Paar manko’s aan de Omega

Forumindex Forums Modellen Omega Paar manko’s aan de Omega

  • Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17237827
    johan1981
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 April 2005

      Hoi,

      Ik wou de Omega eigenlijk gaan verkopen, maar verkoop de auto liever niet met mankementen.

      Wat is er aan de hand?

      – Rammel tijdens rijden rechtsvoor (ruimte op stabilisatorstang heb ik zojuist geconstateerd)
      – Motor loopt soms op minder cilinders (4 of 5???), heeft ie niet altijd last van. Voornamelijk wanneer ik uit lager toerental op wil trekken, begint ie wel eens te bokken/stoten. (bobine, bougiekabels????)
      – Motortemperatuur loopt in de stad flink op, zelfs bij een buitentemperatuur van 12 graden!!! Zo snel de blower aan gaat zakt de temperatuur weer naar ergens tussen 90gr en 95gr. Zolang er rijwind is, is er niets aan de hand. Kom je de stad in (stoppen, langzaam rijden, optrekken) dan loopt de temperatuur snel op. Heeft overigens nog nooit in 100graden gestaan.(Radiateur verstopt?)

      Verder geen manko’s voor zover ik weet. Wat denken jullie wat deze problemen kan veroorzaken?

      #17880809
      Jack-omegax3.0xe
      Deelnemer
        Lid sinds:
        23 September 2007

        @johan1981 wrote:

        Hoi,

        Ik wou de Omega eigenlijk gaan verkopen, maar verkoop de auto liever niet met mankementen.

        Wat is er aan de hand?

        – Rammel tijdens rijden rechtsvoor (ruimte op stabilisatorstang heb ik zojuist geconstateerd)
        – Motor loopt soms op minder cilinders (4 of 5???), heeft ie niet altijd last van. Voornamelijk wanneer ik uit lager toerental op wil trekken, begint ie wel eens te bokken/stoten. (bobine, bougiekabels????)
        kunnen de bougiekabels, de bougies of de dismodule zijn. Zou eens beginnen met de kabels na tekijken en anders se bougies te vervangen.

        – Motortemperatuur loopt in de stad flink op, zelfs bij een buitentemperatuur van 12 graden!!! Zo snel de blower aan gaat zakt de temperatuur weer naar ergens tussen 90gr en 95gr. Zolang er rijwind is, is er niets aan de hand. Kom je de stad in (stoppen, langzaam rijden, optrekken) dan loopt de temperatuur snel op. Heeft overigens nog nooit in 100graden gestaan.(Radiateur verstopt).zou het koelsysteem eens spoelen met water en een afwasblokje(schijnt te helpen)

        Verder geen manko’s voor zover ik weet. Wat denken jullie wat deze problemen kan veroorzaken?

        Gr jack

        #17880803
        johan1981
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 April 2005

          Bedankt voor de reactie!

          Is de stabilisatorstang een APK-punt?

          En hoe kun je een Airco-pomp controleren? Airco werkt niet meer, terwijl systeem gevuld is. De pomp slaat niet aan, wat zou dat kunnen zijn?

          #17880807
          Jerremy
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 October 2004

            Van die temperatuur heb ik ook gehad bij m’n 3.0 V6
            Toen een nieuwe radiateur ingehangen en idd doorspoelen. Was ’t toen mee opgelost iig.

            #17880802
            arjontje
            Deelnemer
              Lid sinds:
              31 March 2006

              @johan1981 wrote:

              Bedankt voor de reactie!

              Is de stabilisatorstang een APK-punt?

              En hoe kun je een Airco-pomp controleren? Airco werkt niet meer, terwijl systeem gevuld is. De pomp slaat niet aan, wat zou dat kunnen zijn?

              stabilisator stang is idd een apk punt.
              Maar niet heel zwaar. De enige eis is dat hij deugdelijk bevestigd moet zijn.
              speling word niet genoemd in het apk boek.

              #17880801
              kiyamizio
                Lid sinds:
                5 February 2010

                wat heb je gecontroleerd van de airco

                schakelaar op het dashboard of relais overleden?

                #17880806
                johan1981
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  1 April 2005

                  @kiyamizio wrote:

                  wat heb je gecontroleerd van de airco

                  schakelaar op het dashboard of relais overleden?

                  Niet zo heel veel eigenlijk, ’t is climate control en ik kan wel elektrisch meten enzo, maar van chips en ic’s weet ik niet zoveel af.

