Forumindex › Forums › Techniek › Elektrische problemen › Perikelen rondom ledjes in de tellerbak bouwen!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 september 2010 om 23:04 #17226450
Normaal kom ik altijd uitstekend zelf uit electrische problemen want ik heb een electronica achtergrond, maar ik kom er echt even niet uit…
Ik had mijn tellerbak voorzien van led verlichting, sinds dien laadt mijn accu niet meer op. Jawel, dat doet hij wel als ik de D+ (blauw/witte draad) van de dynamo aan de blauwe draad vast maak van de koelwatertemperatuur meter. (raar!!):hmmz
Hier kwam ik achter doordat ik dacht dat ze verkeerd om zaten en ze een keer had omgedraaid, dit doordat de auto stopte met lopen en mijn accu nog maar 11 volt meette…:thumbdown
Voor zover ik kan zien hoort de D+ draad van de dynamo ook gewoon 13,8V te geven, maar dan uit een aparte gelijkrichter. (?)
Normaal gaat het laadcontrolelampje (LC) branden als D+ en de B+ spanningsverschil hebben… Bij mij gaat hij samen met het remvloeistof pijl (RVP) lampje branden als ik de achterruitverwarming (AVW) aan zet…. Dat snap ik ook wel, want de relais spoel voor de AVW maakt natuurlijk massa als de knop ingeschakeld wordt van de AVW…
Maar als D+ er is dan zou die neem ik aan het relais gewoon bekrachtigen en de controle lampjes niet moeten gaan branden.
Als ik alles aansluit zoals het hoort dan meet ik niet de juiste spanning op D+ en branden de LC en RVP lampjes continue en laadt de accu niet op. Als ik D+ op de temperatuur meter aansluit dan branden er geen lampjes, tot ik de AVW aan zet en laadt de accu wel gewoon bij….
Snapt hier iemand wat van???
Wat doet D+ nou werkelijk???
Ik ben het inmiddels erg zat, auto moet ook deze week nog gekeurd worden :(…nu doen mijn richting aanwijzers het ook al niet meer :cry
Het LC lampje heb ik nog wel van twee leds voorzien in twee richtingen, zodat hij zowel brandt als de accu dood is als wanneer de dynamo geen spanning leverd. Ik heb alle controle lampjes leds voorzien van een weerstand om het vermogen van een gloeilampje te simuleren… Dacht je weet maar nooit…. Maar het mag allemaal niet baten…
Wordt er helemaal geschuffeld van!!:cry:cry:cry
Iemand een “lumineus” idee??!:wors
27 september 2010 om 23:39 #17734869Volgens mij heb ik het al gevonden!!
Lees hier de laatste paar regels maar eens van:
http://www.pelicanparts.com/techarticles/914_alternator_troubleshoot/914_alternator_troubleshoot.htmVolgens mij is een C20XE dynamo een Bosh systeem…. En een led gaat niet genoeg vermogen trekken om field current te creeren, ook niet met een 680 ohm weerstandje erover…
Ik ga morgen maar eens een dikker weerstandje er overheen zetten!:vertag
Moet ik dus een 72 ohm weerstandje nemen… (P=VxIwordt 2=12.1,6 V=IxR wordt dan 12=1,6×72)
Auto electronica is een vak apart!!:afro
28 september 2010 om 10:51 #17734870Het werkt!!!!!!:o
Heb er dus een 68 ohm 5 watt weerstand over heen gezet en werken als een malle! :thumbup
Dus voor iedereen die LEDs in de tellerbak wil bouwen:
-Achtergrond verlichting uitvoeren met voldoende leds en een centrale weerstand plaatsen op de + ingang die overeenkomt met de stroom die de gebruikte leds trekken.
