Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Ratelend geluid bij optrekken, terugschakelen Vectra B2 Z18X
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 januari 2015 om 19:56 #17269869
Hallo, tijdens het optrekken vanuit stilstand of langzaam rijden hoor ik een tikkend geluid. Het lijkt ongeveer 1 keer per omwenteling van het wiel te zijn. Bij hogere snelheden dus ratelend tot fluitend. Als ik de koppeling intrap is het weg. Als ik tijdens het terugschakelen de pook bijv. van de 4 naar de 3 verzet komt het geluid terug tot de belasting van de wielen op de bak is overgedragen. Als ik de koppeling op laat komen hoor ik dit geluid nog een keer als de van de andere kant de compressie van de motor erbij komt.
Als ik op snelheid het gas loslaat is het geluid even weg tot de krachten de andere kant op staan (van wielen naar motor i.p.v. van motor naar wielen).
Ook als ik op een rotonde rij voel ik tijdens het terugsturen een soort schokken, net of er een platte kant op de band zit.
Het lijkt zo op een defecte homokineet, alleen hoor ik het bijbehorende knappen of bonken dan niet. Rara wie weet raad.Groeten Edwin
4 januari 2015 om 23:33 #18267611Misschien druklager van je koppeling aan het eind van z’n Latijn ?
Als je de versnellingsbak in zijn vrij hebt met draaiende motor en je trapt de koppeling in, hoor je dan ook verschil in geluid?5 januari 2015 om 16:54 #18267612Dat dacht ik in het begin ook maar er is geen verschil in geluid tussen koppeling in of los.
Het geratel heb ik zoals hierboven beschreven ook als ik met ingetrapt koppelingspedaal terugschakel (verschil in overbrenging dus vertraging). En ook nog een keer weer als ik het koppelingspedaal op laat komen (afremmen op de motor). Verder dus tikkend bij optrekken uit stilstand of langzaam rijden. Bij hogere snelheid gaat het tikken over in ralelen of suizen/fluiten. Ik zit te denken aan de homokineet van de lange aandrijfas dus rechts en dan aan de differentieelzijde. Dit omdat het bekende knakken bij het insturen niet aanwezig is.5 januari 2015 om 17:13 #18267613als het de homokineet is, dan hoor je die ook als je je koppeling intrapt.
maar dan is het weg zeg je.als het het druklager is dan hoor je:
stilstaand in zn vrij en koppeling los -> rammel
stilstaand in zn vrij en koppeling ingetrapt -> stilzoals jij omschrijft heb ik het ook op het moment.
als ik optrek een zagend geluid, naarmate ik sneller rijdt wordt dit luider.
als ik al rijdend de auto in zn vrij zet en eventueel gas geef, is het weg.
ik vermoed dat mijn versnellingsbak het aan het begeven is.
aangezien in zn vrij of met koppeling ingetrapt het geluid weg is.als het een wiellager of homokineet zou zijn, zou het geluid altijd te horen zijn als de wielen draaien.
ik rij ook met een z18xe en een F17W394 bak er achter.
5 januari 2015 om 17:49 #18267614Als ik de koppeling intrap is het geluid er nog wel maar minder sterk hoorbaar omdat er dan geen kracht wordt geleverd vanuit de motor. Als ik in vrij schakel en koppeling op laat komen en gewoon flink gas geef hoor ik niks aparts. Dan draait dus de priseas al mee in de bak. Trap ik de koppeling in en geef ik flink gas hoor ik ook niks aparts. De frequentie van het tikken / ratelen komt meer overeen met het toerental van de wielen en dan dus ook het differentieel.
5 januari 2015 om 17:52 #18267615@Commodore A Coupe wrote:
Als ik de koppeling intrap is het geluid er nog wel maar minder sterk hoorbaar omdat er dan geen kracht wordt geleverd vanuit de motor. Als ik in vrij schakel en koppeling op laat komen en gewoon flink gas geef hoor ik niks aparts. Dan draait dus de priseas al mee in de bak. Trap ik de koppeling in en geef ik flink gas hoor ik ook niks aparts. De frequentie van het tikken / ratelen komt meer overeen met het toerental van de wielen en dan dus ook het differentieel.
jep
mijn idee ook
helaas :swear6 januari 2015 om 09:18 #18267616Dan is het waarschijnlijk een baklager kapot aan het gaan..
6 januari 2015 om 12:02 #18267617ik ben al aan het rondkijken naar een meriva bakje! :(
6 januari 2015 om 18:21 #18267618Iemand enig idee van welke modellen de f17 bak ook onder een Vectra B past. Voor zover ik weet hebben niet alle F17 bakken
een ophangsteun bovenop de bak zoals bij de Vectra B10 januari 2015 om 11:34 #18267619vectra b heeft toch de steun aan de voorkant of heb ik het nou mis?
ik heb zojuist een Meriva A bak gehaald, F17W394 voor 265 euro.
Die meriva schijnt 129dkm te hebben gereden, ik moet het maar geloven.Verder staat hier het lijstje van bakken die je kunt gebruiken.
En controleren of de baksteun bevestiging overeen komt als je de bak gaat halen.http://www.opel-infos.de/getriebe/f17.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
10 januari 2015 om 12:57 #18267620Enig idee wat het verschil is tussen F17 en F17+ code?
10 januari 2015 om 14:54 #18267621volgens mij een van de latere types
ik vermoed dat het niets uit maakt.als je maar geen MTA bak neemt en het makkelijkst is gewoon ook een bak met hydraulisch koppelingslager te nemen.
anders moet je die ook nog veranderen. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.