Raad gezocht ivm Pingelen..

Forumindex Forums Modellen Ascona Raad gezocht ivm Pingelen..

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #18361047
    Robke1974
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 March 2008

      Hallo, ik heb goede kennis en ervaring nodig om het oplossen van het Pingelen

      van mijn motor te voorkomen voordat hij in de soep loopt..

      ik tank ron98

      Motor is een opgeboorde c24ne nu een zogezegde 2.5 met hogedrukzuigers en alles is nieuw.

      heeft webers en een sportnokkenas met verstelbaar timingwiel en dergelijke. motor is op de testbank geweest om af te stellen

      heeft door voorlopige beperking van de nokkenas rond de 170pk, gaat later een zwaardere inkomen.

      Heeft volledige 20E ontsteking.

       

      Motor pingelt rond de 2 a 2500 tr als je vrij veel gas geeft..

       

      Ga nu octaanbooster uitproberen, maar met de dure benzineprijzen wil ik ook andere zaken uitproberen.

       

      Weet iemand precies hoe de ontsteking moet staan ?

      De afsteller heeft op het vliegwiel het bolletje/pijl op elkaar ingesteld.. (Is dit de juiste instelling ?)

      helpt ontsteking verlaten en gaat dit niet koste van de prestaties ?

      Voor de rest is dit een super fijne motor, gaat als de brandweer  :yahoo:

       

      Graag raad van iemand met kennis en ervaring..

      mvg Robimage1(1)

       

      #18361072
      Ghanz
      Deelnemer
        Lid sinds:
        31 July 2005
        #18361086
        Robke1974
        Deelnemer
          Lid sinds:
          27 March 2008

          [quote quote=18361072]Ontsteking niet juist https://www.mvwautotechniek.nl/motor/pingelen.htm[/quote]

           

          Dank je, hier was ik al op uitgekomen :applause02:

           

          maar temperatuur kan ik al uitsluiten, deze blijft netjes koel genoeg komt niet hoger dan 85 graden

          thermostaat, extra koelfan en oliekoeler..

           

          ik tank 98 dus zou ook goed moeten zijn, ik ga wel proberen op een ander plaat te gaan tanken, je weet nooit met de kwaliteit van die benzinepomp.

           

          – vervuiling is ook uitgesloten omdat het een nieuwe gereviseerde motor is.

          -en verkeerd rijgedrag tja zo verkeerd is het niet hihi :)

          #18361108
          the-duke
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 August 2007

            even voor de discussie.. Ik snap niet dat hij op de testbank is geweest om af te stellen, met als resultaat dat hij pingelt… ?! Klinkt mij in de oren alsof ze er nog niet mee klaar waren.

            Meten is weten: lambdawaarde (met wideband) en ontstekingstijdstip meten tijdens vermogensrun, wellicht loopt hij te arm in het middengebied bij overgang tussen stationairsproeiers en hoofdsproeiers, dan gaat hij ook pingelen. In ieder geval eerst kijken of hij niet te arm loopt.

            Gr,
            The Duke

            #18361114
            Robke1974
            Deelnemer
              Lid sinds:
              27 March 2008

              [quote quote=18361108]even voor de discussie.. Ik snap niet dat hij op de testbank is geweest om af te stellen, met als resultaat dat hij pingelt… ?! Klinkt mij in de oren alsof ze er nog niet mee klaar waren. Meten is weten: lambdawaarde (met wideband) en ontstekingstijdstip meten tijdens vermogensrun, wellicht loopt hij te arm in het middengebied bij overgang tussen stationairsproeiers en hoofdsproeiers, dan gaat hij ook pingelen. In ieder geval eerst kijken of hij niet te arm loopt. Gr, The Duke[/quote]

               

              Voor ik daar vertrok zij hij dat hij rond de 5500 tr iets te rijk liep, en voor de rest perfect.. blijkbaar dan toch niet als ik jou verhaal lees,

              Ik heb gisteren contact met hem gehad en hij denkt eraan om een grotere hoofdsproeiers te steken, vind het vreemd dat hij mij zo heeft laten

              wegrijden, is goed om de boel om zeep te helpen, jou uitleg klinkt mij aannemelijk, ik ga hem iets eens over informeren..

               

              erg bedankt om mee te helpen denken..

