Opgelost! Start niet meer na dynamo vervangen..

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Opgelost! Start niet meer na dynamo vervangen..

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17241491
    Looney
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 June 2010

      Hallo allemaal,

      Ik ziet hier met een leuk probleem met mijn c20xe Rotorontsteking(m2.5)..
      Vorige week spanningsregelaar vervangen omdat het acculampje feller ging branden op hoger toerental. een dag later brandde het lampje juist heel zwak en feller bij verbruikers, toch bijna een week goed kunnen rijden. Maandag startte de auto gewoon goed maar brandde het acculampje erg fel. Ik heb hem 3 x opnieuw gestart maar hij bleef fel branden, dus met de fiets want ging er vanuit dat de dynamo nu echt op was. ‘s Middags de dynamo eruit en deze heb ik laten reviseren want hij bleek inderdaad niet meer goed.

      Vandaag de dynamo teruggebouwd. Alles netjes aangesloten en starten maar. Startmotor draait maar auto slaat niet aan, ook geen benzine lucht. Zowel met contact aan als met contact uit geen benzine wanneer ik het ventiel op de rail indruk.

      Waar kan ik dit zoeken?

      #17919946
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        zal wel iets doorgebrand zijn…

        Als tijdens rijden het lampje feller word met gasgeven is de regelaar kapot en loopt de boordspanning op tot Dik 17 a 18volt..

        Willem

        #17919947
        Looney
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 June 2010

          Klopt ja, maar nadat de regelaar vervangen was reed de auto nog gewoon goed(acculampje brandde lichtjes, spanning van de dynamo was 12,5 tot 13,5 V). Zondag zelfs nog ruim 100km gereden. s’ Avonds 15 km naar huis, thuis neergezet.
          Maandagmorgen brandt dat lampje net zo fel als het handremlampje. Revisieboer vertelde dat een een aantal draden op de stator niet goed meer waren, dynamo gaf ook maximaal 11V op de testbank. Nu netjes 14,5.

          Denk dus niet dat er iets is doorgebrand omdat die na het vervangen van de regelaar nog goed heeft gereden. Of denk ik nu verkeerd?

          #17919948
          Mr. Bone
          Deelnemer
            Lid sinds:
            21 September 2009

            Dat je motorlampje blijf branden met contact aan is normaal. Deze hoort pas uit te gaan als je gaat starten en die is aangeslagen.
            Zou toch ff een ander brandstofrelais proberen.

            succes

            :thumb

            #17919949
            Klopper
              Lid sinds:
              19 September 2010

              Misschien een ‘oh duhh’ opmerking, maar heb je je auto geprobeerd te starten met startkabels? Want je accu is natuurlijk ook leeg :P

              #17919950
              Looney
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 June 2010

                Vandaag een hele ochtend bezig geweest.
                Accu was nog vol, heb niet gereden met een dynamospanning lager dan de accuspanning, dus accu raakte niet leger.

                Begonnen met alle kabels doorlopen aangezien het toch wel een gepriegel is die dynamo langs de bovenkant eruit. Op een paar plekjes meteen wat netter geplaatst maar dit mocht niet baten. Met remmenreiniger in de inlaat startte die ook niet en hierna bleek dat ook de bougies niet vonkten.
                Een andere spanningsregelaar gehaald wat hetzelfde resultaat gaf. Veel gezocht en met een gebrek aan een multimeter was dit erg lastig.

                Toen las ik ergens op internet dat ook de krukassensor iets te maken had met de aansturing van het brandstofrelais. Dus deze heb ik ook nagelopen. Ik heb de sensor uit het blok gedraaid, helemaal schoon gemaakt (zat aardig wat zwart/bruine aanslag op) en de hele kabel blootgelegd. Hier zat in 1 kabel wat rare knikken. Dit allemaal netjes gemaakt en gemonteerd en na 1 seconde startte die al.

                Ik denk zelf dat het puur toeval is geweest dat de krukassensor kuren is gaan vertonen na het dynamo gebeuren. Maar hij doet het weer en loop beter/rustiger en vlotter dan voorheen met de nieuwe dynamo. Ik ben zelfs van het inhouden bij weinig gas af!

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.