Forumindex › Forums › Modellen › Omega › Paar manko’s aan de Omega
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 mei 2011 om 20:13 #17237827
Hoi,
Ik wou de Omega eigenlijk gaan verkopen, maar verkoop de auto liever niet met mankementen.
Wat is er aan de hand?
– Rammel tijdens rijden rechtsvoor (ruimte op stabilisatorstang heb ik zojuist geconstateerd)
– Motor loopt soms op minder cilinders (4 of 5???), heeft ie niet altijd last van. Voornamelijk wanneer ik uit lager toerental op wil trekken, begint ie wel eens te bokken/stoten. (bobine, bougiekabels????)
– Motortemperatuur loopt in de stad flink op, zelfs bij een buitentemperatuur van 12 graden!!! Zo snel de blower aan gaat zakt de temperatuur weer naar ergens tussen 90gr en 95gr. Zolang er rijwind is, is er niets aan de hand. Kom je de stad in (stoppen, langzaam rijden, optrekken) dan loopt de temperatuur snel op. Heeft overigens nog nooit in 100graden gestaan.(Radiateur verstopt?)Verder geen manko’s voor zover ik weet. Wat denken jullie wat deze problemen kan veroorzaken?
20 mei 2011 om 08:12 #17880809@johan1981 wrote:
Hoi,
Ik wou de Omega eigenlijk gaan verkopen, maar verkoop de auto liever niet met mankementen.
Wat is er aan de hand?
– Rammel tijdens rijden rechtsvoor (ruimte op stabilisatorstang heb ik zojuist geconstateerd)
– Motor loopt soms op minder cilinders (4 of 5???), heeft ie niet altijd last van. Voornamelijk wanneer ik uit lager toerental op wil trekken, begint ie wel eens te bokken/stoten. (bobine, bougiekabels????)
kunnen de bougiekabels, de bougies of de dismodule zijn. Zou eens beginnen met de kabels na tekijken en anders se bougies te vervangen.– Motortemperatuur loopt in de stad flink op, zelfs bij een buitentemperatuur van 12 graden!!! Zo snel de blower aan gaat zakt de temperatuur weer naar ergens tussen 90gr en 95gr. Zolang er rijwind is, is er niets aan de hand. Kom je de stad in (stoppen, langzaam rijden, optrekken) dan loopt de temperatuur snel op. Heeft overigens nog nooit in 100graden gestaan.(Radiateur verstopt).zou het koelsysteem eens spoelen met water en een afwasblokje(schijnt te helpen)
Verder geen manko’s voor zover ik weet. Wat denken jullie wat deze problemen kan veroorzaken?
Gr jack
2 juni 2011 om 20:38 #17880803Bedankt voor de reactie!
Is de stabilisatorstang een APK-punt?
En hoe kun je een Airco-pomp controleren? Airco werkt niet meer, terwijl systeem gevuld is. De pomp slaat niet aan, wat zou dat kunnen zijn?
3 juni 2011 om 11:53 #17880807Van die temperatuur heb ik ook gehad bij m’n 3.0 V6
Toen een nieuwe radiateur ingehangen en idd doorspoelen. Was ‘t toen mee opgelost iig.3 juni 2011 om 18:06 #17880802@johan1981 wrote:
Bedankt voor de reactie!
Is de stabilisatorstang een APK-punt?
En hoe kun je een Airco-pomp controleren? Airco werkt niet meer, terwijl systeem gevuld is. De pomp slaat niet aan, wat zou dat kunnen zijn?
stabilisator stang is idd een apk punt.
Maar niet heel zwaar. De enige eis is dat hij deugdelijk bevestigd moet zijn.
speling word niet genoemd in het apk boek.3 juni 2011 om 18:11 #17880801wat heb je gecontroleerd van de airco
schakelaar op het dashboard of relais overleden?
3 juni 2011 om 20:19 #17880806@kiyamizio wrote:
wat heb je gecontroleerd van de airco
schakelaar op het dashboard of relais overleden?
Niet zo heel veel eigenlijk, ‘t is climate control en ik kan wel elektrisch meten enzo, maar van chips en ic’s weet ik niet zoveel af.
