Rekord D 2.1D

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 31)
  • Auteur
    Berichten
  • #17274980
    H.rekordD
    Deelnemer
      Lid sinds:
      14 January 2016

      Beste Opel Forum Leden,

      Ik heb mij aangemeld op dit forum omdat ik een deze dagen eigenaar ga worden van een rekord D 2.1 diesel uit 75.
      Dus hierbij groet ik jullie als nieuwe lid zijnde :D

      En dan heb ik ook natuurlijk een vraag.

      Ik wil deze rekord ombouwen naar een 3.0 6 cilinder of naar een snellere dieselmotor.

      Kan iemand mij vertellen welke donorauto onderdelen het beste passen bij deze rekord D. Dus van motor tot achteras.
      Ik denk zelf aan een senator of commodore. Ik wil dan een auto kopen en in een keer alles overzetten.

      Of is dit misschien al eerder uitgelegd bij een andere project wat op het forum staat?

      Alvast bedankt voor de moeite.

      H.rekordd

      #18307783
      Anoniem
        Lid sinds:
        1 January 1970

        Je kan dan het beste een b commodore pakken

        Heb ik ook al eens gedaan
        Met n d rekord station
        Destijds een 2,8 6 cilinder ingeboud
        Met automaatbak
        Stuurbekrachtiging
        En 5 gaats onderstel….

        #18307784
        Anoniem
          Lid sinds:
          1 January 1970
          #18307785
          altemo
          Deelnemer
            Lid sinds:
            23 August 2015

            Is dat een groene die je op het oog hebt

            Alex

            #18307786
            2100diesel
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 September 2012

              Je kunt er ook een 2.3 turbo diesel in leggen van een E rekord
              Maar als je alles wilt ombouwen naar 6cil kun je het beste een commodore er bij nemen

              Toevallig ook foto’s van de rekord diesel :kewlpics

              #18307787
              H.rekordD
              Deelnemer
                Lid sinds:
                14 January 2016

                @alex… Inderdaad…het is een groene :D


                @2100diesel
                … Ik zal binnenkort foto’s proberen toe te voegen. Als ik een 2.3 td blok erin leg, kan ik dan de huidige achteras blijven gebruiken? En past de achteras van de E rekord diesel met/zonder aanpassingen in de D rekord?
                En hoe zit het als ik een snelle 4 cilinder pak vd rekord E, bijv 2,2i?

                @goldmember… Is het niet mogelijk om alles over te bouwen van senator of omega? Za ja…moet er dan veel aangepast worden? We beschikken over alle apparatuur om alles te snijden en te lassen. Maar ik wil er binnen een paar maanden in rijden. Het moet niet uit de hand lopen.

                De opel Commodore is bijna niet te vinden. De omega’s zijn spotgoedkoop. Vooral de latere modellen.

                Ik hoor het graag van jullie. Alvast bedankt voor de reacties. Aan de hand van jullie reacties ga ik inkopen doen ;) :D Dus ik zou het zeer zeer waarderen als ik bruikbare info van jullie krijg.

                #18307788
                2100diesel
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  7 September 2012

                  Met een 2.3 td kun je de originele versnellingsbak ook laten hangen.
                  Het mooiste is dat er een 5 bak achter hangt ivm de toerental

                  Of je de achteras van een E rekord 1 op 1 over kan zetten op een D rekord durf ik niet zeker te zeggen.

                  #18307789
                  Anoniem
                    Lid sinds:
                    1 January 1970

                    E rekord achteras zal wel gaan
                    Mits beide sedan of beide station zijn

                    Anders moet je de schokbreker bevestiging ook wijzigen
                    Qua motoren kun je best veel kwijt in n d rekord
                    Zoiezo alle cih motoren passen wel…
                    Of zijn pas te maken

                    Wil je naar n 6 cilinder moet je wel.de.radiateur + ophanging wijzigen….
                    Maar is wel.te doen zonder een b comodore front…..

