Hi All,
Ik rijd vele al jaren met veel plezier in mijn Vectra C sedan uit 2003, een Z18XE met ECC en (zelfs nog werkende) Navi. Deze heeft inmiddels zo’n 310.000 km gereden, maar hij gaat eigenlijk nog prima. Nu ik recentelijk de aircopomp heb laten vervangen (mag ie een keertje stuk gaan na 16 jaar…), wilde ik eigenlijk ook de laatste resterende storingen eruit hebben: P0481 en P0483 komen herhaaldelijk terug.
Nou ben ik geneigd te denken dat er een fan-controller niet meer fris is. De fan zelf draait nog wel, maar ik heb sterk het idee dat die nog maar 1 van de 3 mogelijke snelheden draait, alleen stand 2. Daarmee presteert de auto verder prima, hij wordt niet te heet, ook niet tijdens de recente hittegolf in Zuid-Frankrijk, en de airco koelt ook heel lekker. Maar ik vermoed dat het met name een beetje nadelig voor de aircoprestatie is dat stand 1 ontbreekt, omdat ik vermoed dat deze wordt aangesproken voor de airco als de motor zelf geen koeling nodig heeft. Ook is de af en toe oplichtende storings-display wel jammer. Dus ik zou dit willen fixen.
Een fancontroller als vervangend onderdeel kom ik echter nergens tegen. Zou ik dan de hele fan moeten vervangen? Of kan deze storing nog ergens anders uit voortkomen? De onderling gelijke relays van positie verwisselen heb ik al een aantal keren gedaan. Ik merk dan geen verschil.
Tips zeer welkom! Alvast dank voor het meedenken!
Groet, Rene.