Regelmatig chemische lucht in auto

Forumindex Forums Modellen Insignia Regelmatig chemische lucht in auto

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #18336062
    Jakob312
    Deelnemer
      Lid sinds:
      2 January 2017

      Hallo allemaal,

      Sinds een jaar hebben we een Opel Insignia Sports Tourer van 2011.
      Prima auto, maar hij stink regelmatig….

      De feiten tot nu toe:
      – Het interval, of tijdsduur van stinken is onregelmatig. Kortom: de ene keer rijdt je 200 km zonder ook maar iets te ruiken en de volgende keer ruik je de lucht al na 10 km.
      – Je ruikt het nooit met een compleet koude auto.
      – Het lijkt er op dat de lucht uit het linker luchtrooster (bij de bestuurder) meer stinkt dan bv de lucht uit het middenconsole.
      – Er is niet een heel duidelijk lek in bv het koelsysteem. Het is sowieso minimaal;
      – We hebben één keer koelvloeistof bij moeten vullen (200 cc of zo, in 20.000 km)

      Tot nu toe hebben we het volgende er aan gedaan:
      – De warmtewisselaar lekte op de uitlaat. Daar zijn de afdichtingsringen aan vervangen en deze is droog;
      – Interieurluchtfilter is vervangen;
      – Kachelradiator (in de auto dus) is vervangen, hier zaten geen lekkage sporen op;
      – We hebben een keer een soort antilekspul in de koelvloeistof gehad. De stank nam echt enorm toe (daaruit hebben we geconcludeerd dat het met het koelwatersysteem te maken moet hebben). Daarna hebben we de kachelradiator vervangen.
      – Er is geen relatie met het toerental van de motor. In de file stinkt ie net zo erg als op de snelweg..
      – Lucht alleen intern, maakt niet uit. Hieruit concludeer ik dat het waarschijnlijk ergens in het binnenwerk zit.
      – We hebben de airco een reiniging gegeven bij de Opel Dealer. Leek initieel beter te zijn.

      Wie heeft een clou waar we het kunnen zoeken en hoe we het probleem kunnen vinden?
      Hoor het graag!
      MVG Jakob

      #18337849
      bert pitt
      Deelnemer
        Lid sinds:
        20 May 2014

        Schimmel in de airco kanalen. Je moet de airco een paar minuten voordat je de motor uitzet, uitzetten. Anders blijft er condens achter met kans op schimmel. Bijna niemand doet dit overigens, maar het staat wel in de handleiding, die heb je natuurlijk gelezen :) Naast dat het stinkt, is het nog ongezond ook.

        #18395768
        Harmen van Eldik
        Deelnemer
          Lid sinds:
          14 September 2020

          Hallo Jakob,

          Ik stuitte op je bericht omdat wij een Opel Zafira van 2012 hebben, met een gelijkwaardige kwaal.

          Als we zeg maar smorgens bijv de kinderen naar school brengen (ca 7km) en we van de grote weg afdraaien en uitvoegen komt er met enige regelmaat een vieze geur (lijkt wel kaarsenvet) naar voren in de auto. Het leek er in eerste instantie op dat er een scheurtje in het koelvloeistof reservoirbakje zat. Deze hebben we laten vervangen en in eerste instantie leek het verholpen. Echter na een maand of wat kwam het opnieuw terug. Naar mijn idee was de lucht wel wat schoner van geur (als dat kan :) ) maar toch… Het komt toch met regelmaat voor. Het verdwijnt op zich ook wel snel weer.

          Een hele tijd terug kwam ik dit euvel ook al eens tegen op dit forum, heb het alleen niet bewaard toen.

          Ik meende dat er toen ook genoemd was dat er mogelijk een gaatje in de turboslang zou kunnen zitten ?

          Wanneer we de auto smorgens de eerste keer starten, vind ik ook dat deze niet altijd gelijk de volle kracht heeft om op snelheid te komen. Hij houdt wel wat in dan volgens mij.

           

          Ik was nu nieuwsgierig of het euvel bij u reeds verholpen is..

          Met vriendelijke groet,

           

          Harm

          Coevorden

          0654603628

           

          #18395784
          Jakob312
          Deelnemer
            Lid sinds:
            2 January 2017

            Hoi Harm,

            Wij hebben onze auto inmiddels vervangen. De echt oorzaak nooit kunnen achterhalen, helaas.

            #18395786
            Harmen van Eldik
            Deelnemer
              Lid sinds:
              14 September 2020

              Jakob,

               

              bedankt voor de reactie. We zoeken verder.

              Mogelijk zijn er andere Opel rijders die het antwoord reeds hebben ?

               

              Groet,

               

              Harm

              #18395888
              Haasje17
              Moderator
                Lid sinds:
                8 September 2009

                Meestal een lekke kachel radiateur in het kachelhuis.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.