Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Raad gezocht ivm Pingelen..
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 26 oktober 2018om 19:47 door Robke1974.
-
AuteurBerichten
-
13 oktober 2018 om 07:04 #18361047
Hallo, ik heb goede kennis en ervaring nodig om het oplossen van het Pingelen
van mijn motor te voorkomen voordat hij in de soep loopt..
ik tank ron98
Motor is een opgeboorde c24ne nu een zogezegde 2.5 met hogedrukzuigers en alles is nieuw.
heeft webers en een sportnokkenas met verstelbaar timingwiel en dergelijke. motor is op de testbank geweest om af te stellen
heeft door voorlopige beperking van de nokkenas rond de 170pk, gaat later een zwaardere inkomen.
Heeft volledige 20E ontsteking.
Motor pingelt rond de 2 a 2500 tr als je vrij veel gas geeft..
Ga nu octaanbooster uitproberen, maar met de dure benzineprijzen wil ik ook andere zaken uitproberen.
Weet iemand precies hoe de ontsteking moet staan ?
De afsteller heeft op het vliegwiel het bolletje/pijl op elkaar ingesteld.. (Is dit de juiste instelling ?)
helpt ontsteking verlaten en gaat dit niet koste van de prestaties ?
Voor de rest is dit een super fijne motor, gaat als de brandweer
Graag raad van iemand met kennis en ervaring..
mvg Rob
14 oktober 2018 om 17:06 #1836107215 oktober 2018 om 07:58 #18361086[quote quote=18361072]Ontsteking niet juist https://www.mvwautotechniek.nl/motor/pingelen.htm[/quote]
Dank je, hier was ik al op uitgekomen :applause02:
maar temperatuur kan ik al uitsluiten, deze blijft netjes koel genoeg komt niet hoger dan 85 graden
thermostaat, extra koelfan en oliekoeler..
ik tank 98 dus zou ook goed moeten zijn, ik ga wel proberen op een ander plaat te gaan tanken, je weet nooit met de kwaliteit van die benzinepomp.
– vervuiling is ook uitgesloten omdat het een nieuwe gereviseerde motor is.
-en verkeerd rijgedrag tja zo verkeerd is het niet hihi :)
15 oktober 2018 om 18:59 #18361108even voor de discussie.. Ik snap niet dat hij op de testbank is geweest om af te stellen, met als resultaat dat hij pingelt… ?! Klinkt mij in de oren alsof ze er nog niet mee klaar waren.
Meten is weten: lambdawaarde (met wideband) en ontstekingstijdstip meten tijdens vermogensrun, wellicht loopt hij te arm in het middengebied bij overgang tussen stationairsproeiers en hoofdsproeiers, dan gaat hij ook pingelen. In ieder geval eerst kijken of hij niet te arm loopt.
Gr,
The Duke15 oktober 2018 om 20:22 #18361114[quote quote=18361108]even voor de discussie.. Ik snap niet dat hij op de testbank is geweest om af te stellen, met als resultaat dat hij pingelt… ?! Klinkt mij in de oren alsof ze er nog niet mee klaar waren. Meten is weten: lambdawaarde (met wideband) en ontstekingstijdstip meten tijdens vermogensrun, wellicht loopt hij te arm in het middengebied bij overgang tussen stationairsproeiers en hoofdsproeiers, dan gaat hij ook pingelen. In ieder geval eerst kijken of hij niet te arm loopt. Gr, The Duke[/quote]
Voor ik daar vertrok zij hij dat hij rond de 5500 tr iets te rijk liep, en voor de rest perfect.. blijkbaar dan toch niet als ik jou verhaal lees,
Ik heb gisteren contact met hem gehad en hij denkt eraan om een grotere hoofdsproeiers te steken, vind het vreemd dat hij mij zo heeft laten
wegrijden, is goed om de boel om zeep te helpen, jou uitleg klinkt mij aannemelijk, ik ga hem iets eens over informeren..
erg bedankt om mee te helpen denken..
groetjes Rob :good-job:
16 oktober 2018 om 19:22 #18361134Tuurlijk, met alle plezier!
Let wel: bij 5500 toeren loopt hij al op de hoofdsproeiers, dus zal dan met grotere sproeiers nog rijker worden bij dat toerental.
