Regelbare interval Opel Astra-G dmv VW Relais 99 ???

Forumindex Forums Modellen Astra Regelbare interval Opel Astra-G dmv VW Relais 99 ???

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17258948
    turbo.d
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 June 2013

      Hallo allemaal,

      Ik ben wat aan het rondsnuffelen naar een regelbare interval voor de ruitenwissers van de Opel Astra-G.
      Ik heb gezien dat er een soort van “workaround” bestaat door het vervagen van een relais en een hendel van een Omega. Maar… dat vind ik te drastisch, vooral omdat ik ook een boordcomputer in de astra heb.

      Daarnaast heb ik gezien dat je bij de Astra-F kan volstaan door het vervangen van het relais door een Volkswagen Relais 99.
      De werking van een relais 99 ben ik vertrouwd mee en zou bij mij prima voldoen.

      Dus de vraag is: Kan ik bij een Astra-G ook een regelbare interval krijgen op de ruitenwisser door het relais uit te wisselen voor een VW 99 relais :?:

      alvast bedankt.

      gr
      Marcel

      #18156601
      turbo.d
      Deelnemer
        Lid sinds:
        24 June 2013

        Ben even aan het snuffelen gegaan en heb het relais uit de zekeringen kast verwijderd.
        Bij vergelijk met het VW relais zijn deze helaas totaal verschillend;

        In het relais van de Astra ( GM 90191753 PA66-GF30) heb ik de volgende contacten:
        30-86-85-87-87a

        het VW relais heeft de volgende contacten:
        15-53s-53M-i-T-31

        Ik weet van het VW relais dat het contact -i- wordt gebruikt voor de interval regeling en contact -T- voor “2 maal wissen bij bediening van de ruitensproeier”.

        Het contact -i- is een dun pootje wat extra op het relais zit. Helaas is deze positie niet aanwezig op het relais van de Astra en ook niet voorbereid in de zekeringen kast. Kort gezegd. Het gaat niet werken.

        controle bij de Astra-F leerde mij dat het -i- contact daar wel in zit en om die rede het VW relais daar gewoon in geprikt kan worden en werkt.

        Jammer :( had gehoopt deze extra functionaliteit zo in mijn Astra-G in te bouwen.

        #18156602
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          I is niet meer dan interval aan uit..

          Interval word bij de Astra-G niet door een Relais geregeld, alleen gestuurd.
          De Mutitimer stuurt dit aan, daar moet je omheen werken.

          Het geplaatste relais is een Standaard relais, geen speciaan interval of timer relais.

          Willem

          #18156603
          turbo.d
          Deelnemer
            Lid sinds:
            24 June 2013

            Kan je mij wat meer vertellen over die multitimer, wat het is, waar deze zit en hoe ik het kan overbruggen

            #18156604
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              Ik heb er ooit eens een HoW-To van gehad, maar zou niet weten of ik die nog kan vinden.

              Willem

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.