oranje US-style lichten

Forumindex Forums Modellen Corsa oranje US-style lichten

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17230969
    CorsaZEE
      Lid sinds:
      3 December 2011

      Hallo allemaal ik ben van plan om oranje US sidemarkers op mijn corsa te plaatsen. Die oranje zijlichten die vooral op amerikaanse auto’s zitten en ook op Volvo’s. Er bestaan universele setjes die je in je bumpers moet inbouwen maar die wil ik echter niet. Mijn idee is om als stads/dimlicht aangezet wordt ,het oranje knipperlicht(5watt lampje) die in beide voorspatborden zit constant te laten branden met behulp van een us-sidemarker module.

      De normale knipperlichtfunctie van deze lampjes blijft gehandhaafd. Wanneer knipperlicht wordt geactiveerd gaat het lampje in het voorspatbord gewoon meeknipperen met de andere knipperlichten van de auto en na het knipperen gaat het oranje lampje in het voorspatbord weer constant branden natuurlijk indien stads/dimlicht aan staat. Denk wel dat het er cool gaat uitziet en niet iedereen heeft dit king:

      Weet iemand of dit wettelijk is toegestaan????????? Heeft iemand op dit forum zijn opel uitgerust met us-sidemarker :D Kan zelf niks vinden over us sidemarkers wetgeving. Weet wel dat je geen oranje stadslichten mag voeren die naar voor schijnen.

      #17796040
      BlackDevil
        Lid sinds:
        4 January 2009

        Kan mij niet voorstellen dat dat wettelijk is toegestaan, tenminste niet zoals jij het in gedachten hebt. Als jouw zijknipperlichtje constant meebrandt, kan dat door een andere weggebruiker worden gezien als richting aangeven. Als je dan een misverstand krijgt en het gaat mis, dan heb je een probleem. En de verzekering zal moeilijk gaan doen. Als je dit systeem dan toch wil inbouwen, dan zou je het al met een apart lampje moeten doen dat losstaat van je knipperlicht. En dan zou ik het ook achter doen, zodat duidelijk blijkt dat er sprake is van side markers.

        #17796041
        opel123
          Lid sinds:
          30 June 2004

          Dit heb ik ook op de corsa zitten, maar dan in mijn koplampen en niet als zijpinkers. Bij keuringen heb ik geen problemen :thumbup

          #17796042
          BlackDevil
            Lid sinds:
            4 January 2009

            @CarloZz wrote:

            Dit heb ik ook op de corsa zitten, maar dan in mijn koplampen en niet als zijpinkers. Bij keuringen heb ik geen problemen :thumbup

            Oranje stadslicht is officieel verboden in Nederland, tenzij je een wagen hebt met een speciale typegoedkeuring hiervoor zoals de nieuwere types Volvo en BMW. Een beetje keurmeester zal oranje stadslicht normaliter afkeuren bij de APK. Heb zelf ook oranje stadslicht gereden op de Corsa. Zonder modules, gewoon simpel zelf geknutseld met een schakelaar op het dashboard om het naar behoefte te kunnen uitschakelen (bijv. voor APK). Werkte perfect en zag er bruut uit.

            #17796043
            opel123
              Lid sinds:
              30 June 2004

              Was een beetje onduidelijk maar ik heb geen oranje stadslichten. Ik heb blauwe :D maar die zijn inderdaad verboden. Ik heb dus constant meebrandende knipperlichten…

              #17796044
              Jurgen
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 September 2007

                Waarom knoeien met knipperlichten enzo? Kan alleen maar verwarring geven bij mede weggebruikers

                #17796045
                opel123
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  Ik zie het probleem niet hoor. Tussen zacht meebranden en knipperen zit toch wel een groot verschil. En waarom een dikke uitlaat met hard geluid? Hier kunnen mensen ook van schrikken… Zolang het niet verboden is moet iedereen lekker doen waar hij blij van wordt.

                  #17796046
                  BlackDevil
                    Lid sinds:
                    4 January 2009

                    Het verschil in wattage tussen het meebrandende gloeidraadje voor stadslicht en het draadje voor knipperen is inderdaad goed waarneembaar. US-stadslicht lijkt mij altijd nog veiliger dan de huidige trend om helemaal geen knipperlicht meer te gebruiken wat je heel vaak ziet.

                    #17796047
                    McKaamos
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      10 December 2009

                      Ja, het is wettelijk toegestaan. Anders kreeg je een amerikaanse bak ook niet geimporteerd naar NL ;)

                      In de APK regels staat (voor zover ik heb kunnen uitvinden) duidelijk dat je front verlichting wit of amber moet zijn, niet welke lampen dat precies moeten zijn.

                      #17796048
                      BlackDevil
                        Lid sinds:
                        4 January 2009

                        @McKaamos wrote:

                        Ja, het is wettelijk toegestaan. Anders kreeg je een amerikaanse bak ook niet geimporteerd naar NL ;)

                        In de APK regels staat (voor zover ik heb kunnen uitvinden) duidelijk dat je front verlichting wit of amber moet zijn, niet welke lampen dat precies moeten zijn.

                        Klopt niet helemaal. Voertuigeigenaren van een Amerikaanse wagen zijn verplicht hun geïmporteerde voertuig aan te passen aan de Nederlandse wetgeving. Dat houdt o.a in aanpassing van amberkleurig stadslicht naar wit stadslicht.

                        Volgens de Nederlandse (APK-)regelgeving mag het knipperlicht wit of amber zijn. Het stadslicht moet naar voren toe wit zijn en mag niet amberkleurig stralen.

                        #17796049
                        Stender
                        Moderator
                          Lid sinds:
                          5 April 2009

                          @BlackDevil wrote:

                          @McKaamos wrote:

                          Ja, het is wettelijk toegestaan. Anders kreeg je een amerikaanse bak ook niet geimporteerd naar NL ;)

                          In de APK regels staat (voor zover ik heb kunnen uitvinden) duidelijk dat je front verlichting wit of amber moet zijn, niet welke lampen dat precies moeten zijn.

                          Klopt niet helemaal. Voertuigeigenaren van een Amerikaanse wagen zijn verplicht hun geïmporteerde voertuig aan te passen aan de Nederlandse wetgeving. Dat houdt o.a in aanpassing van amberkleurig stadslicht naar wit stadslicht.

                          Volgens de Nederlandse (APK-)regelgeving mag het knipperlicht wit of amber zijn. Het stadslicht moet naar voren toe wit zijn en mag niet amberkleurig stralen.

                          Klopt ook niet helemaal.

                          Het toverwoord is typegoedkeuring. Een gemiddelde Amerikaanse auto heeft dit wel, een Corsa niet.

                          #17796050
                          BlackDevil
                            Lid sinds:
                            4 January 2009

                            Mij zijn gevallen bekend waarin de eigenaar de ingevoerde wagen moest aanpassen aan de Nederlandse wet- en regelgeving. Los daarvan rijden er ook Amerikaanse wagens met een typegoedkeuring waarbij wel oranje stadslichten gevoerd mogen worden. De typegoedkeuring haalde ik hierboven al even aan in de 4e posting. In alle andere gevallen geldt: oranje stadslicht in Nederland niet toegestaan.

                            #17796051
                            Peter.
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              11 September 2010

                              Ik heb US-lights in mijn auto. Maar ik heb ze vast gemaakt met stekkertjes die ik los kan trekken voor A.P.K./politie. Met politie nog geen problemen gehad trouwens.

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.