Project SAABSTRA ( astra gsi c20xe–>saab b204l )TOTALLOS!

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling Project SAABSTRA ( astra gsi c20xe–>saab b204l )TOTALLOS!

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 86)
  • Auteur
    Berichten
  • #17243727
    mantamarkie
      Lid sinds:
      15 March 2005

      Zo, een hele tijd niets meer gepost op het Opelforum, moest er toch maar weer eens van komen.
      Dit project is alweer van een half jaar terug, aangezien ik een vrij druk leven heb en meerdere ombouwprojecten doe kwam ik er niet aan toe het stap voor stap te posten, dus nu maar achteraf, wilde het jullie toch niet onthouden.

      Het begon allemaal met mijn ascona a waarin ik een saab 2.0 turbo motor had gehangen, dit leek mij ook wel leuk om in de astra gsi 16v van mijn broertje te bouwen, aangezien een saab b204l motor hufterproof is en goed betaalbaar tegenover een c20let.

      Inbouw heeft in totaal een maandje of 2/3 geduurd, net voor Sevenum was het klaar en daar ook aanwezig.
      Ik zal proberen een beknopt ombouwverslag voor jullie hier neer te zetten.

      c20xe eruit:

      zo, ruimte!

      rotte frontbalk verwijderd:

      en deze moet er dan maar weer in

      Saab motor even passen, ja het past nog ook:D

      zo, alvast even een voorproefje, binnenkort post ik wat meer foto’s van het vervolg.

      #17947986
      turbootje
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 June 2004

        coowl !!

        #17947987
        corsaagsi
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          Heel leuk project!

          Zelf ook al wel eens aan zitten denken om dit in een Corsa te bouwen, aangezien ik zelf SAAB monteur ben geweest.. Die blokken zijn echt goed! Mits er goed onderhoud word gepleegd maar dat is bij een XE/LET net zo.

          #17947988
          mantamarkie
            Lid sinds:
            15 March 2005

            De saab B204 en B234 blokken zijn idd zeer goede motoren, kunnen 500/600pk verdragen op de standaard internals!
            IK heb ook wat nagemeten bij een corsa b, hiervoor zijn de saabmotoren net wat te breed en zal er aan de chassisbalk gewerkt moeten worden.

            Voordelen Saab B204 vs Opel c20let:

            -Standaard oa zuigerbodemkoeling.
            -Drijfwerk kan grote vermogens aan
            -Uitlaatspruitstuk is los van de turbo waardoor er dus bv een GT30 met t25 flens geplaatst kan worden
            -Het Trionic motormanegement wat met wat simpele ingrepen volledig programmeerbaar is op de pc!
            -Aanschafprijs en onderhouds/onderdelen kosten.

            Het zal sommige mensen bezwaren dat het geen opelmotor is, maar ach, ik hou wel van wat vreemdgaan! ( met autos dan )

            #17947989
            corsaagsi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              Het is in ieder geval een GM blok! ;)

              #17947990
              corsaracer
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 January 2005

                in welke saab hangen deze blokken dan…

                #17947991
                mantamarkie
                  Lid sinds:
                  15 March 2005

                  Er is weinig gm aan deze blokken, dat zijn pas de later ontwikkelde b205 en b235 motoren, deze zijn lang niet zo sterk meer dan de oude generatie helaas.
                  Het blok komt uit een saab 900ng 1995

                  #17947992
                  giuliettaevo
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    5 November 2006

                    Heb je ook nog foto’s van de Ascona met de Saab motor?

                    Ik ben zelf ook met de Saab blokken aan het spelen, oa in mijn c-kadett en in een Alfa Alfetta GTV.

                    Gebruikte jij een Manta 18S bak of een R25/28 in de Ascona? Ik heb een aangepaste Getrag bak gemaakt omdat ik begrepen heb dat beide Opel bakken niet zo sterk zijn. :(

                    Wat heb je met het snelheidssignaal gedaan dat de Trionic eigenlijk nodig heeft?

                    #17947993
                    mantamarkie
                      Lid sinds:
                      15 March 2005

                      @giuliettaevo wrote:

                      Heb je ook nog foto’s van de Ascona met de Saab motor?

