Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Project SAABSTRA ( astra gsi c20xe–>saab b204l )TOTALLOS!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 november 2011 om 18:13 #17243727
Zo, een hele tijd niets meer gepost op het Opelforum, moest er toch maar weer eens van komen.
Dit project is alweer van een half jaar terug, aangezien ik een vrij druk leven heb en meerdere ombouwprojecten doe kwam ik er niet aan toe het stap voor stap te posten, dus nu maar achteraf, wilde het jullie toch niet onthouden.Het begon allemaal met mijn ascona a waarin ik een saab 2.0 turbo motor had gehangen, dit leek mij ook wel leuk om in de astra gsi 16v van mijn broertje te bouwen, aangezien een saab b204l motor hufterproof is en goed betaalbaar tegenover een c20let.
Inbouw heeft in totaal een maandje of 2/3 geduurd, net voor Sevenum was het klaar en daar ook aanwezig.
Ik zal proberen een beknopt ombouwverslag voor jullie hier neer te zetten.c20xe eruit:
zo, ruimte!
rotte frontbalk verwijderd:
en deze moet er dan maar weer in
Saab motor even passen, ja het past nog ook:D
zo, alvast even een voorproefje, binnenkort post ik wat meer foto’s van het vervolg.
29 november 2011 om 18:19 #17947986coowl !!
29 november 2011 om 18:30 #17947987Heel leuk project!
Zelf ook al wel eens aan zitten denken om dit in een Corsa te bouwen, aangezien ik zelf SAAB monteur ben geweest.. Die blokken zijn echt goed! Mits er goed onderhoud word gepleegd maar dat is bij een XE/LET net zo.
29 november 2011 om 18:46 #17947988De saab B204 en B234 blokken zijn idd zeer goede motoren, kunnen 500/600pk verdragen op de standaard internals!
IK heb ook wat nagemeten bij een corsa b, hiervoor zijn de saabmotoren net wat te breed en zal er aan de chassisbalk gewerkt moeten worden.Voordelen Saab B204 vs Opel c20let:
-Standaard oa zuigerbodemkoeling.
-Drijfwerk kan grote vermogens aan
-Uitlaatspruitstuk is los van de turbo waardoor er dus bv een GT30 met t25 flens geplaatst kan worden
-Het Trionic motormanegement wat met wat simpele ingrepen volledig programmeerbaar is op de pc!
-Aanschafprijs en onderhouds/onderdelen kosten.Het zal sommige mensen bezwaren dat het geen opelmotor is, maar ach, ik hou wel van wat vreemdgaan! ( met autos dan )
29 november 2011 om 18:49 #17947989Het is in ieder geval een GM blok! ;)
29 november 2011 om 18:53 #17947990in welke saab hangen deze blokken dan…
29 november 2011 om 19:11 #17947991Er is weinig gm aan deze blokken, dat zijn pas de later ontwikkelde b205 en b235 motoren, deze zijn lang niet zo sterk meer dan de oude generatie helaas.
Het blok komt uit een saab 900ng 199529 november 2011 om 22:17 #17947992Heb je ook nog foto’s van de Ascona met de Saab motor?
Ik ben zelf ook met de Saab blokken aan het spelen, oa in mijn c-kadett en in een Alfa Alfetta GTV.
Gebruikte jij een Manta 18S bak of een R25/28 in de Ascona? Ik heb een aangepaste Getrag bak gemaakt omdat ik begrepen heb dat beide Opel bakken niet zo sterk zijn. :(
Wat heb je met het snelheidssignaal gedaan dat de Trionic eigenlijk nodig heeft?
29 november 2011 om 22:34 #17947993@giuliettaevo wrote:
Heb je ook nog foto’s van de Ascona met de Saab motor?
Ik ben zelf ook met de Saab blokken aan het spelen, oa in mijn c-kadett en in een Alfa Alfetta GTV.
Gebruikte jij een Manta 18S bak of een R25/28 in de Ascona? Ik heb een aangepaste Getrag bak gemaakt omdat ik begrepen heb dat beide Opel bakken niet zo sterk zijn. :(
Wat heb je met het snelheidssignaal gedaan dat de Trionic eigenlijk nodig heeft?
.
Hey remco,Jou ken ik al wel, volg je topics vaak op de voet. (Ook e30s zijn mijn hobby haha).
