probleem met cih 2.2i

Forumindex Forums Techniek Cih probleem met cih 2.2i

  • Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17210207
    gvy
    Deelnemer
      Lid sinds:
      8 September 2007

      Hallo allemaal

      Mijn motor is een CIH 2.2i maar wel met een L-jetronic (geen LE-jetronic)

      Sinds ik aan de slag ben gegaan om een collega forummer enigszins bijstand te proberen bieden om z’n 2.2i weer aan de gang te krijgen, zit ikzelf nu ook in de puree.
      Mijn eigen GT stond toch even boven de put. Kardanas balanceren en nieuwe voorwiellagers besteld. Dus kon ik rustig even de kop van de verdeler eraf halen voor de foto’s, bougiekabels gelijk mooier plaatsen, electronische ontsteking nader bekijken enz….

      Maar sindsdien gebeuren er dus rare dingen.
      Tijdens een eerste rit begon de motor te stotteren , draaide goed in leegloop, maar haalde niet meer op, sloeg volledig af…. starte eerst helemaal niet en dan weer wel en na eens flink gassen ging ie weer zoals voorheen.

      Gisteren werd het erger.
      Hij start als een bloemetje en ik heb een tochtje van zo’n 30km gereden. Heel sterk aan het gas, vlot trekkend en erg leuk.
      Toen ik echter de oprit terug opreed sloeg hij af… en starte niet meer. startmotor draait maar geen kik, geen enkele cilinder.
      Na veel proberen heb ik de bougies eruit gehaald … Die waren zwart , dus te rijk mengsel, maar dat verwonderd mij niet echt.

      Netjes gereinigd, er weer in en direkte start, niets aan de hand.
      Kort ritje , alles goed.
      Nadien heb ik de bougies zelfs nog veel grondiger gereinigd.

      s’nachts nog eens gestart, ging direkt goed, dus kort ritje en verdorie halverwege plots stotteren en slaat ie terstond af.
      Niets meer. startermotor draait rond, ik ruik benzine, maar niets, dus te voet naar huis.
      40minuutjes later (1 u snachts) arriveer ik terug met de bougiesleutel. Eerst even proberen…. og steeds niets.
      Bougies eruit, even wrijven , bougies erin en direkt aanslaan en gewoon vlotjes naar huis.

      Ik snap er niets van.

      Ik durf em gewoon niet buitenhalen want hij start vlot , rijdt als een zonnetje , maar plots is’t ergens gedaan….

      Edit.

      En volgens mij verzuipt ie .
      Daarnet even gestart, draaide weer direct,
      Maar als ik hem op leegloop liet warmdraaien staat hij toch wel serieus te roken de hele tijd.
      Toen ik na een paar minuutjes wou wegrijden is hij direkt beginnen stotteren, dus direkt weer achteruit , maar hij sloeg dus uit en starte niet meer
      Bougies eruit en die waren wat nat . Ik heb ze afgeveegd en gestart en vlug weer binnengezet.

      Als ik even nadenk..
      Toen ik ervoordien een hele tocht mee reed draaide hij heel goed en eigenlijk slaat hij doorgaans uit als ik hem na een ritje op leegloop laat komen. verzuipen???

      edit 2

      Ik heb de komplete injectiekabelboom doorgemeten .
      Het is een L-jetronic, dus niet de LE jetronic zoals standaard op de 2.2i

      Alles meet correct.
      Alleen de temperatuurvoeler in de luchtmassameter meet 2600 ohm ipv ong350 ohm zoals beschreven in het boek.
      (volgens mij trouwens een fout in het boek, dus ik denk dat de gemeten waarde correct is….misschien kan iemand met een l jetronic dit even controleren voor mij)

      edit 3

      Misschien een probleem met de verstuivers, maar hoe controleer ik dat?
      Anderzijds is de miserie begonnen, nadat ik de verdeelkap en rotor even heb verwijderd om foto’s te nemen en gelijktijdig ook de bougiekabels netjes heb herschikt . Is dit een mogelijke oorzaak of gevoelig punt?

      Voordien had ik een goed draaiende motor.

      Verdorie … en zeggen dat hij altijd heel goed heeft gelopen…
      De boel is nu eindelijk mechanisch en optisch echt in orde en nu dit.

      iemand adviezen?

      Geert

      #17489166
      GSE
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 August 2006

        Temps sensor kapot….meer zal het niet zijn,probeer een andere en je weet het.

        #17489167
        gvy
        Deelnemer
          Lid sinds:
          8 September 2007

          Ik denk het niet.

          Het is de tempsensor die ingebouwd zit binnen in de luchtmassameter van een L-jetronic.