Hier een online led weerstand calculator:
http://www.ledtuning.nl/index_site.php?Name=calculator-Over alle controlelampjes heb ik een weerstandje van 680 ohm gezet om te zorgen dat kleine verschillen in spanning rechtgetrokken worden, anders kunnen sommige lampjes zwak gaan branden. (bij mij het motor storings lampje en de richting aanwijzer indicatie)
-Het belangrijkste dus is om het laadcontrole lampje (accu symbooltje) te voorzien van een weerstand eroverheen van 68 ohm, anders krijg je hele vervelende klachten zoals hierboven beschreven! En heel belangrijk is om dit lampje te voorzien van twee leds in twee richtingen, anders heb je geen optimale indicatie!
-Alle controle lampjes moeten nog afzonderlijk voorzien worden van een bijpassende stroom begrenzings weerstand in serie….
Ik heb nu een prachtig blauw verlichte tellerbak en alle lampjes werken perfect en zullen niet gauw meer stuk gaan!!:thumbup
28 september 2010 om 12:20 #17734871plaatje bij het praatje:kewlpics
28 september 2010 om 12:25 #17734872origineel gepost door svdk20
plaatje bij het praatje:kewlpicsGoed idee! Maar moet maar even wachten tot het donker is, en dan hoop ik dat mijn camera er wat van bakt…..ga hem in elk geval niet meer uitbouwen nu…:agent
28 september 2010 om 12:48 #17734873niet eens hahaahah
29 september 2010 om 22:26 #17734874Ok, je hebt er om gevraagd!:vertag
En dus ook alle knopjes geven weer licht…
En als de achterruitverwarming aan staat dus ook zichtbaar door feller licht in het knopje:
En alle waarschuwingslampjes in actie:
Alles maar dan ook alles heeft nu een LED en werkt!!king:
Die Kadett van mij wordt steeds mooier!:wub
30 september 2010 om 07:03 #17734875Netjes gedaan !,
Ik heb ook wat ledjes gehad in mun B maar in combinatie met alle audio troep gaan de ledjes regelmatig kapot dus heb ik weer normale lampjes haha :P
30 september 2010 om 07:30 #17734876origineel gepost door X-PloiD
Netjes gedaan !,Ik heb ook wat ledjes gehad in mun B maar in combinatie met alle audio troep gaan de ledjes regelmatig kapot dus heb ik weer normale lampjes haha :P
Had je wel stroom begrenzings weerstanden gebruikt dan?? Ledjes gaan normaal namelijk 50000 uur mee, ook met allerlei audio troep er bij…:vertag
30 september 2010 om 07:55 #17734877Ik had van die T10 en T5 ledvervangers gebruikt. De weerstanden in die dingen zijn niet optimaal.
Bijv het TID Display heb ik zelf breedschijnende leds gemaakt om te voorkomen dat je van die lichtpunten krijgt. Deze heb ik voorzien van een compleet andere weerstand die doen het dus wel. Zijn ook geen led vervangers.
Maja k zoek het niet te gaan frotte in me tellerbak.. Zul je zien dat het kapot gaat :P
Zone TID Display is veel makkelijker en netjes te doen. Ben trouwens bezig om de datum te vervangen door een digitale toerenteller !
30 september 2010 om 08:02 #17734878Tja, had ook mijn bedenkingen om er in te gaan frotten, dus eerst allemaal ledjes netjes in die fittingen geplaatst. Dus echt het gloeilampje er uit gehaald en de led met weerstandje er in. Maar na de perikelen die hierboven staan ben ik toch gaan solderen en heb ik de achtergrond leds (de blauwe) gewoon direct op die flex gesoldeerd en één centrale 4 watt weerstand op de + er naar toe gezet. Zo kon ik namelijk meer leds kwijt en had ik een goede licht spreiding.
Ik heb in de vier gaten in totaal 10 blauwe mega bright leds gezet met 20 graden hoek. In de grote gaten drie en in de kleine gaten twee…
Daarna heb ik de achterkant van de gaten waar de leds in zitten afgekit met ultra sealant.
Ik ben nogmaal erg tevreden met het resultaat, het is duidelijk afleesbaar, goed gespreid en niet irritant aan je ogen….