Achter de b204 hing een 18s bak, in principe was dat voor mijn beoogde vermogen voldoende, mijn optie mocht de 18s stukgaan was een r154 supra bak aan een 18s 4 bak belhouse. In principe zijn de r25/28 bakken ook niet zwak, zolang je maar niet verslaafd bent aan clutchdumpen:p. Ken er genoeg die al tijden in de rondte rijden met een leuk aantal pk en nm op de R bakken. Helaas ben ik nooit zover gekomen dat het heeft gereden, de reden daarvoor lees je later in dit topic, carter e.d waren al klaar. Ik had het idee een abs ring om mn yoke van de achteras te maken, aan een abs signaal ( onversterkt ) heeft de trionic genoeg ( ondervonden met de astra )
Ik moet echt eens komen buurten bij jou! Voor fotos of info u2u maar maar ff29 november 2011 om 22:46 #17947994Werk zelf ook bij Saab en wel grappig om dit te zien. Die motoren zie je niet zo heel vaak meer. Waarom geen B235R??? :angel ;)
29 november 2011 om 23:01 #17947995@Peter_89 wrote:
Werk zelf ook bij Saab en wel grappig om dit te zien. Die motoren zie je niet zo heel vaak meer. Waarom geen B235R??? :angel ;)
Ophangingspunten zijn ongunstig voor gebruik in een astra f, het trionic 7 systeem is lastiger, drijfwerk is zwakker, aanschafprijs veel hoger,
en ik zit niet te wachten op het black sludge probleem ;) maar evengoed snelle apparaten die b235r!30 november 2011 om 00:29 #17947996Leuk project!
Ik was ook naar een B204 blok aan het kijken voor m’n volgende project…
Even wat tips/hints/weetjes:
* Als je een grotere turbo voorlopig wil uitstellen, is het misschien de moeite waarde om de spruitstuk uit te wisselen voor eentje met T3 flens ipv T2 (als je dat nog niet hebt erop tenminste, ze zijn met beide types uitgebracht), de T2 schijnt echt ruk te zijn.
* De eerste mod wat m’n collega’s uit engeland uitvoeren is een custom spruitstuk met grotere turbo.
Ook aan te raden is een inlaat van een N/A blok, deze heeft een betere flow dan de turbo uitvoering.
Plus, wat ook een leuke upgrade is, is een B235 kop. Deze heeft betere poorten dan de B204 kop.
Maar de B204 kop kan makkelijk 400pk aan, dus is geen must.* Als je van plan bent om het blok flink de toeren in te jagen (sprint, circuit, enz.) is het een goed idee om de klepveren te vervangen met exemplaren van volvo (onderdeelnr. 9135130).
* Wat ik heb begrepen is de T5 Suite software de shizzle als je de ECU wilt herprogrammeren.
* De ori. injectors kunnen tot 300pk gebruikt worden.
* Als laatste… De B204 heeft 2 balans-assen, om de betrouwbaarheid van het blok te verhogen en voor wat extra vermogen boven in het toerengebeid, worden deze meestal ge-delete (Sorry ik weet ff niet de juiste NL term hiervoor) door “power-freaks”/tuners/modders, hoe je het ook wil noemen. Dit raad ik je ook aan!
30 november 2011 om 15:34 #17947997en vooral niet vergeten de verwarmde elektrische inlaat begrenzer eruit te halen :wink:
30 november 2011 om 16:21 #17947998dit lijkt mij ook leuk voor in mijn kadett,
vooral omdat de prijs vergelijkbaar is met een c20xe en het vermogen van c20let.
alleen weet ik hier gewoon te weinig beun fijten van om er aan te durven beginnen.
het schijnt een stuk makkelijker te zijn op een sub frame van astr f als in de steunen van E kadett.
30 november 2011 om 18:00 #17947999T3 spruitstuk vind je alleen op vroege Saab 9000 2.0 16v Turbo, daarna hebben ze allemaal een T25 spruitstuk gekregen. Er zit ook verschil de turbo’s, er zijn T25 Garrett’s geleverd en Mitsubishi TD04 modellen. Aero’s hebben altijd een TD04.
B235 kop is leuk, maar wel de T5 nokkenassen gebruiken! en inderdaad de Volvo klepveren om boven de 6200:( toeren te komen. Overigens heeft een B234 ook de balansassen. Je kunt ze er niet zomaar uitlaten, er moeten wat dingen afgeplugd worden daarvoor. Wel kun je de ketting weglaten, moet je wel de spanner vastzetten omdat hij anders gaat rammelen.
Die elektrische inlaatverwarming had mijn blok ook, heb ik er meteen uitgegooid toen ik zag wat het was. Blokkeert de halve inlaat zowat. :???:
Overigens heb ik complete lopende B204 blokken gekocht met alles er op en eraan voor 250 euro… Dan heb je nog een hoop wisselgeld van je LET-budget.
:hmmz30 november 2011 om 18:03 #17948000T2 spruitstukken bestaan niet.. En die T25 spruitstukken kunnen ze ook meer als 400 pk mee halen, niet echt ruk dus. T25 flens is makkelijk, kan zo een GT28 opgeschroefd worden bv. ;)
Ik heb nog een complete B204E liggen met LPI installatie. Die komt misschien in mijn E30. Dan zullen we wel zien wat die R25 bak aankan want die heb ik er ook voor liggen. ;)
1 december 2011 om 21:55 #17948001@mantamarkie wrote:
@Peter_89 wrote:
Werk zelf ook bij Saab en wel grappig om dit te zien. Die motoren zie je niet zo heel vaak meer. Waarom geen B235R??? :angel ;)
Ophangingspunten zijn ongunstig voor gebruik in een astra f, het trionic 7 systeem is lastiger, drijfwerk is zwakker, aanschafprijs veel hoger,
en ik zit niet te wachten op het black sludge probleem ;) maar evengoed snelle apparaten die b235r!Ff over dat black sludge verhaal.. Carterventilatie modificatie is daar voor he. Zul je waarschijnlijk wel weten maar toch.
