Opnieuw recordverbruik Opel Vivaro: onder de 5 liter!

Forumindex Forums Modellen Vivaro, Movano, Arena, Combo (Bedrijfswagens) Opnieuw recordverbruik Opel Vivaro: onder de 5 liter!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17276248
    VAN BELLE Jean Marc
    Deelnemer
      Lid sinds:
      22 April 2015

      Van Oostenrijk naar België, slaagde ik er opnieuw in om het verbruik op bijna volledig autostradetraject ONDER de 5 liter/100 km te krijgen op een afstand van bijna 1000 km.

      Zie https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/715050.html” onclick=”window.open(this.href);return false; waar het de tweede maal is dat spritmonitor zelf met oranje aanduidt dat ze moeite heeft om dit verbruik als ‘geloofswaardig’ te beschouwen.

      Nu vond ik het ook exact: bij cruise control op exact 90 km/h noteerde ik het laagste verbruik. Bij de eerste 10.000 km was dit nog op 85 k/h of lager, maar nu blijkt de wagen beter gerodeerd te zijn.

      PS: Van belang is ook dat ik soms gewoon met de vrachtwagens meereed, er veel werkzaamheden en beperkingen inclusief tunnels waren met 80 km/h waar ik ook dan de cruise control op 80 km/h zette, en reed ik buitengewoon defensief natuurlijk zodat ook mijn remblokken en banden weer hopelijk een volle 100.000 km zullen meegaan (deed dit met mijn vorige Renault Trafic ook al). De getankte diesel was in Oostenrijk van het gewone formaat (kun je ook op die spritmonitor website zien).

      PS: In Sofia, Bulgarije, moet ik ECO afzetten om tussen dat wilde (jonge?) verkeer mee te gaan in stad (daar kunnen ze vrij goed rijden, maar oude chauffeurs durven daar niet zo goed de baan meer op).

      PS2: Ik zit nu boven de 40.500 km en mijn lampje van onderhoud en oliewissel brandt nog steeds niet! Ook… zoals mijn vorige traffic. Het grootste minpunt versus van de Vivaro/Trafic 2015 versus de Trafic 2010 is dat de boordcomputer van de vorige EXACT juist was (4% verschil op de nieuwe) en dat ik die tot 112 liter vol kon tanken als ik de Trafic schuin bij het tankstation parkeerde, waar er nu slechts 75 liter diesel in kan, ongeacht hoe de wagen staat (omdat die pipi, excuseer die ureum/addblue al voorzien was maar ik nog snel een nieuwe wagen wou ZONDER die brol die het fijn stof gewoon op de grond dumpt ipv in de lucht vrij laat en dus niets milieuvriendelijks doet, integendeel, ureum is extra schadelijk maar voor de grond ipv voor de lucht). Voor de rest: superzot content met de nieuwe opties van de Vivaro 2015 (zie ander topic van mij hierover)!!!

      En ook superzotcontent van de dealer Opel Bariseau Mottrie in Zuid West Vlaanderen (Roeselare/Kortrijk/Ieper/Mouscron), beste Opel dealer van de Benelux wellicht en ik kan je deze dealer aanraden voor een ieder die een bedrijfswagen Vivaro zoekt, want hun technieker daar zoekt en spit elk problem uit tot het bot zonder dat ze dit aanrekenen, echte garagisten leer je pas kennen als het eens mis gaat en deze bewezen dat duidelijk). En ik reed al 1.500.000 kilometer met mijn wagens, dus denk wel dat ik kan vergelijken (inclusief Mercedes Vito, leukste auto die ik ooit had, maar duurste en onbetaalbaar geworden qua opties). Zie ook http://www.opelbm.be en je mag daar altijd de complimenten doen van Van Belletje uit de Bellegemsestraat uit Bellegem, Belgium die nu effectief in Bulgarije woont en werkt als het onuitspreekbare ‘stsjedovoditel’ = ‘accountant+informaticus’ en daar in sneltempo de zeer moeilijke taal leert, maar in ruil dan ook maar 10% belastingen meer betaalt). Zij gaven mij ook het juiste advise omtrent motorkeuze en uitrustingsniveau met kennis van alle pakketten om zo tot de voor mij meest gunstige prijs te komen en ik dus binnen vier jaar mijn volgende leasingcamionette weer kan bestellen aan dit rijtempo).

      #18316793
      altemo
      Deelnemer
        Lid sinds:
        23 August 2015

        En nu maar wachten tot je regeneratie filter verstopt raakt met per direct een opgeblazen motor.

        Mijn compagnon rijd ook altijd extreem rustig.
        Vergeleken met mij en we hebben beiden een identieke master.

        Al 2 x opgeblazen motor omdat het zuinig rijden beter is voor het voor het brandstof gebruikt. Totale schade ruim 11 ruggen.

        Ik heb hem bij mij uit de software laten schrijven.
        Bus loopt perfect en nooit problemen mee gehad.

