Plotseling helemaal geen remdruk meer

Forumindex Forums Modellen Astra Plotseling helemaal geen remdruk meer

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #18350312
    Cupra 6K2
    Deelnemer
      Lid sinds:
      17 May 2017

      Hoi Opel-liefhebbers,

      Ik ben Casper, 22 jaar, woon in Enschede en ben in het bezit van een Opel Astra Coupé Z22SE. Gister had ik hier wel een heel spannend moment mee.

      Ik draaide de parkeerplaats bij mijn huis op na een rit van ongeveer een uur en er kwam een tegenligger tegemoet. Dus ik remde, maar er was totaal geen remdruk meer. Pedaal zonder kracht tot de bodem. Gelukkig was ik er op tijd bij met de handrem dus verder geen ongeluk. Echter krijg ik na wat pompend remmen ook geen remdruk in de remleiding, dus waarschijnlijk is mijn remsysteem ergens lek. Het remvloeistof reservoir was helemaal leeg. Als ik de rem in druk komt er duidelijk geluid van het remsysteem zo’n 15 cm achter het linkervoorwiel. Dit geluid is een soort pruttelend geluid alsof je een afwasmiddelfles, die bijna leeg is, uitknijpt.

      De remdruk op alle vier de wielen was dus volledig weg. Zou dit dan de hoofdremcilinder kunnen zijn? Vanaf de hoofdremcilinder wordt het remsysteem toch al gesplitst naar de voor- en naar de achterwielen? Of kan het zijn dat de remcilinder van het wiel linksvoor kapot is, dat dan alle vloeistof hieruit loopt en je dus ook op je achter-remmen geen remdruk meer hebt?

      Ik heb de auto naar de garage gebracht en zij zullen er binnenkort naar gaan kijken. Ik heb echter geen idee wat normaal de kosten zijn van het vervangen van een hoofdremcilinder of remcilinder links voor. Verder ken ik de garage ook niet, maar het was de dichtstbijzijnde. (Met 25km/h naar de garage gereden en veel geremd op de motor en waar nodig met de handrem). Aangezien ik het hoe dan ook moet laten repareren kunnen ze in theorie natuurlijk gewoon de hoofdprijs vragen. Vandaar dat ik benieuwd ben wat een normale acceptabele prijs is voor deze twee bovengenoemde mogelijke oorzaken.

      Tot slot is het ook mogelijk dat een van de remleidingen kapot is gegaan. Maar is dan je remdruk bij alle remmen weg of alleen naar de rem waar die leiding heen loopt?

      Ik hoop dat jullie me wijzer kunnen maken over het remsysteem en dat de kosten mee zullen vallen.

      Ik hoor graag van jullie terug!

      Met vriendelijke groet,
      Casper

      #18350325
      Jan-WillemK
      Deelnemer
        Lid sinds:
        23 July 2014

        Hoi Casper,

        Ik heb eerder een Combo B gehad en daar was ook de remdruk weggevallen. Hier was toen de remcilinder van de rem linksachter defect.

        Als er een lekje is loopt er uiteindelijk zoveel vloeistof weg dat ook de andere remmen geen druk meer hebben. Er is maar 1 reservoir voor de remolie, dus als er een lek is bij 1 rem heeft dit invloed op alle remmen lijkt mij.

        Ik heb toen alleen de rubbers van de (trommel)rem linksachter vervangen en toen was het probeem verholpen. De kosten kunnen dus wel meevallen denk ik!

        #18350333
        bart-gsi
        Deelnemer
          Lid sinds:
          7 July 2012

          voor kan zijn dat de slang naar je remklauw door gesleten is.. als zo`n slangetje los hangt door een rot beugeltje ( is een apk afkeur maar als er niet op gelet wordt) of met te wijde wielen dat je met bijna full lock de banden langs de slang schuurt.. dan kan die wel eens lek gaan..

          zijn er 2 opties.. vervangen voor standaard.. of vervangen voor iets duurder gevlochten leiding..  die zijn iets robuuster..

          voor beide geldt na het vervangen remmen en eventueel koppeling ontluchten als je een hydraulische koppeling hebt.. want die zitten beide op het zelfde potje en gebruiken ook de zelfde DOT 4 remvloeistof…

           

          als idd 1 slangetje lek is.. en daarna alle vloeistof weg is.. dan heb je geen remdruk meer op alle remmen.. dan is op de motor of met de handrem afremmen de enige 2 opties..

