Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › McLambo’s Rekord – Verkocht!
- Dit onderwerp bevat 234 reacties, 21 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 30 juni 2018om 23:43 door McLambo.
-
AuteurBerichten
-
6 mei 2016 om 15:13 #18315385
Water komt waarschijnlijk bij je afwatering weg onder het parafaan bij de a stijl. Hiervoor moet het spatboard en daaronder de gegalvaniseerde plaat er voor weg. hebben bijna alle Opels van dit type last van.
Laat je motor eens afstellen op CO en kijk daarna wat het verbruik doet.
Ik neem aan dat de onstekking goed is en op tijd staat er dat er geen valse lucht is.
Voor het afstellen op CO is kleppen stellen ook erg handig.6 mei 2016 om 21:08 #18315386@kywieman wrote:
Water komt waarschijnlijk bij je afwatering weg onder het parafaan bij de a stijl. Hiervoor moet het spatboard en daaronder de gegalvaniseerde plaat er voor weg. hebben bijna alle Opels van dit type last van.
hnmmm, auto is net opgeknapt, en schermen zijn er door de vorige eigenaar afgeweest.. Lekt het daar omdat het verrot is, of omdat er iets verstopt zit?
@kywieman wrote:
Laat je motor eens afstellen op CO en kijk daarna wat het verbruik doet.
Ik neem aan dat de onstekking goed is en op tijd staat er dat er geen valse lucht is.
Voor het afstellen op CO is kleppen stellen ook erg handig.Motor is afgesteld op 3,5% CO tijdens APK vorige week. Ontsteking hebben we mbv zo’n flitslamp op tijd gezet. Kleppen hebben hydraulische stoters, dus hoeven dan toch niet gesteld te worden?
6 mei 2016 om 21:45 #18315387kleppen moet je wel stellen!
Moet met draaiende motor.Dat je matten nat zijn, is de vloeistof zoet?
Zoja dan is de kachelradiateur lek!
Komt vaker voor.
Is opzich wel te doen om te vervangen,
bij een Rekord hoeft alleen het onderste gedeelte van het dashboard eruit.7 mei 2016 om 11:55 #18315388Indien de boel wel gelast is zou ik denken aan de kachelradiator. En die tank is idd flink aan de prijs! Niet normaal..
7 mei 2016 om 20:05 #18315389@wybe wrote:
kleppen moet je wel stellen!
Moet met draaiende motor.Dat je matten nat zijn, is de vloeistof zoet?
Zoja dan is de kachelradiateur lek!
Komt vaker voor.
Is opzich wel te doen om te vervangen,
bij een Rekord hoeft alleen het onderste gedeelte van het dashboard eruit.Voor zover ik kan nagaan, is het gewoon water. Koelvloeistof niveau is ook niks gezakt in de radiateur.
Ik heb nog even gekeken bij de afwatering van de parafaan aan de bestuurderskant; helemaal open, en ik kan van onderen en boven met mijn handen erin mijn eigen vingers voelen. :oops: :roll:
In ieder geval is de complete vloerbekleding er nu uit aan de voorkant, dus zal het vrij makkelijk te zien zijn bij de eerst volgende regenbui waar het vocht vandaan komt.
Wat ik nu weer onderin de Rekord tegenkwam; je blijft je verbazen:
Verder hebben vanwege het hoge verbruik nog even de Varajet II bekeken, en hier waren een drietal dingen mee mis:
1. Vacuumpotje is lek, werkt dus niet (als ik het goed begrepen heb, houdt deze bij gas los de grote vacuum klep boven de grote gasklep dicht;
2. De elektrische choke stond 2 cm naast het peil. Deze gooide dus veel te vroeg, en veel te ver de choke klep dicht.
3. De as van de grote gasklep zat muurvast, dus de grote gasklep deed helemaal niet mee:
Nadat deze weer gangbaar is gemaakt werkt de 2e trap weer ook.