        #18316794
        bart-gsi
        Deelnemer
          Lid sinds:
          7 July 2012

          @altemo wrote:

          En nu maar wachten tot je regeneratie filter verstopt raakt met per direct een opgeblazen motor.

          Mijn compagnon rijd ook altijd extreem rustig.
          Vergeleken met mij en we hebben beiden een identieke master.

          Al 2 x opgeblazen motor omdat het zuinig rijden beter is voor het voor het brandstof gebruikt. Totale schade ruim 11 ruggen.

          Ik heb hem bij mij uit de software laten schrijven.
          Bus loopt perfect en nooit problemen mee gehad.

          jouw reactie zal denk ik ook gelden als dat onderwerp van die insignia die 2111 km deed op 1 tank

          #18316795
          VAN BELLE Jean Marc
          Deelnemer
            Lid sinds:
            22 April 2015

            Ja, dat zeggen ze dan. Maar ik denk dat je iets beter moet lezen: In Sofia haal ik een verbruik van 8 liter en rij ik zonder ECO knop. Mijn vorige Trafic haalde zonder één defect ruim 180.000 km op deze wijze. Dus bull shit dat zuinig rijden de motor zou opblazen. Ben zelf trouwens ook een technicus, dus weet wel waar ik mee bezig ben. De vorige Trafic mocht je trouwens zelfs leegrijden en gaf dan nog geen problemen (ook geen vuil of te vervangen dieselfilter), maar met deze zou ik dat niet zo zeer doen, want de handleiding wijst erop dat je het nu beter NIET meer doet (de vorige handleiding en versie was beter).

            Ook met het start/stop systeem werden wat oliedrukleidingen verzwaard omdat die start/stop veel slechter is voor de levensduur van de motor EN onderdelen dan zuinig rijden op zich. Ook vermoed ik dat een 1,6 liter motor iets minder lang zal meegaan dan een 2,0 liter motor, maar ook dat moet zich nog uitwijzen.

            Ik rij dus niet altijd extreem rustig, ik ben iemand die meerdere hoedanigheden kan aannemen en soms heel zuinig, soms ook heel vinnig rij (als ik bijvoorbeeld in de file wat later raak in Sofia, kun je daar met vinniger rijden wel sneller op je bestemming raken; totaal tegengesteld met hier in België waar je bij file eigenlijk niets kunt ondernemen, behalve je minder te ergeren).

            Maar ja, vind het wel leuk, dat hier meerdere meningen zijn, als iedereen akkoord zou zijn met mij, zo elke topic zinloos worden… Dus dank je wel voor je visie hier (oprechte dank, ik meen dat, iedereen heeft zijn waarheid en ‘de’ waarheid bestaat niet echt). +je

            #18316796
            johnny0503
            Deelnemer
              Lid sinds:
              21 March 2015

              Zit met mijn vivaro op 7.8 liter bij een gewone soms sportieve rijstijl…zal zeker geen 100.000 km doen met banden en remmen. Voor mij hoeft dat ook niet…heb wel nog steeds kleine opmerkingen betreffende auto.airco bij vivaro, zelfs al brief geschreven naar customer care opel…

              #18316797
              VAN BELLE Jean Marc
              Deelnemer
                Lid sinds:
                22 April 2015

                Op terugweg uit Bulgarije naar Nederland, verbruik van 7,2 liter/100 km. Het verbruik gaat vooral gevoelig naar omhoog vanaf 110 km/h en zeker boven de 130 km/h (naar 9 liter bij 140 km/h). Ik heb soms wel de indruk dat de wagen nu minder verbruikt na 48.000 km dan vroeger, maar ben dat nog niet zeker. Erger mij wel een beetje aan de positieve inschatting van de boordcomputer die zich 5% zuiniger voordoet dan de werkelijke tankwaarden: Er kan officieel maximum 75 liter in, terwijl je er net 80 liter in kunt krijgen (maar dan moet je reserve bij je hebben voor het geval je stil valt). Dus niet veel experimenteren boven de 70 à 75 liter liefst met de New Vivaro of New Trafic! Bij de vorige kon je bij schuinparkeren tot 112 liter in je tank krijgen, en dat mis ik nog steeds (zie mijn oud zuinigheidsrecord Trafic 2010 met 1 dieseltank van Genk in België tot in Sofia, zal ik nooit halen met deze iets zuinigere versie van 2014, die ik koos omdat ik NIET met ‘urine’ wil rijden, lees: Adblue en dat bull shit vind met een fout excuus dat het beter zou zijn voor het milieu).

