zijn lekker simpel, die zijn namelijk al voorzien van koppelstukjes tot vanaf het subframe voor tot aan de achteras

                700 is veel geld, maar hou er ook rekening mee dat het veel werk is, en rotwerk.

                #18157172
                mwinkens
                  Lid sinds:
                  4 July 2013

                  Goede morgen,

                  ik heb onder de auto gestaan..met aan mijn rechter hand de Linker voor wiel. ik zag de 2 remleidingen naast elkaar lopen..vanaf wiel tot aan de nippels was in oorde zei de monteur..dan vanaf de nippels was de leiding ook nog even goed en dan kwam de roest bij beide leidingen zn 30 cm…en dan was de leiding weer goed. dus ik dacht zel ( als vrouw die alleen maar weet als de auto maar lekker zit en kleur goed is) dus tussen de nippels een nieuw stukje remleiding 2x dan…en dan moet dan zo veel kosten? ik ben nu ook indd aan het kijken of ik die leidingen zelf kan kopen en iemand vraag om me die er onder te doen…ben dan wel vaak niet zn held om terug te gaan naar de garage van het is gemaakt nu graag alleen TUF…ben dan altijd bang dat ze dna iets anders vinden waar door ik hun mag betalen..ben ja leek in auto;s. en die vrouwen kan je van alles wijs maken.

                  vandaag even sloops afbellen..want knapje van achter ligt is ook stuk en dat mag hier ook niet krijg je hem ook niet door de TUF..kapje kost 100 euro….mijn god…wil gewoon auto rijden straks heb ik een auto die duurde was dan in de aanschaf.

                  groetjes Monique

                  #18157173
                  Josenmarjelle
                    Lid sinds:
                    13 July 2013

                    Hallo,

                    Ik ben ook nieuw hier sinds vandaag.
                    Ben nu twee weken in het bezit van een Opel Zafira uit 2002.
                    Deze week de Opel weggebracht voor een kleine beurt.
                    Toen ik de auto ging halen kreeg ik ook de mededeling dat mijn rechter remleiding voor
                    ook erg geroest was. Ik werd adviseert om de leiding te vervangen ook omdat ik maandag
                    met de auto naar Berlijn ga. Echter betaalde ik in totaal 186€ all in.
                    Echter niet bij Opel maar gewoon bij mij vak garage om de hoek daar heb ik ook 100% vertrouwen in.
                    Als je bij de dealer gaat dan denk ik dat je ook hun gebouw moet mee betalen.

                    Groetjes Jos

                    #18157174
                    rinus747
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      31 May 2010

                      Remleidingen is inderdaad een hele klus. Ben er vorig jaar aan begonnen bij mijn Zaf A uit 2002.

                      Met goed gereedschap (flens persje van 150 euro) en 100 euro aan koper nikkel kom je een heel eind als je echt handig bent, en 2 vrije dagen hebt. Ga niet aan de slag met zo’n hobby setje van 30 euro!

                      Tips:
                      – Rechte voorwiel is het meest kritisch. Achter de motor roest het het hartst.
                      – Tip: Leg de leiding van het rechter voorwiel niet op de oude plaats, maar bovenlangs de motor vlak onder de ruitenwissers.
                      – De twee lange leidingen midden onder de wagen is 2e prioriteit.
                      – Tip: Knip de leiding halfweg tussen alle beugeltjes doormidden, en SCHUIF de restjes uit de beugeltjes dan breken de plastic beugels niet.
                      – 3e prioriteit is de leiding onder het reservewiel.
                      – 4e prioriteit, en lastig bijkomen zijn diverse leidingen links voor. Die ga ik volgend jaar doen.
                      – Tip: Combineer dat met afhalen van versnellingsbak, nieuwe koppeling, nieuwe keerring achter de koppeling en keerringen distributie. Als de bak en onderframe er uit is zijn de leidingen goed bereikbaar.

