Forumindex › Forums › Techniek › C20ne/seh (2.0 8v) › Probleem starten
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 augustus 2014 om 14:51 #17267340
Sinds afgelopen donderdag heb ik een probleem met m’n c20ne (kadett).
Tijdens het rijden viel de auto uit, en wilde vervolgens niet meer starten.Vonk is perfect, benzinepomp/druk is perfect, paperclipmethode gaf storing 19 (krukaspositiesensor).
Bij de garage was de auto weer afgekoeld en wilde hij weer even starten, echter snel weer klaar.
Krukaspositiesensor vervangen, echter geen positief resultaat.Na wat meetwerk: krukaspositiesensor heeft 3 draden, 1 daarvan is geschakelde plus, nu blijkt dat op het moment dat de auto niet wil starten, er geen spanning op deze pin staat.
Waar komt deze pin vandaan? Mijn gevoel gaat uit naar een gaar brandstofrelais of ecu???En klopt het dat de injectoren 2 draden hebben, 1 constante plus, en 1 mindraad die vanaf de ecu geregeld wordt en dus de injector opent?
De ANWB gaf aan dat hij wel constante plus had op de injectoren, maar geen min/opening injector.5 augustus 2014 om 15:01 #18246480Injectoren zijn inderdaad min geschakeld. Tis niet je brandstofrelais want dan had je geen vonk gehad.
Probeer ff een ecu te scoren want ik denk eerder richtig ecu.
Code 19 krijg je altijd als de motor niet loopt. Bdp sensor functioneert nooit bij een uitgeschakelde motor.5 augustus 2014 om 16:04 #18246481Aha, ik had al zo’n vermoeden, ik heb een gezocht advertentie geplaatst
Mocht iemand iets hebben laat het weten!
Op mijne staat: Bosch 0261200368 GM 90351650
Het is er 1 met 3 rijen uit m’n hoofd, zijn er nog andere ECU’s die misschien een ander GM nummer hebben maar wel hetzelfde/bruikbaar zijn?5 augustus 2014 om 19:20 #18246482Er moet nog een extra code opstaan. Ik wil nog wel ff kijken volgende week, maar ben bang dat ik ook geen 8v ecu’s meer heb.
Misschien iemand in de buurt die je ff een ecu wil lenen. Om uit te sluiten of het de ecu is.
6 augustus 2014 om 12:32 #18246483ecu is onderweg, vrijdag binnen, hoop de oplossing.
6 augustus 2014 om 12:50 #18246484Of simpel gewoon een draadbreuk?
11 augustus 2014 om 11:03 #18246485Misschien wel ja, ik krijg dus geen spanning op de krukassensor, ik ga de kabelboom maar eens nakijken, ecu vervangen was niet de oplossing. Iemand een idee welke pin en kleuren de krukassensor zijn?
11 augustus 2014 om 11:29 #18246486pfff das lang geleden, heb de schema’s op de andere laptop staan..
Zal vanavond eens kijken.11 augustus 2014 om 18:39 #18246487De krukaspositiesensor heeft 3 draden:
1= zwartgrijs en gaat naar ECU pin 13
2= roodwit en gaat naar ECU pin 12
3= ground
De draden tussen de stekker en de ecu zijn in orde.11 augustus 2014 om 19:05 #18246488je bdp sensor heb je al vervangen geef je aan, is dat voor een nieuwe??
11 augustus 2014 om 19:14 #18246489Ja nieuwe.. En de bedrading is in orde. Ik heb vonk, pomp draait/bouwt druk op… Kan het alsnog een rot brandstofpomprelais zijn? of schakelt deze niets qua signaal injectoren?
11 augustus 2014 om 19:18 #18246490hmmmm
kan, maar ik geloof dat het brandstofrelais alleen de ontsteking en de pomp schakelde.
Maar dit is simpel te testen:neem 2 stukjes draad
van de constante dikke plus moet je naar de twee andere plus draden gaan.
Uit mijn hoofd zitten er de volgende draden in:
1 – constante plus
2- dikke draad voor je ontsteking
3- iets dunnere draad voor je brandstofpomp
4 – draad van de ecu welke 12v schakelt op moment dat je de sleutel omdraait. wordt geregeld door de ecu icm bdp signaal
5 – draad naar massa.dus 1 doorverbinden aan 2 en aan 3
Pomp zal constant draaien op dat moment..11 augustus 2014 om 19:20 #18246491leg eens een extra massa van je blok naar de accu
Just to be sure11 augustus 2014 om 19:31 #18246492Stom! helemaal vergeten…
Een paar maanden geleden ging soms mijn managementlampje branden en in noodloop.
Knippercode: 48, lage accuspanning.
Hierbij had ik eigenlijk nooit problemen met starten en nooit uitvallen, alleen af en toe noodloop een paar seconden.Accu, Dynamo, en een aantal massadraden vervangen. Probleem is echter nog wel een paar keer teruggekomen terwijl accuspanning en spanning op ecu goed zijn. Daarna dit probleem niet meer gehad, onverklaarbaar waarom.
Ik ga morgen eerst ZELF nogmaals de bdp sensor doormeten en het brandstofrelais.
Nogmaals, vonk=perfect, pomp draait, injectoren gaan NIET open.
11 augustus 2014 om 19:47 #18246493nou ja injectoren die niet openen is of een massa probleem of een defecte ecu voor zover ik terug herleiden.
hoe is de stekker tussen kabelboom en ecu?
Zit daar misschien een beetje corrosie in? want dat heb ik ook al eens gehad.
ff contacten op zowel de ecu als de stekker ff goed reinigen..