               

              groetjes Rob :good-job:

              #18361134
              the-duke
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 August 2007

                Tuurlijk, met alle plezier!
                Let wel: bij 5500 toeren loopt hij al op de hoofdsproeiers, dus zal dan met grotere sproeiers nog rijker worden bij dat toerental.
                Maar goed, kijk maar even hoe hij het op wil lossen en of dat werkt en zo niet kunnen we altijd nog verder kijken. Als hij kort pingelt bij 2000-2500 toeren als je vrij vlot je gas in trapt, kan het ook zijn dat de acceleratiesproeiers het niet (goed) doen, zou hij ook even naar kunnen kijken. Die moet je gewoon straaltjes benzine zien spuiten als je vlot de gasklep heen en weer beweegt (kijkend via je luchtfilter zijde).

                Maar sowieso : meten is weten, onder belasting met een wideband sensor het mengsel meten qua rijkheid is stap 1. Als dat goed is, pas de laatste hand leggen aan de ontsteking. Als ie te duidelijk pingelt, zet je eerst de ontsteking wat later, zodat je zonder gevaar eerst je mengsel goed kan krijgen.

                Succes en ik hoor graag hoe het je vergaan is.

                Gr,
                The Duke

                #18361229
                Robke1974
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  27 March 2008

                  [quote quote=18361134]Tuurlijk, met alle plezier! Let wel: bij 5500 toeren loopt hij al op de hoofdsproeiers, dus zal dan met grotere sproeiers nog rijker worden bij dat toerental. Maar goed, kijk maar even hoe hij het op wil lossen en of dat werkt en zo niet kunnen we altijd nog verder kijken. Als hij kort pingelt bij 2000-2500 toeren als je vrij vlot je gas in trapt, kan het ook zijn dat de acceleratiesproeiers het niet (goed) doen, zou hij ook even naar kunnen kijken. Die moet je gewoon straaltjes benzine zien spuiten als je vlot de gasklep heen en weer beweegt (kijkend via je luchtfilter zijde). Maar sowieso : meten is weten, onder belasting met een wideband sensor het mengsel meten qua rijkheid is stap 1. Als dat goed is, pas de laatste hand leggen aan de ontsteking. Als ie te duidelijk pingelt, zet je eerst de ontsteking wat later, zodat je zonder gevaar eerst je mengsel goed kan krijgen. Succes en ik hoor graag hoe het je vergaan is. Gr, The Duke[/quote]

                   

                  okay :) we hebben besloten om te wachten tot begin volgend jaar, eerst zwaardere nokkenas steken, en dan pas volledig opnieuw

                  laten afstellen, nu word er bijna niet meer mee gereden, en auto gaat toch stalling op tot de lente.

                  maar ik hou je hier op de hoogte.

                  thanks nogmaals.. :applause02:

                  groetjes Rob

                  #18361340
                  rheid
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    26 January 2018

                    Ik geloof niet dat hij alleen door een lichte nokkenas, in elk geval geen standaard nokkenas maar 170pk haalt. Dan is er meer aan de hand. Wat is er gedaan op de bank? Zitten er ook grotere kleppen in? Wat voor webers zitten erop met welke sproeier bezetting? Is alles rond de webers goed dicht, geen vacuumlekken enz?

                    #18361407
                    Robke1974
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      27 March 2008

                      [quote quote=18361340]Ik geloof niet dat hij alleen door een lichte nokkenas, in elk geval geen standaard nokkenas maar 170pk haalt. Dan is er meer aan de hand. Wat is er gedaan op de bank? Zitten er ook grotere kleppen in? Wat voor webers zitten erop met welke sproeier bezetting? Is alles rond de webers goed dicht, geen vacuumlekken enz?[/quote]

                       

                      op de bank is hij gewoon afgesteld dat hij in elk gebied rijk genoeg liep. sproeier bezetting weet ik niet hij heeft alleen grotere luchtsproeiers gezet.

                      de kleppen zijn origineel 2.4 de gehele kop is origineel maar volledig gepolierd, versterkte klepveren en 286° schrick nokkenas.

                      wel is de kop ook volledig gereviseerd geweest.

                      vaciumlekken zijn er niet..blokje loopt zeer goed ook stationair zelfs 800-900 tr/min

                      zijn 45dco webers

                       

                      De afsteller heeft eenzelfde blok gehad met iets meer dan 185-190pk alleen een enem 308° nokkenas en 4-2-1 spruitstuk verschil.

                       

                      moet wel zeggen heb 30 liter getankt en heeft nu 135 km gereden denk nog 25 en dan is ie leeg, dus zuipt rond de 18 tot 20 liter :wacko:

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.