Piepend geluid in de buurt van multi riem/ spanrol

Forumindex Forums Modellen Corsa Piepend geluid in de buurt van multi riem/ spanrol

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #18351344
    Ln87
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 January 2018

      Hallo.

      Ik heb een opel corsa d 1.4 uit 2008. Ik heb last van een piepend geluid in de buurt van de multieriem/spanrollen. Het probleem is dat het geluid komt en gaat op onvoorspelbare momenten. Wel is duidelijk dat het vaak na 20/30min rijden op komt zetten, het is zowel rijdend als stationair en vaak is het extra hoorbaar in een bocht.

      Ik heb twee filmpjes gemaakt:

      1. https://youtu.be/-mk-XsxrZSs
      2. https://youtu.be/jI-k-H0X4EY

      Is er iemand die dit bekend voorkomt of enig idee heeft wat het zou kunnen zijn?

      Ik heb nog een maand garantie, maar bij de garage is tot nu toe het geluid niet hoorbaar geweest.

      Alvast bedankt voor het meedenken.

      Groeten Linda

      #18351364
      computerbug
      Deelnemer
        Lid sinds:
        26 April 2011

        Hoi, Linda

        Kunt u achterhalen hoe lang de spanrol er al in zit?, het kan heel goed zijn dat het de spanrol zelf is.

        Het is op afstand moeilijk te beoordelen, maar is voor mij het bekende geluid van de spanrol, maar kan mijn handen er niet voor in het vuur steken.

        #18351365
        bart-gsi
        Deelnemer
          Lid sinds:
          7 July 2012

          kunt ook kijken naar de staat van de riem.. als er droogte scheurtjes in staan is deze toe aan vervanging.. en dient dan ook met de spanrol vervangen te worden als deze al een lange tijd aan de motor gemonteerd zit…

          simpele test om te kijken of het geluid van de riem of spanner komt.. smeer een beetje vaseline op de riem…

          als het piepen stopt dan komt het geluid van de riem… niet van de spanner..

          kan dan zijn dat de riem versleten is en dan begint te slippen over de spanner..

          #18351374
          Ln87
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 January 2018

            Bedankt voor het meedenken, ik ga morgen eens even kijken of er iets te zien is!

            #18351407
            computerbug
            Deelnemer
              Lid sinds:
              26 April 2011

              Hoi, Bart, hoi, Ln87

               

              Wat ik vergeet toe te voegen, ik heb het eigenlijk, over een zwaar lopende spanrol deze geef dan ook het geluid van een piepende riem,

              kan ik u uit ervaring melden.

              #18351432
              bart-gsi
              Deelnemer
                Lid sinds:
                7 July 2012

                klopt..

                ik had het filmpje niet bekeken.. kon ik op m`n telefoon niet goed openen…

                maar beide kunnen idd piepen.. alleen de 2 geluiden kun je wel uit elkaar houden

                :applause02:

                #18351529
                Ln87
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 January 2018

                  De riem ziet er nog heel goed uit. Helaas niet te achterhalen hoe oud de spanrollen zijn. Afgelopen dagen elke dag wel het piepje gehoord. Soms bij het draaien aan het stuur, soms bij het remmen, maar ook bij stil staan en de motor draaiende.

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.