P0481 en P0483 -> Wat te vervangen?

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum P0481 en P0483 -> Wat te vervangen?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18367888
    ReneQ
    Deelnemer
      Lid sinds:
      7 August 2019

      Hi All,

      Ik rijd vele al jaren met veel plezier in mijn Vectra C sedan uit 2003, een Z18XE met ECC en (zelfs nog werkende) Navi. Deze heeft inmiddels zo’n 310.000 km gereden, maar hij gaat eigenlijk nog prima. Nu ik recentelijk de aircopomp heb laten vervangen (mag ie een keertje stuk gaan na 16 jaar…), wilde ik eigenlijk ook de laatste resterende storingen eruit hebben: P0481 en P0483 komen herhaaldelijk terug.

      Nou ben ik geneigd te denken dat er een fan-controller niet meer fris is. De fan zelf draait nog wel, maar ik heb sterk het idee dat die nog maar 1 van de 3 mogelijke snelheden draait, alleen stand 2. Daarmee presteert de auto verder prima, hij wordt niet te heet, ook niet tijdens de recente hittegolf in Zuid-Frankrijk, en de airco koelt ook heel lekker. Maar ik vermoed dat het met name een beetje nadelig voor de aircoprestatie is dat stand 1 ontbreekt, omdat ik vermoed dat deze wordt aangesproken voor de airco als de motor zelf geen koeling nodig heeft. Ook is de af en toe oplichtende storings-display wel jammer. Dus ik zou dit willen fixen.

      Een fancontroller als vervangend onderdeel kom ik echter nergens tegen. Zou ik dan de hele fan moeten vervangen? Of kan deze storing nog ergens anders uit voortkomen? De onderling gelijke relays van positie verwisselen heb ik al een aantal keren gedaan. Ik merk dan geen verschil.

      Tips zeer welkom! Alvast dank voor het meedenken!

      Groet, Rene.

      #18367894
      liviu2004
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 April 2014

        Rene, ik denk dat ecu defect is (99%). Ik heb een zo ecu, als je wilt eentje proberen.

        #18367896
        ReneQ
        Deelnemer
          Lid sinds:
          7 August 2019

          Zijn er voor zover jij weet manieren om dat te testen anders dan de ECU vervangen? Bijvoorbeeld meten of bepaalde relais juist aangestuurd worden?

          #18367897
          liviu2004
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 April 2014

            Ja, contact aan, meet @ecu uitgang voor relay stap 1 en relay stap 3, +12V naar massa.
            Als zo is, defect ecu.

            #18367898
            ReneQ
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 August 2019

              Heb je daar toevallig een schema van? Ik dacht dat deze serie Vectra’s semi CAN-bus waren, dus ik ging er vanuit dat het niet zo simpel zou zijn om losse signalen te kunnen meten aan de uitgang van de ECU. Daarom dacht ik aan het meten van de stuurstroom naar de relais. Om in ieder geval ergens te kunnen beginnen. Maar… ik heb ook nog geen complete lijst van welk relais welke functie heeft. Ook die puzzelstukjes zijn welkom!

              Thanks!

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.