Dus daarom eigenlijk de vraag kan ik een paar simpele dingen controleren? Ben eigenlijk niet van plan zwaar te gaan investeren om de airco aan de gang te krijgen. Welk relais moet ik controleren? Of zekering?
Toen de airco nog funtioneerde kon je horen/merken dat de pomp mee draaide, dat is nu niet meer het geval.
3 juni 2011 om 20:23 #17880805@arjontje wrote:
@johan1981 wrote:
Bedankt voor de reactie!
Is de stabilisatorstang een APK-punt?
En hoe kun je een Airco-pomp controleren? Airco werkt niet meer, terwijl systeem gevuld is. De pomp slaat niet aan, wat zou dat kunnen zijn?
stabilisator stang is idd een apk punt.
Maar niet heel zwaar. De enige eis is dat hij deugdelijk bevestigd moet zijn.
speling word niet genoemd in het apk boek.Stangen zijn niet zo duur, maar de auto moet op korte termijn voor apk en veel tijd om ff te gaan sleutelen van te voren heb ik niet. Tijdens rijden hoor je’m rammelen en heb het idee dat de auto wat zoekeriger is. Als ik stevig aan die stang trek/sjor kun je voelen dat ie speling heeft. Ik weet dat ie kan bewegen op die kogels, ‘t is ander speling als dat dus.
Is ie overigens simpel te vervangen dmv de bouten los te draaien en een nieuwe erop te zetten?
4 juni 2011 om 17:52 #17880808@johan1981 wrote:
@arjontje wrote:
@johan1981 wrote:
Bedankt voor de reactie!
Is de stabilisatorstang een APK-punt?
En hoe kun je een Airco-pomp controleren? Airco werkt niet meer, terwijl systeem gevuld is. De pomp slaat niet aan, wat zou dat kunnen zijn?
stabilisator stang is idd een apk punt.
Maar niet heel zwaar. De enige eis is dat hij deugdelijk bevestigd moet zijn.
speling word niet genoemd in het apk boek.Stangen zijn niet zo duur, maar de auto moet op korte termijn voor apk en veel tijd om ff te gaan sleutelen van te voren heb ik niet. Tijdens rijden hoor je’m rammelen en heb het idee dat de auto wat zoekeriger is. Als ik stevig aan die stang trek/sjor kun je voelen dat ie speling heeft. Ik weet dat ie kan bewegen op die kogels, ‘t is ander speling als dat dus.
Is ie overigens simpel te vervangen dmv de bouten los te draaien en een nieuwe erop te zetten?
Die reactie stangetjes zijn makkelijk te vervangen.
Met sleutel 17 of 15 (ben ff vergeten) hou je de kogel vast. en dan kan je de moer los draaien.
Staat niks onder spanning.7 juni 2011 om 10:51 #17880804Sleutel 17 voor de kogel en 18 voor de moer.
Airco wat je, kunt testen is als je de stekker van de pomp lostrekt ( via de onderkant vrij goed bij te komen) en hier met lopende motor en ecc aan te meten of er 12 volt opstaat.
Gr jack
7 juni 2011 om 20:40 #17880800@Jack-omegax3.0xe wrote:
Sleutel 17 voor de kogel en 18 voor de moer.
Airco wat je, kunt testen is als je de stekker van de pomp lostrekt ( via de onderkant vrij goed bij te komen) en hier met lopende motor en ecc aan te meten of er 12 volt opstaat.
Gr jack
Bedankt! Dat zullen we dan eens gaan doen, had ik zelf eigenlijk op moeten komen….. :hmmz Haha!
Ben bezig geweest met stabilisatorstang, maar die blijkt toch niet de oorzaak. ‘T is helaas de stuurkogel waar ruimte op zit, dat hoor je in de auto ook zo rammelen denk ik. Met auto op de krik kan ik wiel van binnen naar buiten bewegen (en andersom natuurlijk). Ook kan je bij kogel zien dat daar beweging in zit. Dus dat wordt afkeur morgen, ga er wel gewoon heen, misschien mankeerd er nog wel meer aan mijn Omega. Kan ik beter alles in 1 keer fixen.
We zullen zien morgen…..