Maar goed, kijk maar even hoe hij het op wil lossen en of dat werkt en zo niet kunnen we altijd nog verder kijken. Als hij kort pingelt bij 2000-2500 toeren als je vrij vlot je gas in trapt, kan het ook zijn dat de acceleratiesproeiers het niet (goed) doen, zou hij ook even naar kunnen kijken. Die moet je gewoon straaltjes benzine zien spuiten als je vlot de gasklep heen en weer beweegt (kijkend via je luchtfilter zijde).Maar sowieso : meten is weten, onder belasting met een wideband sensor het mengsel meten qua rijkheid is stap 1. Als dat goed is, pas de laatste hand leggen aan de ontsteking. Als ie te duidelijk pingelt, zet je eerst de ontsteking wat later, zodat je zonder gevaar eerst je mengsel goed kan krijgen.
Succes en ik hoor graag hoe het je vergaan is.
Gr,
The Duke20 oktober 2018 om 07:43 #18361229[quote quote=18361134]Tuurlijk, met alle plezier! Let wel: bij 5500 toeren loopt hij al op de hoofdsproeiers, dus zal dan met grotere sproeiers nog rijker worden bij dat toerental. Maar goed, kijk maar even hoe hij het op wil lossen en of dat werkt en zo niet kunnen we altijd nog verder kijken. Als hij kort pingelt bij 2000-2500 toeren als je vrij vlot je gas in trapt, kan het ook zijn dat de acceleratiesproeiers het niet (goed) doen, zou hij ook even naar kunnen kijken. Die moet je gewoon straaltjes benzine zien spuiten als je vlot de gasklep heen en weer beweegt (kijkend via je luchtfilter zijde). Maar sowieso : meten is weten, onder belasting met een wideband sensor het mengsel meten qua rijkheid is stap 1. Als dat goed is, pas de laatste hand leggen aan de ontsteking. Als ie te duidelijk pingelt, zet je eerst de ontsteking wat later, zodat je zonder gevaar eerst je mengsel goed kan krijgen. Succes en ik hoor graag hoe het je vergaan is. Gr, The Duke[/quote]
okay :) we hebben besloten om te wachten tot begin volgend jaar, eerst zwaardere nokkenas steken, en dan pas volledig opnieuw
laten afstellen, nu word er bijna niet meer mee gereden, en auto gaat toch stalling op tot de lente.
maar ik hou je hier op de hoogte.
thanks nogmaals.. :applause02:
groetjes Rob
24 oktober 2018 om 20:35 #18361340Ik geloof niet dat hij alleen door een lichte nokkenas, in elk geval geen standaard nokkenas maar 170pk haalt. Dan is er meer aan de hand. Wat is er gedaan op de bank? Zitten er ook grotere kleppen in? Wat voor webers zitten erop met welke sproeier bezetting? Is alles rond de webers goed dicht, geen vacuumlekken enz?
26 oktober 2018 om 19:47 #18361407[quote quote=18361340]Ik geloof niet dat hij alleen door een lichte nokkenas, in elk geval geen standaard nokkenas maar 170pk haalt. Dan is er meer aan de hand. Wat is er gedaan op de bank? Zitten er ook grotere kleppen in? Wat voor webers zitten erop met welke sproeier bezetting? Is alles rond de webers goed dicht, geen vacuumlekken enz?[/quote]
op de bank is hij gewoon afgesteld dat hij in elk gebied rijk genoeg liep. sproeier bezetting weet ik niet hij heeft alleen grotere luchtsproeiers gezet.
de kleppen zijn origineel 2.4 de gehele kop is origineel maar volledig gepolierd, versterkte klepveren en 286° schrick nokkenas.
wel is de kop ook volledig gereviseerd geweest.
vaciumlekken zijn er niet..blokje loopt zeer goed ook stationair zelfs 800-900 tr/min
zijn 45dco webers
De afsteller heeft eenzelfde blok gehad met iets meer dan 185-190pk alleen een enem 308° nokkenas en 4-2-1 spruitstuk verschil.
moet wel zeggen heb 30 liter getankt en heeft nu 135 km gereden denk nog 25 en dan is ie leeg, dus zuipt rond de 18 tot 20 liter
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.