Had ik ook problemen met de injectoren. na het schoonmaken deed alles weer naar behoren..Bij een perfecte vonk zou je bdp sensor het moeten doen.
Want dan wordt het brandstof relais omgezet door de ecu11 augustus 2014 om 19:58 #18246494De stekker is in perfecte staat, geen roest of dofheid te bekennen, ik heb wel even alle pinnetjes naar elkaar toe gebogen, om een zo goed mogelijk contact te maken, echter geen resultaat.
Omdat het gebeurde onder bijzonder mooie omstandigheden (stralend weer, geen gekke drempels of wat dan ook) en boem van het ene op andere moment uitval ging mijn gevoel naar een sensor, relais, ecu of wat dan ook.Ik heb al aardig wat zitten googlen maar kan geen fatsoenlijke pinout van de ecu vinden, heeft iemand die? Of zou ik die bij de dealer kunnen opvragen of dergelijks?
11 augustus 2014 om 20:11 #18246495ff uit een ander topic:
viewtopic.php?f=20&t=185879@RamSwa72 wrote:
welke Motronic is het M15.4 ?
Dit is de pinbezetting van de M15.4
01 Bobine 2+3
02 Massa
03 Brandstofpomprelais
04 Klep luchtregeling stationair toerental
05 Klep actief koolfilter
06 (leeg, alleen voor Sintra)
07 Luchtmassameter
08 (leeg, alleen voor Sintra)
09 Regelmodule startblokkering, of wagensnelheidssensor bij wagens zonder startblokkering
10 Massa
11 Klopsensor
12 Gaskleppositiesensor
13 Diagnose-aansluiting
14 Massa
15 (leeg, alleen voor Sintra)
16 Injector 3
17 Injector 1
18 Constante plus
19 Massa
20 Bobine 1+4
21 (leeg)
22 Motorstoringslampje
23 Magneetklep EGR
24 Massa
25 Relais koppeling airco
26 Klep luchtregeling stationair toerental
27 Geschakelde plus
28 Verwarmde lambdasonde
29 (leeg)
30 Gaskleppositiesensor, Klopsensor, Luchtmassameter, Temperatuursensor inlaatlucht, Temperatuursensor koelvloeistof
31 (leeg)
32 Instrumentenpaneel
33 (leeg)
34 Injector 2
35 Injector 4
36 (leeg)
37 Relais motorregeling
38 (leeg)
39 (leeg)
40 Airco
41 Airco
42 Transmissieregelmodule
43 Toerenteller
44 Temperatuursensor inlaatlucht
45 Temperatuursensor koelvloeistof
46 Relais motorregeling
47 (leeg)
48 Krukaspositiesensor
49 Krukaspositiesensor
50 (leeg, alleen voor Sintra)
51 Transmissieregelmodule
52 Koppelingspedaalschakelaar
53 Gaskleppositiesensor
54 Transmissieregelmodule
55 Diagnose-aansluiting11 augustus 2014 om 20:18 #18246496Overal vind ik 48 en 49 terug terwijl het toch echt pin 12 en 13 zijn.
Het betreft ecu:
Bosch 0 261 200 368
GM 90 351 650
Code: GG11 augustus 2014 om 20:21 #182464972 of 3 rijen?
12 augustus 2014 om 20:54 #182464983
vandaag niet meer aan de auto toegekomen, waarschijnlijk volgende week woensdag pas weer.
21 augustus 2014 om 10:43 #18246499brandstofpomp loopt, vonk aanwezig, vanavond meten wat de krukaspositiesensordraden doen.
Hoe zou ik de luchtweger en gaskleppositiesensor kunnen doormeten/testen?
22 september 2014 om 20:11 #18246500Als het geen pin 48 & 49 is, dan heb je geen Motronic 1.5 maar 4.1.
Brandstofrelais schakelt helemaal geen onsteking, alleen brandstof.
Het 3e draad bij de krukassensor is gewoon een mantel ter bescherming van het signaal, als je een led spanningszoeker pakt en over pin 1 & 2 zet en start, gaat je spanningszoeker knipperen. Maar die zal wel werken bij je, anders heb je ook geen brandstofpomp die draait. Je moet dit dus doen op het moment dat de storing er is.
Bekijk ook het massadraad van de dynamo zelf eens, die van bout naar spanbeugel.
22 september 2014 om 22:21 #18246501Probeer toch eens een andere roter+ verdelerkap just to be sure.
ik heb het probleem ook gehad dat bij controleren van de ontsteking deze goed was. en toch het probleem in de onsteking zat hoe dan ook :hmmz Na vervangen van die 2 delen was het opgelostEdit: ik had de zelfde symptomen
23 september 2014 om 06:15 #18246502Hey, ik heb inderdaad precies dezelfde symptonen met mijn crossauto. Ook dat hij start, mooi loopt maar ik moet iedere keer bang zijn dat hij me ondertussen niet uitvalt want dan kan het even duren dat hij niet meer aan wil. Verdelerkap vervangen, niks veranderde natuurlijk.. nu is mij verteld dat waarschijnlijk mijn ontstekingsmodule (dat stalen plaatje onder de bobine) vervangen moet worden dat deze niet altijd meer goed functioneert en dat de onstekingsmodule deze symptonen kan geven. Ik ga het vandaag of donderdag proberen misschien is het voor jou ook een idee !
mvg en success :thumbup
23 september 2014 om 08:02 #18246503Zijn NE heeft geen onstekingsmodule
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.