Remkracht

Forumindex Forums Modellen Grandland X Remkracht

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #18379709
    jjschelling
    Deelnemer
      Lid sinds:
      7 May 2019

      Hallo,

      Vraagje inmiddels de eerste 10.000km erop zitten op GLX 130pk Innovation benzine.

      Beetje pech gehad als remcylinder vervangen en brandstof pomp en bumper sensoren treden laat in met geluid signalen.

      Wat ik wel erg jammer vind is dat binnen de bebouwde kom de remmen zo snel fors remmen. Is dat normaal, hebben anderen dat ook?

      Als je van de oprit af gaat en maar iets te hard op het pendaal drukt sta je erg snel stil met bij behorende schok. Ook de eletronisch handrem overigens.

      Wellicht is dit normaal bij elektrische aangestuurde remmen.

      Groet, Johan

       

      #18379745
      Mokkaatje
      Deelnemer
        Lid sinds:
        24 October 2018

        Wees blij dat hij zo goed remt!

        idd best wel gevoelig, maar dat is een kwestie van wennen.

        ik ben er inmiddels zo aan gewend dat ik in mijn andere auto altijd even moet opletten dat ik het pedaal wat steviger moet intrappen.

        geeft maar weer aan dat je bewust moet zijn wat je doet!

        #18379766
        Hans GLX
        Deelnemer
          Lid sinds:
          19 May 2018

          [quote quote=18379745]Wees blij dat hij zo goed remt! idd best wel gevoelig, maar dat is een kwestie van wennen. ik ben er inmiddels zo aan gewend dat ik in mijn andere auto altijd even moet opletten dat ik het pedaal wat steviger moet intrappen. geeft maar weer aan dat je bewust moet zijn wat je doet![/quote]

          Klopt helemaal. Bij mijn eerste testrit viel me dat ook op, dat de remmen nogal heftig ingrijpen/reageren. Maar zoals gezegd, dat is even wennen. Ben je er eenmaal aan gewend, dan is er helemaal niks aan de hand, en werken de remmen perfect.

          #18379781
          jjschelling
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 May 2019

            Dan ben ik niet de enige. Hij remt erg straf vind ik, eigenlijk iets te gek bij lage snelheden. En als hij het niet doet hebben we ook al ervaring mee (vacuum pomp defect), dan rem je zonder de bekrachtiger en sta je op de ANWB te wachten ivm noodalarm.

            #18379809
            Hans GLX
            Deelnemer
              Lid sinds:
              19 May 2018

              [quote quote=18379781]Dan ben ik niet de enige. Hij remt erg straf vind ik, eigenlijk iets te gek bij lage snelheden. En als hij het niet doet hebben we ook al ervaring mee (vacuum pomp defect), dan rem je zonder de bekrachtiger en sta je op de ANWB te wachten ivm noodalarm.[/quote]

              Tjonge, wat hoor ik dan bij de gelukkige, dat ik tot op heden geen enkele storing of afwijking heb gehad. Als ik hier lees wat sommigen voor een pech hebben, dan heb ik werkelijk met ze te doen. Want het is beslist geen goedkoop product, dus je verwacht wél top kwaliteit. Ook heb ik de indruk, dat de eerste generatie GLX-n, veel minder, of geen storingen vertoont, dan de latere generaties. En misschien ben ik mogelijke problemen nét voor, door hem tijdig in te ruilen. Maar zoiets weet je natuurlijk pas achteraf, en na een jaar of vijf in gebruik. Dan heb je een eerlijker beeld.

              #18379812
              Quadrijder2
              Deelnemer
                Lid sinds:
                26 July 2015

                Ja hij remt echt heel staf , maar je raakt er snel aan gewend.

                Alleen bij een automatische noodstop (Als je die optie hebt) heb je het zelf niet meer in hand. Eerst een autootje in beeld dat je te dicht op je voorganger zit dan een piep signaal dat je moet remmen en daarna staat er in het scherm dat je moet remmen.

                Als je dan nog niet remt gaat hij automatisch vol in de ankers , prachtig systeem als je even niet op let :yahoo:

                #18379839
                jjschelling
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  7 May 2019

                  Automatsiche rem gelukkig nog niet mee gemaakt. Ook autostarten en achteruit rijden blijft wordt rem niet snel ntkoppeld. Van de dealer mag ik doorrijden, moet dan gas bij geven om hem automatisch van de rem te krijgen. Voelt niet fijn. Mijn GLX is overigens van periode zomer 2019, nog net in Frankrijk gebouwd.

