Probleem starten

Forumindex Forums Techniek C20ne/seh (2.0 8v) Probleem starten

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Berichten
  • #17267340
    vluggejaapie
    Deelnemer
      Lid sinds:
      14 June 2010

      Sinds afgelopen donderdag heb ik een probleem met m’n c20ne (kadett).
      Tijdens het rijden viel de auto uit, en wilde vervolgens niet meer starten.

      Vonk is perfect, benzinepomp/druk is perfect, paperclipmethode gaf storing 19 (krukaspositiesensor).
      Bij de garage was de auto weer afgekoeld en wilde hij weer even starten, echter snel weer klaar.
      Krukaspositiesensor vervangen, echter geen positief resultaat.

      Na wat meetwerk: krukaspositiesensor heeft 3 draden, 1 daarvan is geschakelde plus, nu blijkt dat op het moment dat de auto niet wil starten, er geen spanning op deze pin staat.
      Waar komt deze pin vandaan? Mijn gevoel gaat uit naar een gaar brandstofrelais of ecu???

      En klopt het dat de injectoren 2 draden hebben, 1 constante plus, en 1 mindraad die vanaf de ecu geregeld wordt en dus de injector opent?
      De ANWB gaf aan dat hij wel constante plus had op de injectoren, maar geen min/opening injector.

      #18246480
      corsaboy
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Injectoren zijn inderdaad min geschakeld. Tis niet je brandstofrelais want dan had je geen vonk gehad.

        Probeer ff een ecu te scoren want ik denk eerder richtig ecu.
        Code 19 krijg je altijd als de motor niet loopt. Bdp sensor functioneert nooit bij een uitgeschakelde motor.

        #18246481
        vluggejaapie
        Deelnemer
          Lid sinds:
          14 June 2010

          Aha, ik had al zo’n vermoeden, ik heb een gezocht advertentie geplaatst
          Mocht iemand iets hebben laat het weten!
          Op mijne staat: Bosch 0261200368 GM 90351650
          Het is er 1 met 3 rijen uit m’n hoofd, zijn er nog andere ECU’s die misschien een ander GM nummer hebben maar wel hetzelfde/bruikbaar zijn?

          #18246482
          corsaboy
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            Er moet nog een extra code opstaan. Ik wil nog wel ff kijken volgende week, maar ben bang dat ik ook geen 8v ecu’s meer heb.

            Misschien iemand in de buurt die je ff een ecu wil lenen. Om uit te sluiten of het de ecu is.

            #18246483
            vluggejaapie
            Deelnemer
              Lid sinds:
              14 June 2010

              ecu is onderweg, vrijdag binnen, hoop de oplossing.

              #18246484
              Haasje17
              Moderator
                Lid sinds:
                8 September 2009

                Of simpel gewoon een draadbreuk?

                #18246485
                vluggejaapie
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  14 June 2010

                  Misschien wel ja, ik krijg dus geen spanning op de krukassensor, ik ga de kabelboom maar eens nakijken, ecu vervangen was niet de oplossing. Iemand een idee welke pin en kleuren de krukassensor zijn?

                  #18246486
                  corsaboy
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    pfff das lang geleden, heb de schema’s op de andere laptop staan..
                    Zal vanavond eens kijken.

                    #18246487
                    vluggejaapie
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      14 June 2010

                      De krukaspositiesensor heeft 3 draden:
                      1= zwartgrijs en gaat naar ECU pin 13
                      2= roodwit en gaat naar ECU pin 12
                      3= ground
                      De draden tussen de stekker en de ecu zijn in orde.

                      #18246488
                      corsaboy
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        je bdp sensor heb je al vervangen geef je aan, is dat voor een nieuwe??

                        #18246489
                        vluggejaapie
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          14 June 2010

                          Ja nieuwe.. En de bedrading is in orde. Ik heb vonk, pomp draait/bouwt druk op… Kan het alsnog een rot brandstofpomprelais zijn? of schakelt deze niets qua signaal injectoren?

                          #18246490
                          corsaboy
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            30 June 2004

                            hmmmm
                            kan, maar ik geloof dat het brandstofrelais alleen de ontsteking en de pomp schakelde.
                            Maar dit is simpel te testen:

                            neem 2 stukjes draad

                            van de constante dikke plus moet je naar de twee andere plus draden gaan.