                    Ik had hier meer ombouw foto.s staan van de ombouw van m.n d rekord station
                    Helaas is dat topic verloren gegaan tijdens de laatse forum.crash

                    Bij interesse wil ik wel wat foto.s weer opzoeken…

                    #18307790
                    H.rekordD
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      14 January 2016

                      @2100diesel…. Met de originele versnellingsbak bedoel je de bak die bij de 2.3td hoort neem ik aan? Dus als ik voor de td ga heb ik eigenlijk een 2.3td blok en bak nodig. Dit klinkt wel aantrekkelijk. Alleen lees ik vaak dat die dingen niet vooruit te branden zijn en dat ze rond de 1 op 10 verbruiken. Nu gaat het natuurlijk niet in eerste instantie om het verbruik…maar niet vooruit te branden EN 1 op 10…. misschien kan ik iets doen met de pomp en intercooler. Het zou super zijn als ik rond de 120 pk kan uitkomen…Heb je hier toevallig ervaring mee?
                      In ieder geval.. Top! bedankt.

                      @ goldmember. Wat ik mij nog steeds afvraag is of de senator of omega achterassen passen op de Rekord D, zodat ik een 6 cilinder donorauto kan pakken waar de achteras, of misschien nog beter, waar heel de aandrijflijn inpast.
                      Zo niet, welke achteras en cardanas passen er zonder veel moeite erop die de 6 cilinder aankunnen (naast de commodore B). Of zijn de assen van Rekord D/E van de 4 cilinder benzinemotoren sterk genoeg voor de 6 cilinder?
                      Bedoel je met ophanging wijzigen de steunpunten van de motor/bak? Of ook de achteras?

                      Wat betreft de foto’s….PLEASSEEEE…. IK ZOU JE HEEL DANKBAAR ZIJN!!

                      #18307791
                      2100diesel
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        7 September 2012

                        Ik bedoelde dat de versnellingsbak van de 2.1 ook op de 2.3 past

                        Je zou de pomp kunnen opschroeven maar 120pk er uit halen is denk ik wel te veel van het goeie.

                        #18307792
                        Anoniem
                          Lid sinds:
                          1 January 1970

                          achteras van omega past niet
                          ;)

                          is onafhankelijke ophanging ;)

                          geen starre as ;)

                          #18307793
                          Anoniem
                            Lid sinds:
                            1 January 1970

                            hierbij wat plaatjes opgezocht uit dat verdwenen
                            ombouw topic

                            zoals je kunt zien aan de achterzijde past een 6 cilinder er gewoon in
                            enkel het front moet je iets ruimer maken naar voren toe

                            ook kun je dan de grotere radiateur plaatsen
                            ik heb er destijds voor gekozen het rekord front aan te passen
                            was minder werk dan een geheel b commodore front over te zetten
                            hoop dat je wat aan de plaatjes hebt
                            als was t alleen al ter inspiratie ;) :jerry












                            #18307794
                            2100diesel
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              7 September 2012

                              1 voordeel van een D rekord diesel front is dat de radiateur van een b commodore er zo 1 op 1 in past
                              Hoef je in iedergeval niet te slijpen.

                              Heb laatst zelf voor nood een rekord diesel radiateur in mijn b commodore geplaatst .

                              #18307795
                              opelforever
                                Lid sinds:
                                22 November 2008

                                ik ben op het ogenblik bezig om een rekord E/ omega A 2.3 TD motor in te bouwen in een B commodore (Hetzelfde als een d rekord alleen kwam er bij mij een 6 cilinder op gas uit) omdat ik nogal dieselig ben wou ik er een vlotte diesel inhangen ik wil de auto semi dagelijks rijden om vooral eens een keertje weer wat meetings te bezoeken

                                de ombouw is redelijk te doen en als alles klaar is komt die redelijk van zijn plek

                                met de zelfgemaakte intercooler kom je ongeveer op 105 PK uit en met een 3.70 of 3.69 achteras overbrenging is dat goed te doen

                                de genoemde diesel met 5 bak is alleen niet zo eenvoudig te krijgen

                                en over de achteras van een E rekord

                                die past wel , maar alleen als je de bevestiging van je oude as overlast want de draagarmen van een E rekord zijn onder een andere hoek op de as gemonteerd

                                maar als alles dan klaar is heb je een auto die redelijk makkelijk de 1 op 14 haalt goed van z,n plek komt en ook nog eens leuk is om te zien………………………. :D

                                #18307796
                                Anoniem
                                  Lid sinds:
                                  1 January 1970

                                  @opelforever wrote:

                                  ik ben op het ogenblik bezig om een rekord E/ omega A 2.3 TD motor in te bouwen in een B commodore (Hetzelfde als een d rekord alleen kwam er bij mij een 6 cilinder op gas uit) omdat ik nogal dieselig ben wou ik er een vlotte diesel inhangen ik wil de auto semi dagelijks rijden om vooral eens een keertje weer wat meetings te bezoeken