                  Dus daarom eigenlijk de vraag kan ik een paar simpele dingen controleren? Ben eigenlijk niet van plan zwaar te gaan investeren om de airco aan de gang te krijgen. Welk relais moet ik controleren? Of zekering?

                  Toen de airco nog funtioneerde kon je horen/merken dat de pomp mee draaide, dat is nu niet meer het geval.

                  #17880805
                  johan1981
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    1 April 2005

                    @arjontje wrote:

                    @johan1981 wrote:

                    Bedankt voor de reactie!

                    Is de stabilisatorstang een APK-punt?

                    En hoe kun je een Airco-pomp controleren? Airco werkt niet meer, terwijl systeem gevuld is. De pomp slaat niet aan, wat zou dat kunnen zijn?

                    stabilisator stang is idd een apk punt.
                    Maar niet heel zwaar. De enige eis is dat hij deugdelijk bevestigd moet zijn.
                    speling word niet genoemd in het apk boek.

                    Stangen zijn niet zo duur, maar de auto moet op korte termijn voor apk en veel tijd om ff te gaan sleutelen van te voren heb ik niet. Tijdens rijden hoor je’m rammelen en heb het idee dat de auto wat zoekeriger is. Als ik stevig aan die stang trek/sjor kun je voelen dat ie speling heeft. Ik weet dat ie kan bewegen op die kogels, ’t is ander speling als dat dus.

                    Is ie overigens simpel te vervangen dmv de bouten los te draaien en een nieuwe erop te zetten?

                    #17880808
                    arjontje
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      31 March 2006

                      @johan1981 wrote:

                      @arjontje wrote:

                      @johan1981 wrote:

                      Bedankt voor de reactie!

                      Is de stabilisatorstang een APK-punt?

                      En hoe kun je een Airco-pomp controleren? Airco werkt niet meer, terwijl systeem gevuld is. De pomp slaat niet aan, wat zou dat kunnen zijn?

                      stabilisator stang is idd een apk punt.
                      Maar niet heel zwaar. De enige eis is dat hij deugdelijk bevestigd moet zijn.
                      speling word niet genoemd in het apk boek.

                      Stangen zijn niet zo duur, maar de auto moet op korte termijn voor apk en veel tijd om ff te gaan sleutelen van te voren heb ik niet. Tijdens rijden hoor je’m rammelen en heb het idee dat de auto wat zoekeriger is. Als ik stevig aan die stang trek/sjor kun je voelen dat ie speling heeft. Ik weet dat ie kan bewegen op die kogels, ’t is ander speling als dat dus.

                      Is ie overigens simpel te vervangen dmv de bouten los te draaien en een nieuwe erop te zetten?

                      Die reactie stangetjes zijn makkelijk te vervangen.
                      Met sleutel 17 of 15 (ben ff vergeten) hou je de kogel vast. en dan kan je de moer los draaien.
                      Staat niks onder spanning.

                      #17880804
                      Jack-omegax3.0xe
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        23 September 2007

                        Sleutel 17 voor de kogel en 18 voor de moer.

                        Airco wat je, kunt testen is als je de stekker van de pomp lostrekt ( via de onderkant vrij goed bij te komen) en hier met lopende motor en ecc aan te meten of er 12 volt opstaat.

                        Gr jack

                        #17880800
                        johan1981
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          1 April 2005

                          @Jack-omegax3.0xe wrote:

                          Sleutel 17 voor de kogel en 18 voor de moer.

                          Airco wat je, kunt testen is als je de stekker van de pomp lostrekt ( via de onderkant vrij goed bij te komen) en hier met lopende motor en ecc aan te meten of er 12 volt opstaat.

                          Gr jack

                          Bedankt! Dat zullen we dan eens gaan doen, had ik zelf eigenlijk op moeten komen….. :hmmz Haha!

                          Ben bezig geweest met stabilisatorstang, maar die blijkt toch niet de oorzaak. ‘T is helaas de stuurkogel waar ruimte op zit, dat hoor je in de auto ook zo rammelen denk ik. Met auto op de krik kan ik wiel van binnen naar buiten bewegen (en andersom natuurlijk). Ook kan je bij kogel zien dat daar beweging in zit. Dus dat wordt afkeur morgen, ga er wel gewoon heen, misschien mankeerd er nog wel meer aan mijn Omega. Kan ik beter alles in 1 keer fixen.

                          We zullen zien morgen…..