                            Uit mijn hoofd zitten er de volgende draden in:

                            1 – constante plus
                            2- dikke draad voor je ontsteking
                            3- iets dunnere draad voor je brandstofpomp
                            4 – draad van de ecu welke 12v schakelt op moment dat je de sleutel omdraait. wordt geregeld door de ecu icm bdp signaal
                            5 – draad naar massa.

                            dus 1 doorverbinden aan 2 en aan 3
                            Pomp zal constant draaien op dat moment..

                            #18246491
                            corsaboy
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              30 June 2004

                              leg eens een extra massa van je blok naar de accu
                              Just to be sure

                              #18246492
                              vluggejaapie
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                14 June 2010

                                Stom! helemaal vergeten…
                                Een paar maanden geleden ging soms mijn managementlampje branden en in noodloop.
                                Knippercode: 48, lage accuspanning.
                                Hierbij had ik eigenlijk nooit problemen met starten en nooit uitvallen, alleen af en toe noodloop een paar seconden.

                                Accu, Dynamo, en een aantal massadraden vervangen. Probleem is echter nog wel een paar keer teruggekomen terwijl accuspanning en spanning op ecu goed zijn. Daarna dit probleem niet meer gehad, onverklaarbaar waarom.

                                Ik ga morgen eerst ZELF nogmaals de bdp sensor doormeten en het brandstofrelais.

                                Nogmaals, vonk=perfect, pomp draait, injectoren gaan NIET open.

                                #18246493
                                corsaboy
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  30 June 2004

                                  nou ja injectoren die niet openen is of een massa probleem of een defecte ecu voor zover ik terug herleiden.
                                  hoe is de stekker tussen kabelboom en ecu?
                                  Zit daar misschien een beetje corrosie in? want dat heb ik ook al eens gehad.
                                  ff contacten op zowel de ecu als de stekker ff goed reinigen..
                                  Had ik ook problemen met de injectoren. na het schoonmaken deed alles weer naar behoren..

                                  Bij een perfecte vonk zou je bdp sensor het moeten doen.
                                  Want dan wordt het brandstof relais omgezet door de ecu

                                  #18246494
                                  vluggejaapie
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    14 June 2010

                                    De stekker is in perfecte staat, geen roest of dofheid te bekennen, ik heb wel even alle pinnetjes naar elkaar toe gebogen, om een zo goed mogelijk contact te maken, echter geen resultaat.
                                    Omdat het gebeurde onder bijzonder mooie omstandigheden (stralend weer, geen gekke drempels of wat dan ook) en boem van het ene op andere moment uitval ging mijn gevoel naar een sensor, relais, ecu of wat dan ook.

                                    Ik heb al aardig wat zitten googlen maar kan geen fatsoenlijke pinout van de ecu vinden, heeft iemand die? Of zou ik die bij de dealer kunnen opvragen of dergelijks?

                                    #18246495
                                    corsaboy
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      30 June 2004

                                      ff uit een ander topic:
                                      viewtopic.php?f=20&t=185879

                                      @RamSwa72 wrote:

                                      welke Motronic is het M15.4 ?

