Astra J, piep geluid bij accelereren

Forumindex Forums Modellen Astra Astra J, piep geluid bij accelereren

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #18551438
    Tromso
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 April 2024

      Goedendag mede forum leden.
      Ik heb de zoekfunctie al geraadpleegd maar kwam toch jammer genoeg niet uit bij een topic over onderstaande.

      Sinds een paar dagen heeft de auto een piept bij het (voornamelijk) accelereren. Bij het starten is het ook 1 keer hoorbaar.

      Nu is het geen constante piep maar met met een interval. Hoe harder je rijd hoe sneller de piep elkaar volgt. Het maak ook niet uit in welke versnelling of met welk toerental er word gereden.
      Bij gas los verdwijnt de piep.

      Ik las al dat het verschillende oorzaken kan hebben (spanner/multiriem).
      Maar ik denk het toch echt te horen bij het gasklephuis?? :scratch:

      Kan dat het zijn? Of hebben jullie andere ideeën wat het zou kunnen zijn? :unsure:

      Alvast bedankt voor het meedenken.

      Auto:
      Astra J Sports Tourer 2013
      P10 1.4 T
      150.000 km ongeveer
      Benzine.

      #18551477
      Stefan Bijma
      Deelnemer
        Lid sinds:
        4 April 2024

        Vermoedelijk spanrol of andere lager van een andere pulley

        Als het niet duidelijk is dat het van de motor wegkomt, zou het ook best kunnen dat het de wiellagers zijn.

        Verder zou ik het zo niet weten, maar dat lijken mij de meest voor de hand liggende opties.

         

        Groet Stefan

        Opel Astra G 2003 N´joy

        1.6 8v Z16SE

        #18551561
        Tromso
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 April 2024

          Hoi Stefan. Dank voor je reactie

          Wiellagers lijkt me sowieso niet, aangezien het ook hoorbaar is bij het starten van de auto , weliswaar maar 1 keer maar het is wel hetzelfde geluid.

          Zou het bij een lager of spanrol niet continu hoorbaar moeten zijn? Ipv bij alleen accelereren?

          Groet

           

          #18551562
          Tromso
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 April 2024

            Toevoeging: heb een geluidsopname gemaakt nu het ook stationair hoorbaar is en niet meer alleen bij het optrekken.

            opname

            #18551587
            Stefan Bijma
            Deelnemer
              Lid sinds:
              4 April 2024

              Dag Tromso,

              Dat klinkt meer als een tik. Vaak als de nokkenas wat versleten is begint de motor wat te tikken (althans bij de astra g sowieso). Is het geluid spontaan op komen dagen of is het langzaamaan steeds meer toegenomen?
              <p style=”border: 0px; margin: 0px 0px 1em; padding: 0px; color: #707070; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 13px; background-color: #fbfbfb;”>Groet Stefan</p>
              <p style=”border: 0px; margin: 0px 0px 1em; padding: 0px; color: #707070; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 13px; background-color: #fbfbfb;”>Opel Astra G 2003 N´joy</p>
              <p style=”border: 0px; margin: 0px 0px 1em; padding: 0px; color: #707070; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 13px; background-color: #fbfbfb;”>1.6 8v Z16SE</p>
               

              #18551670
              Tromso
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 April 2024

                Eigenlijk was het geluid er ineens, alleen hoorbaar bij starten en bij het accelereren, maar het is toegenomen en nu ook hoorbaar bij stationair.

                #18551671
                Stefan Bijma
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  4 April 2024

                  <p style=”text-align: center;”>Ik vermoed iets in de trend van nokkenas /distririem/kleppen</p>

                  #18551673
                  Opeltje17
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    18 January 2012

                    Lekt ie niet bij het gaatje in je kleppendeksel voor de carterventilatie?

                    Zoja nieuwe deksel monteren.

                    #18551674
                    Tromso
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      1 April 2024

                      Waar zou dat moeten zitten bij de motor om te controleren?

                      p10

                      Het zal wel weer iets zijn wat niet met een paar tientjes verholpen is :scratch:

                      #18553055
                      PadjeII
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        22 June 2016

                        Misschien iets om na te vragen bij de dealer/garage…zitten je bougies niet los? Ik had dat ook, alleen bij gas geven, aandrijving piepend geluid.. leek wel een vogel met trillende stem, bleek een losse bougie te zijn.

                        Vastgedraaid en weg piepend geluid…

                        Misschien is t dit..

                        #18553066
                        rivera
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          5 June 2024

                          Heb je gemerkt dat het gaatje in je kleppendeksel voor de carterventilatie niet lekt?

                          #18553108
                          Nick-GSI
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            30 June 2004

                            kijk eerst eens of de bougies vast zitten, als die goed zijn als hij piept de oliepijlstok eruit trekken met draaiende motor, als de piep verdwijnt krukas keering disdributie kant vervangen

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.