          Ik weet niet of die zo gemakkelijk te vervangen is.
          En nogmaals , ik betwijfel of de opgegeven waarde van 350 ohm bij 20°C in het boek wel klopt.

          vooraleer ik begin te zoeken

          Wil iemand meten ?
          Stekker uit de luchtmassameter trekken
          Meten op de vaste stekker van de luchtmassameter.
          klem 27 en klem 6 ( staat er op )
          En ik meet met de motor in koude toestand 2350 ohm.
          Dit is trouwens ongeveer de waarde die ook de andere temperatuurcensor moet meten bij 20°C

          Opgelet het is de L-jetronic … Geen LE jetronic

          #17489168
          gvy
          Deelnemer
            Lid sinds:
            8 September 2007

            Ik heb zonet een andere verdelerkop gemonteerd.
            Een oude die ik nog liggen had.

            De auto starte alweer goed en dus heb ik eerst de motor stationair laten draaien gedurende een tijd en vervolgens me aan een flinke rit in de buurt gewaagd (bougiesleutel meegenomen voor de zekerheid). Daarna terug de motor een tijdje stationair laten doordraaien om vervolgens opnieuw een flink ritje te doen.
            Thuis gekomen nog even stationair en ik heb dus geen enkel probleem vastgesteld.

            Laat ons hopen.

            Nu om eerlijk te zijn .
            De problemen met de motor (die voorheen eigenlijk nooit mankeerde) waren begonnen met het openen van de verdeelkap en proper schikken van de bougiekabels)

            Er is eigenlijk niets te zien aan de oude verdelerkap???? Ze is ook proper.
            Kan iemand wat uitleg geven over wat er zoal kan fout gaan aan zo’n kap?

            Ik hoop echt dat het dit dus was.

            Geert

            #17489169
            toppertheo
              Lid sinds:
              3 February 2006

              een zwakke vonk door een of ander slecht contact en je hebt geen goede verbranding meer en dan slaan je boegie’s vet en willen niet meer vonken, na deze schoon te maken alles weer prima tot ze weer vet slaan.

              tja en waar nu het slechte contact gezeten heeft :hmmz

              groeten.

              #17489170
              GSE
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 August 2006

                L en LE hebben geen temp sensor in de luchtweger voor zover ik weet enkel de Motronic systemen hebben dit en misschien ook de 30I met lambda regeling.

                Die 250Ohm voor koud blok bij 10/20 graden klopt wel,zelf vaak genoeg gemeten.

                #17489171
                gvy
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  8 September 2007

                  origineel gepost door GSE
                  L en LE hebben geen temp sensor in de luchtweger voor zover ik weet enkel de Motronic systemen hebben dit en misschien ook de 30I met lambda regeling.

                  Die 250Ohm voor koud blok bij 10/20 graden klopt wel,zelf vaak genoeg gemeten.

                  Hoy,

                  De L-jetronic heeft wel degelijk 2 temperatuursensoren:

                  1 temperatuurvoeler zit ingebouwd in de luchthoeveelheidsmeter en meet de temperatuur van de aangezogen lucht.

                  de tweede temperatuurvoeler zit ingebouwd in het thermostaathuis.

                  Op de kabelboom van de L-jetronic ( aan de regelaanheid)meet je deze:
                  tussen klem 27 en klem 6 (tempvoeler in luchtmeter)
                  tussen klem 13 en klem 16 (tempvoeler in thermostaat)

                  Het zijn beide NTC (negatieve temperatuur coefficient weerstanden) Dus bij toenemende temperatuur verlaagt de weerstand.

                  Ik denk dat deze bij 20°C allebei in de buurt van de 2600 ohm moeten liggen.
                  Zo meet ik ze ook.

                  Alleen heb ik hier een boek waarin staat dat de waarde tusen klem27 en klem6 350 ohm zou moeten zijn.

                  Dus voor de zekerheid nogmaals:
                  Wil iemand met een L-jetronic met zijn ohmmeter eens nameten op de hoofdstekker.

                  Geert

                  #17489172
                  gvy
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    8 September 2007

                    Nu terloops,

                    ik heb gisteren dik 120km gereden zonder problemen.
                    Het euvel was dus inderdaad de verdelerkop.

                    Geert

                    #17489173
                    GSE
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      5 August 2006

                      Dan vertel mij eens hoe het komt dat als je de deksel van de luchtweger van bv L-jetronic loshaalt je 2 pinnetjes ziet die contact maken als de luchtklep beweegt die de pomp aansturen en de andere 5 zitten op de platina aangesloten die weer de standen van de luchtklep doorgeeft.

                      Waar zitten dan de stekkers/kabels van de temp sensor?

                      #17489174
                      GSE
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 August 2006

                        L-heeft heel zeker een temp sensor idd in de luchtweger zitten net als de Motronic 6 cil ook hebben.

                        Ik heb net gekeken en de luchtweger heeft idd een temp sensor voor aanzuiglucht.

                        Mijn fout ik had het fout.

                        #17489175
                        stefbos
                          Lid sinds:
                          29 April 2005

                          Ben blij dat het is opgelost want het mooi weer komt eraan.
                          Soms zijn het maar domme dingetjes die mankeren.

                          Stef.

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.