P1109-61 (wervelkleppen)

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum P1109-61 (wervelkleppen)

  • Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17229970
    Robke1
      Lid sinds:
      2 November 2010

      Hey,

      Af en toe valt de auto in storing.
      Vaak savonds als de temperatuur snel daalt (zoals vandaag).
      En krijg dan de foutmelding P1109-61.
      Dit heeft te maken met de wervelkleppen.
      Echter zijn mijn wevelkleppen onlangs vervangen.
      Wat zou het nog meer kunnen zijn? En hoe zou je het eea kunnen testen?

      Ps. ik heb een opcom.

      Groet,
      Rob

      #17780114
      mvolkerink
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 November 2009

        Het kan ook de stelmotor van de wervelkleppen zijn, die kan in sommige gavallen ook kapot gaan.
        Ook kunnen de wervelkleppen te zwaar gaan, al lijkt het hier in dit geval niet op omdat het inlaatspruitstuk pas vervangen is.

        Ik weet niet of je de stelmotor met de opcom ook aan kunt sturen om te controleren of hij werkt. Belangrijk is dan dat de wervelkleppen voldoende slag maken beide kanten op, dus open/dicht. Ik zou dit eerst controleren als de storing weer aanwezig is.

        Gr. Gerjan. (P.S. ik reageer nu met de account van mij broertje, moet er zelf nog een aanmaken).

        #17780115
        Robke1
          Lid sinds:
          2 November 2010

          Thx voor je antwoord!

          Hoe kun je de wervelkleppen op werking controleren? (fysiek)
          Moeten ze bewegen als ik gas geef? (en moet je dan veel gas geven)
          Ik kan met de opcom wel de pwm sturing van de wervelkleppen uitlezen echter zie ik de kleppen niet bewegen?

          #17780116
          Spacejam
          Deelnemer
            Lid sinds:
            21 November 2006

            als het goed is moet je de kleppen zien bewegen als je hem met de op-com test.

            Is is wel handig om dan even iemand anders te vragen om de test te starten aangezien de kleppen vrij snel weer terug draaien, je kan de kleppen ook vrij goed hore als je motor uit staat en hem dan test met de op-com.

            #17780117
            Robke1
              Lid sinds:
              2 November 2010

              Hoe werkt dat met die opcom dan?
              Want ik heb de opcom aangezet en geactiveerd en weer gedeactiveerd maar hoor / zie niks?
              Of gaat het zo snel dat je met zijn 2en moet zijn?

              #17780118
              Spacejam
              Deelnemer
                Lid sinds:
                21 November 2006

                zo snel gaat het nou ook weer niet, je kan ergens kiezen voor actuator tests of zoiets en dan swirl flaps. die activeren en dan draaien ze voor een paar seconde en gaan dan weer terug.

                #17780119
                Robke1
                  Lid sinds:
                  2 November 2010

                  Owke thx, dat ga ik eens controleren.
                  De wagen hoeft of mag hiervoor niet lopen?
                  Het contact moet dan in stand II staan?

                  #17780120
                  jraaf
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 January 2008

                    Kunt ook gewoon de afdekplaat er af halen, iemand achter het stuur zetten en gas laten geven. dan moet je ze zien bewegen.
                    Je geeft aan dat het inlaatspruitstuk is vervangen, hebben ze toen ook de actuator vervangen? Die dingen zijn namelijk zelflerend…Als ze gewend zijn aan een standje half open helf dicht door je voorgaande kapotte inlaatspruitstuk zal ie nu ook niet meer doen dan dat. Zou dus idd kunnen dat je actuator niet genoeg geeft (is een elektromagnetich ding:mad: zij de leek:afro)

                    Bij mij is ie in ieder geval gelijk mee vervangen, bij peter weer niet want daar bleek het na een test niet nodig te zijn.

                    Suc6 en safe driving.