Ik denk niet dat de motor hier zuiniger van wordt, want man; nu trekt hij echt als een beer! :thumbup :thumbupMaar, ik ben dus op zoek naar een nieuw vacuumpotje met het bijbehorende armpje van de varajet II. Zal vast niet meer nieuw te bestellen te zijn :D
7 mei 2016 om 20:58 #18315390Zal eerdaags wel ff in de schuur speuren, moet nog wel wat varajet 2 spul hebben :thumb
8 mei 2016 om 13:17 #18315391Ik heb er eentje gevonden, heb em getest en volgens mij houdt die vacuum ook vast :thumb
8 mei 2016 om 18:32 #18315392@voederbiet wrote:
Ik heb er eentje gevonden, heb em getest en volgens mij houdt die vacuum ook vast :thumb
Tof!
Je kan het vacuum goed testen door met je mond aan het gaatje te zuigen waar het slangetje aan moet.
Als je er niet ‘door heen’ kan zuigen, is het membraam nog goed.9 mei 2016 om 08:26 #18315393Ik had er slangetje op gezet met een injectie spuit en toen zag ik het stangetje bewegen.
12 mei 2016 om 18:46 #1831539412 mei 2016 om 18:51 #18315395Vanavond lekker eindje wezen toeren, rustig aan de motor eens wat meer laten werken nu de varajet beter afgesteld staat.
Valt me echt niks tegen voor zo’n oud blok, hoe goed hij nog trekt.Echter bij terugkomst klonk er een raar hamerend geluid uit de motor, zie filmpje:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Wc1EY-RMKj0[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=Wc1EY-RMKj0Is het het einde van de 2.0? Komt uit de voorkant van het blok, beetje bovenin..
Lagers? kettingspanner?
12 mei 2016 om 19:34 #18315396Mooi dat de motor beter loopt :thumb alleen dat geluid is niet zo best.
is het echt een metaal op metaal geluid? En gekomen na wat doortrekken?
Is de klepspeling correct? Ook al zitten er hydraulische stoters in misschien wel een tuimelaar die niet goed is.12 mei 2016 om 19:58 #18315397hamerend.. sja..
knakkelend geluid, dat is het beste omschreven.
ik zal eens naar de tuimelaars kijken van het weekend. Heb nog een nieuwe kleppendekselpakking liggen.
Eventueel kijken of de kettingspanner nog zijn werk doet..het feit dat het geluid verdwijnt bij het op toeren komen doet mij denken dat het geen krukaslagers zal zijn… is dat logisch gedacht?
12 mei 2016 om 20:14 #18315398Ben bang dat er een lagertje uit is en je een ovaal drijfstangetje hebt gekregen.
13 mei 2016 om 07:28 #18315399@Haasje17 wrote:
Ben bang dat er een lagertje uit is en je een ovaal drijfstangetje hebt gekregen.
Wat ik niet heb vermeld is dat hetzelfde geluid al eerder aanwezig was, maar niet zo hard als nu… kan jouw theorie nu als niet van toepassing worden bestempeld? (hoop ik? )
Het geluid klinkt het hardst bij stationair en verhoogd stationair draaien. Verhoog ik het toerental dan verdwijnt het geleidelijk in het motorgeruis.Want dat zou betekenen dat ik een ander blok moet opsporen.
Hoe is zoiets te controleren zonder de motor te demonteren? oliepan eraf en op zoek naar lagerschalen?
Misschien sowieso verstandig om alvast op zoek te gaan naar een vervangende 2.0S… :(
13 mei 2016 om 19:18 #18315400Viscokoppeling misschien?
13 mei 2016 om 19:29 #18315401Drijfstang lager speling moet je meten met een plastigage.
13 mei 2016 om 19:56 #18315402Ik denk dat er een gat zit in je parafaanbak..
13 mei 2016 om 20:39 #18315403Het motor geluid klinkt als een Hamer geluid (ijzer op ijzer). Zover ik kan oordelen op het filmpje.
