ratelend geluid tuseen 2000-2100 toeren

Forumindex Forums Modellen Manta ratelend geluid tuseen 2000-2100 toeren

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17241411
    manta-gsi
      Lid sinds:
      1 November 2010

      betreft: 2.0e

      Goedemorgen,

      Ik heb al langere tijd dat tussen de 2000 en 2100 toeren de motor een ratelend geluid maakt.
      Nu heb ik dit ook laten horen aan een opel expert maar die zei dat het niet zoveel voorstelde en dat
      als een motor draait je er vanaf moet blijven.

      Maar nu zat ik op internet te lezen en toen las ik dit:

      “Problemen met de kettingspanners kunnen tijdig ontdekt worden door goed te luisteren naar de motor.
      Wanneer bij gas geven rond de 2000 toeren ratelende geluiden vanuit de motor komen die bij hogere
      toerentallen verdwijnen en dan bij gas los rond de 2000 toeren weer optreden, zijn over het algemeen
      de kettingspanner hoofdverdachte.

      Nu is dit voor een porsche motor maar het systeem is hetzelfde. Daarnaast zat ik gisteren te kijken naar
      autodoktoren automobile (dankzij tip in ander topic) en nu zag ik dat er weer een auto was rond de
      2000 toeren met geluiden. Weer ging het om de distributie.

      Wat denken jullie ervan het is een sterk ratelend geluid moet ik het maar is openhalen of kan het iets anders zijn?

      #17919166
      The_Undertaker
      Deelnemer
        Lid sinds:
        24 April 2006

        Doet ie het ook wanneer je gewoon stilstaat en gasgeeft? Kun je proberen te horen waar ’t geluid precies vandaan komt?
        Als ’t echt de ketting(spanner) is zoals jij denkt, dan loop je ’t risico dat je ketting verspringt, of zelfs knapt, met alle gevolgen van dien.

        #17919167
        jethro
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 February 2008

          Vraagje…….
          Wat voor merk en type toerenteller hebt ge in uwen Manta?? king:
          Is het alleen bij 2000 tot 2100 t/min.???
          Haal de kleppendeksel er eens af, en trek eens aan de ketting op enkele plaatsen, en kijk of deze ook ruim zit.
          Als de ketting er niet strak om zit dan krijg je bijgeluiden.
          :jerry :jerry

          #17919168
          manta-gsi
            Lid sinds:
            1 November 2010

            Doet ie het ook wanneer je gewoon stilstaat en gasgeeft?

            Te net geprobeerd en als hij onbelast tussen de 2000-2100 toeren zit hoor je niks bijzonders.
            Maar het is echt een ratel. :cry En ik wordt er altijd zo naar van als ik het hoor.

            Het merk en type van de toerenteller is gewoon de standaard van een manta gsi. Dus wat
            sluit ik daarmee uit? De kleppendeksel een keer ophalen is wel een idee.

            Nu heb ik het ook opgezocht in een oude auto hulpboek en daar staat dat bij:

            “een aanhoudend getik dat varieert met de belasting en het toerental van de motor:

            Een versleten zuigerpenbusje, een kantelende zuiger of een gebroken zuigerveer”

            Zou dat het ook kunnen zijn want nu moet ik wel toegeven dat de achterste zuiger
            een beetje trilt. :hmmz

            #17919169
            The_Undertaker
            Deelnemer
              Lid sinds:
              24 April 2006

              @manta-gsi wrote:

              “een aanhoudend getik dat varieert met de belasting en het toerental van de motor:

              Een versleten zuigerpenbusje, een kantelende zuiger of een gebroken zuigerveer”

              Zou dat het ook kunnen zijn want nu moet ik wel toegeven dat de achterste zuiger
              een beetje trilt. :hmmz

              Euh, hoe kwam je erachter dat je achterste zuiger trilt?

              Als ’t je ketting was had ie geloof ik ook onbelast dit geluid moeten maken.

              #17919170
              manta-gsi
                Lid sinds:
                1 November 2010

                Ik heb er een glas met water opgezet aan de voorkant eerst, daar stond deze bijna totaal stil.
                Aan de achterkant echter ging het water in het glas klotsen en moes ik uiteindelijk het glas eraf
                pakken. Midden op staat hij ook steviger.

                Maar wat denken jullie van die informatie van het autoboek is dit juist of zal het ergens anders
                inzitten?

                #17919171
                jethro
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 February 2008

                  @manta-gsi wrote:

                  Ik heb er een glas met water opgezet aan de voorkant eerst, daar stond deze bijna totaal stil.
                  Aan de achterkant echter ging het water in het glas klotsen en moes ik uiteindelijk het glas eraf
                  pakken. Midden op staat hij ook steviger.

                  Maar wat denken jullie van die informatie van het autoboek is dit juist of zal het ergens anders
                  inzitten?

                  En nou wil een ieder wel eens weten welk soort klepperdeklep deksel er op zit?
                  ;) :thumb
                  :jerry

                  Ga zo door. :wors

                  #17919172
                  manta-gsi
                    Lid sinds:
                    1 November 2010

                    Het is een kleppendeksel van een 2.2 injection motor (vlak model)
                    anders was het glas er al lang van af gevallen inderdaad :vertag

                    Ik kan helaas geen foto of filmpje maken want ik ben 2 weken niet thuis voorlopig

                    #17919173
                    The_Undertaker
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      24 April 2006

                      Eerlijk gezegd vind ik ’t een bijzondere test. Je kleppendeksel staat in verbinding met de randen van je cilinderkop, niet met je zuiger.

                      En een trillende zuiger, dat zal wel een kabaal maken zeg, lijkt me ook stug dat ie dan nog fijn loopt.

                      Maakt ie het geluid trouwens ook als je de koppeling intrapt, of is ’t dan weg?

                      #17919174
                      GSE
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 August 2006

                        Deze test was mij tot nu onbekent,en dat zal ook wel zijn redenen hebben…

                        #17919175
                        The_Undertaker
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          24 April 2006

                          @GSE wrote:

                          Deze test was mij tot nu onbekent,en dat zal ook wel zijn redenen hebben…

                          ;)

                          #17919176
                          jethro
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 February 2008

                            @The_Undertaker wrote:

                            @GSE wrote:

                            Deze test was mij tot nu onbekent,en dat zal ook wel zijn redenen hebben…

                            ;)

                            Wel bij de Bugatti experts onder ons was dat al tijden bekent, maar dan loop je al een tijdje mee. ;)
                            :thumb

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.