          #18350336
          computerbug
          Deelnemer
            Lid sinds:
            26 April 2011

            Het kan zeer zeker een remleiding zelf zijn, toch zeker als de leidingen van ijzer zijn, zo ook bij Zafira.

            Deze roesten door, en als deze al dan niet, niet goed gecheckt zijn door apk, kan zo iets gebeuren.

            Mijn neef had het ook, opschuren op advies apk, en met pokken er op vervangen, ik heb het helemaal niet, op opschuren.

            Je schuurt de leidingen dun, en dat was bij mijn neef het geval, trapte ook door de leiding door en met behulp van de hand rem en een bult zand,

            kon hij de auto opvangen en geheel zonder schade.

            Dus mijn mening!, leiding geroest, en dan heb ik het niet over vlieg (staan) roest, vervangen, en dan hoeft het niet beslist alle rem leidingen te zijn.

            Zijn leidingen goed, in dien mogelijk, direct in tectyl of bitak etc. zetten, en lekke leidingen vervangen in koper of R.V.S.

            Advies voor Cupra 6K2, als u het laat repareren, laat op eerste plaats al uw remleidingen checken, de kans op herhaling is aanwezig.

            #18350349
            Cupra 6K2
            Deelnemer
              Lid sinds:
              17 May 2017

              Bedankt voor de info jongens!

              Fijn om te weten dat een lek ergens in het remsysteem ervoor kan zorgen dat de remdruk in het gehele remsysteem wegvalt. Volgens mij blijven er dan nog maar een paar opties over. De rubbers van de rem linksvoor zijn gescheurd (dit lijkt me een kleine kans omdat het systeem wel heel snel helemaal leeg was) De remslang naar het wiel linksvoor is lek geraakt doordat er een beugeltje rot is geworden die de (flexibele) remslang op zijn plek houdt. (Deze kans is zeer groot aangezien een garage een maand terug had geconstateerd dat er een klemmetje miste die de remslang linksvoor op zijn plek moest houden. Hij vertelde me dat dit voor de APK in orde zou moeten worden gemaakt, maar niet dat ik er nu (veel) risico mee zou lopen. Daarnaast gebeurde dit toen ik haaks (rechtsaf) de parkeerplek op draaide waarbij mijn stuur full lock gedraaid was.) Een derde optie is een lekke remcilinder bij mijn wiel linksvoor. (Dit zou ook kunnen maar acht de kans van een lekke remslang toch een stuk groter).

              Mijn remleidingen naar linksachter en rechtsachter kregen al wat kleine kratertjes dus die moesten ook binnen twee maanden vervangen worden. Linksvoor waar het geluid vandaan kwam was echter nog wel in orde.

              Nog even om een idee te krijgen wat een realistische prijsopgave zou zijn:
              1. Wat denken jullie dat de reparatiekosten zouden zijn als de remslang naar linksvoor lek is. (Dus remslang vervangen, remsysteem bijvullen, remsysteem ontluchten)
              2. Wat zouden de extra kosten ongeveer zijn als ik de remleidingen naar linksachter en naar rechtsachter ook direct zou laten vervangen?

              Super bedankt al voor de informatie. Als jullie nog meer kennis hebben, hoor ik dat graag!

              Met vriendelijke groet,
              Casper

              #18350477
              computerbug
              Deelnemer
                Lid sinds:
                26 April 2011

                Hoi, Cupra 6K2

                Over de prijzen kan ik eigenlijk eerlijk gezegd geen zinnig woord over zeggen.

                De ene vraagt zo veel en de andere weer dat, ik zou even wat research doen bij verschillende garages, als je van een garage afhankelijk bent.

                Ik doe het zelf en kan ik je vertellen dat het toch wel een precies werkje is, om hoofd leidingen te vervangen, want deze mag het chassis niet raken,

                en deze gaan kronkelend door hoeken en gaten.