                  #18379842
                  Hans GLX
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    19 May 2018

                    [quote quote=18379709]Hallo, Vraagje inmiddels de eerste 10.000km erop zitten op GLX 130pk Innovation benzine. Ook de eletronisch handrem overigens. Wellicht is dit normaal bij elektrische aangestuurde remmen. Groet, Johan[/quote]

                    Dag Johan, Wat bedoel je met: óok de elektronische handrem? Het is toch gebruikelijk dat je eerst je voet op de rem houd, en dan het knopje van de handrem indrukt? Dan is de handrem toch los? En wanneer je de motor afzet, gaat de handrem er automatisch op. Wat heb je daar dan voor problemen mee? En hoe kan een Opel adviseur nu tegen je zeggen: Gewoon wat meer gas geven, dan springt de rem vanzelf los??? Dat is toch grote onzin om dit geforceerd te doen? Of mis ik wat? :unsure:

                    Ook bij het achteruit rijden, los je toch eerst je handrem, door op het knopje te drukken?? Mijn GLX is van half dec 2017, dus ook in Frankrijk gebouwd.

                    #18379845
                    jjschelling
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      7 May 2019

                      Hallo Hans, gewoon volgens het boekje hoor. Dus met koppeling opkomen en beetje gas gaat hij er ook vanaf. Maar de dealer vertelde al dat het een bekend probleem is. Maar ik klaag niet hoor, ben benieuwd of anderen het ook hebben. Bij uitzetten werkt het systeem goed, bij achteruit wegrijden niet altijd.

                      Wegrijfunctie
                      Auto’s met handgeschakelde versnellingsbak: Door het koppelingspedaal in te trappen en iets te laten opkomen en het gaspedaal iets in te trappen zet u de elektrische handrem automatisch los. Dit is niet mogelijk als u tegelijkertijd aan schakelaar (p) trekt.

                      https%3A%2F%2Fwww.opel.nl%2Fcontent%2Fdam%2Fopel%2Fnetherlands%2Fbrochures%2Fmanuals%2Fgrandland_x%2FGrandland_X_MY18_MANUAL_NLNL.pdf

                       

                      #18379848
                      Hans GLX
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        19 May 2018

                        [quote quote=18379845]Hallo Hans, gewoon volgens het boekje hoor. Dus met koppeling opkomen en beetje gas gaat hij er ook vanaf. Maar de dealer vertelde al dat het een bekend probleem is. Maar ik klaag niet hoor, ben benieuwd of anderen het ook hebben. Bij uitzetten werkt het systeem goed, bij achteruit wegrijden niet altijd. Wegrijfunctie Auto’s met handgeschakelde versnellingsbak: Door het koppelingspedaal in te trappen en iets te laten opkomen en het gaspedaal iets in te trappen zet u de elektrische handrem automatisch los. Dit is niet mogelijk als u tegelijkertijd aan schakelaar (p) trekt. [/quote]

                        Okee Johan, zover was ik nog niet. Ik heb dat instructie boekje alleen maar gebruikt, bij de eerste keer de klok overzetten van winter naar zomertijd. Maar wegrijden met de handrem er nog op, dát is voor mij nieuw! Mijn wegrijfunctie is: Motor starten. Gordel om. Voet op de rem. Handrem lossen door op het knopje te drukken. In de versnelling zetten, en dan het eerste stukje even op temperatuur rijden. Oók bij achteruit rijden, eerst de handrem los. Ik heb het in heel mijn leven nog nooit anders gedaan. Oók niet onder het rijden, de handrem als noodrem gebruiken! (tenzij de gewone rem niet meer reageert….) By the way, ik rij al 48 jaar, en heb nu in 5 jaar tijd mijn 2e automaat. (eerst Mokka, nu Grandland)

                        #18379875
                        Quadrijder2
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          26 July 2015

                          Zo Hans dan doe je het al heel lang verkeerd. ?

                          Eerst de gebruiksaanwijzing lezen toch ?

                          #18379985
                          Hans GLX
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            19 May 2018

                            [quote quote=18379875]Zo Hans dan doe je het al heel lang verkeerd. ? Eerst de gebruiksaanwijzing lezen toch ?[/quote]

                            O ja joh? Nou laat ik je vertellen als je bij een 40 tonner weg wil rijden met de handrem er op,(luchtdruk) dan slaat de motor af hoor. Dat is mijn ervaring. En ook op al mijn vorige auto,s zat een mechanische rem. Dan is wegrijden met de handrem er op, onmogelijk!  De Grandland is mijn eerste auto met een elektrische handrem. Dus daar zou het anders kunnen zijn. Maar het komt zelfs niet in me op, om weg te rijden zonder eerst op de handremknop te drukken! En ik hoor dan ook dat de handrem zich lost, en het controle lampje van de handrem uitgaat. Dus @Quadrijder2, als ik het in jouw ogen al lang verkeerd doe, is dat hooguit 2,5 jaar??? En wat een instructieboekje je voorschrijft, is geen bevel hoor, maar slechts een richtlijn.

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.