rammel bij koppeling loslaten

Forumindex Forums Modellen Astra rammel bij koppeling loslaten

  • Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #17244571
    Dano1.6_8V
      Lid sinds:
      13 May 2010

      Ik zit met een klein probleempje.

      Als ik optrek van de 1e naar de 2e versnelling en van de 2e versnelling naar de 3e hoor ik kleine ratel nadat ik de koppeling heb laten opkomen, en nog voordat ik het gaspedal indruk. Als ik dan bijvoorbeeld bergaf rijd en het gas los laat dan hoor ik (wel met het raam open) ook een ratelig geluid.

      Nou heb ik september vorig jaar mijn einddemper vervangen en toen was het weg…
      Merkte wel dat de schotjes in de oude demper volledig verpulverd waren…
      Kan dus dat de “ratel” daar vandaan kwam (door de rotzooi die in de einddemper wordt rond geblazen als er minder druk op komt bijvoorbeeld net voor het gas geven)

      Kan dit “geratel” van een einddemper afkomen?? (moet wel even vermelden dat de einddemper die ik er nu onder heb niet nieuw is, maar van een vriend gekregen die nog een goede had liggen…)

      Ik wil sowieso het hele uitlaatsysteem in het voorjaar vervangen, dus als het dat zou kunnen zijn dan hoef ik niet verder te zoeken…

      Alvast bedankt!

      Groeten,

      Dave

      #17963862
      RISL
      Moderator
        Lid sinds:
        24 January 2011

        Je zou eigenlijk eens buiten de auto moeten luisteren of je het ook hoort als je gas geeft.
        Want misschien is het er dan wel, maar hoor je het binnen niet omdat de motor meer lawaai maakt (bij gasgeven).

        #17963863
        DarkNL08
        Deelnemer
          Lid sinds:
          7 March 2010

          Lijkt eerder drukgroep/lager in de versnellingsbak.

          #17963864
          Dano1.6_8V
            Lid sinds:
            13 May 2010

            Nee, je hoort het binnen gewoon niet!
            Alleen met rijden, en dan alleen na het optrekken of doortrekken en dan ook alleen nadat de koppeling is opgekomen en voordat ik gas geef…
            En met gas los berg af…

            al heel vaak buiten de auto geluisterd, maar niks gevonden…

            Toevallig dat het helemaal weg was na het vervangen van de einddemper, maar nu dus weer terug… (welleswaar in mindere mate als voorheen!)

            #17963865
            Dano1.6_8V
              Lid sinds:
              13 May 2010

              @DarkNL08

              Heb ik ook al aan gedacht, maar dat lijkt me stug aangezien het geluid alleen te horen is als de koppeling niet gebruikt wordt.

              #17963866
              DarkNL08
              Deelnemer
                Lid sinds:
                7 March 2010

                Misschien dan toch je kat op z’n eind…. ???

                Hoe is het bij een koude start dan? Als je dan in z’n vrij de koppeling intrapt, hoor je dan niks?

                #17963867
                Dano1.6_8V
                  Lid sinds:
                  13 May 2010

                  Nee, ik hoor helemaal niks….
                  En voor de rest rijdt en schakelt de auto geweldig… Zowel koud als warm…

                  En ik denk vraag het hier eens, mede omdat ik het gek vond dat het geluid na het vervangen van de einddemper helemaal weg was.

                  #17963868
                  RISL
                  Moderator
                    Lid sinds:
                    24 January 2011

                    Waarom zou je het dan niet horen als de koppeling weer aangrijpt?

                    Ik zou uitgaan van druklager of misschien wel speling op je krukas.
                    Ik had twee jaar geleden erg veel speling op de krukas (0,2 mm!!), waardoor de koppeling ook scheef was afgesleten (heb ‘m nog liggen trouwens). Mijn blok rammelde behoorlijk (o.a. door een kapotte hydrostoter), maar ook die krukas hoorde je af en toe rammelen…

                    #17963869
                    RISL
                    Moderator
                      Lid sinds:
                      24 January 2011

                      Als je trouwens je topictitel ff aanpast naar een logisch iets (bijv. rammel bij koppeling loslaten o.i.d.), is het in het vervolg ook vindbaar voor anderen, via de zoekmachine…

                      #17963870
                      Dano1.6_8V
                        Lid sinds:
                        13 May 2010

                        @RISL Done :thumb

                        Maarre…. Hoe verklaar je dan dat het niet te horen is als er gas gegeven wordt, en alleen als de koppeling met rust gelaten wordt en het gas los is?? (en dan niet stationair..)
                        Ook is het heeeeeeeel licht te horen als ik de auto in de vrij heb staan een een flinke scheut gas geef en dan los laat… Direct na het loslaten even rrrrrrrr en dan niks….

                        Het is te vergelijken met het geluid dat het uitlaatspruitstuk-afdekkapje maakt als deze speling heeft….. Maar ook dit is gecontroleerd en niet het geval! Hahahaa

                        #17963871
                        RISL
                        Moderator
                          Lid sinds:
                          24 January 2011

                          Tja, dat is eigenlijk niet goed te verklaren…
                          Bij speling op de krukas zou ik juist verwachten dattie rammelt als de koppeling ingetrapt is…dat was bij mij destijds het geval, ik had het bij jou even verkeerd gelezen. Bij mij hoor je momenteel het hitteschild boven de einddemper trillen als ik het gas los laat op de snelweg, precies tussen 70 en 100 km/u ga je ‘m horen.

                          Zit er nergens iets los dat precies bij die frequentie ergens tegen aan trilt? Waar komt het geluid vandaan? Links, rechts, of komt het meer van onder?

                          #17963872
                          Dano1.6_8V
                            Lid sinds:
                            13 May 2010

                            Ik weet niet waar het geluid vandaan komt… Dat is juist het frustrerende!
                            Ik heb al meerdere malen de auto op bokken gehad en eronder gelegen…. Alles nagevoeld.. maar niks….

                            zelf denk ik dat het gewoon door de einddemper komt omdat het geluid na het vervangen van deze verdwenen was. Maarja, misschien heb ik met monteren wat meer aan het uitlaatsysteem gerammeld en is er toen iets ‘verschoven’ en was het geluid daardoor weg en nu is het weer gezet en komt het weer terug… Of het ligt ECHT aan de einddemper en gaat het alleen weg met een compleet nieuwe??
                            Daarom dat ik het vraag.

                            De boel vervangen was ik toch al van plan, maar als het dat niet zou kunnen zijn, dan wil het gewoon weten dan kan ik op een andere manier actie ondernemen.
                            Misschien iets aan het uitlaatspruitstuk?? is dat geen optie??

                            #17963873
                            RISL
                            Moderator
                              Lid sinds:
                              24 January 2011

                              Nou, dan die einddemper onderuit en eens zonder einddemper een stukje rijden. Maakt wat lawaai, maar dan weet je het gelijk. Of eerst eens flink schudden met die demper, voordat iedereen opschrikt van een Astra zonder einddemper ;)
                              Een lekkend uitlaatspruitstuk tikt vaak, niet echt rammelen.

                              #17963874
                              Dano1.6_8V
                                Lid sinds:
                                13 May 2010

                                Denk dat ik dat maar eens ga doen dit weekend!

                                En anders maar wachten tot het voorjaar als ik de midden en einddemper toch vervang. Dan heb ik nog tijd genoeg voordat ik met de auto naar Zuid-Frankrijk voor de vakantie ga…

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.