Perikelen rondom ledjes in de tellerbak bouwen!

Forumindex Forums Techniek Elektrische problemen Perikelen rondom ledjes in de tellerbak bouwen!

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Berichten
  • #17226450
    Vinci
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 August 2009

      Normaal kom ik altijd uitstekend zelf uit electrische problemen want ik heb een electronica achtergrond, maar ik kom er echt even niet uit…

      Ik had mijn tellerbak voorzien van led verlichting, sinds dien laadt mijn accu niet meer op. Jawel, dat doet hij wel als ik de D+ (blauw/witte draad) van de dynamo aan de blauwe draad vast maak van de koelwatertemperatuur meter. (raar!!):hmmz

      Hier kwam ik achter doordat ik dacht dat ze verkeerd om zaten en ze een keer had omgedraaid, dit doordat de auto stopte met lopen en mijn accu nog maar 11 volt meette…:thumbdown

      Voor zover ik kan zien hoort de D+ draad van de dynamo ook gewoon 13,8V te geven, maar dan uit een aparte gelijkrichter. (?)

      Normaal gaat het laadcontrolelampje (LC) branden als D+ en de B+ spanningsverschil hebben… Bij mij gaat hij samen met het remvloeistof pijl (RVP) lampje branden als ik de achterruitverwarming (AVW) aan zet…. Dat snap ik ook wel, want de relais spoel voor de AVW maakt natuurlijk massa als de knop ingeschakeld wordt van de AVW…

      Maar als D+ er is dan zou die neem ik aan het relais gewoon bekrachtigen en de controle lampjes niet moeten gaan branden.

      Als ik alles aansluit zoals het hoort dan meet ik niet de juiste spanning op D+ en branden de LC en RVP lampjes continue en laadt de accu niet op. Als ik D+ op de temperatuur meter aansluit dan branden er geen lampjes, tot ik de AVW aan zet en laadt de accu wel gewoon bij….

      Snapt hier iemand wat van???

      Wat doet D+ nou werkelijk???

      Ik ben het inmiddels erg zat, auto moet ook deze week nog gekeurd worden :(…nu doen mijn richting aanwijzers het ook al niet meer :cry

      Het LC lampje heb ik nog wel van twee leds voorzien in twee richtingen, zodat hij zowel brandt als de accu dood is als wanneer de dynamo geen spanning leverd. Ik heb alle controle lampjes leds voorzien van een weerstand om het vermogen van een gloeilampje te simuleren… Dacht je weet maar nooit…. Maar het mag allemaal niet baten…

      Wordt er helemaal geschuffeld van!!:cry:cry:cry

      Iemand een “lumineus” idee??!:wors

      #17734869
      Vinci
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 August 2009

        Volgens mij heb ik het al gevonden!!

        Lees hier de laatste paar regels maar eens van:
        http://www.pelicanparts.com/techarticles/914_alternator_troubleshoot/914_alternator_troubleshoot.htm

        Volgens mij is een C20XE dynamo een Bosh systeem…. En een led gaat niet genoeg vermogen trekken om field current te creeren, ook niet met een 680 ohm weerstandje erover…

        Ik ga morgen maar eens een dikker weerstandje er overheen zetten!:vertag

        Moet ik dus een 72 ohm weerstandje nemen… (P=VxIwordt 2=12.1,6 V=IxR wordt dan 12=1,6×72)

        Auto electronica is een vak apart!!:afro

        #17734870
        Vinci
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 August 2009

          Het werkt!!!!!!:o

          Heb er dus een 68 ohm 5 watt weerstand over heen gezet en werken als een malle! :thumbup

          Dus voor iedereen die LEDs in de tellerbak wil bouwen:

          -Achtergrond verlichting uitvoeren met voldoende leds en een centrale weerstand plaatsen op de + ingang die overeenkomt met de stroom die de gebruikte leds trekken.

          Hier een online led weerstand calculator:
          http://www.ledtuning.nl/index_site.php?Name=calculator

          -Over alle controlelampjes heb ik een weerstandje van 680 ohm gezet om te zorgen dat kleine verschillen in spanning rechtgetrokken worden, anders kunnen sommige lampjes zwak gaan branden. (bij mij het motor storings lampje en de richting aanwijzer indicatie)

          -Het belangrijkste dus is om het laadcontrole lampje (accu symbooltje) te voorzien van een weerstand eroverheen van 68 ohm, anders krijg je hele vervelende klachten zoals hierboven beschreven! En heel belangrijk is om dit lampje te voorzien van twee leds in twee richtingen, anders heb je geen optimale indicatie!