Ik heb nog wel een potmeter besteld die de blauwe achtergrond verlichting gaat dimmen… (6 watt 500 ohm) Voor als ik erg lange ritten ga maken in het donker, dan wil ik het misschien een keertje wat donkerder afstellen….
5 oktober 2010 om 18:50 #17734879zo.. dat ziet er super uit:cool:
en zo te horen ook menige uurtjes ingestoken:thumbup
respect…kadettje word alsmaar mooier en beter:thumbup
6 oktober 2010 om 10:25 #17734880Ja, tijd heeft het wel gekost… Maar zou het een tweede keer in een fractie van die tijd voor mekaar hebben….
Het Kadettje is inmiddels aardig nieuw aan het worden, in elk geval rijdt het fantastisch en zitten er een hoop leuke dingetjes op voor meer bedienings gemak. Heb ook een heel vernuftige start onderbreker gemaakt, als iemand hem ooit probeert mee te nemen gaat hij heel erg pech hebben kan ik je vertellen!
Heb daar dus zelf een printje voor gemaakt met tijd delay, zodat je nog ongeveer twee minuten na het stoppen van de motor weer kan starten zonder hem opnieuw te hoeven activeren. Zolang er nog gestart kan worden brandt het ABS lampje (heb toch geen ABS) op de dash, als die uit gaat moet de startonderbreker weer worden geactiveerd. Erg handig dus dat je hem niet kan vergeten, zodra het contact uit is is het na die twee minuten dus no-go…:cool:
Nog op de to-do lijst heb ik een GSM doormeld alarm systeem, oftewel alarm systeem met mogelijkheid voor stil alarm… Pak ik effe mijn honkbalknuppel als ik gebeld wordt en er staat “Kadett!!” in mijn scherm!
:afroDit is dus al heel simpel te bouwen door een kastje te maken met een prepaid GSM erin, een selenoide die op het groene hoorntje ramt als je triggers af gaan. Die telefoon ligt gewoon permanent aan een lader aan de accu, dus doet het altijd…
In de telefoon programmeer je jouw eigen telefoon nummer, dus als de bel toets ingedrukt wordt dan gaat hij (je auto) jou dus bellen…
De triggers kun je natuurlijk zelf creatief mee zijn….
Ik zie dit als een erg doeltreffend en handig alarm systeem!:vertag Veel beter dan alleen een bak herrie…:thumbup
17 februari 2011 om 11:55 #17734881[rquote=1765432&tid=134092&author=Vinci]Ok, je hebt er om gevraagd!:vertag
En dus ook alle knopjes geven weer licht…
En als de achterruitverwarming aan staat dus ook zichtbaar door feller licht in het knopje:
En alle waarschuwingslampjes in actie:
Alles maar dan ook alles heeft nu een LED en werkt!!king:
Die Kadett van mij wordt steeds mooier!:wub[/rquote]
Ik had een vraag hierover:
Hoe kom je bij die lampjes ?
Die van de tellerbak weet ik wel, die van de koplampen ook.
Ik heb sinds 2008 weer een E Kadett maar ik heb nooit geweten dat er verlichting achter die knoppen zat.
Ook mijn 1e Kadett E had dit niet.
Als het donker was pakte ik altijd mijn Astra, Dan zie ik tenminste waar de knoppen zitten :PGroet, Rik
Hieronder even een foto:
17 februari 2011 om 12:00 #17734882Dat ziet er mooi uit.
17 februari 2011 om 12:24 #17734883Ziet er lijp uit :P
:kewlpics:kewlpics:kewlpics
17 februari 2011 om 13:36 #17734884Thanks jongens! Stukke beter dan dat originele pisgeel niet?:D
@ KadAstra-EF: Die lampjes in de middenconsole zijn het beste bereikbaar door die delen er uit te trekken… Of als je heel lenig bent en weet waar ze zitten kan het misschien achterlangs… Gewoon dan de bedrading volgen…
Bovenin dat bakje waar jij je zonnebril in hebt liggen zitten twee schroefjes, als die er uit zijn kun je als het goed is dat bakje er uit trekken. Ook in het deel waar de asbak in zit heb je een schroef bovenin zitten.
