Opgelost. Astra G probleem klep ventilatie/aangeslagen ramen

Forumindex Forums Modellen Astra Opgelost. Astra G probleem klep ventilatie/aangeslagen ramen

  • Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #17254824
    marvoo
    Deelnemer
      Lid sinds:
      19 July 2012

      Hoi,

      Ik heb met deze dagen veel last van beslagen ramen in mijn Opel Astra G.
      Een en ander hier op de site al gelezen en op onderzoek uitgegaan.
      Nu heb ik wat gevonden en vraag mij af hoe dit op te lossen.

      Als ik de knop voor recirculatie in druk, dan gaat hier het lichtje op branden.
      Ik neem aan dat hij in deze stand de lucht in de auto moet recirculeren en dus geen lucht van buiten pakt.
      Maar in mijn geval pakt hij dan lucht van buiten. Druk ik nogmaals op de knop zodat het lichtje uitgaat, dan zie je de klep bij de ventilator draaien en gaat hij de lucht in de auto recirculeren.
      Naar mijn idee werkt het zo verkeerd om.
      Als ik de draaiknop op de stand voorruit zet, dan gaat het lichtje op de recirculatie knop uit als dat al aan is. Maar hoe dan ook, de klep draait dan ook in de de recirculatie stand in plaats van lucht van buiten te pakken. Op de knop drukken in die stand heeft verder geen nut.
      Daardoor blijven de ruiten naar mijn idee ook aangeslagen.

      Iemand een idee hoe dit op te lossen?
      Verder viel mij op dat onder de motorkap bij de luchtinlaat geen filter zit, je kijkt recht op de ventilator.
      Hoort hier geen filter te zitten, zodat er geen rotzooi in komt?

      #18100089
      akonings
        Lid sinds:
        9 November 2004

        Vaak is het zo bij Astra G dat het motortje van de recirculatieklep vast gaat zitten.
        Als je het dashboardkastje eventjes dr uithaalt zie je ‘m zitten.
        Ik druk altijd net zo lang op de recirculatieknop totdat het motortje een keer beweegt, zodat ‘ie ‘m dicht zet, dus lucht van buiten.
        ( Als ‘ie lucht van binnen pakt dan staat de klep open; en dan kun je met je vingers de ventilator aanraken zeg maar )
        Als het motortje goed staat gewoon het stekkertje lostrekken..
        Scheelt je een boel aanslag .. !

        #18100090
        marvoo
        Deelnemer
          Lid sinds:
          19 July 2012

          Update:
          Het motortje en klep doen het meestal wel, maar dan verkeerd om.
          Maar net na vaak testen deed hij niks meer.
          Motortje heb ik gedemonteerd en toen deed hij het weer wel. Echter nog steeds niet zoals het hoort.
          Verder viel mij iets vreemds op.
          Ik druk op de knop en het motortje gaat snel draaien (verkeerde kant op aan de hand van de stand van de knop). Echter hij stopt niet meer. Tegenhouden met de hand gaat ook niet (simulatie klep kan niet verder, uiterste stand).
          Nu druk ik op het knopje. Het motortje blijft dezelfde kant op draaien, echter veel langzamer.
          Houd ik hem nu tegen met de hand, dan stopt hij.
          Druk ik weer op de knop, dan gaat hij snel de andere kant op. Is weer niet tegen te houden zodat hij stopt.
          Druk ik weer op de knop, dan gaat hij weer langzamer en is hij wel te stoppen.

          Nu dacht ik, dat ligt aan het motortje. Ik heb deze vervolgens open gemaakt. Maar er zit niks in als een simpel 12V DC motortje en 3 tandwieltjes.
          Geen eindschakelaartjes of iets dergelijks.
          Aan het motortje ligt het dan ook niet denk ik.
          Er zal ergens elektronica moeten zitten vermoed ik die de motor afschakeld als hij meer stroom gaat vragen omdat hij niet verder kan.
          Klopt dat en zoja waar zit dat dan?

          #18100091
          marvoo
          Deelnemer
            Lid sinds:
            19 July 2012

            @akonings wrote:

            Vaak is het zo bij Astra G dat het motortje van de recirculatieklep vast gaat zitten.
            Als je het dashboardkastje eventjes dr uithaalt zie je ‘m zitten.
            Ik druk altijd net zo lang op de recirculatieknop totdat het motortje een keer beweegt, zodat ‘ie ‘m dicht zet, dus lucht van buiten.
            ( Als ‘ie lucht van binnen pakt dan staat de klep open; en dan kun je met je vingers de ventilator aanraken zeg maar )
            Als het motortje goed staat gewoon het stekkertje lostrekken..
            Scheelt je een boel aanslag .. !

