race katalysator verbranden?

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling race katalysator verbranden?

  • Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #17249341
    OceanBlue
      Lid sinds:
      9 May 2012

      Jongens ik heb even een vraagje,

      Ik heb laatst een aanbieding van een bredere downpipe + sport katalysator voor 400 euro gehad.

      Maar waar ik mee zit is als volgt:

      omdat ik de originele dumpvalve afgesloten heb, meet de maf nu een waarde, die mijn motor niet krijgt, dit omdat de originele dumpvalve voor de maf, en de bailey dumpvalve na de maf zit
      Hij houdt dus uiteindelijk een grotere hoeveelheid benzine over tegenover de hoeveelheid lucht die de motor in gaat.

      Nu zorgt deze onverbrande benzine ervoor dat mijn katalysator langzaam aan het wegbranden slaat als ik m even flink doortrek.

      Mijn vraag is:

      Kan een race katalysator hier tegen?
      ik lees namelijk veel over ander wol en metaal dan een normale oem katalysator maar weet niet of dit klopt.

      Alvast bedankt!

      #18034099
      Fearless
      Deelnemer
        Lid sinds:
        9 January 2005

        zou je dan niet eerst je onverbrande brandstof prombleem oplossen? dmv een chip op maat bijv….

        Ik zou m dan gewoon lekker zonder kat gaan rijden, met een katvervanger is dat elk jaar bij de apk gewoon een kwestie van wat bouten lossen en wisselen.

        #18034100
        McKaamos
        Deelnemer
          Lid sinds:
          10 December 2009

          Ik denk niet dat een chip op maat dat verandert.
          Een atmosferische dumpvalve dumpt alle druk uit het systeem wanneer je schakelt, terwijl die lucht wel langs de MAF is gekomen.
          De ECU krijgt dus wel de meetwaarde van die lucht, maar die lucht is ook al weer naar buiten gedonderd en komt nooit in de motor terecht.
          Hij geeft uiteraard wel de bijbehorende hoeveelheid benzine af, waardoor de motor ongelofelijk rijk loopt direct na opschakelen.

          Dat los je alleen maar op door de druk terug te voeren het systeem in, via een recirculerende dumpvalve.

          Wat betreft de kat: het is afhankelijk van de inwendige structuur.
          Een keramische kat zal waarschijnlijk wat sneller wegbranden dan eentje met een metalen mesh aan de binnenkant.

          #18034101
          OceanBlue
            Lid sinds:
            9 May 2012

            Precies!
            dat is precies wat er bij mij aan de hand is ja, ja je zegt idd een recirculerende dv, maar ik ga ook ff kijken of ik niet de dv of de maf kan verplaatsen, als de druk afgeblazen wordt voordat de maf zijn meetwaarde maakt, is er vrij weinig aan de hand lijkt mij, dus nog even aankijken!

            idd het gaat erom hoe de structuur is en hoe sterk het membraan is, maar aangezien die gozer van dat bedrijf (Lynx cardesign in bergschenhoek) zegt dat hij het makkelijk aan kan, en vrij veel weet van bijvoorbeeld impreza’s met dit soort kats in de racerij, heb ik er wel vertrouwen in!

            En zonder kat rijden kan natuurlijk, maar het probleem is dat ik het gevoel heb dat de huidige kat verbrand is, dus dat ik zoiezo een kat moet kopen voor de apk, en dat ik anders erbij weer een extra stuk buis met flenzen moet verzorgen! ik ga het eerst even zo proberen, staat het me niet aan, kan de kat altijd nog vervangen worden door een stuk buis!

            voor de geinteresseerden zal ik donderdag foto’s plaatsen als het gebeurd is!

            #18034102
            Corsa_GSi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              Ik zou eerst het probleem oplossen voordat je een andere kat gaat plaatsen.

              Daarnaast zou ik op zeker met flenzen en een losse kat voor de apk gaan werken, zo doe ik het al jaren.
              Het zijn per slot van rekening maar 6 boutjes!

              #18034103
              Fearless
              Deelnemer
                Lid sinds:
                9 January 2005

                Idd…..ik snap ook nooit waarom iemang geld gaat investeren in een dure “racekat”.

                WIl je echt het maximale uit je uitlaat halen ga je toch geen kat plaatsen?????

                #18034104
                Christian-tsx
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  25 May 2008

                  @Fearless wrote:

                  Idd…..ik snap ook nooit waarom iemang geld gaat investeren in een dure “racekat”.

                  WIl je echt het maximale uit je uitlaat halen ga je toch geen kat plaatsen?????

                  wel aan het milieu denken he :jerry

                  #18034105
                  OceanBlue
                    Lid sinds:
                    9 May 2012

                    Zoals ik al had aangegeven moest ik al een nieuwe kat hebben en dit was een mooie aanbieding, binnenkort laat ik daar wel een stukje pijp tussen zetten maar dan heb ik iig wel al voor de apk!

                    #18034106
                    Bug Killer
                      Lid sinds:
                      29 March 2008

                      aan het onderschrift te lezen gaat het hier om een z20let

                      kat weglaten is dus geen optie. de voorste kat kan je weglaten zonder problemen. aleen de 2e kat word gecontroleerd door 2 lamda sonde’s… 1 voor de kat en 1 na de kat.

                      bij het weglaten van de kat krijg je geheid storing. dus is een dure ”racekat” zo gek nog niet :thumb

                      #18034107
                      giuliettaevo
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 November 2006

                        Dat kun je zo uit laten schakelen door een goede chip-tuner… ;)

                        #18034108
                        Fearless
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          9 January 2005

                          Dat zeg ik..chip op maat….

                          #18034109
                          McKaamos
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            10 December 2009

                            SJa, ondanks dat het allemaal prima zonder kat kan, heeft niet iedereen zin om elk jaar onder de auto te kruipen om de kat terug te zetten.
                            Daarbij heb je dan ook steeds weer een nieuwe set pakkingen nodig, wat dus elke keer weer geld kost.
                            Zeker met een OPC en een nieuwe kat-pijp vanaf de turbo uit één geheel (schijnt te bestaan, not an expert, deze lijkt op de foto normale flenzen te gebruiken voor de kat), zit je dan dus elke keer te kloten met een relatief dure pakking voor de turbo.

                            #18034110
                            Fearless
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              9 January 2005

                              Stel je hebt zon apparte pijp kan je altijd nog je 2e lambda verhuizen naar verderop de pijp om vervolgens een gangbare kat te plaatsen.

                              Heb het een tijd terug met een dikke clio gedaan. Die reedt op een dubbele map. 1 voor fulltime en de ander voor de keuring.
                              Heb hem de kat verwijderd waarna die bij een goeie tuner is geweest om een map te laten maken waarbij de 2e lambda niet mee werkt.
                              Voor de apk ging de kat er weer onder en kon de jongen via een schakelaar naar de apk map.
                              Dat was altijd goed. Maar goed tis een kostbaar klusje.

                              #18034111
                              OceanBlue
                                Lid sinds:
                                9 May 2012

                                Klinkt allemaal idd erg leuk met die map!
                                maar de 2e kat kan er volgens mij wel onder uit, want hij wordt alleen voor de eerste kat en na de 2e kat gemeten, niet 2x bij de 2e kat (zie foto)

                                Hij kan heel makkelijk een stukje pijp inlassen en er een klein (doodlopend) pijpje met lambdasonde opzetten om een storing tegen te gaan, dit ga ik ook nog laten doen

                                de nieuwe downpipe + racekat zit er intussen op

                                Allemaal bedankt voor jullie hulp!

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.