Probleem binnenverlichting

Forumindex Forums Modellen Corsa Probleem binnenverlichting

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17221985
    combo99
      Lid sinds:
      27 May 2010

      Goedemiddag,

      Ik ben al een aantal dagen bezig mijn dashboardverlichting te vervangen. Vraag niet waarom, maar ik heb ook de verlichtingsknop losgehaald en dat ‘blokje’ uit elkaar gehaald

      Toen ik dat blokje eenmaal open had, vielen er allemaal koperen dingen uit. Daar ik hier , zoals jullie wellicht doorhebben, eigenlijk totaal geen verstand van heb, duurde het erg lang voor ik het weer in elkaar had.

      Het probleem: de buitenverlichting (kop- en achterlampen) doet het, maar de binnenverlichting (tellerbord en kachelknoppen) doen het niet. Zo doet bijvoorbeeld het lampje dat de handrem aangetrokken is het niet.

      Gek genoeg brandt het TID weer wel, maar dan alleen wanneer mijn radio aangesloten is én aanstaat.

      Ik hoop dat er iemand is die mij kan vertellen wat de oorzaak is en liever nog iemand die ook een oplossing weet.

      Groet

      #17682012
      BlackDevil
        Lid sinds:
        4 January 2009

        Je hebt helaas de lichtknop op de verkeerde wijze gedemonteerd. Voordat je de lichtknop gaat ontleden, dien je deze eerst in de stand ‘stadslicht’ te zetten en de knop uit te trekken in de stand ‘binnenverlichting aan’.

        Omdat je dat niet op die manier hebt gedaan, zijn alle losse onderdeeltjes je om de oren gevlogen en er is een kans dat je daarbij kortsluiting hebt veroorzaakt, gezien het feit dat sommige lampjes het niet meer doen. Dus check ook even de zekering voor de binnenverlichting, zekering 1. Waarschijnlijk is deze doorgebrand.

        En altijd even de accu loskoppelen voordat je aan het electrische circuit gaat sleutelen, dan voorkom je dit.

        #17682013
        combo99
          Lid sinds:
          27 May 2010

          Hartstikke bedankt voor dit antwoord!
          Ik heb in de zekeringkast gekeken en er is inderdaad een rode 10A zekering doorgebrand. De omschrijving uit het boekje: Radio, beeldscherm, airco, handschoenenkast, ruitbediening, buitenspiegels, stuurbekrachtiging.

          Mijn radio doet het echter gewoon en die overige functies doen het gewoon.

          Nu de verlichtingknop weer in elkaar zit en hij het doet kan ik toch gewoon die zekering vervangen?

          #17682014
          DarkNL08
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 March 2010

            Die kapotte zekering zou ik sowieso vervangen.

            #17682015
            BlackDevil
              Lid sinds:
              4 January 2009

              origineel gepost door combo99
              Nu de verlichtingknop weer in elkaar zit en hij het doet kan ik toch gewoon die zekering vervangen?

              mits je de lichtknop goed in elkaar hebt gezet wel. Mocht het echter zo zijn dat de losse deeltjes (koperplaatjes) niet correct zijn ingebouwd, kan dit weer kortsluiting veroorzaken en blijft je zekering eruit vliegen. In dat geval moet je dus eerst de onderdeeltjes in de knop zelf op de goede plek hebben en dan pas een nieuwe zekering plaatsen.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.