12 juni 2011 om 21:53 #17880810Zo vandaag de Omega bij mijn zwager op de brug gehad en er een nieuwe stuurkogel opgezet, dus daar kan de Omega niet meer op afgekeurd worden in ieder geval. Verder zag het er aan de bodem nog goed en hard uit, hier en daar beetje vliegroest, stelt niet zoveel voor. Auto kan wat dat betreft nog jaren mee, haha! We zullen zien bij de APK.
Hebben ook ff op de stekker van aircopomp gemeten (dat kleine 2-polige stekkertje), op die stekker meten we geen spanning, dus met een beetje geluk is de pomp dus niet kapot.
Welke zekeringen en/of relais moet ik nakijken? Of zou het een sensor kunnen zijn? Systeem is vorig voorjaar gevuld en heeft toen ongeveer een week gewerkt, daarna was het ineens afgelopen. Met werkende airco de motor afgezet en half uur later deed ie het niet meer, lijkt me dus sterk dat het systeem leeg is.
15 juni 2011 om 21:00 #17880811Vandaag is de Omega naar de garage geweest voor de APK, helaas….ze is er niet door gekomen….
– Handrem linksachter gangbaar maken (handrem werkt wel goed)
– Rem rechtsachter werkt onvoldoende
– Remleiding linksachter heeft roestvorming
– Spoorstangstuurkogel heeft ruimte (dus de stang die aan de pitmanarmen hangt)Op zich kleine dingen, maar wel balen. We gaan de Omega klaar maken en daarna kijken of ik ‘m hou, of dat ie de verkoop in gaat.
16 juni 2011 om 20:46 #17880812@johan1981 wrote:
Hebben ook ff op de stekker van aircopomp gemeten (dat kleine 2-polige stekkertje), op die stekker meten we geen spanning, dus met een beetje geluk is de pomp dus niet kapot.
Welke zekeringen en/of relais moet ik nakijken? Of zou het een sensor kunnen zijn? Systeem is vorig voorjaar gevuld en heeft toen ongeveer een week gewerkt, daarna was het ineens afgelopen. Met werkende airco de motor afgezet en half uur later deed ie het niet meer, lijkt me dus sterk dat het systeem leeg is.
Balen dat hij nog niet is goed gekeurd, maar is toch niet te gek veel wat je er aan moet doen.
Als de airco leeg is dan zal de airco-pomp ook niet meer inslaan anders zou deze stuk gaan, daar zorgt een druk schakelaar voor.
Airco kan ook leeg lopen als het systeem niet gebruikt wordt. Je had vorig jaar toen je hem had laten vullen direct terug moet gaan.
18 juni 2011 om 19:51 #17880813Zo, hebben de auto weer op de brug gehad, alle punten zijn gerepareerd op de spoorstang na, deze moet in z’n geheel vervangen worden. Ben nu dus op zoek naar een nieuwe of goede gebruikte! Dus als iemand nog een goede voor me heeft liggen…..heel graag!!
Heb overigens besloten om de Omega toch de verkoop in te doen, met nieuwe apk uiteraard. De reden hiervoor is dat de Omega in verhouding te duur voor ons is geworden. Ga denk ik uitkijken naar een Astra Station of een Vectra Station met een 4 cilinder motor. Wil dus kwa gewicht, verbruik en verzekering goedkoper gaan rijden, maar dan natuurlijk wel in de kwaliteit van een Opel :afro
29 juni 2011 om 14:58 #17880814Alle APK-punten van mijn Omega zijn weer gerepareerd:
Nieuwe spoorstang
Nieuwe stuurkogel
Nieuwe veren aan handremkabel en de boel gangbaar gemaakt
Remleiding weer klaar.
Achterremmen gangbaar gemaaktVanmiddag weer voor de herkeuring geweest en ze is er nu zo door gerold, alles weer tiptop in orde! :D
30 juni 2011 om 10:09 #17880815Nu de airco nog.
Kan zo in Tis niet de inbouw plaats van de x2.5xe vinden.
Gr Jack
30 juni 2011 om 21:03 #17880816@Jack-omegax3.0xe wrote:
Nu de airco nog.
Kan zo in Tis niet de inbouw plaats van de x2.5xe vinden.
Gr Jack
Ja, de airco en stabilisatorstangetje moeten nog eigenlijk, dan is de auto weeer tiptop in orde.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.