Ratel in c20xe?

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Ratel in c20xe?

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17253677
    2000
    Moderator
      Lid sinds:
      30 June 2004

      Er zit in mijn c20xe een ratel die me toch wel zorgen baart. Het is niet te horen waar hij vandaan komt, maar is wel heftig. Het is gekomen nadat ik de kop eraf gehaald had. Alle klepstoters uit elkaar, schoon gemaakt, en gevuld weer geplaatst.
      Ik dacht meteen de drijfstang lagers, maar toch ook weer niet. De tik doet zich alleen voor na koude start, en na een minuut of 2 is ie weg :shock: ik geef de c20xe regelmatig de sporen en ga er van uit dat als het de lagers zijn dat ie allang al de geest gegeven zou hebben? En stel het zijn de lagers, zo’n tik hoor je dan toch de hele tijd, en niet alleen bij koude start?
      Dus mischien toch de stoters , maar vind ik de tik weer te hard voor……….lastig!

      Heeft iemand hier misschien een logische theorie over?

      #18085113
      otdh
      Deelnemer
        Lid sinds:
        2 March 2010

        Stoters kunnen eng hard tikken

        Een drijfstanglager hoor je continu bij belasting en als die heel slecht gewoon altijd

        Je kan niet horen of t uit de kop of onderblok komt?

        #18085114
        2000
        Moderator
          Lid sinds:
          30 June 2004

          Nee, is erg moeilijk te horen. Maar het belasting verhaal klopt wel, bij belasting (tot 3000 toeren)heb ik het wel. Maar alleen de eerste paar honderd meter :shock:
          En dat klopt weer niet met eventuele stoters die tikken (toch?)

          #18085115
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Ik had kapotte drijfstang lagers in mijn X16XE, deze waren te horen bij deellast en dan tussen de 2500 en 4500 toeren, (en Flink ook deed flink wat nekken omdraaien :D :thumbup king: ), bij volgas hoorde je ze niet, en bij gaslos hoorde je ze niet.

            Ik heb zo zo’n maand of 2 rond gereden, en mijn beste gedaan een drijstang naar buiten te krijgen, maar dat is dus niet gelukt.
            Auto is met draaiende X16XE naar de sloop gegaan..

            Willem

            #18085116
            2000
            Moderator
              Lid sinds:
              30 June 2004

              Ok, klinkt logisch, maar waarom bij mij alleen als ie ijskoud is?

              #18085117
              david verburg
              Deelnemer
                Lid sinds:
                2 July 2004

                Zoals eerder genoemd stoters kunnen erg hard tikken
                Zo hard dat je denk hhmm die loopt stuk
                Aangezien je ze helemaal schoon gemaakt hebt zal het me niks verbazen
                Dat ze nog niet helemaal gevult zijn met olie en daarom zo tikken.

                #18085118
                2000
                Moderator
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  Hmmmm, toch maar is kijken voor andere.

                  #18085119
                  Vinci
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 August 2009

                    Ze kunnen naar verstoppen en voor een goede hydrolische werking moeten ze goed oliedruk kunnen opbouwen. Dit soort getik kan ook nog een probleem aanduiden met de regulator cylinder in de oliepomp. Een XEV of ZLET pomp heeft een heel andere constructie gekregen met een cylindertje dat veel minder snel vast kan lopen. Zou hem er eens even uit draaien en kijken of er groeven in zitten en of hij nog wel lekker beweegt.

                    In elk geval erg oppassen met oliekwaliteit en toevoegingen. Gooi er GEEN slick50 troep oid in, want daar gaan de stoters zeker van stuk!! Een andere goede olie kan ook nog wel eens wonderen doen, heb zelf heel wat getest en een XE loopt mijns inziens super mooi op Kroon Emperol 5W40.

                    #18085120
                    sw16v
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      1 July 2004

                      lastig te zeggen zo natuurlijk.

                      maar heb je de motor nadien al goed warm gehad? dat de motorolie ook op temperatuur komt?
                      heb het zelf ook eens gehad nadat ik een kopje uit elkaar had gehad en stoters te hebben gereinigd.

                      na zeker te weten dat alles goed in elkaar zat warm laten lopen en nadien geen stoter weer gehoord.

                      #18085121
                      2000
                      Moderator
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        Is al vaak goed warm geweest. Het tikken is gekomen nadat de kop eraf is geweest. En ik ga er van uit dat als het wel de lagers zijn dat ie allang was stuk gelopen. Ik ga meestal 1x per week de a9 op om ‘m even open te trekken. Het lijkt me dat een lager dan vrij snel de geest geeft. De situatie is al 3 maanden zo.
                        Blijf het vreemd (en eng) vinden.

                        #18085122
                        Vinci
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 August 2009

                          Wel de lager schalen van de nokkenassen op nummer terug er in??

                          #18085123
                          kadett4x4
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            6 July 2004

                            dis riem er goed op liggen???

                            groeten.

                            #18085124
                            Esox Lucius
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              6 September 2011

                              Het is natuurlijk moeilijk aan te voelen wat voor soort geluid het is,en hoe erg.

                              Als ik het zo lees zou ik in eerste instantie ook denken aan een klepstoter, maar als het is gekomen nadat de kop eraf is geweest.
                              Dan zou ik toch even goed naar de afstelling/timing van je distributie kijken.
                              Is het niet de spanner die in koude toestand te slap staat,en bij warm worden iets strakker gaat staan?

                              Je kan evt ook het klepdeksel demonteren en dmv stethoscoop de klepstoters beluisteren bij draaiende/koude motor.

                              Succes Esox

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.