          -Alle controle lampjes moeten nog afzonderlijk voorzien worden van een bijpassende stroom begrenzings weerstand in serie….

          Ik heb nu een prachtig blauw verlichte tellerbak en alle lampjes werken perfect en zullen niet gauw meer stuk gaan!!:thumbup

          #17734871
          svdk20
          Deelnemer
            Lid sinds:
            24 August 2009

            plaatje bij het praatje:kewlpics

            #17734872
            Vinci
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 August 2009

              origineel gepost door svdk20
              plaatje bij het praatje:kewlpics

              Goed idee! Maar moet maar even wachten tot het donker is, en dan hoop ik dat mijn camera er wat van bakt…..ga hem in elk geval niet meer uitbouwen nu…:agent

              #17734873
              svdk20
              Deelnemer
                Lid sinds:
                24 August 2009

                niet eens hahaahah

                #17734874
                Vinci
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 August 2009

                  Ok, je hebt er om gevraagd!:vertag

                  En dus ook alle knopjes geven weer licht…

                  En als de achterruitverwarming aan staat dus ook zichtbaar door feller licht in het knopje:

                  En alle waarschuwingslampjes in actie:

                  Alles maar dan ook alles heeft nu een LED en werkt!!king:

                  Die Kadett van mij wordt steeds mooier!:wub

                  #17734875
                  X-PloiD
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    23 April 2010

                    Netjes gedaan !,

                    Ik heb ook wat ledjes gehad in mun B maar in combinatie met alle audio troep gaan de ledjes regelmatig kapot dus heb ik weer normale lampjes haha :P

                    #17734876
                    Vinci
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 August 2009

                      origineel gepost door X-PloiD
                      Netjes gedaan !,

                      Ik heb ook wat ledjes gehad in mun B maar in combinatie met alle audio troep gaan de ledjes regelmatig kapot dus heb ik weer normale lampjes haha :P

                      Had je wel stroom begrenzings weerstanden gebruikt dan?? Ledjes gaan normaal namelijk 50000 uur mee, ook met allerlei audio troep er bij…:vertag

                      #17734877
                      X-PloiD
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        23 April 2010

                        Ik had van die T10 en T5 ledvervangers gebruikt. De weerstanden in die dingen zijn niet optimaal.

                        Bijv het TID Display heb ik zelf breedschijnende leds gemaakt om te voorkomen dat je van die lichtpunten krijgt. Deze heb ik voorzien van een compleet andere weerstand die doen het dus wel. Zijn ook geen led vervangers.

                        Maja k zoek het niet te gaan frotte in me tellerbak.. Zul je zien dat het kapot gaat :P

                        Zone TID Display is veel makkelijker en netjes te doen. Ben trouwens bezig om de datum te vervangen door een digitale toerenteller !

                        #17734878
                        Vinci
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 August 2009

                          Tja, had ook mijn bedenkingen om er in te gaan frotten, dus eerst allemaal ledjes netjes in die fittingen geplaatst. Dus echt het gloeilampje er uit gehaald en de led met weerstandje er in. Maar na de perikelen die hierboven staan ben ik toch gaan solderen en heb ik de achtergrond leds (de blauwe) gewoon direct op die flex gesoldeerd en één centrale 4 watt weerstand op de + er naar toe gezet. Zo kon ik namelijk meer leds kwijt en had ik een goede licht spreiding.

                          Ik heb in de vier gaten in totaal 10 blauwe mega bright leds gezet met 20 graden hoek. In de grote gaten drie en in de kleine gaten twee…

                          Daarna heb ik de achterkant van de gaten waar de leds in zitten afgekit met ultra sealant.

                          Ik ben nogmaal erg tevreden met het resultaat, het is duidelijk afleesbaar, goed gespreid en niet irritant aan je ogen….

                          Ik heb nog wel een potmeter besteld die de blauwe achtergrond verlichting gaat dimmen… (6 watt 500 ohm) Voor als ik erg lange ritten ga maken in het donker, dan wil ik het misschien een keertje wat donkerder afstellen….