                                  de ombouw is redelijk te doen en als alles klaar is komt die redelijk van zijn plek

                                  met de zelfgemaakte intercooler kom je ongeveer op 105 PK uit en met een 3.70 of 3.69 achteras overbrenging is dat goed te doen

                                  de genoemde diesel met 5 bak is alleen niet zo eenvoudig te krijgen

                                  en over de achteras van een E rekord

                                  die past wel , maar alleen als je de bevestiging van je oude as overlast want de draagarmen van een E rekord zijn onder een andere hoek op de as gemonteerd

                                  maar als alles dan klaar is heb je een auto die redelijk makkelijk de 1 op 14 haalt goed van z,n plek komt en ook nog eens leuk is om te zien………………………. :D

                                  he rob
                                  vermoed dat het voor jou vloeken in de kerk is ;) king:
                                  om een niet opel motor in te bouwen

                                  maar ben zelf met een Mercedes om606 project bezig
                                  dat zijn ook hele fijne 6 cilinder diesels ;)
                                  bij mij komen er echter 2 in een bootje…

                                  #18307797
                                  Anoniem
                                    Lid sinds:
                                    1 January 1970

                                    @2100diesel wrote:

                                    1 voordeel van een D rekord diesel front is dat de radiateur van een b commodore er zo 1 op 1 in past
                                    Hoef je in iedergeval niet te slijpen.

                                    Heb laatst zelf voor nood een rekord diesel radiateur in mijn b commodore geplaatst .

                                    dat is inderdaad makkelijk
                                    dan past een 6 cilinder er dus ook zo in??
                                    of zit de radiateur bij een diesel koets
                                    toch nog iets minder ver naar voren???
                                    ten opzichte van een b commo???

                                    als die op de zelfde plek zit
                                    lijkt het erop
                                    dat ze destijds voor de d rekord diesel

                                    dus een b commodore koets gepakt hebben ;)

                                    #18307798
                                    opelforever
                                      Lid sinds:
                                      22 November 2008

                                      hey louwe

                                      nee hoor dat is niet vloeken in de kerk

                                      als ik klaar ben met de commodore ga ik verder met een admiral b

                                      daar komt dan ook een mercedes 6 cilinder diesel in (wat voor een OM motor dat is weet ik niet)

                                      die 6 cilinder omega B motor zat mij toch te veel elektronica aan

                                      heb ik geen kaas van gegeten :hmmz :hmmz

                                      wat betreft die radiateur van de rekord diesel

                                      die heeft wel dezelfde afmetingen als de commodore maar zit wel verder naar achteren

                                      dus de 6 cilinder past er niet in dan moet de radiateur naar voren geplaatst worden dan wel

                                      bootje ?? met 2 diesels ?? zeker een veerboot dan :D :D

                                      #18307799
                                      Anoniem
                                        Lid sinds:
                                        1 January 1970

                                        drugs runner ;) :jerry
                                        je moet er wel wat bij doen met de huidige economie king:

                                        zal je wel even pm sturen ;)

                                        #18307800
                                        H.rekordD
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          14 January 2016

                                          Beste Mensen,

                                          Echt super bedankt voor jullie info. Ik heb hier veel aan.
                                          Ik ga toch voor de 2.3TD heb ik besloten. Alleen zijn die dingen inderdaad niet te vinden. Maar ik heb ook geen haast. Dit dieselblokje loopt ook perfect.
                                          Als iemand er een heeft liggen hoor ik het graag.
                                          Ik heb ook een stuurbekrachtiging van een commodore gekocht. De schutbord moet waarschijnlijk aangepast worden. Louwe 16 klepper… jij hebt hier zeker ervaring mee :D

                                          #18307801
                                          Anoniem
                                            Lid sinds:
                                            1 January 1970

                                            Ja dat klopt inderdaad
                                            Je schutbord moet je iets naar binnentoe
                                            Uitbouwen
                                            Daar het bekrachtigde stuurhuis iets groter is

                                            Ik heb daar destijds zelf een zoort stalen bakje voor gemaakt en ingelast…
                                            Zit nu te twijfelen of ik toen ook n andere stuurstang gebruikt heb??
                                            Is al even geleden…..

                                            #18307802
                                            kywieman
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              20 February 2009

                                              Voor zover ik weet kan je gewoon je eigen stuurstang gebruiken, alleen moet hier een stukje uit geflext worden. Verder weet ik er vrij weinig van af.