Vaak hoor je lagerspeling slechter op hoge toerentallen door de snelheid waarop het heen en weer wordt geslingerd in de motor.Als dat echt zo is kun je opzoek gaan naar ander blokje, maar ik zou eerder gewoon het blokje laten reviseren. Dan is die helemaal als nieuw.
Hoeveel KM staat er op de klok? Soms kun je nog wat met beetje andere olie ofzo, of klepen stellen. (Maar dit klinkt mij meer als drijfstang welke ovaal aan het worden is of lagertjes eruit heeft.
13 mei 2016 om 22:15 #18315404ding heeft nu 157.000 gelopen.
13 mei 2016 om 22:26 #18315405Haal het kleppendeksel er eens af en controleer de oliestopjes eens. Dan kun je ook zien hoever je ketting is
14 mei 2016 om 00:37 #18315406En als je de motor start zonder v-snaar?
14 mei 2016 om 19:13 #18315407@kywieman wrote:
En als je de motor start zonder v-snaar?
Goeie suggestie, geprobeerd, maar geluid was er nog steeds.
Okay, vanmiddag 6 uur aan het kloten, uuh sleutelen geweest, en op een gegeven moment maar gestopt. :(
Hoe het eruitzag met het kleppendeksel eraf, verder nog niets gedaan: (filmpje, dus klikken maar)
Oliestopjes zijn allemaal aanwezig
Er zat al een pijpje in het olie afvoer kanaal naar het onderblok.
Geprobeerd de ketting te bewegen bij de spanner met een schroevendraaier, maar dit ging met redelijk wat weerstand, hij hing in ieder geval niet ‘los’
Ik kon de ketting een mm of 2 optillen van het tandwiel, volgens mij goed.
Toen ging de verdenking ernstig uit naar de oliepomp, aangezien met name bij stationair toerental het geluid het hardst is.
Tussen 2 haakjes: het olielampje op het dashboard gaat nooit aan, ook niet op concact :shock: Dit moet ik dus sowieso nameten.
Ik heb nog een 2400 liggen in stukken dus daarvan eens het distributiehuis erbij gepakt, en gekeken hoe zo’n oliepomp er nou precies uitziet.
Daarna olie-pomp van de Rekord gedemonteerd. Er was duidelijk slijtage te zien.
Ik heb het deksel gevlakt, en de 2400 tandwielen en plunjer erin gezet, aangezien deze beter waren. Ook een ringetje achter het veertje van de plunjer om hem iets meer spanning te geven.
Toen ergens een glasplaat opgesnord, en met nat schuurpapier de slijtage uit het deksel gewerkt: :-x :-x (lamme arm)
Daarna nog een pakking gemaakt, want die had ik niet, en de oude pakking van de oliepomp afgehaald: muurvast, helemaal versteend. Met een stanleymesje eraf geprutst
Maar toen kwam het: Oliepomp vullen.
Met geen mogelijkheid was de vulnippel los te krijgen. Verschillende soorten gereedschap geprobeerd, nu is hij mooi rond van binnen :fy1
Ik had ergens een suggestie gelezen om hem dan maar via het gat van de onsteking te vullen.Dit had ik nog nooit gedaan, dus twijfelde erg of ik hier aan moest beginnen…
Dus eerst brandstof pomp gedemonteerd, naarna paar foto’s gemaakt van hoe het allemaal zit met slangetjes en kabeltjes.Ontsteking losgekoppeld en uitgebouwd, nu kon ik de as van de oliepomp zien. Gelijk maar ff van een stuk betonijzer een lange schroevendraaier gemaakt om de pomp manueel te laten draaien.
Afijn, ik olie erop gieten, maar dat kwam net zo hard weer naar buiten door het gat van de brandstofpomp.
Toen een fles transmissie olie gevonden met zo’n vul tuut eraan. Daar weer een slangetje aan gemaakt, en zo aan een stokje kon het uiteinde precies in het gat van de as van de oliepomp.Maar olie erin krijgen..ho maar!