                #18350478
                bart-gsi
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  7 July 2012

                  als je zelf een beetje handig bent..

                  je hebt nu toch al geen remdruk meer..

                  dus zou je zelf een remslang setje aan kunnen schaffen en zelf kunnen vervangen ( met het juiste gereedschap)

                  mocht het een metalen leiding zijn zou ik het idd aan de garage overlaten want voor het bewerken van de uiteindes van de leidingen heb je speciaal gereedschap nodig.. kun je aan schaffen maar kan duur zijn voor 1 malig gebruik..

                  in het eerste geval heb je het meeste dan zelf al gedaan en hoef je je auto alleen nog weg te (laten) brengen voor het ontluchten wat scheelt in de kosten… of je kunt contact zoeken met iemand die daar ook spullen voor heeft…

                  kan wat langer duren maar is het geld zeker waard dan het uurloon bij de garage…

                   

                  #18350517
                  computerbug
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    26 April 2011

                    Hoi, Bart

                    Dankje voor de toevoeging, dat is mij inderdaad even ontgaan om dat te vermelden. :good:

                    #18350570
                    Cupra 6K2
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      17 May 2017

                      Bedankt voor de reacties weer jongens!

                      Ik was al van plan om in de kerstvakantie de twee remleidingen naar linksachter en rechtsachter met een vriend te vervagen in een doe-het-zelf garage. Echter heb ik komende week de auto wel nodig. Daarom heb ik deze twee leidingen ook maar meteen laten vervangen. (Remsysteem moest toch al gevuld en ontlucht worden.)

                      Wat er kapot was gegaan was de remleiding naar linksvoor. Hij was in een hoek van 90 graden aan de buitenkant lek geraakt, waarschijnlijk omdat hij ergens tegen aan schuurde. Deze remleiding is vervangen. Zelf vond ik de rest van de leiding er nog goed uitzien ten opzichte van de twee remleidingen naar achter. Er zaten geen kratertjes op de rest van deze leiding of andere slijtagesporen.

                      Maar wat een ongelooflijk dure reparatie was dat zeg! Naast het vervangen van de drie remleidingen zijn deze ook doorgespoeld, bijgevuld en ontlucht en is de remklauw linksvoor weer gangbaar gemaakt. Dit alles kostte mij €750,00. Verreweg mijn duurste reparatie tot nu toe, maar fijn om te weten dat het remsysteem nu weer veilig is!

                      Klopt het dat het systeem alle vloeistof weer goed op zijn plaats moet krijgen oid totdat je weer optimale remkracht hebt? Als ik nu met 60km/h hard rem, remt ie wel snel maar hij zit zeker nog niet tegen de abs aan, ook al was de weg een beetje nat (dit deed hij voorheen wel). Is dit gewoon een kwestie van ‘inremmen’? Wat vinden jullie van de reparatiekosten? (goedkope prijs, normale prijs, afgezet, zwaar afgezet)

                      #18350575
                      bart-gsi
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        7 July 2012

                        dure reparatie idd.. had voor dat geld een complete  remmerij vervangen.. blokken, schijven enzo..

                        eens kijken op het factuur wat de onderdelen kosten en hoeveel uur ze ermee bezig geweest zijn..

                        de gevlochten RVS remleidingen kosten tussen de 80 en 130 euro rondom .. prijs verschil is afhankelijk of je trommels of schijven hebt achter…

                        dus dan zou de rest uren zijn voor ontluchten.. remvloeistof kost een 10tje voor een grote halve liter fles bij broekhuizen e.d.

                        aangezien er geen harde leidingen vervangen zijn..

                         

                        vloeistof hoeft niet ïngeremt” te worden… als je remsysteem ontlucht is zit de vloeistof al op de goede plek en hopelijk zonder luchtbubbels…

                        die lucht bubbels geven je een slecht gevoel met remmen..

                        #18350596
                        computerbug
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          26 April 2011

                          Ik was met gereedschap, koperleiding, en de benodigde koppelingen, pak hem beet €200,- kwijt.

                          Cupra 6k2 hou er rekening mee dat dit niet een klus is, met de instelling dat doe ik wel even, het moet nauwkeurig, en dan ook nog veilig zijn.

                          En de leidingen mogen het chassis beslist niet raken!!!, apk afkeur!, de leidingen moeten inde leiding geleiders ( beugeltjes etc., ) uitkomen.

                          Met goed gereedschap zijn de koppelingen aan de uiteinde het probleem niet, maar het modelleren is zelfs met goed gereedschap een behoorlijke klus.

                          En met zo min mogelijk koppelingen midden in, dus liefst alleen enkel de uiteinden de juiste koppelingen.

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.