Ratelend geluid Corsa D 2012

Forumindex Forums Modellen Corsa Ratelend geluid Corsa D 2012

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #18327430
    Ruurd
    Deelnemer
      Lid sinds:
      31 March 2013

      Hallo, ik heb een allicht simpele vraag voor jullie. Ik heb het forum doorzocht maar vond niet een vergelijkbaar antwoord. Meest dichtstbijzijnde antwoord wat ik vond ging over een hitteschild en dateert van eind 2015: http://opel-forum.nl/forums/topic/astra-g-ratelend-geluid-bij-weinig-vermogen-en-ontkoppelen/

      Kwam ik dus niet echt verder mee gezien het niet het hitteschild is.

      De situatie:
      Zodra ik een tijdje heb gereden (10 min, motor is warm) begint er een zacht getik. Ik denk zo’n 5 – 10 tikken per seconde, vrij rap dus. Het is heel licht en hoor je alleen wanneer je rijdt. Ik gebruik vaak cruise control maar ook met het voetje. In beide gevallen hoor ik het geluid onder het rijden en is constant en vermeerdert of vermindert niet zodra je versnelt of vertraagt. Ventilator uitgezet, geratel blijft. Ook het switchen tussen warm/koud maakt geen verschil. Airco aan/uit maakt geen verschil. Je hoort het geluid echter niet zodra je optrekt of remt. Het is niet een heel hard geluid maar wel hard genoeg om op te merken onder het rijden of wanneer je stil staat voor bijvoorbeeld het stoplicht. Beetje vervelend dus. Ik heb de garage al eens gevraagd maar die konden er niet echt een eenduidig antwoord op geven. Vorig jaar heeft de auto een grote beurt gehad met de juiste olie. Blaadje kan het niet zijn gezien het nu al een paar jaar zo is en ik er nu wel eens werk van wil maken gezien ik de auto de laatste tijden steeds vaker gebruik en op langere afstanden gebruik.

      Heeft iemand hier ervaring mee? Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn behalve het hitteschild? Ik heb ook ergens gelezen dat het een stelmotortje kan zijn achter het opbergkastje? Maar goed, geen idee waar ik dan naar moet kijken/zoeken.

      Dank en groet, Ruurd

      #18327439
      Maurice89
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 October 2009

        Hebben ze de ketting uitgesteld? Dat die niet tikt.

        #18327440
        Ruurd
        Deelnemer
          Lid sinds:
          31 March 2013

          Nee, volgens mij niet, althans het ratelend geluid was voor die tijd ook al aanwezig. Dus voordat ie een beurt kreeg.

          Edit: deze foto kwam ik nog tegen. Volgens mij van het stelmotortje waarbij een hendeltje op en neer gaat. De tandwieltjes hiervan zouden versleten kunnen zijn al heb ik geen idee of dit het ook daadwerkelijk is.

          http://s602.photobucket.com/user/aapje1963/media/Foto0010kopie.jpg.html

          #18327454
          Maurice89
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 October 2009

            Klimaten control of analoog?
            En anders trek je de zekering er uit van je kachel gebeuren of stekker van de kachel motor er uit dat is de goedkoopste test manier.

            Maar hou eventueel eens een schroeven draaier tegen de kap bij de ketting en luister dan met je oor tegen de schroeven draaier .

            #18327484
            Ruurd
            Deelnemer
              Lid sinds:
              31 March 2013

              Ik heb gewoon een blowertje met simpele airco, geen climate. Wel goede tip van de zekeringen. Ik ga mijn boekjes raadplegen, allicht dat ik hierdoor het probleem kan vinden. Dank!

              Alle overige tips reactie blijven uiteraard welkom!

              #18353337
              PriscillaS
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 March 2018

                hi Ruurd,

                 

                Het is inmiddels een tijdje geleden maar was benieuwd of je nog een oplossing voor de ratel hebt gevonden?

                Mijn Corsa 1.2 enjoy uit 2010 heeft een soortgelijke ratel bij het dashboard welke je niet hoort buiten de auto, lijkt mij dus niet in de motor te zitten, maar waar moet je dan zoeken?

                groetjes

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.