Ondertussen was mijn telefoon leeg, dus heb ik na een uur kloten nog maar eens de olyslager van de Ascona erbij gepakt en het distributiehuis van de 2400.
Zo te zien is het onmogelijk om via het gat van de onsteking de oliepomp te vullen, immers; daar zit vrij strak de as van de olie pomp in, en andere kanalen zijn er niet…
Toen nog gekeken of het mogelijk was om dit via het oliefilter te doen, of de daarboven gelegen stop, maar dat leek mij onmogelijk.Dan maar eens ‘droog’ proberen met de boormachine of de oliepomp op druk wilde komen.
Op een forum op internet had ik gelezen “als hij op druk komt dan slaat de boormachine uit je handen” .. dat gebeurde dus echt niet. Je voelde na een seconde wel wat extra weerstand, en inderdaad er begonnen wat pruttelgeluidjes uit de oliekanalen te komen en als ik goed keek zag ik een klein beetje olie vloeien langs de klepstoters en over de tuimelaars.Ik was dus nog steeds in de veronderstelling dat ik geen of niet genoeg olie in de pomp had..
Maar goed; het begon al laat te worden, en ik wist van gekkigheid ook niet meer wat er nu nog mis kon zijn.Op een gegeven moment maar de stoute schoenen aangetrokken, en geprobeerd te starten zonder bougies en kleppendeksel.
Het lukte me net om de sleutel om te draaien en met mijn hoofd onder de motorkap naar de klepstoters enzo te kijken.
Nu zag ik rijkelijk de olie vloeien. Ter controle nog even voorzichtig het deksel van de oliepomp gelost, en er kwam een enorme sloot zwarte olie uit.
Hij zuigt dus wel aan!Dus: bougies erin en geprobeerd te starten, maar hij gaf alleen maar backfires en wilde niet aan slaan.
Ik vermoed dat ik met het terugplaatsen de onsteking helemaal in de war heb gezet. Maar het was half 8 en ik vond het mooi geweest.
Rekord netjes buitengezet en op slot, de kleine olie-ramp in de garage achter me gelaten, en op werkschoenen van 1 maat te groot een half uur naar huis terug gelopen onder de olie :).Ik heb inmiddels de handleiding erbij voor afstellen ontsteking op standaard waarde, dus mogelijk dat ik dat maandag nog even probeer.
Als het tikken dan nog niet over is, dan wordt het tijd om een keer het blok in de takel te hangen en de oliepan eraf te halen, lager inspectie.Maar daarvoor wacht ik even tot mijn pa terug is van vakantie, die heeft daar heel wat meer handigheid in dan ik ;)
Zo, nu weekend, en tijd voor een koud pilsje! (wat gek dat daar eigenlijk geen emoticon voor is op Opel-forum)
14 mei 2016 om 19:39 #18315408Zo dat klinkt weer als een aardige knutsel zaterdag, en inderdaad nu Biertijd!!
klinkt alsof de onsteking 180 graden verkeerd zit, bij merkteken op vliegwiel optijd moet de rotor richting de cilinderkop
wijzen.
hopelijk kunje wat meer oliedruk krijgen met de 2.4 pomp onderdelen en dat het nog niet te laat is voor je lagers.
ik zou wel kijken of je het oliedruk lampje werkend krijg en eventueel een oliedrukmeter opsporen zodat je de druk kan meten.14 mei 2016 om 21:45 #18315409Geluid lijkt wel uit je onderblok te komen? Dacht eerst misschien aan ratelende nokkenas, de axiale speling kan je stellen met de nylonbout achter het kapje aan de voorzijde van je blok in de kop. aan de andere kant zijn de lagerschalen van je onderblok ook niet zo heel erg moeilijk om te vervangen, is alleen veel werk.
Ziet er voor de rest goed uit :)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.