probleempje/opgelost

Forumindex Forums Modellen Manta probleempje/opgelost

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17239859
    Henk-J
    Deelnemer
      Lid sinds:
      21 July 2010

      Hallo Opel vrienden,

      Sinds twee dagen heb ik een probleem met mijn A Manta. Als ik op de rem trap gaat mijn accu lamp branden en ook de knipperlichten doen het niet meer(alarmlichten wel) ook rammelt de clingelateur als ik het knipperlicht aan (probeer) aan te doen. Iemand een idee waar te zoeken?

      Mvg Henk

      #17902792
      mantallica
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 December 2005

        Ik weet bijna zeker dat het met de massa te maken heeft bij
        de achterlichten. Bij de bevestiging van de achterlichten zit
        onder één moertje een ring die massa moet maken, ook even
        kijken als die ring op de plek zit waar de massa draad van het
        achterlicht zit.

        Mvg Johan

        #17902793
        Henk-J
        Deelnemer
          Lid sinds:
          21 July 2010

          Hallo Johan,

          Bedankt voor je reactie, helaas zit daar het probleem niet. Ik heb de massa al vernieuwd daar…

          Mvg,

          Henk

          #17902794
          postbusmanta
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 July 2004

            Ik heb het even uitgetekend.

            Theoretisch moet het probleem in de voeding vanaf de zekeringkast naar de print achter je dashboard zitten.

            Hier zit ergens een overgangsweerstand in een aansluiting of een draad.

            Als je kachelaanjager aan staat, wordt het dan erger??

            #17902795
            postbusmanta
            Deelnemer
              Lid sinds:
              5 July 2004

              Nog een andere gedachte:

              Maak de pluskabel los van de accu.
              Draai de dikke + kabel van de dynamo eens los en maak de contactvlakken goed schoon met staalborstel en schuurpapier.
              Dit doe je ook met de aansluiting op de startmotor (ik ga er even vanuit dat je geen ampere-meter in de auto hebt).

              Dan zou er nog een spanningsval in je contactslot kunnen zitten.

              Dit is ook allemaal te meten met je multimeter. Zolang je maar steeds hetzelfde massa-punt gebruikt.

              Waarschijnlijk zul je op dit moment met draaiende motor op de dynamo een hogere spanning meten dan het geschakelde gedeelte in de zekeringkast. Door dit spanningsverschil gaat je lampje opgloeien.

              Het zou ook nog je dynamo-regelaar (de gelijkrichter) kunnen zijn, maar dan brandt je lampje ook wanneer je de rem niet intrapt.

              #17902796
              Henk-J
              Deelnemer
                Lid sinds:
                21 July 2010

                Hallo,

                Bedankt voor het meedenken!!
                Wat ik gedaan heb: na een beetje ”wiebelen” aan de zekeringkast gingen plots de knipperlichten weer werken. Achter de zekeringkast was een vorige eigenaar druk aan het hobbyen geweest met allerlei vage draden en ook de zekeringkast zelf was niet fris meer. Dus vandaag met soldeerbout en krimpkous aan de gang geweest en de bedrading weer zoveel mogelijk origineel gemaakt en meteen de zekeringkast vervangen door een frisser exemplaar. Nu werkt het weer!!

                Mvg Henk

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.