Ratelend geluid bij optrekken, terugschakelen Vectra B2 Z18X

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Ratelend geluid bij optrekken, terugschakelen Vectra B2 Z18X

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17269869
    Commodore A Coupe
    Deelnemer
      Lid sinds:
      4 January 2015

      Hallo, tijdens het optrekken vanuit stilstand of langzaam rijden hoor ik een tikkend geluid. Het lijkt ongeveer 1 keer per omwenteling van het wiel te zijn. Bij hogere snelheden dus ratelend tot fluitend. Als ik de koppeling intrap is het weg. Als ik tijdens het terugschakelen de pook bijv. van de 4 naar de 3 verzet komt het geluid terug tot de belasting van de wielen op de bak is overgedragen. Als ik de koppeling op laat komen hoor ik dit geluid nog een keer als de van de andere kant de compressie van de motor erbij komt.
      Als ik op snelheid het gas loslaat is het geluid even weg tot de krachten de andere kant op staan (van wielen naar motor i.p.v. van motor naar wielen).
      Ook als ik op een rotonde rij voel ik tijdens het terugsturen een soort schokken, net of er een platte kant op de band zit.
      Het lijkt zo op een defecte homokineet, alleen hoor ik het bijbehorende knappen of bonken dan niet. Rara wie weet raad.

      Groeten Edwin

      #18267611
      FamilieVectra
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 September 2014

        Misschien druklager van je koppeling aan het eind van z’n Latijn ?
        Als je de versnellingsbak in zijn vrij hebt met draaiende motor en je trapt de koppeling in, hoor je dan ook verschil in geluid?

        #18267612
        Commodore A Coupe
        Deelnemer
          Lid sinds:
          4 January 2015

          Dat dacht ik in het begin ook maar er is geen verschil in geluid tussen koppeling in of los.
          Het geratel heb ik zoals hierboven beschreven ook als ik met ingetrapt koppelingspedaal terugschakel (verschil in overbrenging dus vertraging). En ook nog een keer weer als ik het koppelingspedaal op laat komen (afremmen op de motor). Verder dus tikkend bij optrekken uit stilstand of langzaam rijden. Bij hogere snelheid gaat het tikken over in ralelen of suizen/fluiten. Ik zit te denken aan de homokineet van de lange aandrijfas dus rechts en dan aan de differentieelzijde. Dit omdat het bekende knakken bij het insturen niet aanwezig is.

          #18267613
          sw_reijnders
          Deelnemer
            Lid sinds:
            27 October 2005

            als het de homokineet is, dan hoor je die ook als je je koppeling intrapt.
            maar dan is het weg zeg je.

            als het het druklager is dan hoor je:
            stilstaand in zn vrij en koppeling los -> rammel
            stilstaand in zn vrij en koppeling ingetrapt -> stil

            zoals jij omschrijft heb ik het ook op het moment.
            als ik optrek een zagend geluid, naarmate ik sneller rijdt wordt dit luider.
            als ik al rijdend de auto in zn vrij zet en eventueel gas geef, is het weg.
            ik vermoed dat mijn versnellingsbak het aan het begeven is.
            aangezien in zn vrij of met koppeling ingetrapt het geluid weg is.

            als het een wiellager of homokineet zou zijn, zou het geluid altijd te horen zijn als de wielen draaien.

            ik rij ook met een z18xe en een F17W394 bak er achter.

            #18267614
            Commodore A Coupe
            Deelnemer
              Lid sinds:
              4 January 2015

              Als ik de koppeling intrap is het geluid er nog wel maar minder sterk hoorbaar omdat er dan geen kracht wordt geleverd vanuit de motor. Als ik in vrij schakel en koppeling op laat komen en gewoon flink gas geef hoor ik niks aparts. Dan draait dus de priseas al mee in de bak. Trap ik de koppeling in en geef ik flink gas hoor ik ook niks aparts. De frequentie van het tikken / ratelen komt meer overeen met het toerental van de wielen en dan dus ook het differentieel.

              #18267615
              sw_reijnders
              Deelnemer
                Lid sinds:
                27 October 2005

                @Commodore A Coupe wrote:

                Als ik de koppeling intrap is het geluid er nog wel maar minder sterk hoorbaar omdat er dan geen kracht wordt geleverd vanuit de motor. Als ik in vrij schakel en koppeling op laat komen en gewoon flink gas geef hoor ik niks aparts. Dan draait dus de priseas al mee in de bak. Trap ik de koppeling in en geef ik flink gas hoor ik ook niks aparts. De frequentie van het tikken / ratelen komt meer overeen met het toerental van de wielen en dan dus ook het differentieel.

                jep
                mijn idee ook
                helaas :swear

                #18267616
                usbstick
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 February 2012

                  Dan is het waarschijnlijk een baklager kapot aan het gaan..

                  #18267617
                  sw_reijnders
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    27 October 2005

                    ik ben al aan het rondkijken naar een meriva bakje! :(

                    #18267618
                    Commodore A Coupe
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      4 January 2015

                      Iemand enig idee van welke modellen de f17 bak ook onder een Vectra B past. Voor zover ik weet hebben niet alle F17 bakken
                      een ophangsteun bovenop de bak zoals bij de Vectra B

                      #18267619
                      sw_reijnders
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        27 October 2005

                        vectra b heeft toch de steun aan de voorkant of heb ik het nou mis?

                        ik heb zojuist een Meriva A bak gehaald, F17W394 voor 265 euro.
                        Die meriva schijnt 129dkm te hebben gereden, ik moet het maar geloven.

                        Verder staat hier het lijstje van bakken die je kunt gebruiken.
                        En controleren of de baksteun bevestiging overeen komt als je de bak gaat halen.

                        http://www.opel-infos.de/getriebe/f17.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

                        #18267620
                        Commodore A Coupe
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          4 January 2015

                          Enig idee wat het verschil is tussen F17 en F17+ code?

                          #18267621
                          sw_reijnders
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            27 October 2005

                            volgens mij een van de latere types
                            ik vermoed dat het niets uit maakt.

                            als je maar geen MTA bak neemt en het makkelijkst is gewoon ook een bak met hydraulisch koppelingslager te nemen.
                            anders moet je die ook nog veranderen.

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.