            Goed idee, heb ik nu ook maar gedaan. Maar ben toch benieuwd of het simpel op te lossen is.
            Mag wel iets kosten, maar ook weer niet teveel. Dan laat ik het lekker zo.

            #18100092
            akonings
              Lid sinds:
              9 November 2004

              Hmm, een motortje zonder iets erin dat had ik ook niet verwacht.
              Ik heb net in de haynes manual gekeken ( niet dat dat het ultieme naslagwerk hoeft te zijn .. );
              Maar daar staat in het elektisch schema dat het gewoon omgepoold wordt direct door de schakelaar in het kachel bedien paneel.
              Ik heb dus nog niet het vermoeden dat er echt electronica achter zit; maar de motor wordt in ieder geval direct aangestuurd door het kachel bedien paneel ( unit met 3 kachel knoppen is één ding waar alles in zit; zit gewoon geklemd achter je middenconsole.
              Als er geen electronica achter zit zou je verwachten dat er gewoon spanning op het motortje blijft staan zodat ‘ie altijd kracht uitoefend.. Maar dan gaat het spel elektrisch of mechanis vroeg of laat naar de vaantjes zou je denke…

              Pfff… om een lang verhaal kort te houden; ik zou ‘m ook voorlopig gewoon lostrekken; genieten van je aanslag vrije ruiten en er jezelf niet te veel druk over maken ..

              #18100093
              gerben rsv
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 October 2011

                De klep werkt als eindaanslag dwz als de klep niet aangesloten zit (stang van motor naar klep los) dan blijft de motor doordraaien!!
                Oftewel de klep word dus altijd open of dicht gedrukt!!

                #18100094
                marvoo
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  19 July 2012

                  Dat hij blijft doordraaien zonder de klep klopt. Maar met klep tegen de eindaanslag moet de spanning wegvallen.
                  Anders brand het motortje door, of breekt de as af na verloop van tijd.
                  Hier is de as al krom door de kracht.
                  Er blijkt stuurelectronica te zitten achter het bedienpaneel in de middenconsole.
                  Zie link http://www.elektronicaforum.nl/post65781.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
                  Als de klep tegen de eindaanslag loopt gaat hij meer stroom vragen, omdat de motor geblokkeerd wordt.
                  De electronica schakelt de motor dan normaal gesproken af. Helaas is die bij mij blijkbaar overleden en gaat hij lekker door. Gevolg: motortje wordt heet, klep komt vast te zitten en as van de klep wordt krom en breekt vervolgens. Hier is hij al bezig met scheuren.
                  Als het weer lekker weer is buiten zal ik het eens doormeten.
                  Als er niks meer mee te beginnen is bouw ik zelf iets met een relais en twee tijdrelais.
                  Sturing 5 sec voor open en 5 sec voor dicht en dan de spanning er automatisch af.
                  Of heeft iemand nog een goed besturingsprintje.

                  Heb hem nu op buitenlucht staan en stekker eruit getrokken. Geen last meer van beslagen ramen.
                  Nu mijn vraag nog voor het filter bij de luchtinlaat onder de motorkap.
                  Hoort dat gewoon een open gat te zijn met zicht op de ventilator, of hoort er nog een filter achter dat plastic roostertje te zitten?

                  #18100095
                  akonings
                    Lid sinds:
                    9 November 2004

                    Zit zover ik weet geen filter achter het plastic roosterje.
                    Ja dus… Bladeren in de herfst vallen zo naar binnen. Harstikke irritant. Voordat ze zijn fijngehakseld door de fan ben je je al wel ff aan het irriteren aan de herrie… Het echte interieurfilter zit NA de fan .

                    #18100096
                    marvoo
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      19 July 2012

                      Ok,
                      Dat is dan duidelijk. Misschien stop ik een grof filter tussen, zoals in een pomp van een vijver. Dan kan er geen blad inkomen, waardoor het interieur filter gelijk vol zit.

                      #18100097
                      mik83
                        Lid sinds:
                        10 June 2009

                        Marvoo

                        heb voor jou de oplossing !!!

                        Dit moet je doen, zodra je tijd hebt, 1 je haalt je daschbaord kastje deruit 6 x torx maat 20

                        dan zie je het klep zitten je hebt er een in de vorm van een prullemand of je ziet echt een rooster zitten.
                        Links daarvan zit een klein motortje (merk BOSCH) vast met 3 schroeven (goud van kleur) 5.5 dop moet je gebruiken.Is wel effe pielen dus neem rustig je tijd haha. Tevens zit er een stekker op die trek je los.
                        Heb je hem der uit ga je naar de sloop doe je het vica versa, neem er voor de zekerheid 2 mee van de sloop,want is bekent probleem van opel.
                        Bouw hem terug in je eigen auto,voordat je je daschboard terug zit effe testen.