                PS: Had in Italië nog één klein topicje: parkeerde op een helling en autostart sloeg aan (motor sloeg dus uit), en wellicht ook remsysteem voor hellingen, maar toen ik de auto manueel uitzette en wou herstarten… leek die ‘dood’. Niets hielp: eind uit laten, auto verlaten en nogmaals herstarten, knopjes voor PTO, autostart aan en af… wou niet meer starten. Verschijnsel: bij aanzetten van contact, duurde het meer dan een seconde voordat alle lichtjes branden als testopstart, waar dat onmiddellijk moet gebeuren. Daarna dan uiteindelijk batterijpool losgemaakt (de plus, daar ik met de min nog steeds voltage had en dat ook niet hielp, erg vreemd, maar de PTO en tweede batterij in mijn koffer kunnen daar iets mee te zien hebben), en… dan ging de wagen terug perfect maar gaf even de melding (“olie bijvullen”), wellicht omdat we op zo’n stijle helling bergop geparkeerd stonden. Maar dan vroeg de NAV50 om de beveiligingscode. De garage kon ik pas na het weekend weer bereiken de maandag voor die code, maar intussen reden wij ouderwets terug en las mijn echtgenote de kaart en was dat eigenlijk best weer eens extra ‘romantiserend’… zoals vroeger. Joepie dus, maar de software van alle nieuwe wagens is toch delicaat (velen zouden Touring wegenhulp gebeld hebben in mijn plaats, vermoed ik). +je

                #18469490
                VAN BELLE Jean Marc
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  22 April 2015

                  Even de kritiek weerleggen van een gebruiker die zegt dat het tot motorschade zou leiden. Op https://www.spritmonitor.de/en/detail/715050.html ben ik boven de 350.000 km met deze auto en nummer een in de zuinigheidsranking! De motor draait nog perfect als nieuw en de wagen blijft een droom maar ik ben wellicht langzaam aan aan een nieuwe ontkoppelingsschijf (ambréage) toe…

                   

                  Dus dat zuinig rijden de motor zou verstoppen zoals wel gebeurde met mijn Mercedes Vito ooit is geen waar.  Een videoclipje van de boordcomputer ter bewijs annex.

                  Vragen? Stel maar! En begin nu mas de PTO meer en meer te gebruiken. PS: Enkel Opel had de lichtste

                  motor zonder biturbo en dat zorgde dat ik ongeveer alle mogelijk opties kon nemen voor het prijssverschil om aan 20.000 EUR aankoopprijs toen te geraken. Suuuuper tevreden op de vele routes tussen Bulgarije (mijn nieuwe vaderland intussen) en België (mijn moederland). +je47CAF453-8FCF-44F3-9A96-0292CAF2417A6525A6D5-067A-4670-8B34-74C07E5FAE1E1518BA7E-0D2C-4FF4-966A-84356A01860E85CBA9D4-EE7C-48E5-A20F-BB81648B09135E3BA4AB-C088-46A2-89D3-8D2970C5A2F5

                  #18550603
                  VAN BELLE Jean Marc
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    22 April 2015

                    Ik ga nu naar de 500.000 km zonder probleem met regeneratiefilter en zo.  Blijkbaar zijn deze vierkant gebouwde motoren toch wel uitzonderlijk goed.  Heb wel de kosten niet gehad die menige Opel Vivaro rijder en Opel Traffic rijder blijkbaar gehad heeft met de AdBlue systemen (1000 tot 2000 EUR) en ook de diagnoses nu zijn veel gemakkelijker zonder die AdBlue optie als laatste model met Euro 5B.

                    Ik wou gewoon even melden dat ik 2 X het record opnieuw verbroken heb ONDER DE 5 LITER DIESEL/100 km met dezelfde Opel Vivaro tussen eenmaal Luxemburg Lukoil naar Wenen (100% diesel zonder bijvoeging van biodiesel) en eenmaal van Torhout Lukoil naar Wenen (zelfde tankstation met duurdere biodiesel die aanraadt het om de zoveel tankbeurten eens te gebruiken).  Ofwel heeft Lukoil zuinigere diesel, ofwel had ik geluk met files en ben ik nu gespecialiseerd in super eco rijden soms.  Ik rij meestal maar mee met de camions overigens en mijn hond heeft mijn rustige rijgedrag overigens ook erg graag.  Banden gaan meer dan 100.000 km mee hierdoor (zelfs mijn 4 seizoensbanden sinds ik in Bulgarije woon) en mijn remmen meer dan 150.000 km.  Je vindt het verbruik nog altijd terug op dezelfde link (ook de hoge verbruiken de laatste tijd soms omdat ik meer opgejaagd ben dan gemiddeld als gerechtsdeskundige want het gaat niet zo goed in België en Nederland op dat vlak op juridisch vlak).

                    Ben wel blij dat ik het kon updaten, want ik denk dat je wel in een aantal gevallen met zwaardere motoren gelijk hebt. Ooit was mijn eerste Mercedes Vito aan 300.000 km binnenin vol met roet, dus misschien scheelt het van motor tot motor of merk tot merk?

                    Jean Marc VAN BELLE

                    +je

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.