                                              #18307803
                                              opelforever
                                                Lid sinds:
                                                22 November 2008

                                                jah je stuurhuis moet korter

                                                inkorten is wel te doen maar een orginele op de kop tikken is makkelijker

                                                in principe is de hele ombouw goed te doen

                                                gewoon simpel houden

                                                voor die diesel kun je ook een omega of een frontera a pakken want die blokken zijn in de basis hetzelfde

                                                maar net zo moeilijk te vinden als een E rekord of een A senator diesel

                                                als je er echt geen een kunt vinden moet je de bedfordgarage in smilde even bellen

                                                die heb ik er een stuk of 10 verkocht een tijdje geleden

                                                allemaal goede blokken :thumb

                                                #18307804
                                                H.rekordD
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  14 January 2016

                                                  Mannen,

                                                  Ik zit echt te overwegen om te gaan voor de Isuzu motor 17 td. Die 2.3 td kan ik echt niet vinden. Heb heel de dag gezocht. Die bedford garage heb ik ook gebeld. Aardige kerel, maar echt veel te duur. Ik snap het wel, ze zijn natuurlijk bijna niet te vinden.

                                                  Ik heb begrepen dat ik een manta bak of een omega 2.0s bak nodig heb voor de ombouw van de Isuzu.

                                                  Wat vinden jullie?

                                                  #18307805
                                                  opelforever
                                                    Lid sinds:
                                                    22 November 2008

                                                    tja 17 td zijn natuurlijk ook goede motoren

                                                    maar wel een beetje ondermaats vind ik zelf

                                                    hoe dat met die bak zit dat weet ik niet die kwamen na mijn “tijd”

                                                    maar daar zit wel meer werk in omdat je dan alles pas moet maken

                                                    kan je naar mijn mening beter een krachtige motor uit een of andere sloopauto kopen want dat is net zoveel werk

                                                    en een sloper van jonger dan 40 jaar kosten niet zoveel voor de sloop omdat die dingen peperduur in de belasting zijn

                                                    kenteken even op export en het restant als je klaar bent naar het oud ijzer (scheelt weer in de kosten)

                                                    hoeft ja niet perse een opel te zijn

                                                    mercedes en nissan hebben ook goede en eenvoudige diesels

                                                    #18307806
                                                    bastian
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      14 February 2013

                                                      @H.rekordD wrote:

                                                      @2100diesel…. Met de originele versnellingsbak bedoel je de bak die bij de 2.3td hoort neem ik aan? Dus als ik voor de td ga heb ik eigenlijk een 2.3td blok en bak nodig. Dit klinkt wel aantrekkelijk. Alleen lees ik vaak dat die dingen niet vooruit te branden zijn en dat ze rond de 1 op 10 verbruiken. Nu gaat het natuurlijk niet in eerste instantie om het verbruik…maar niet vooruit te branden EN 1 op 10…. misschien kan ik iets doen met de pomp en intercooler. Het zou super zijn als ik rond de 120 pk kan uitkomen…Heb je hier toevallig ervaring mee?
                                                      In ieder geval.. Top! bedankt.

                                                      @ goldmember. Wat ik mij nog steeds afvraag is of de senator of omega achterassen passen op de Rekord D, zodat ik een 6 cilinder donorauto kan pakken waar de achteras, of misschien nog beter, waar heel de aandrijflijn inpast.
                                                      Zo niet, welke achteras en cardanas passen er zonder veel moeite erop die de 6 cilinder aankunnen (naast de commodore B). Of zijn de assen van Rekord D/E van de 4 cilinder benzinemotoren sterk genoeg voor de 6 cilinder?
                                                      Bedoel je met ophanging wijzigen de steunpunten van de motor/bak? Of ook de achteras?

                                                      Wat betreft de foto’s….PLEASSEEEE…. IK ZOU JE HEEL DANKBAAR ZIJN!!

                                                      die 2.3 td zijn in tegenstelling tot de 2.1 d juist wel vooruit te branden en dan met name vanaf 2200 toeren , en deze lopen geen 1:10 maar stabiel 1:14 , ik heb zelf 8 jaar met zon 2,3td in een E rekord gereden , maar wat ik mij afvraag : waar vindt je zon motor nog ? dr reden destijds maar een handje vol van deze E rekords in ons land..

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 31)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.