                        En rooster aan de buitenkant ook gewoon van de sloop halen.

                        Hoe kom je daar goed bij,ruitenwissers deraf halen zit elk vast met een bout onder het klepje van de ruitenwisser.dan motorklep open, rubber deraf halen, en dan haal de plastic kap der af.Daaronder zit 100% een rooster !!!!

                        Dan zie je luchtgat zitten, zit een rooster voor geloof met vier schroeven.draai je ook los. daaronder zit de klep die open of dicht gaat ( spons achtig ), zodra van uit binnen op de circulatie drukt.

                        En van je draai-knop is normaal als je hem alleen op de raam zet,dan kan je de circulatie knop niet aanzetten,doe je net een tikje naar rechts, dan kan je hem wel inschakelen.

                        1 klep open is een vrij gat
                        2 klep dicht ,kan je niet naar binnen kijken..

                        En dat motortje is gewoon op !!! had precies zelfde probleem,draait door.waarschijnlijk draait de ene kant op als een speer, de andere veel langzaamer.

                        Nou mooier kan ik het niet omschrijven

                        Bij meer info gewoon 2u2 sturen

                        maar geduld moet je hebben 30 min werk ongv ( neem 2 motortje mee !!!!!! van de sloop )

                        je hoort het ook duidelijk hoor,als je hem sluit of open zet

                        mvg mik83

                        #18100098
                        Blue-Dragon
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          18 July 2006

                          Bij sommige astra’s zit er geen rooster?
                          Maar deze moet je gaan zoeken en ook die afdekplaat wat er boven zit.

                          #18100099
                          marvoo
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            19 July 2012

                            @Blue-Dragon wrote:

                            Bij sommige astra’s zit er geen rooster?
                            Maar deze moet je gaan zoeken en ook die afdekplaat wat er boven zit.

                            Zo ziet het er bij mij ook uit. Zo een plastic rooster met daarboven een kunststof afdekplaat.
                            Dacht dat er achter dat rooster nog iets van filtermateriaal hoorde.
                            Maar op de foto zie ik dat het dus gewoon zo hoort als het is.

                            #18100100
                            marvoo
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              19 July 2012

                              @mik83 wrote:

                              Marvoo

                              heb voor jou de oplossing !!!

                              Dit moet je doen, zodra je tijd hebt, 1 je haalt je daschbaord kastje deruit 6 x torx maat 20

                              dan zie je het klep zitten je hebt er een in de vorm van een prullemand of je ziet echt een rooster zitten.
                              Links daarvan zit een klein motortje (merk BOSCH) vast met 3 schroeven (goud van kleur) 5.5 dop moet je gebruiken.Is wel effe pielen dus neem rustig je tijd haha. Tevens zit er een stekker op die trek je los.
                              Heb je hem der uit ga je naar de sloop doe je het vica versa, neem er voor de zekerheid 2 mee van de sloop,want is bekent probleem van opel.
                              Bouw hem terug in je eigen auto,voordat je je daschboard terug zit effe testen.

                              En rooster aan de buitenkant ook gewoon van de sloop halen.

                              Hoe kom je daar goed bij,ruitenwissers deraf halen zit elk vast met een bout onder het klepje van de ruitenwisser.dan motorklep open, rubber deraf halen, en dan haal de plastic kap der af.Daaronder zit 100% een rooster !!!!

                              Dan zie je luchtgat zitten, zit een rooster voor geloof met vier schroeven.draai je ook los. daaronder zit de klep die open of dicht gaat ( spons achtig ), zodra van uit binnen op de circulatie drukt.

                              En van je draai-knop is normaal als je hem alleen op de raam zet,dan kan je de circulatie knop niet aanzetten,doe je net een tikje naar rechts, dan kan je hem wel inschakelen.

                              1 klep open is een vrij gat
                              2 klep dicht ,kan je niet naar binnen kijken..

                              En dat motortje is gewoon op !!! had precies zelfde probleem,draait door.waarschijnlijk draait de ene kant op als een speer, de andere veel langzaamer.

                              Nou mooier kan ik het niet omschrijven

                              Bij meer info gewoon 2u2 sturen

                              maar geduld moet je hebben 30 min werk ongv ( neem 2 motortje mee !!!!!! van de sloop )

                              je hoort het ook duidelijk hoor,als je hem sluit of open zet

                              mvg mik83

                              Had vandaag niets te doen, dus nog even bezig geweest. Zoals Mik83 omschreef met ander motortje getest.
                              Motortje uitgebouwd en eentje uit andere astra geprobeerd die het gewoon doet.
                              Mijn motortje in de andere Astra gezet, dan werkt hij gewoon….