                      Ik ben zelf ook met de Saab blokken aan het spelen, oa in mijn c-kadett en in een Alfa Alfetta GTV.

                      Gebruikte jij een Manta 18S bak of een R25/28 in de Ascona? Ik heb een aangepaste Getrag bak gemaakt omdat ik begrepen heb dat beide Opel bakken niet zo sterk zijn. :(

                      Wat heb je met het snelheidssignaal gedaan dat de Trionic eigenlijk nodig heeft?

                      .
                      Hey remco,

                      Jou ken ik al wel, volg je topics vaak op de voet. (Ook e30s zijn mijn hobby haha).
                      Achter de b204 hing een 18s bak, in principe was dat voor mijn beoogde vermogen voldoende, mijn optie mocht de 18s stukgaan was een r154 supra bak aan een 18s 4 bak belhouse. In principe zijn de r25/28 bakken ook niet zwak, zolang je maar niet verslaafd bent aan clutchdumpen:p. Ken er genoeg die al tijden in de rondte rijden met een leuk aantal pk en nm op de R bakken. Helaas ben ik nooit zover gekomen dat het heeft gereden, de reden daarvoor lees je later in dit topic, carter e.d waren al klaar. Ik had het idee een abs ring om mn yoke van de achteras te maken, aan een abs signaal ( onversterkt ) heeft de trionic genoeg ( ondervonden met de astra )
                      Ik moet echt eens komen buurten bij jou! Voor fotos of info u2u maar maar ff

                      #17947994
                      Peter_89
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        19 August 2006

                        Werk zelf ook bij Saab en wel grappig om dit te zien. Die motoren zie je niet zo heel vaak meer. Waarom geen B235R??? :angel ;)

                        #17947995
                        mantamarkie
                          Lid sinds:
                          15 March 2005

                          @Peter_89 wrote:

                          Werk zelf ook bij Saab en wel grappig om dit te zien. Die motoren zie je niet zo heel vaak meer. Waarom geen B235R??? :angel ;)

                          Ophangingspunten zijn ongunstig voor gebruik in een astra f, het trionic 7 systeem is lastiger, drijfwerk is zwakker, aanschafprijs veel hoger,
                          en ik zit niet te wachten op het black sludge probleem ;) maar evengoed snelle apparaten die b235r!

                          #17947996
                          KRSA2000
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            25 February 2009

                            Leuk project!

                            Ik was ook naar een B204 blok aan het kijken voor m’n volgende project…

                            Even wat tips/hints/weetjes:

                            * Als je een grotere turbo voorlopig wil uitstellen, is het misschien de moeite waarde om de spruitstuk uit te wisselen voor eentje met T3 flens ipv T2 (als je dat nog niet hebt erop tenminste, ze zijn met beide types uitgebracht), de T2 schijnt echt ruk te zijn.

                            * De eerste mod wat m’n collega’s uit engeland uitvoeren is een custom spruitstuk met grotere turbo.
                            Ook aan te raden is een inlaat van een N/A blok, deze heeft een betere flow dan de turbo uitvoering.
                            Plus, wat ook een leuke upgrade is, is een B235 kop. Deze heeft betere poorten dan de B204 kop.
                            Maar de B204 kop kan makkelijk 400pk aan, dus is geen must.

                            * Als je van plan bent om het blok flink de toeren in te jagen (sprint, circuit, enz.) is het een goed idee om de klepveren te vervangen met exemplaren van volvo (onderdeelnr. 9135130).

                            * Wat ik heb begrepen is de T5 Suite software de shizzle als je de ECU wilt herprogrammeren.

                            * De ori. injectors kunnen tot 300pk gebruikt worden. ;-)

                            * Als laatste… De B204 heeft 2 balans-assen, om de betrouwbaarheid van het blok te verhogen en voor wat extra vermogen boven in het toerengebeid, worden deze meestal ge-delete (Sorry ik weet ff niet de juiste NL term hiervoor) door “power-freaks”/tuners/modders, hoe je het ook wil noemen. Dit raad ik je ook aan!

