Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Ratelend geluid bij warme motor. Alleen als je toeren maakt
- Dit onderwerp bevat 10 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 30 juli 2018om 15:20 door Thunderalpha3.
-
AuteurBerichten
-
5 juni 2018 om 19:48 #18356884
Avond allen,
Heb een vraagje. Ik bezig een Opel Astra GTC H 1.4
Echter heb ik de laatste tijd een raar geluid bij ( wat ik vermoed gasklephuis ).
Bij een warme motor en als ik toeren maak ( rond de 2 a 3000 toeren ) hoor ik een ratelend geluid bij de motor wegkomen.
Heb inmiddels al verstuiver reiniger in de tank gedaan en tank is nog niet leeg.
Maar het probleem is soms nog wel aanwezig. motor is wel feller qua optrekken in vergelijking met toen ik hem kocht.
Ik ben alleen nog niet tevreden met het geluid wat ik soms hoor ( ben zelf een motor gewent zonder bijgeluiden )
Is dit normaal of is er iets aan de hand?
Alle vloeistoffen etc zijn allemaal op pijl.
Olie filter is vervangen bij aanschaf ( dec 2017 )
:dank-u:
5 juni 2018 om 21:18 #18356887Geen ratelende ketting? is een Z14XEP motor kettingen willen wel rammelen bij deze motor.
Bij de koude start geen ratel(een keer starten met de deur open) post anders eens een filmpje.
6 juni 2018 om 22:37 #18356940Hoe kan je dat herkennen dan?
Heb zelf alleen nog maar auto’s gehad een een distri riem.
Dus een ketting is nieuw voor mij. Maar met het starten hoor ik wel wat geratel maar is ook gelijk weer weg.
Zodra de motor dus warm is hoor ik wel geratel. bij stationair draaien is er niks aan de hand, zodra je gas geeft hoor je het. en rond de 4000 toeren ( dacht ik ) is het weer weg.
Ik weet wel dat de distri kettingen uitrekken na verloop van tijd. En deze kunnen niet gespannen worden ( toch??? )
Tsja dan heb ik nog 1 “domme” vraag. hoe lang kan een distri ketting meegaan?
:toppie:
11 juni 2018 om 14:30 #18357155Zou bij dit soort klachten eerder denken aan hydraulische klepstoters die niet lekker vullen.. maar geen idee of dit blok die uberhaupt heeft (volgens mij wel)
Zit er de juiste soort olie in? Als het alleen bij warm blok is dan is je olie misschien net te dun?
Mijn blok (X16XEL) loopt sowieso beter op 5W40 dan op de 5W30 die er officieel in moet, met 5W30 klinkt het ook allemaal wat rauwer
23 juni 2018 om 20:06 #18357659zie onderstaande link voor de video. hopen dat dit wat duidelijker is ?https://youtu.be/jkyc6Mbq_BA
24 juni 2018 om 18:28 #18357700Ik gok de ketting, maak nog is een filmpje met de koude start.
24 juni 2018 om 20:12 #18357705Dat wordt dan over een paar dagen of morgen op het werk.
Anders in de auto dat ik het kan filmen.
Maar met het starten hoor je inderdaad wel een iets ratelen / rammelen.
Volgens mijn schoonmoeder ( heeft ook altijd Opel gehad ) zit er wel vrij dunne olie in.
Voor welke kan ik deze eigenlijk het beste vervangen? Want via internet kom ik 3 types tegen. ( 0W40, 5w30, 5w40 )
24 juni 2018 om 22:42 #18357712Dan is het vrijwel zeker de ketting.
Deze compleet laten vervangen met tandwielen!! Anders ben je met een x aantal km’s weer aan de beurt.
0W is veels te dun!!
Ik gebruik altijd 5W40 voor mijn opels(ook met ketting) de z14xep van me vader rijdt ook met 5W40 deze is warm net effe dikker dan een 5W30 wat Opel voorschrijft.
De z14xep van me pa klonk trouwens hetzelfde met een rotte ketting!
24 juni 2018 om 22:51 #18357713Enige idee hoeveel dat “Geintje” toen heeft gekost?
Heb de auto namelijk nog geen jaar in mijn bezit….. :no-money:
24 juni 2018 om 23:32 #18357715Dat heeft toen tussen de 500-700 gekost dacht ik, wel met nieuwe waterpomp.
30 juli 2018 om 15:20 #18359100Maar even een “late” Update maar wel de oplossing.
Heb de auto weggebracht naar de garage en het probleem uitgelegd.
De multiriem en spanner waren volgens de garage eigenaar de boosdoener.
Het zou de ketting niet zijn omdat het blok er te mooi voor loopt.
Dus zo gezegt zo gedaan, Multiriem en spanner laten vervangen.
Bij het ophalen van de auto had ik nog gevraagd of de rest van de rollen ( waterpomp, airco poellie etc. ) nog mooi liepen.Het volgende kwam uit zijn mond:
De spanner die er onder zat had zijn beste tijd gehad, tevens de riem was niet al te best meer.
Met het er afhalen van de riem kon hij met een simpele sleutel doen ( of te wel veer totaal versleten ).
Bij het er omzetten van de nieuwe riem moest hij bij de nieuwe spanner een 2,5 x zoon lange sleutel gebruiken. :rolling:
Voor de rest liep alles heel mooi zonder moeite en/of bijgeluiden.Sochtend voor dat hij de riem had vervangen had hij nog naar de spanner gekeken met een stationair draaiende motor.
De veer van de spanner klapperde er over. en na het vervangen blijft deze mooi stil.Ook heb ik gelijk gevraagd of hij de rest wou na kijken ( Gewoon een beurtje ).
Helaas heeft de verkoper ( in december ’17 ) dit niet gedaan wat nu blijkt. Terwijl de auto een grote beurt zou hebben gehad.De olie en filter die er in zaten waren simpel gezegt af. De olie was namelijk pik en pik zwart .
Maar nu na een nieuwe riem en onderhoud kan de GTC er weer tegen aan. :cheers:
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.