Als de delen los zijn kun je houdertjes voor de lampjes er uit klikken en daar in zit een gloeilampje met draadjes omgevouwen. Dit is waar het een behoorlijk gepiel is om er een led en een weerstandje in te knoeien. Ik ben daar zelf erg handig in als ik mag zeggen, dingetjes zonder te slopen los klikken, de boel solderen en weer terug klikken…
Wil best voor dees of geen een handje van die lampjes ombouwen als het naar me opgestuurd wordt ofzo…
5 maart 2011 om 14:31 #17734885Zo, vandaag eindelijk eens mooi weer om even lekker aan mijn Kadett te werken.
Heb dus de lampjes vervangen die inderdaad WEL achter het middenconsole zaten en waarvan ik NIET wist dat er uberhaupt lampjes aanwezig waren daar. Ik kon er eerst moeilijk bij, vooral die van het warm-koud schuifje maar dat heb ik opgelost om de achteruitverwarming/kachelaanjager schakelaar te verwijderen. door dat gat was het in 5 minuten gedaan.
De volgende lampjes heb ik vervangen:1. warm-koud schuifknop.(was kapot)
2. het asbakje (was kapot)
3. sigaretteaansteker (was kapot)
4. kachelaanjager/achteruitverwarming.(preventief)Ik wil “Vinci” hartelijk bedanken voor zijn tips. Na aanleiding van zijn foto’s kwam ik erachter dat ik verlichting in het middenconsole moest hebben. Waar het Opelforum wel niet goed voor is.
Zo, zijn jullie weer op de hoogte.Hartelijke groet, Rik
5 maart 2011 om 20:23 #17734886En hier de foto in het donker. De foto is wazig maar je kunt duidelijk de functies zien in het donker.
Wat een luxe !!!!!
Joepie :D:DGroet, Rik :D:D
7 maart 2011 om 23:25 #17734887Hey dat ziet er weer top uit!:thumbup:thumbup
Heb je er nou ook ledjes in gezet of gewoon weer gloeilampjes? Op zich gaan die ook redelijk lang mee natuurlijk, maar geen 50.000 uur….
8 maart 2011 om 05:46 #17734888[rquote=1886016&tid=134092&author=Vinci]Hey dat ziet er weer top uit!:thumbup:thumbup
Heb je er nou ook ledjes in gezet of gewoon weer gloeilampjes? Op zich gaan die ook redelijk lang mee natuurlijk, maar geen 50.000 uur….[/rquote]
Gewoon weer gloeilampjes.
LED hoeft van mij niet, ik ben zo al heel tevreden :DGroet, Rik
8 maart 2011 om 11:02 #17734889Ja, is wel een stuk makkelijker, gewoon klik er in en stekkertje er op… Geef je groot gelijk, ik hou zelf wel van wat prutsen, maar achteraf gezien was het een hoop meer gekloot…
12 april 2011 om 06:47 #17734890ziet er goed uit allemaal , heb het laatst zelf ook gedaan met t 10 concave leds in de oude houder gesoldeerd met een weerstand en ziet er net zo uit als bij jou .
alleen dan rood :Pik vind die vervanging dingen maar waarde loos is helemaal niet over nagedacht hoe het licht beeld moet zijn .
13 april 2011 om 21:57 #17734891[rquote=1912098&tid=134092&author=pluuske]ziet er goed uit allemaal , heb het laatst zelf ook gedaan met t 10 concave leds in de oude houder gesoldeerd met een weerstand en ziet er net zo uit als bij jou .
alleen dan rood :Pik vind die vervanging dingen maar waarde loos is helemaal niet over nagedacht hoe het licht beeld moet zijn .[/rquote]
Foto’s!:kewlpics
9 mei 2011 om 23:15 #17734892viewtopic.php?f=9&t=146299
daar is tie
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.