                          #17734879
                          frenkie
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            30 January 2006

                            zo.. dat ziet er super uit:cool:
                            en zo te horen ook menige uurtjes ingestoken:thumbup
                            respect…

                            kadettje word alsmaar mooier en beter:thumbup

                            #17734880
                            Vinci
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 August 2009

                              Ja, tijd heeft het wel gekost… Maar zou het een tweede keer in een fractie van die tijd voor mekaar hebben….

                              Het Kadettje is inmiddels aardig nieuw aan het worden, in elk geval rijdt het fantastisch en zitten er een hoop leuke dingetjes op voor meer bedienings gemak. Heb ook een heel vernuftige start onderbreker gemaakt, als iemand hem ooit probeert mee te nemen gaat hij heel erg pech hebben kan ik je vertellen!

                              Heb daar dus zelf een printje voor gemaakt met tijd delay, zodat je nog ongeveer twee minuten na het stoppen van de motor weer kan starten zonder hem opnieuw te hoeven activeren. Zolang er nog gestart kan worden brandt het ABS lampje (heb toch geen ABS) op de dash, als die uit gaat moet de startonderbreker weer worden geactiveerd. Erg handig dus dat je hem niet kan vergeten, zodra het contact uit is is het na die twee minuten dus no-go…:cool:

                              Nog op de to-do lijst heb ik een GSM doormeld alarm systeem, oftewel alarm systeem met mogelijkheid voor stil alarm… Pak ik effe mijn honkbalknuppel als ik gebeld wordt en er staat “Kadett!!” in mijn scherm!
                              :afro

                              Dit is dus al heel simpel te bouwen door een kastje te maken met een prepaid GSM erin, een selenoide die op het groene hoorntje ramt als je triggers af gaan. Die telefoon ligt gewoon permanent aan een lader aan de accu, dus doet het altijd…

                              In de telefoon programmeer je jouw eigen telefoon nummer, dus als de bel toets ingedrukt wordt dan gaat hij (je auto) jou dus bellen…

                              De triggers kun je natuurlijk zelf creatief mee zijn….

                              Ik zie dit als een erg doeltreffend en handig alarm systeem!:vertag Veel beter dan alleen een bak herrie…:thumbup

                              #17734881
                              KadAstra-EF
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                24 July 2010

                                [rquote=1765432&tid=134092&author=Vinci]Ok, je hebt er om gevraagd!:vertag

                                En dus ook alle knopjes geven weer licht…

                                En als de achterruitverwarming aan staat dus ook zichtbaar door feller licht in het knopje:

                                En alle waarschuwingslampjes in actie:

                                Alles maar dan ook alles heeft nu een LED en werkt!!king:

                                Die Kadett van mij wordt steeds mooier!:wub[/rquote]

                                Ik had een vraag hierover:

                                Hoe kom je bij die lampjes ?
                                Die van de tellerbak weet ik wel, die van de koplampen ook.
                                Ik heb sinds 2008 weer een E Kadett maar ik heb nooit geweten dat er verlichting achter die knoppen zat.
                                Ook mijn 1e Kadett E had dit niet.
                                Als het donker was pakte ik altijd mijn Astra, Dan zie ik tenminste waar de knoppen zitten :P

                                Groet, Rik

                                Hieronder even een foto:

                                #17734882
                                Dolby
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  1 May 2008

                                  Dat ziet er mooi uit.

                                  #17734883
                                  Leontjuh
                                    Lid sinds:
                                    4 February 2011

                                    Ziet er lijp uit :P

                                    :kewlpics:kewlpics:kewlpics

                                    #17734884
                                    Vinci
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 August 2009

                                      Thanks jongens! Stukke beter dan dat originele pisgeel niet?:D

                                      @ KadAstra-EF: Die lampjes in de middenconsole zijn het beste bereikbaar door die delen er uit te trekken… Of als je heel lenig bent en weet waar ze zitten kan het misschien achterlangs… Gewoon dan de bedrading volgen…

                                      Bovenin dat bakje waar jij je zonnebril in hebt liggen zitten twee schroefjes, als die er uit zijn kun je als het goed is dat bakje er uit trekken. Ook in het deel waar de asbak in zit heb je een schroef bovenin zitten.

