Rammelende/bonkende/hobbelende achterkant

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Rammelende/bonkende/hobbelende achterkant

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17227265
    Timmert
      Lid sinds:
      21 July 2004

      De laatste tijd merk ik dat bij het nemen van bochten en rotondes met daarin hobbels of boomwortels die onder het asfalt vandaan komen (maw: korte hobbels) er nogal wat gerammel rechtsachter is. Eerste gedachte is natuurlijk 1 of ander rubber of silentblock, maar die zijn allemaal in orde. Mijn monteur heeft die meerdere malen gecheckt, en geen speling kunnen vinden.

      Volgens hem moet het in de schokdempers zitten. Die zijn (rondom) slechts 30.000km oud, maar volgens hem kwam dit vaker voor bij dit type (Monroe Reflex). Ook merk ik dat met name rechtsachter korte hobbels sowieso amper gedempt worden. Links lijkt dit iets minder te zijn. Net alsof de demper op de ingaande slag het eerste stukje zo goed als niets doet.

      Heeft iemand hier ervaring mee? Soortgelijke klachten, of ervaringen met dit type dempers?

      #17744304
      arjontje
      Deelnemer
        Lid sinds:
        31 March 2006

        op mijn werk monteren we al jaren moroe reflex (is nu vervangen door gas gevulde original)
        Maar nog nooit klachten er over gehoord.

        Over welke vectra hebben we het eigenlijk A B C??

        #17744305
        Timmert
          Lid sinds:
          21 July 2004

          Een C1 station, zonder sportonderstel.

          De voorste dempers doen het ook prima hoor, echt geen klachten over. Het is puur en alleen achter. Net of er 4 bar in de banden zit zegmaar.

          #17744306
          Timmert
            Lid sinds:
            21 July 2004

            Dit heb ik gepost op een ander forum, helaas daar ook weinig reacties:

            “Ik heb een raar probleempje met mijn gezinscontainer, een Vectra-C Station;

            Eigenlijk al sinds de aanschaf (170k km, momenteel 210k), maar met name de laatste tijd heb ik sterk het vermoeden dat er ergens speling op de achterwielophanging zit. Dit uit zich met name in bochten met hobbels er in, bijvoorbeeld boomwortels onder het asfalt op een rotonde. Er komt dan flink wat dof gebonk van rechtsachter en in mindere mate van links. M’n monteur heeft de hele wielophanging gecheckt, meerdere keren zelfs. Hij zegt echter niets te kunnen vinden.. Uitlaatrubbers zijn wel vervangen, dus dat kunnen we uitsluiten. Ook de schokdempers zijn bij 190.000km rondom vervangen door Monroe Reflex dempers. Volgens de monteur zijn die ook oorzaak van het gebonk, maar dat wil er bij mij eigenlijk niet zo goed in, zeker omdat het niet/nauwelijks te horen is zolang ik rechtuit rijd..

            Daarnaast vind ik de auto met name achter erg hobbelig en onrustig, alsof het eerste stukje van de ingaande beweging niet gedempt wordt zegmaar. Ik zou natuurlijk de dempers weer kunnen vervangen, maar kan dat werkelijk de oorzaak zijn? Ze zitten er immers pas 20.000km onder..

            Iemand enig idee in welke richting ik moet zoeken?”

            #17744307
            opel-limbo
            Deelnemer
              Lid sinds:
              24 July 2007

              Hier dezelfde klacht gehad en het volgende gedaan: heel lang last gehad van een boink rechtsachter in mijn C. Diverse malen op de brug gestaan, stabbirubbers vorig jaar al vervangen dus daar lag het niet aan. 2 maanden geleden nieuwe schokbrekers achter, geen resultaat. Als laatse redmiddel heb ik me weten vast te houden aan het opnieuw (sept. 2009 voor het laatst) laten uitlijnen van de vec. De uitlijnert vertelde dat de achterkant behoorlijk scheef stond maar wist niet of dat iets te maken kon hebben met een of andere boink. Nou, de boink is gelukkig sinds het uitlijnen verdwenen. Mijn garagemonteur wist ook niet te achterhalen waarom de boink nu is verdwenen. Advies verder van de uitlijnert was om als de boink terugkomt alle stelbouten welke bij het uitlijnen gesteld worden te demonteren,schoon te maken en na te zijn ingevet weer terug te plaatsen. Daarna opnieuw uitlijnen en hopen op het beste.

              Ik ben in ieder geval erg blij dat de boink verdwenen is. Werd er ECHT gek van!!

              Greetz Roel met een C.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.