                      Top Tip: Doe dit gewoon als routine als de wagen 8 jaar oud is. Dan kun je weer 20 jaar veilig verder. Wachten tot het te laat is heeft geen zin. Verder kun je dan, mooi verspreid, elk jaar een stukje doen. Dat is wel net zo prettig.

                      Groeten Rinus

                      #18157175
                      PVB
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        25 April 2006

                        Ik heb het ook gehad en was ongeveer 300euro kwijt inclusief APK kleine beurt en vervangen remleidingen.

                        #18157176
                        duncs
                          Lid sinds:
                          8 December 2008

                          ik heb ze van voor tot achter nieuw en ik was €200,- kwijt inc. apk

                          #18157177
                          Fearless
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            9 January 2005

                            Dat is echt een koopje hoor.

                            #18368578
                            turbo_henky
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              13 February 2014

                              Ik moet voor de APK mijn remleiding rechts voor vervangen. Ik kan er inderdaad niet bij en ik had ook bedacht om de leiding onder de ruitenwissers langs te laten lopen. Echter moet ik de oude leiding wel weg halen of mag ik die laten zitten? Als ik die laat zitten ziet de keurmeester niet dat deze niet is aangesloten en dus afkeur?

                              En hoe zet de nieuwe remleiding netjes vast?

                              Graag tips en trics hoe dit op te lossen!

                              edit: Het is gelukt. De nieuwe remleiding licht onder de ruitenwissers door en de oude heb ik eruit kunnen halen.

                              Hendrik

                              #18369118
                              rinus747
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                31 May 2010

                                Bak demonteren die onder de ruitenwissers hangt. Dan kun je er goed bij. Neem koperen leiding. Op diverse plaatsen vastzetten met een zelftappertjes en een beugeltje waar een rubber hoesje omheen zit.

                                De oude leiding gewoon “met geweld” er uit rukken. Hij zit met plastic houdertjes vast, en die knappen makkelijk door. Ook af en toe buigen helpt. De leiding is meestal bij de houdertjes zo verroest dat hij makkelijk afbreekt.

                                Het deel achter de motor is het meest kwetsbaar. Als dat gaat roesten begint het ook elders. Koop binnenkort maar een rol koperleiding, en een goed fels setje, en ga alles maar vervangen. Onder de wagen de leiding in stukkken knippen en uit de plastic houdertjes SCHUIVEN. Dan blijven de houdertjes ongebroken en goed. De nieuwe leiding kun je er dan zo in klikken. Neem ook mooie nieuwe metalen koppelinkjes. Werken met roestige zooi kan, maar is een ellende omdat je met de sleutel vaak flink kracht moet zetten, en de zeskante koppen raken snel beschadigd als ze roestig zijn. Overal is trouwens aardig goed bij te komen verder. Vooral als je het relais bakje vlak bij het remvloeistofvat even losneemt en opzij duwt. Desondanks wel een dagje werk. Koop ook een simpel hand-vacuum pompje, dat maakt het heel makkelijk de remvloeistof door de leidingen te zuigen, en de luchtbellen er uit te krijgen. Altijd fijn om te eindigen met goed gereedschap (GOED hydraulisch fels setje, en goedkoop hand pompje), en het totaal van de aktie blijft flink goedkoper dan naar de garage lopen ;)

                                 

                                #18369130
                                turbo_henky
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  13 February 2014

                                  Hoi Rinus,

                                  Bedankt voor je antwoord. Ik heb echter reeds de nieuwe (koperen) leiding erin zitten en de oude verwijdert. De leidingen naar de achterwielen heb ik voorgaande jaren al stukje voor stukje vervangen. Een leiding naar een achterwiel bestaat uit 3 delen. 1ste jaar moesten de 2 middelste delen vervangen worden, het 2de jaar de achterste delen en het 3de jaar de voorste delen. En nu het 4de jaar de leiding naar het rechter voorwiel. Ik kan nu al raden wat ik volgend jaar moet vervangen :)

                                  Ik zie echter ook bezine leidingen lopen achter het blok die al flink wat roest vertonen. Is dat geen afkeur voor de APK?

                                  Hendrik

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.