                              Motor uit de andere Astra geeft hetzelfde euvel in mijn auto. Gaat de ene keer de goede kant op aan de hand van de stand van de schakelaar, soms de verkeerde kant.
                              komt ook voor dat er geen beweging in komt.
                              Toen hij het wel even deed, multimeter achterin de connector erbij gestoken en gemeten.
                              Echter als de klep in de uiterste positie staat blijft er doodleuk 12V op de motor staan en wordt hij lekker heet. Ook de klep vond het niet leuk, asje trekt krom.

                              Soms valt de 12V wel weg als hij in de uiterste stand staat en gaat hij de andere kant weer op als je de knop indrukt.
                              Dit heb ik ook met de hand paar keer kunnen simuleren. Motortje hangt los en draait. Asje van de motor tegenhouden met de hand en hij stopt.

                              Heb de draai/drukknop module uit de middenconsole gedemonteerd en de elektronica gecontroleerd. Hier zat echter niks bijzonders in. Drukknopje, ledje met weerstandje en overrule schakelaar voor de raamstand.

                              Weet iemand hoe de schakeling werkt en waar het gedeelte zit die de motor afschakeld bij de eindpositie. Dit zal naar mijn idee iets van een stroombegrenzer zijn ofzo in de 12V voeding van de klepmotor, maar ik kan zo snel niets vinden.
                              In het 12v dc motortje zelf in de motor unit zit ook niks. Is een standaard 12v dc motortje. Die draait ook prima links en rechtsom op een 12v voeding.

                              De stekker ligt er nu uit, zodat hij de lucht van buiten pakt en dat werkt prima. Maar ik zou het toch fijn vinden als het weer gaat werken.

                              Hoor het graag als iemand nog een idee heeft.

                              Mvg,
                              Marcel

                              #18100101
                              marvoo
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                19 July 2012

                                @mik83 wrote:

                                Marvoo

                                heb voor jou de oplossing !!!

                                Dit moet je doen, zodra je tijd hebt, 1 je haalt je daschbaord kastje deruit 6 x torx maat 20

                                dan zie je het klep zitten je hebt er een in de vorm van een prullemand of je ziet echt een rooster zitten.
                                Links daarvan zit een klein motortje (merk BOSCH) vast met 3 schroeven (goud van kleur) 5.5 dop moet je gebruiken.Is wel effe pielen dus neem rustig je tijd haha. Tevens zit er een stekker op die trek je los.
                                Heb je hem der uit ga je naar de sloop doe je het vica versa, neem er voor de zekerheid 2 mee van de sloop,want is bekent probleem van opel.
                                Bouw hem terug in je eigen auto,voordat je je daschboard terug zit effe testen.

                                En rooster aan de buitenkant ook gewoon van de sloop halen.

                                Hoe kom je daar goed bij,ruitenwissers deraf halen zit elk vast met een bout onder het klepje van de ruitenwisser.dan motorklep open, rubber deraf halen, en dan haal de plastic kap der af.Daaronder zit 100% een rooster !!!!

                                Dan zie je luchtgat zitten, zit een rooster voor geloof met vier schroeven.draai je ook los. daaronder zit de klep die open of dicht gaat ( spons achtig ), zodra van uit binnen op de circulatie drukt.

                                En van je draai-knop is normaal als je hem alleen op de raam zet,dan kan je de circulatie knop niet aanzetten,doe je net een tikje naar rechts, dan kan je hem wel inschakelen.

                                1 klep open is een vrij gat
                                2 klep dicht ,kan je niet naar binnen kijken..

                                En dat motortje is gewoon op !!! had precies zelfde probleem,draait door.waarschijnlijk draait de ene kant op als een speer, de andere veel langzaamer.

                                Nou mooier kan ik het niet omschrijven

                                Bij meer info gewoon 2u2 sturen

                                maar geduld moet je hebben 30 min werk ongv ( neem 2 motortje mee !!!!!! van de sloop )

                                je hoort het ook duidelijk hoor,als je hem sluit of open zet

                                mvg mik83

                                Er was een probleem in de connector. Hierdoor deed hij het slecht.
                                Motor blijft idd doordraaien en klep zorgt voor eindaanslag. Motor blijft aangestuurd.
                                Dit vond ik echter niets. Is slecht voor het motortje.
                                Heb deze voor de zekerheid vervangen. Op het nieuwe motortje (van de sloop) heb ik twee eindschakelaars gemaakt en met een klein schakelingetje tussen een van de draadjes van het motortje gemaakt. Nu stopt hij netjes op beide uiterste posities.
                                Dit komt de levensduur van het motortje en de as van het klepje ten goede.

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.