Ratel motor

Forumindex Forums Modellen Astra Ratel motor

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18394862
    Perseas
    Deelnemer
      Lid sinds:
      30 October 2020

      Recent heeft mijn Opel Astra K uit 2018 een grote beurt gehad en helaas hoor ik sinds enkele dagen een ratel bij de motor vandaan komen.

      De auto heeft nog geen 70.000km gelopen, kan dit komen doordat tijdens de grote beurt de 5W30 olie is vervangen voor 0W20 en dat mogelijk de ketting hierdoor te weinig smering krijgt?

      #18394870
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Is lastig beoordelen op een forum, maar zeker bij moderne motoren altijd de voorgeschreven olie gebruiken.

         

        #18394874
        opel-mark
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 March 2011

          Er is een wijziging onlangs uitgegaan van opel dat sommige motoren idd 0W20 moeten krijgen(meestal staat dat ook op de olie vuldop), die olie is dunner.

          Of dat dat de oorzaak van de ratel is dat is moeilijk te zeggen

          #18395202
          Perseas
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 October 2020

            Bedankt voor jullie reacties! Mijn eigen garage heeft vandaag de auto geïnspecteerd en zij hebben het idee dat het geluid van de distributieketting vandaan komt.

            Een flinke tegenvaller bij een vrij nieuwe auto met weinig kilometers, het lijkt mij dat een distributieketting bij zo’n jonge auto nog geen problemen zou mogen opleveren?

            #18395278
            opel-mark
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 March 2011

              volgens mij wordt de kettingspanner net als bij de vorige versies door oliedruk aangespannen, dunnere olie is minder druk, dus als na het starten de ratel niet na een paar seconden weg is dan zou ik er na laten kijken, misschien terug naar dexos1 gen2 olie

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.