Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Remklauw Manta B (OPGELOST)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 januari 2011 om 17:42 #17230282
Beste forumleden,
Ik heb de remklauw rechtsvoor gedemonteerd omdat deze rem aanliep en de auto bij het remmen naar rechts trok. Ik had hiervóór de klauw nog onder druk laten staan en wat WD-40 tussen de remzuiger en de klauw gespoten in de hoop dat het dan opgelost was. Dit was in het begin even het geval, maar als snel daarna was het probleem weer zoals oud en liep de rem weer aan.
Ik heb de remklauw vervolgens uit elkaar gehaald en de zuiger eruit gehaald. Het zag er op het eerste gezicht prima uit, maar zag onderin de cilinder wel wat ‘troep’. Dit heb ik uiteraard mooi schoongemaakt en alles ziet er weer als nieuw uit.
Nu was de planning om de zuiger er gewoon weer in te duwen, maar dan moest hij eerst door het ‘beschermrubber’ heen. Dit rubber heb ik teveel uit elkaar gehouden waardoor het is gescheurd:swear Nu weet ik niet of dit rubber te vervangen is aangezien ik het er ook niet uitgetrokken krijg. Ik zie geen gleuf waar het rubber in zit en ik krijg het er ook niet uitgetrokken aangezien het rubber dan meteen scheurt.
Nadat het beschermrubber gescheurd was wou ik toch even proberen de zuiger in de cilinder te doen, maar ik krijg de zuiger met geen mogelijkheid langs het afdichtrubber (Ik heb flink wat kracht gezet). Zijn hier aparte ‘trucjes’ voor?Dus ik loop hier nu een beetje vast en weet niet wat ik nu moet doen dit probleem zo snel mogelijk op te lossen. Kan ik het beschermrubber makkelijk vervangen? Moet ik dat deel van de remklauw vernieuwen? Hoe ga ik de zuiger erin krijgen? Ik heb hieronder foto’s geplaatst om een beter beeld van het verhaal te geven.
Ik hoop van harte hulp van jullie te krijgen!:wors
1 januari 2011 om 18:03 #17786028in de 2de foto zie ik een borgveertje onder in het rubber klopt dat ??
en voor remklauwen zijn revisie setjes te krijgen (ik heb ze voor record) zal zo eens kijken of dat rubber er ook in zitgroet michel
1 januari 2011 om 18:41 #17786029ok heb het setje opgehaald en rubber kan je er uit halen
nummer van revisiesetje is H34970
setjes kosten voor links en rechts 28,= samengroet michel
1 januari 2011 om 18:45 #17786030Dit zijn als ik het goed heb dezelfde klauwen die vroeger op mijn manta zaten. Werkten ook voor geen meter. Heb me toen een setje gsi klauwen aangeschaft en gereviseerd… werken prima.
Denk dat iemand op het forum me toen ook vertelde dat dit type remmen gewoon heel snel vastzitten enzo…
1 januari 2011 om 18:50 #17786031is inderdaad het borgveertje wat je er eerst af moet halen en dat je zuiger er niet in wil is misschien een randje roest net boven de afdichtring of je hebt de zuiger niet helemaal recht erin moet zuiver recht zitten anders loopt hij vast
er zijn nog gewoon revisie setjes te koop voor deze klauwen1 januari 2011 om 20:29 #17786032revisie set voor de manta 11 euro inc voor beide kanten
heb het laatst ook bij mijn manta gedaan
maar je had beide delen niet uit elkaar hoeven te halen om de zuiger eruit te halenreviseren is heel simpel
gewoon met waterproof de zuiger opschuren,daarna in smeren met ate remzuiger vet ben effe naam kwijt:D
en de nieuwe rubber om zuiger zetten
ook even de klauw opschuren waar de zuiger in gaat zodat alles weer mooi schoon is
daarna druk je zuiger er weer met de hand in
dan de stofhoes erover ,vervolgens de ring erom heen .
zelfde verhaal met de geleide bussen
effe schuren in smeren en er weer in drukken
en stof kapjes erom heenstelt niets voor
weet niet waar je vandaan komt???
wil je anders wel effe helpen ,maar kom zelf uit flevoland1 januari 2011 om 20:43 #17786033je moet met een scherpe schroevendraaier het randje opwippen
(rode pijl) dan kan je de stofhoes verwijderen deze zijn nog wel
nieuw te koop en je zet hem er pas op als de zuiger erin zit dus
als laatste voor de zuiger heb je speciaal vet bij de automatriaal
zaak te koop de afdichtings ring goed invetten dan gaat de
zuiger er makkelijk in
dat vet kan je ook gebruiken om de glijbussen te smeren
(blauwen pijl) dit is meestal het probleem bij het vastlopen van
je remklauw (groene pijl) de 2 spanbussen die moet je eruit
tikken en er pas in zetten als je je remblokken er weer in zet
1 januari 2011 om 21:02 #177860341 januari 2011 om 21:05 #17786035heb het via veam hier in de buurt besteld
wilde me eerst duur setje aan smeren ,maar achteraf bleek dat ze ze ook universeel verkopen
zelfde kwaliteit enkel stukken goedkoperzal morgen even kijken of ik het zakje met bestel nummer nog heb liggen
1 januari 2011 om 21:11 #17786036Het scheelt wel idd. Helaas zit hier geen vestiging in de buurt van Veam.