                            #17947997
                            marcel
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              30 June 2004

                              en vooral niet vergeten de verwarmde elektrische inlaat begrenzer eruit te halen :wink:

                              #17947998
                              sebastiaankadettcabriogsi
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                27 November 2005

                                dit lijkt mij ook leuk voor in mijn kadett,

                                vooral omdat de prijs vergelijkbaar is met een c20xe en het vermogen van c20let.

                                alleen weet ik hier gewoon te weinig beun fijten van om er aan te durven beginnen.

                                het schijnt een stuk makkelijker te zijn op een sub frame van astr f als in de steunen van E kadett.

                                #17947999
                                giuliettaevo
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  5 November 2006

                                  T3 spruitstuk vind je alleen op vroege Saab 9000 2.0 16v Turbo, daarna hebben ze allemaal een T25 spruitstuk gekregen. Er zit ook verschil de turbo’s, er zijn T25 Garrett’s geleverd en Mitsubishi TD04 modellen. Aero’s hebben altijd een TD04.

                                  B235 kop is leuk, maar wel de T5 nokkenassen gebruiken! en inderdaad de Volvo klepveren om boven de 6200:( toeren te komen. Overigens heeft een B234 ook de balansassen. Je kunt ze er niet zomaar uitlaten, er moeten wat dingen afgeplugd worden daarvoor. Wel kun je de ketting weglaten, moet je wel de spanner vastzetten omdat hij anders gaat rammelen.

                                  Die elektrische inlaatverwarming had mijn blok ook, heb ik er meteen uitgegooid toen ik zag wat het was. Blokkeert de halve inlaat zowat. :???:

                                  Overigens heb ik complete lopende B204 blokken gekocht met alles er op en eraan voor 250 euro… Dan heb je nog een hoop wisselgeld van je LET-budget.
                                  :hmmz

                                  #17948000
                                  giuliettaevo
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    5 November 2006

                                    T2 spruitstukken bestaan niet.. En die T25 spruitstukken kunnen ze ook meer als 400 pk mee halen, niet echt ruk dus. T25 flens is makkelijk, kan zo een GT28 opgeschroefd worden bv. ;)

                                    Ik heb nog een complete B204E liggen met LPI installatie. Die komt misschien in mijn E30. Dan zullen we wel zien wat die R25 bak aankan want die heb ik er ook voor liggen. ;)

                                    #17948001
                                    Peter_89
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      19 August 2006

                                      @mantamarkie wrote:

                                      @Peter_89 wrote:

                                      Werk zelf ook bij Saab en wel grappig om dit te zien. Die motoren zie je niet zo heel vaak meer. Waarom geen B235R??? :angel ;)

                                      Ophangingspunten zijn ongunstig voor gebruik in een astra f, het trionic 7 systeem is lastiger, drijfwerk is zwakker, aanschafprijs veel hoger,
                                      en ik zit niet te wachten op het black sludge probleem ;) maar evengoed snelle apparaten die b235r!

                                      Ff over dat black sludge verhaal.. Carterventilatie modificatie is daar voor he. Zul je waarschijnlijk wel weten maar toch.

                                      #17948002
                                      mantamarkie
                                        Lid sinds:
                                        15 March 2005

                                        @Peter_89 wrote:

                                        @mantamarkie wrote:

                                        @Peter_89 wrote:

                                        Werk zelf ook bij Saab en wel grappig om dit te zien. Die motoren zie je niet zo heel vaak meer. Waarom geen B235R??? :angel ;)

                                        Ophangingspunten zijn ongunstig voor gebruik in een astra f, het trionic 7 systeem is lastiger, drijfwerk is zwakker, aanschafprijs veel hoger,
                                        en ik zit niet te wachten op het black sludge probleem ;) maar evengoed snelle apparaten die b235r!

                                        Ff over dat black sludge verhaal.. Carterventilatie modificatie is daar voor he. Zul je waarschijnlijk wel weten maar toch.

                                        Ja de modificatie was me bekend. Maargoed, de b204 motoren zijn (voorlopig) nog een gzeer goede en betaalbare optie.

                                        Morgen post ik weer wat fotos!