1 december 2011 om 22:35 #17948002@Peter_89 wrote:
@mantamarkie wrote:
@Peter_89 wrote:
Werk zelf ook bij Saab en wel grappig om dit te zien. Die motoren zie je niet zo heel vaak meer. Waarom geen B235R??? :angel ;)
Ophangingspunten zijn ongunstig voor gebruik in een astra f, het trionic 7 systeem is lastiger, drijfwerk is zwakker, aanschafprijs veel hoger,
en ik zit niet te wachten op het black sludge probleem ;) maar evengoed snelle apparaten die b235r!Ff over dat black sludge verhaal.. Carterventilatie modificatie is daar voor he. Zul je waarschijnlijk wel weten maar toch.
Ja de modificatie was me bekend. Maargoed, de b204 motoren zijn (voorlopig) nog een gzeer goede en betaalbare optie.
Morgen post ik weer wat fotos!
3 december 2011 om 16:07 #17948003zo, weer even een update.
blok uit de 900ng cabrio gesleuteld
saab radiateur pasmaken ivm verkeerde stroomrichting van de c20xe radiateur
onderste bevestigingssteunen maken
en de bovenste
even een mooie intercooler gescoord en pasgemaakt, hiervoor moest de middenfrontbalk wijken, deze heb ik vervangen voor een stalen strip om nog wat verband te houden en als bevestiging voor de intercooler.
eerst even de oliekoeler van de c20xe opgehangen
de leidingen die je ziet lopen zijn de orginele c20xe leidingen waarvan ik de klemkoppelingen heb afgeslepen en er een hydrauliekslang op heb geschoven met dubbele klemmen, zaten al mooie slangpilaren aan de c20xe leidingen, alleen waren de leidingen te lang, opgelost door op maat af te slijpen en weer aan elkaar ge TIGlast met een busje ertussen
3 december 2011 om 16:30 #17947985de saab motor past met de orginele saabsteunen meteen in de astra, dit is een groot voordeel, ook de baksteun van de saab bak past meteen op het astra subframe
De versnellingsbak die wij gebruikt hebben is van de saab zelf, aangezien deze op het vermogen gemaakt is, past direct in de astra, zelfs op de orginele koppelingskabel! alleen het schakelpatroon is anders maar dit hebben wij opgelost door het saab schakelmechanisme en pook erin te bouwen, geloof het of niet, dit was plug and play! alleen het huis waar de pook inzit moest iets aangepast worden ( contactslot zit hierin bij saab )
hier nog wat pics:
de aangepaste c20xe koelerleidingen:
aan de oliekoeleraansluitingen de wartels van de saab motor op dezelfde manier gebruikt
de nieuwe intercooler pasgemaakt:
en de electrische fans, 2x 60W
nieuwe ophanging gemaakt voor de intercooler aan de bovenzijde
zo, dit was het weer even voor vandaag, morgen post ik nogwat fotos van de vorderingen!
3 december 2011 om 17:02 #17948004lekker bezig hey!!
ben erg benieuwd naar het totaal plaatje strax :thumbup
4 december 2011 om 09:09 #17948005heb het hier pas ook met een maatje van mij over gehad, voor in mijn kadett.
toen kwamen we op dezelfde vraag uit.
waarom doet niet iedereen dit, als het zoveel geld scheelt met een c20let.
en je haalt hier veel goedkoper veel vermogen uit.
WAT IS HET ADDERTJE!!!!!!!!
nou vind ik persoonlijk de c20let een mooiere motor om te zien :wub :wub, zou dat het addertje zijn.groeten.
4 december 2011 om 11:17 #17948006denk dat in jou geval het addertje is dat het blok er niet direct in past.
het saab motorblok deelt de eigenschappen van het astra onderstel, niet van de kadett.
motorsteun(en) zal je dus zelf moeten maken, in jou geval enkel de distributieketting kant als je de 4x4bak erachter zet
dan zit je enkel met nog een klein probleempje, de saab motor is iets breder als de c20let, in een astra is het al vrij krap aan de distributiezijde voor de multiriem,
laat staan in een e kadett,
fototje van een astra met een b204 ter indicatie van hoeveel ruimte je heb aan die kant:
4 december 2011 om 12:16 #17948007Kan het zijn dat dit zo mooi past omdat de 900ng hetzelfde platform deelt met de Vectra A of B, en het gros van de motoren die in de vectra ligt ook in de Astra ligt?
4 december 2011 om 12:34 #17948008Yeps! Dat klopt. Daarom past het ook leuk in een astra g, vectra a,b, calibra!
Enne wat marcel zegt over het addertje, daar heeft hij gelijk in, waarschijnlijk zul je bij een e kadett de chassisbalk moeten verbouwen. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.