Is het aan de hand van de foto’s te zien welk merk remklauw dit is? Een ATE of een Delco?
1 januari 2011 om 21:17 #17786037volgens mij Delco
1 januari 2011 om 21:20 #17786038die glijbussen moet je makkelijk heen en weer kunnen
bewegen met de hand
als je deze niet goed gangbaar krijgt kan je beter op zoek
naar andere remklauwen
1 januari 2011 om 21:35 #17786039Oke, de blauwe peil geeft de glijbussen aan toch?
Als ik het goed begrijp moet er dus een beetje speling zitten op de remklau?
1 januari 2011 om 22:17 #17786040je kan ze als ze gangbaar zijn met je duim eruit drukken
zijn ze dat niet dan eruit tikken met een doorslag of een oude
schroevendraaier schoonmaken invetten en er weer in zetten
dan moet je ze met duim heen en weer kunnen schuiven
(en de blauwe pijl is de glijbus)
1 januari 2011 om 22:34 #17786041Bedankt voor de goeie tips, daar kan ik mee vooruit.
Wanneer deze glijbussen ganbaar zijn zorgt dat dus ook voor de speling op de klau dus?
1 januari 2011 om 22:42 #17786042je remklauw heeft 1 zuiger en 2 remblokken
de zuiger drukt tegen 1 remblok aan dus je andere
remblok word aangedrukt via die glijbussen
(het rubbertje kan je op de zelfde manier verwijderen als
de grote stofhoes)
1 januari 2011 om 22:58 #17786043Ik begrijp het. Nu snap ik ook waarom je in een eerder bericht vertelde dat dit vaak de oorzaak van het ‘aanloopprobleem’ is. Wanneer de glijbussen niet meer ganbaar zijn kan het buitenste remblok dus aanlopen?
Ik ga dit zsm uitzoeken!
2 januari 2011 om 08:17 #17786044[rquote=1828747&tid=139475&author=manta dre]die glijbussen moet je makkelijk heen en weer kunnen
bewegen met de hand
als je deze niet goed gangbaar krijgt kan je beter op zoek
naar andere remklauwen [/rquote]
eruit halen opschuren en met ATE remvet insmeren
ook deel opschuren waar de geleide bussen weer in gaanheb ze altijd weer goed gekregen
2 januari 2011 om 11:19 #17786045[rquote=1828846&tid=139475&author=Manta_Matthijs]Ik begrijp het. Nu snap ik ook waarom je in een eerder bericht vertelde dat dit vaak de oorzaak van het ‘aanloopprobleem’ is. Wanneer de glijbussen niet meer ganbaar zijn kan het buitenste remblok dus aanlopen?
Ik ga dit zsm uitzoeken![/rquote]
Jep, het zijn altijd deze die vastzitten, en als dit zo is werken je remklauwen op een foute manier en dus bijna niet meer maw.
Deze glijbussen waren aangetast door roest bij mij…en ik denk ook dat je moet opletten met het opschuren van de remcilinder. Doe je dat te veel dan gaan je remmen lekken op de duur…
3 januari 2011 om 14:57 #17786046Kan iemand me heel snel vertellen of dit een Delco klauw is. Ik kan een revisieset bestellen bij de automaterialenzaak in de buurt, maar dan moeten ze wel weten welk type dit is!
HELP!!:wors
3 januari 2011 om 15:36 #17786047kijk even achterop de klauw maar de remslang erop komt, daar staat als het goed is delco remy france in gegoten.
3 januari 2011 om 15:43 #17786048Delco!:cry
Monteer maar klauwen van ATE, dan ben je er gelijk af van dat gangbaar maken van die delcotje`s.;)3 januari 2011 om 16:06 #17786049Nou, moest de automaterialenzaak bellen voor half 5, anders konden ze hem morgen niet leveren. Heb op de gok Delco gezegt en heb gelukkig het juiste morgen!
Ik ga er morgenvroeg meteen aan beginnen en hoop jullie morgen ook te vertellen dat het opgelost is!;)
3 januari 2011 om 17:01 #17786050AnoniemLid sinds:
1 January 1970Het afdichtrubber in de remklauw is taps vanbinnen, goeie kant omhoog leggen, dit zorgt ervoor dat de remcilinder een stukje intrekt na het remmen.
Succes ermee
3 januari 2011 om 18:42 #17786051Ik ben net even bezig geweest met de klau, en wilde beginnen met het smeren van de glijbussen e.d. Ik krijg ze er alleen NIET uit. Ik begin nu echt aan mezelf te twijfelen of ik het goed doe!?
Het gaat toch om de binnenste bus die geklemt zit in de buitenste bus? Of moet de buitenste bus eruit?
Verder zie ik ook nergens een manier om het gescheurde stofrubber er helemaal af te halen. Ik zie geen borging oid..:(
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.