                                        #17948003
                                        mantamarkie
                                          Lid sinds:
                                          15 March 2005

                                          zo, weer even een update.
                                          blok uit de 900ng cabrio gesleuteld

                                          saab radiateur pasmaken ivm verkeerde stroomrichting van de c20xe radiateur

                                          onderste bevestigingssteunen maken

                                          en de bovenste

                                          even een mooie intercooler gescoord en pasgemaakt, hiervoor moest de middenfrontbalk wijken, deze heb ik vervangen voor een stalen strip om nog wat verband te houden en als bevestiging voor de intercooler.

                                          eerst even de oliekoeler van de c20xe opgehangen

                                          de leidingen die je ziet lopen zijn de orginele c20xe leidingen waarvan ik de klemkoppelingen heb afgeslepen en er een hydrauliekslang op heb geschoven met dubbele klemmen, zaten al mooie slangpilaren aan de c20xe leidingen, alleen waren de leidingen te lang, opgelost door op maat af te slijpen en weer aan elkaar ge TIGlast met een busje ertussen

                                          #17947985
                                          mantamarkie
                                            Lid sinds:
                                            15 March 2005

                                            de saab motor past met de orginele saabsteunen meteen in de astra, dit is een groot voordeel, ook de baksteun van de saab bak past meteen op het astra subframe

                                            De versnellingsbak die wij gebruikt hebben is van de saab zelf, aangezien deze op het vermogen gemaakt is, past direct in de astra, zelfs op de orginele koppelingskabel! alleen het schakelpatroon is anders maar dit hebben wij opgelost door het saab schakelmechanisme en pook erin te bouwen, geloof het of niet, dit was plug and play! alleen het huis waar de pook inzit moest iets aangepast worden ( contactslot zit hierin bij saab )

                                            hier nog wat pics:

                                            de aangepaste c20xe koelerleidingen:

                                            aan de oliekoeleraansluitingen de wartels van de saab motor op dezelfde manier gebruikt

                                            de nieuwe intercooler pasgemaakt:

                                            en de electrische fans, 2x 60W

                                            nieuwe ophanging gemaakt voor de intercooler aan de bovenzijde

                                            zo, dit was het weer even voor vandaag, morgen post ik nogwat fotos van de vorderingen!

                                            #17948004
                                            corsaracer
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              1 January 2005

                                              lekker bezig hey!!

                                              ben erg benieuwd naar het totaal plaatje strax :thumbup

                                              #17948005
                                              kadett4x4
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                6 July 2004

                                                heb het hier pas ook met een maatje van mij over gehad, voor in mijn kadett.
                                                toen kwamen we op dezelfde vraag uit.
                                                waarom doet niet iedereen dit, als het zoveel geld scheelt met een c20let.
                                                en je haalt hier veel goedkoper veel vermogen uit.
                                                WAT IS HET ADDERTJE!!!!!!!!
                                                nou vind ik persoonlijk de c20let een mooiere motor om te zien :wub :wub, zou dat het addertje zijn.

                                                groeten.

                                                #17948006
                                                marcel
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  30 June 2004

                                                  denk dat in jou geval het addertje is dat het blok er niet direct in past.

                                                  het saab motorblok deelt de eigenschappen van het astra onderstel, niet van de kadett.

                                                  motorsteun(en) zal je dus zelf moeten maken, in jou geval enkel de distributieketting kant als je de 4x4bak erachter zet

                                                  dan zit je enkel met nog een klein probleempje, de saab motor is iets breder als de c20let, in een astra is het al vrij krap aan de distributiezijde voor de multiriem,

                                                  laat staan in een e kadett,

                                                  fototje van een astra met een b204 ter indicatie van hoeveel ruimte je heb aan die kant:

                                                  #17948007
                                                  Astraman
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    14 July 2004

                                                    Kan het zijn dat dit zo mooi past omdat de 900ng hetzelfde platform deelt met de Vectra A of B, en het gros van de motoren die in de vectra ligt ook in de Astra ligt?

                                                    #17948008
                                                    mantamarkie
                                                      Lid sinds:
                                                      15 March 2005

                                                      Yeps! Dat klopt. Daarom past het ook leuk in een astra g, vectra a,b, calibra!
                                                      Enne wat marcel zegt over het addertje, daar heeft hij gelijk in, waarschijnlijk zul je bij een e kadett de chassisbalk moeten verbouwen.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 86)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.