Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › race katalysator verbranden?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 juni 2012 om 07:39 #17249341
Jongens ik heb even een vraagje,
Ik heb laatst een aanbieding van een bredere downpipe + sport katalysator voor 400 euro gehad.
Maar waar ik mee zit is als volgt:
omdat ik de originele dumpvalve afgesloten heb, meet de maf nu een waarde, die mijn motor niet krijgt, dit omdat de originele dumpvalve voor de maf, en de bailey dumpvalve na de maf zit
Hij houdt dus uiteindelijk een grotere hoeveelheid benzine over tegenover de hoeveelheid lucht die de motor in gaat.Nu zorgt deze onverbrande benzine ervoor dat mijn katalysator langzaam aan het wegbranden slaat als ik m even flink doortrek.
Mijn vraag is:
Kan een race katalysator hier tegen?
ik lees namelijk veel over ander wol en metaal dan een normale oem katalysator maar weet niet of dit klopt.Alvast bedankt!
7 juni 2012 om 10:41 #18034099zou je dan niet eerst je onverbrande brandstof prombleem oplossen? dmv een chip op maat bijv….
Ik zou m dan gewoon lekker zonder kat gaan rijden, met een katvervanger is dat elk jaar bij de apk gewoon een kwestie van wat bouten lossen en wisselen.
10 juni 2012 om 09:51 #18034100Ik denk niet dat een chip op maat dat verandert.
Een atmosferische dumpvalve dumpt alle druk uit het systeem wanneer je schakelt, terwijl die lucht wel langs de MAF is gekomen.
De ECU krijgt dus wel de meetwaarde van die lucht, maar die lucht is ook al weer naar buiten gedonderd en komt nooit in de motor terecht.
Hij geeft uiteraard wel de bijbehorende hoeveelheid benzine af, waardoor de motor ongelofelijk rijk loopt direct na opschakelen.Dat los je alleen maar op door de druk terug te voeren het systeem in, via een recirculerende dumpvalve.
Wat betreft de kat: het is afhankelijk van de inwendige structuur.
Een keramische kat zal waarschijnlijk wat sneller wegbranden dan eentje met een metalen mesh aan de binnenkant.10 juni 2012 om 18:00 #18034101Precies!
dat is precies wat er bij mij aan de hand is ja, ja je zegt idd een recirculerende dv, maar ik ga ook ff kijken of ik niet de dv of de maf kan verplaatsen, als de druk afgeblazen wordt voordat de maf zijn meetwaarde maakt, is er vrij weinig aan de hand lijkt mij, dus nog even aankijken!idd het gaat erom hoe de structuur is en hoe sterk het membraan is, maar aangezien die gozer van dat bedrijf (Lynx cardesign in bergschenhoek) zegt dat hij het makkelijk aan kan, en vrij veel weet van bijvoorbeeld impreza’s met dit soort kats in de racerij, heb ik er wel vertrouwen in!
En zonder kat rijden kan natuurlijk, maar het probleem is dat ik het gevoel heb dat de huidige kat verbrand is, dus dat ik zoiezo een kat moet kopen voor de apk, en dat ik anders erbij weer een extra stuk buis met flenzen moet verzorgen! ik ga het eerst even zo proberen, staat het me niet aan, kan de kat altijd nog vervangen worden door een stuk buis!
voor de geinteresseerden zal ik donderdag foto’s plaatsen als het gebeurd is!
15 juni 2012 om 09:19 #18034102Ik zou eerst het probleem oplossen voordat je een andere kat gaat plaatsen.
Daarnaast zou ik op zeker met flenzen en een losse kat voor de apk gaan werken, zo doe ik het al jaren.
Het zijn per slot van rekening maar 6 boutjes!15 juni 2012 om 09:56 #18034103Idd…..ik snap ook nooit waarom iemang geld gaat investeren in een dure “racekat”.
WIl je echt het maximale uit je uitlaat halen ga je toch geen kat plaatsen?????
15 juni 2012 om 10:12 #18034104@Fearless wrote:
Idd…..ik snap ook nooit waarom iemang geld gaat investeren in een dure “racekat”.
WIl je echt het maximale uit je uitlaat halen ga je toch geen kat plaatsen?????
wel aan het milieu denken he :jerry
15 juni 2012 om 13:02 #18034105Zoals ik al had aangegeven moest ik al een nieuwe kat hebben en dit was een mooie aanbieding, binnenkort laat ik daar wel een stukje pijp tussen zetten maar dan heb ik iig wel al voor de apk!
16 juni 2012 om 15:26 #18034106aan het onderschrift te lezen gaat het hier om een z20let
kat weglaten is dus geen optie. de voorste kat kan je weglaten zonder problemen. aleen de 2e kat word gecontroleerd door 2 lamda sonde’s… 1 voor de kat en 1 na de kat.
bij het weglaten van de kat krijg je geheid storing. dus is een dure ”racekat” zo gek nog niet :thumb
16 juni 2012 om 15:47 #18034107Dat kun je zo uit laten schakelen door een goede chip-tuner… ;)
16 juni 2012 om 16:09 #18034108Dat zeg ik..chip op maat….
16 juni 2012 om 18:49 #18034109SJa, ondanks dat het allemaal prima zonder kat kan, heeft niet iedereen zin om elk jaar onder de auto te kruipen om de kat terug te zetten.
Daarbij heb je dan ook steeds weer een nieuwe set pakkingen nodig, wat dus elke keer weer geld kost.
Zeker met een OPC en een nieuwe kat-pijp vanaf de turbo uit één geheel (schijnt te bestaan, not an expert, deze lijkt op de foto normale flenzen te gebruiken voor de kat), zit je dan dus elke keer te kloten met een relatief dure pakking voor de turbo.16 juni 2012 om 22:01 #18034110Stel je hebt zon apparte pijp kan je altijd nog je 2e lambda verhuizen naar verderop de pijp om vervolgens een gangbare kat te plaatsen.
Heb het een tijd terug met een dikke clio gedaan. Die reedt op een dubbele map. 1 voor fulltime en de ander voor de keuring.
Heb hem de kat verwijderd waarna die bij een goeie tuner is geweest om een map te laten maken waarbij de 2e lambda niet mee werkt.
Voor de apk ging de kat er weer onder en kon de jongen via een schakelaar naar de apk map.
Dat was altijd goed. Maar goed tis een kostbaar klusje.17 juni 2012 om 11:22 #18034111Klinkt allemaal idd erg leuk met die map!
maar de 2e kat kan er volgens mij wel onder uit, want hij wordt alleen voor de eerste kat en na de 2e kat gemeten, niet 2x bij de 2e kat (zie foto)Hij kan heel makkelijk een stukje pijp inlassen en er een klein (doodlopend) pijpje met lambdasonde opzetten om een storing tegen te gaan, dit ga ik ook nog laten doen
de nieuwe downpipe + racekat zit er intussen op
Allemaal bedankt voor jullie hulp!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.