                    #17780121
                    Robke1
                      Lid sinds:
                      2 November 2010

                      Hey,

                      Bedankt voor de reactie.
                      De kleppen op de inlaatspruitstuk zie ik niet bewegen.
                      Wel hoor ik de actuator geluid maken alsof hij open en dicht gaat.
                      Kortom het lijkt erop dat de actuator wel iets doet maar de overbrenging naar de kleppen defect is.
                      Mijn vraag is, hoe kun je de actuator nu het best demonteren om te kijken of hij in orde is?

                      Groet,
                      Rob

                      #17780122
                      jraaf
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 January 2008

                        Van de 4 pinnen wordt alleen de 2de van rechts aangedreven door de actuator.
                        Ik zou niet weten hoe je ‘m moet demonteren. Lijkt me beter dat je ff terug gaat naar de plek waar ze je inlaatspruitstuk hebben vervangen om te laten checken wat er nu mis is met de actuator.

                        Safe driving Jurgen

                        #17780123
                        Robke1
                          Lid sinds:
                          2 November 2010

                          Dat is het punt, ik heb hem zo gekocht.
                          Dus even teruggaan is op dit moment (nog) geen optie.
                          Wellicht is het iets eenvoudigs zodat ik het zelf nog kan repareren :)

                          #17780124
                          mvolkerink
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            18 November 2009

                            Er zit een plastic stangetje tussen je stelmotor en de wervelkleppen, die zou los kunnen liggen.

                            Ik zou dan denk ik toch maar terug gaan naar de garage waar het spruitstuk gemonteerd is, want je kunt er niet echt makkelijk bij. Er kan een vacuumbox in de weg zitten, maar die hebben niet alle type’s. En de buffer,
                            zeg maar het potje wat in de slang van de carterventilatie zit, zit er ook voor. Dit alles is iig nogal lastig gemonteerd aan de achterkant van het blok.

                            Je zou nog kunnen kijken of je het stangetje er zo op kunt drukken, maar die kans lijkt mij erg klein.

                            #17780125
                            Robke1
                              Lid sinds:
                              2 November 2010

                              Hey.

                              Bedankt voor je antwoord, het stangetje lijkt inderdaad los te zitten.
                              De wervelkleppen kan ik handmatig bewegen (gelukkig) echter het stangetje is nergens terug te vinden (op de tast).
                              Er zit inderdaad een vacuumbox en carterventilatie in de weg.
                              Is normaal gesproken het stangetje er zo op te klikken?

                              Ik had deze foto gevonden waarop ik dus dat bolletje ook kan voelen:

                              #17780126
                              Robke1
                                Lid sinds:
                                2 November 2010

                                Oja, de garage probeer ik te achterhalen aangezien ik de wagen 2e hand heb gekocht en de vorige eigenaar de modificatie / reparatie heeft laten uitvoeren.

                                #17780127
                                mvolkerink
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  18 November 2009

                                  Als je er bij kunt is het stangetje er gewoon op te drukken, je bent dan wel een tang nodig want hij klikt er vrij zwaar op.

                                  Let er dan ook op dat je een duidelijke klik voelt of hoort.

                                  Soms gaat het stangetje namelijk kapot bij het demonteren en klikt deze niet goed meer vast, en valt er dan later ook weer af…

                                  Succes ermee!!

                                  #17780128
                                  speaker
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    8 March 2007

                                    Om daar bij te komen is nog een beste toer.
                                    Wat er kan zijn is dat ze bij montage het bolletje er niet goed genoeg ingedrukt hebben en deze na een tijdje is losgeschoten.

                                    Suc6 in iedergeval met de klus !

                                    #17780129
                                    Robke1
                                      Lid sinds:
                                      2 November 2010

                                      Kunnen jullie toevallig nog tips geven zodat je er het best bij kan komen?

                                      Weet iemand ook toevallig het artikelnummer van een nieuwe actuator?

                                    17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.