                          #17880810
                          johan1981
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            1 April 2005

                            Zo vandaag de Omega bij mijn zwager op de brug gehad en er een nieuwe stuurkogel opgezet, dus daar kan de Omega niet meer op afgekeurd worden in ieder geval. Verder zag het er aan de bodem nog goed en hard uit, hier en daar beetje vliegroest, stelt niet zoveel voor. Auto kan wat dat betreft nog jaren mee, haha! We zullen zien bij de APK.

                            Hebben ook ff op de stekker van aircopomp gemeten (dat kleine 2-polige stekkertje), op die stekker meten we geen spanning, dus met een beetje geluk is de pomp dus niet kapot.

                            Welke zekeringen en/of relais moet ik nakijken? Of zou het een sensor kunnen zijn? Systeem is vorig voorjaar gevuld en heeft toen ongeveer een week gewerkt, daarna was het ineens afgelopen. Met werkende airco de motor afgezet en half uur later deed ie het niet meer, lijkt me dus sterk dat het systeem leeg is.

                            #17880811
                            johan1981
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              1 April 2005

                              Vandaag is de Omega naar de garage geweest voor de APK, helaas….ze is er niet door gekomen….

                              – Handrem linksachter gangbaar maken (handrem werkt wel goed)
                              – Rem rechtsachter werkt onvoldoende
                              – Remleiding linksachter heeft roestvorming
                              – Spoorstangstuurkogel heeft ruimte (dus de stang die aan de pitmanarmen hangt)

                              Op zich kleine dingen, maar wel balen. We gaan de Omega klaar maken en daarna kijken of ik ‘m hou, of dat ie de verkoop in gaat.

                              #17880812
                              Mickel_MV6
                                Lid sinds:
                                6 March 2007

                                @johan1981 wrote:

                                Hebben ook ff op de stekker van aircopomp gemeten (dat kleine 2-polige stekkertje), op die stekker meten we geen spanning, dus met een beetje geluk is de pomp dus niet kapot.

                                Welke zekeringen en/of relais moet ik nakijken? Of zou het een sensor kunnen zijn? Systeem is vorig voorjaar gevuld en heeft toen ongeveer een week gewerkt, daarna was het ineens afgelopen. Met werkende airco de motor afgezet en half uur later deed ie het niet meer, lijkt me dus sterk dat het systeem leeg is.

                                Balen dat hij nog niet is goed gekeurd, maar is toch niet te gek veel wat je er aan moet doen.

                                Als de airco leeg is dan zal de airco-pomp ook niet meer inslaan anders zou deze stuk gaan, daar zorgt een druk schakelaar voor.

                                Airco kan ook leeg lopen als het systeem niet gebruikt wordt. Je had vorig jaar toen je hem had laten vullen direct terug moet gaan.

                                #17880813
                                johan1981
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  1 April 2005

                                  Zo, hebben de auto weer op de brug gehad, alle punten zijn gerepareerd op de spoorstang na, deze moet in z’n geheel vervangen worden. Ben nu dus op zoek naar een nieuwe of goede gebruikte! Dus als iemand nog een goede voor me heeft liggen…..heel graag!!

                                  Heb overigens besloten om de Omega toch de verkoop in te doen, met nieuwe apk uiteraard. De reden hiervoor is dat de Omega in verhouding te duur voor ons is geworden. Ga denk ik uitkijken naar een Astra Station of een Vectra Station met een 4 cilinder motor. Wil dus kwa gewicht, verbruik en verzekering goedkoper gaan rijden, maar dan natuurlijk wel in de kwaliteit van een Opel :afro

                                  #17880814
                                  johan1981
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    1 April 2005

                                    Alle APK-punten van mijn Omega zijn weer gerepareerd:

                                    Nieuwe spoorstang
                                    Nieuwe stuurkogel
                                    Nieuwe veren aan handremkabel en de boel gangbaar gemaakt
                                    Remleiding weer klaar.
                                    Achterremmen gangbaar gemaakt

                                    Vanmiddag weer voor de herkeuring geweest en ze is er nu zo door gerold, alles weer tiptop in orde! :D

                                    #17880815
                                    Jack-omegax3.0xe
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      23 September 2007

                                      Nu de airco nog.

                                      Kan zo in Tis niet de inbouw plaats van de x2.5xe vinden.

                                      Gr Jack

                                      #17880816
                                      johan1981
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        1 April 2005

                                        @Jack-omegax3.0xe wrote:

                                        Nu de airco nog.

                                        Kan zo in Tis niet de inbouw plaats van de x2.5xe vinden.

                                        Gr Jack

                                        Ja, de airco en stabilisatorstangetje moeten nog eigenlijk, dan is de auto weeer tiptop in orde.

                                      18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.