                                      Dit is de pinbezetting van de M15.4

                                      01 Bobine 2+3
                                      02 Massa
                                      03 Brandstofpomprelais
                                      04 Klep luchtregeling stationair toerental
                                      05 Klep actief koolfilter
                                      06 (leeg, alleen voor Sintra)
                                      07 Luchtmassameter
                                      08 (leeg, alleen voor Sintra)
                                      09 Regelmodule startblokkering, of wagensnelheidssensor bij wagens zonder startblokkering
                                      10 Massa
                                      11 Klopsensor
                                      12 Gaskleppositiesensor
                                      13 Diagnose-aansluiting
                                      14 Massa
                                      15 (leeg, alleen voor Sintra)
                                      16 Injector 3
                                      17 Injector 1
                                      18 Constante plus
                                      19 Massa
                                      20 Bobine 1+4
                                      21 (leeg)
                                      22 Motorstoringslampje
                                      23 Magneetklep EGR
                                      24 Massa
                                      25 Relais koppeling airco
                                      26 Klep luchtregeling stationair toerental
                                      27 Geschakelde plus
                                      28 Verwarmde lambdasonde
                                      29 (leeg)
                                      30 Gaskleppositiesensor, Klopsensor, Luchtmassameter, Temperatuursensor inlaatlucht, Temperatuursensor koelvloeistof
                                      31 (leeg)
                                      32 Instrumentenpaneel
                                      33 (leeg)
                                      34 Injector 2
                                      35 Injector 4
                                      36 (leeg)
                                      37 Relais motorregeling
                                      38 (leeg)
                                      39 (leeg)
                                      40 Airco
                                      41 Airco
                                      42 Transmissieregelmodule
                                      43 Toerenteller
                                      44 Temperatuursensor inlaatlucht
                                      45 Temperatuursensor koelvloeistof
                                      46 Relais motorregeling
                                      47 (leeg)
                                      48 Krukaspositiesensor
                                      49 Krukaspositiesensor
                                      50 (leeg, alleen voor Sintra)
                                      51 Transmissieregelmodule
                                      52 Koppelingspedaalschakelaar
                                      53 Gaskleppositiesensor
                                      54 Transmissieregelmodule
                                      55 Diagnose-aansluiting

                                      #18246496
                                      vluggejaapie
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        14 June 2010

                                        Overal vind ik 48 en 49 terug terwijl het toch echt pin 12 en 13 zijn.

                                        Het betreft ecu:
                                        Bosch 0 261 200 368
                                        GM 90 351 650
                                        Code: GG

                                        #18246497
                                        corsaboy
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          30 June 2004

                                          2 of 3 rijen?

                                          #18246498
                                          vluggejaapie
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            14 June 2010

                                            3

                                            vandaag niet meer aan de auto toegekomen, waarschijnlijk volgende week woensdag pas weer.

                                            #18246499
                                            vluggejaapie
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              14 June 2010

                                              brandstofpomp loopt, vonk aanwezig, vanavond meten wat de krukaspositiesensordraden doen.

                                              Hoe zou ik de luchtweger en gaskleppositiesensor kunnen doormeten/testen?

                                              #18246500
                                              Mr. Bone
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                21 September 2009

                                                Als het geen pin 48 & 49 is, dan heb je geen Motronic 1.5 maar 4.1.

                                                Brandstofrelais schakelt helemaal geen onsteking, alleen brandstof.

                                                Het 3e draad bij de krukassensor is gewoon een mantel ter bescherming van het signaal, als je een led spanningszoeker pakt en over pin 1 & 2 zet en start, gaat je spanningszoeker knipperen. Maar die zal wel werken bij je, anders heb je ook geen brandstofpomp die draait. Je moet dit dus doen op het moment dat de storing er is.

                                                Bekijk ook het massadraad van de dynamo zelf eens, die van bout naar spanbeugel.

                                                #18246501
                                                vic813
                                                  Lid sinds:
                                                  2 June 2011

                                                  Probeer toch eens een andere roter+ verdelerkap just to be sure.
                                                  ik heb het probleem ook gehad dat bij controleren van de ontsteking deze goed was. en toch het probleem in de onsteking zat hoe dan ook :hmmz Na vervangen van die 2 delen was het opgelost

                                                  Edit: ik had de zelfde symptomen

                                                  #18246502
                                                  Niek-Blubbering
                                                    Lid sinds:
                                                    10 September 2014

                                                    Hey, ik heb inderdaad precies dezelfde symptonen met mijn crossauto. Ook dat hij start, mooi loopt maar ik moet iedere keer bang zijn dat hij me ondertussen niet uitvalt want dan kan het even duren dat hij niet meer aan wil. Verdelerkap vervangen, niks veranderde natuurlijk.. nu is mij verteld dat waarschijnlijk mijn ontstekingsmodule (dat stalen plaatje onder de bobine) vervangen moet worden dat deze niet altijd meer goed functioneert en dat de onstekingsmodule deze symptonen kan geven. Ik ga het vandaag of donderdag proberen misschien is het voor jou ook een idee !

                                                    mvg en success :thumbup

                                                    #18246503
                                                    Mr. Bone
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      21 September 2009

                                                      Zijn NE heeft geen onstekingsmodule

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.