                                      Als de delen los zijn kun je houdertjes voor de lampjes er uit klikken en daar in zit een gloeilampje met draadjes omgevouwen. Dit is waar het een behoorlijk gepiel is om er een led en een weerstandje in te knoeien. Ik ben daar zelf erg handig in als ik mag zeggen, dingetjes zonder te slopen los klikken, de boel solderen en weer terug klikken…

                                      Wil best voor dees of geen een handje van die lampjes ombouwen als het naar me opgestuurd wordt ofzo…

                                      #17734885
                                      KadAstra-EF
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        24 July 2010

                                        Zo, vandaag eindelijk eens mooi weer om even lekker aan mijn Kadett te werken.
                                        Heb dus de lampjes vervangen die inderdaad WEL achter het middenconsole zaten en waarvan ik NIET wist dat er uberhaupt lampjes aanwezig waren daar. Ik kon er eerst moeilijk bij, vooral die van het warm-koud schuifje maar dat heb ik opgelost om de achteruitverwarming/kachelaanjager schakelaar te verwijderen. door dat gat was het in 5 minuten gedaan.
                                        De volgende lampjes heb ik vervangen:

                                        1. warm-koud schuifknop.(was kapot)
                                        2. het asbakje (was kapot)
                                        3. sigaretteaansteker (was kapot)
                                        4. kachelaanjager/achteruitverwarming.(preventief)

                                        Ik wil “Vinci” hartelijk bedanken voor zijn tips. Na aanleiding van zijn foto’s kwam ik erachter dat ik verlichting in het middenconsole moest hebben. Waar het Opelforum wel niet goed voor is.
                                        Zo, zijn jullie weer op de hoogte.

                                        Hartelijke groet, Rik

                                        #17734886
                                        KadAstra-EF
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          24 July 2010

                                          En hier de foto in het donker. De foto is wazig maar je kunt duidelijk de functies zien in het donker.
                                          Wat een luxe !!!!!
                                          Joepie :D:D

                                          Groet, Rik :D:D

                                          #17734887
                                          Vinci
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            3 August 2009

                                            Hey dat ziet er weer top uit!:thumbup:thumbup

                                            Heb je er nou ook ledjes in gezet of gewoon weer gloeilampjes? Op zich gaan die ook redelijk lang mee natuurlijk, maar geen 50.000 uur….

                                            #17734888
                                            KadAstra-EF
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              24 July 2010

                                              [rquote=1886016&tid=134092&author=Vinci]Hey dat ziet er weer top uit!:thumbup:thumbup

                                              Heb je er nou ook ledjes in gezet of gewoon weer gloeilampjes? Op zich gaan die ook redelijk lang mee natuurlijk, maar geen 50.000 uur….[/rquote]

                                              Gewoon weer gloeilampjes.
                                              LED hoeft van mij niet, ik ben zo al heel tevreden :D

                                              Groet, Rik

                                              #17734889
                                              Vinci
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                3 August 2009

                                                Ja, is wel een stuk makkelijker, gewoon klik er in en stekkertje er op… Geef je groot gelijk, ik hou zelf wel van wat prutsen, maar achteraf gezien was het een hoop meer gekloot…

                                                #17734890
                                                pluuske
                                                  Lid sinds:
                                                  11 December 2010

                                                  ziet er goed uit allemaal , heb het laatst zelf ook gedaan met t 10 concave leds in de oude houder gesoldeerd met een weerstand en ziet er net zo uit als bij jou .
                                                  alleen dan rood :P

                                                  ik vind die vervanging dingen maar waarde loos is helemaal niet over nagedacht hoe het licht beeld moet zijn .

                                                  #17734891
                                                  Vinci
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    3 August 2009

                                                    [rquote=1912098&tid=134092&author=pluuske]ziet er goed uit allemaal , heb het laatst zelf ook gedaan met t 10 concave leds in de oude houder gesoldeerd met een weerstand en ziet er net zo uit als bij jou .
                                                    alleen dan rood :P

                                                    ik vind die vervanging dingen maar waarde loos is helemaal niet over nagedacht hoe het licht beeld moet zijn .[/rquote]

                                                    Foto’s!:kewlpics

                                                    #17734892
                                                    pluuske
                                                      Lid sinds:
                                                      11 December 2010

                                                      viewtopic.php?f=9&t=146299

                                                      daar is tie

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.