PC start niet meer op na kortsluiting

Forumindex Forums Overige PC & Multimedia PC start niet meer op na kortsluiting

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17207011
    Wilma
      Lid sinds:
      5 September 2007

      Vanmiddag zou ik even de dvd brander opnieuw installeren. Bij het onder spanning (i know, i know.. nooit doen) van de voedingskabel erin steken kwam ik tegen het chassis aan waardoor de gele draad (+ 5V ?) tegen de massa van het chassis aankwam :(

      Gevolg : Ps in een keer helemaal dood :cry

      Daarna de 230V stekker eruit gehad en een kwartier gewacht. Stekker er weer in maar de pc doet nog steeds helemaal niks !

      Als ik alle stekkers van de voeding eraf trek schakelt de voeding weer normaal in (lijkt het). Zodra de 24 polige stekker op het moederbord zit draait de CPU fan wel ietsje rond maar schakelt de voeding direct weer uit.

      Wat kan dit zijn ?

      Gr. Arjan

      #17401773
      opelkadetje
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 December 2004

        sluiting op je mobo?? geen busjes doorgebrand of zo??

        als je stroom hebt op je voeding lijkt het mij dat deze nog goed is…

        #17401774
        Wilma
          Lid sinds:
          5 September 2007

          Arjan had gisteravond de computer weer draaiend:D, maar of alles al weer goed is weet ik niet

          #17401775
          GH45T
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 July 2005

            Even voor mensen met dit soort problemen, je voeding kun je testen met een klein stukje ijzer, paperclip, nietje, wat je zelf het handigst vindt.

            Zorg er eerst voor dat de schakelaar achterop de voeding op uit staat, of als je deze niet hebt, de stekker er uit is.

            Gebruik zelf altijd een nietje, eerst helemaal recht maken, dan dubbel vouwen, één pootje op het groene draadje van je 20 of 24 pins ATX aansluiting zetten en de andere op een van de zwarte kabeltjes ernaast zetten, maakt niet uit welke.

            Zet nu de schakelaar achterop de voeding weer op aan, of in het andere geval, steek de stekker weer in.

            Zo moet de voeding inschakelen en de ventilator gaan draaien.

            Let op, de voeding van een PC vindt het niet fijn om onbelast te draaien, gebruik dit dus puur en alleen om te testen! Als hij draait gewoon meteen weer uitzetten. Je kunt ook een compleet testapparaat voor je voeding maken of kopen, dan worden de 3,3 volt, 5 volt en 12 volt lijnen belast. Ik heb ooit zelf urenlang een autoversterker via een computervoeding laten draaien, versterker op 12 volt, een ventilator voor koeling op 5 volt en de 3,3 volt onbelast. Die voeding doet het nog altijd maar het is in principe niet goed.

            #17401776
            tim_j
              Lid sinds:
              4 February 2007

              en een wijze tip.

              altijd stroom eraf!

              zorg dat je zelf niet statisch geladen bent, want daar kan de computerhardware niet zo goed tegen…
              je kan je zelf ontladen door even een metalen object vast te houden, zoals de behuizing van de kast.

              #17401777
              belfrink
                Lid sinds:
                6 August 2008

                Stroom eraf en testen, mocht hij dan alsnog niet aangaan dan is meestal de voeding kapot ;)

                #17401778
                GH45T
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 July 2005

                  origineel gepost door GH45T
                  Even voor mensen met dit soort problemen, je voeding kun je testen met een klein stukje ijzer, paperclip, nietje, wat je zelf het handigst vindt.

                  Zorg er eerst voor dat de schakelaar achterop de voeding op uit staat, of als je deze niet hebt, de stekker er uit is.

                  Gebruik zelf altijd een nietje, eerst helemaal recht maken, dan dubbel vouwen, één pootje op het groene draadje van je 20 of 24 pins ATX aansluiting zetten en de andere op een van de zwarte kabeltjes ernaast zetten, maakt niet uit welke.

                  Zet nu de schakelaar achterop de voeding weer op aan, of in het andere geval, steek de stekker weer in.

                  Zo moet de voeding inschakelen en de ventilator gaan draaien.

                  Let op, de voeding van een PC vindt het niet fijn om onbelast te draaien, gebruik dit dus puur en alleen om te testen! Als hij draait gewoon meteen weer uitzetten. Je kunt ook een compleet testapparaat voor je voeding maken of kopen, dan worden de 3,3 volt, 5 volt en 12 volt lijnen belast. Ik heb ooit zelf urenlang een autoversterker via een computervoeding laten draaien, versterker op 12 volt, een ventilator voor koeling op 5 volt en de 3,3 volt onbelast. Die voeding doet het nog altijd maar het is in principe niet goed.

                  Voorafgaand aan dit verhaal moet je wel je stekkers van de voeding in de computer allemaal loshalen!

                  Las net mijn post nog eens terug, ben ik toen vergeten erbij te zetten.

                  #17401779
                  Ari007
                    Lid sinds:
                    11 November 2008

                    nooit draaiend iets wijzigen aan je computer, je maakt zelf kans om een shock te krijgen, hardware te slopen, en je data ( hardeschijf ) door te laten branden.

                    stroom eruit alles is goed.

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.