Opfrisbeurt 2.0E; Slecht schakelende Getrag 240?

Forumindex Forums Techniek Cih Opfrisbeurt 2.0E; Slecht schakelende Getrag 240?

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 53)
  • Auteur
    Berichten
  • #17258837
    Deperik
    Deelnemer
      Lid sinds:
      16 November 2007

      Nadat ik een tijdje met een 2.0E blok in mijn Kadettje heb rondgetoerd begon ik mij toch wel erg te ergeren aan de olielekkage van het blok. Verder begon het blok ook steeds meer te rammelen bij stationair toerental.
      Toen vorige week ook nog eens mijn radiateur lek ging liep de emmer over en werd het tijd om het blokje eens goed aan te pakken:

      Blokje eruit:

      “Motorsteun” gemaakt king:

      Oliesmeer :puke

      Vervolgens afgelopen weekend het blok maar eens uit elkaar gesleuteld:

      Ook gevonden waarom het blok zo “rammelde” :

      Binnenkort eens bezig met alles vetvrij te maken voor een frisse laklaag.
      Iemand nog tips om het blok en de bak en onderdelen te ontvetten om opnieuw te spuiten?

      Daarna een complete pakkingset, nieuwe geleiders en wat verder ten tafel komt bestellen om het spul weer mooi in orde te maken.

      Ik zit er misschien over te denken om het blok iets te upgraden :D .
      Heeft het zin om het vliegwiel af te draaien, en op welke manieren zijn er nog meer enigzins merkbare vermogenswinst te behalen? Misschien nog een andere nokkenas?
      Wil verder met origineel spul blijven rijden (injectie, originele zuigers/krukas e.d.)

      #18155321
      wfvdijk
      Deelnemer
        Lid sinds:
        13 January 2011

        Kun je beschrijven wat je doet vooordat je het blok uit je auto takelt? Waar maak je de banden aan vast op het blok?

        #18155322
        Deperik
        Deelnemer
          Lid sinds:
          16 November 2007

          Ik heb de hijsband om het uitlaatspruitstuk gedaan en aan de andere kant een bout van de motorsteun gebruikt om een stukje ketting achter te plaatsen. Vervolgens een doek tussen de cilinderkop en het schutbord. Vervolgens versnellingsbak steun los gemaakt. Dan zakt de motor met de cilinderkop tegen het schutbord (waar je net een doek tussen hebt gedaan tegen het beschadigen :thumb ) Beide motorsteunen los en takelen, de motor compleet met bak er bijna verticaal uit halen.

          #18155323
          Deperik
          Deelnemer
            Lid sinds:
            16 November 2007

            Na lange tijd (druk met kopen van huis, en al het klussen) is het eindelijk zover :jerry .
            Afgelopen weekend een werkbank van een oom van me gekregen en de oude gereedschapswagen van mijn pa.
            Nu dus een eigen “garage-tje” om een beetje te hobbyen :wub ;

            Helaas geen garagedeuren dus een auto erin lukt niet, maar wel een leuke plek om “klein” revisie/opknapwerk te doen.

            Meteen maar begonnen met het schoonmaken en opnieuw spuiten van enkele delen:

            Ook maar een motorrevisiebok gekocht;

            Complete pakkingset en kettinggeleiders:

            Plan is om de kadett dit voorjaar weer up&running te hebben.

            Toch nog weer een vraag (heb hem ook al in het revisiegedeelte gevraagd :angel )
            – Kan ik de drijfstanglagers en krukaslagers zo demonteren om te inspecteren.
            Indien ze dan goed zijn kan ik ze dan weer vastdraaien met een momentsleutel, of dien ik nieuwe bouten te gebruiken?

            Het blok liep altijd prima, geen problemen met oliedruk oid. Alleen de kettinggeleiders waren kapot gegaan en buitenom begon de motor olie te lekken/zweten (vooral langs carterpanpakking)

            #18155324
            henk 400rr
            Deelnemer
              Lid sinds:
              29 June 2004

              @Deperik wrote:

              Toch nog weer een vraag (heb hem ook al in het revisiegedeelte gevraagd :angel )
              – Kan ik de drijfstanglagers en krukaslagers zo demonteren om te inspecteren.

              ja

              Indien ze dan goed zijn kan ik ze dan weer vastdraaien met een momentsleutel, of dien ik nieuwe bouten te gebruiken?

              ja, ook dat is mogelijk.

              Het blok liep altijd prima, geen problemen met oliedruk oid. Alleen de kettinggeleiders waren kapot gegaan en buitenom begon de motor olie te lekken/zweten (vooral langs carterpanpakking)

              wel even een nieuw ketting er op zetten en let op, het achterste lagerblok moet je monteren in de uitsterste hoeken emt vloeibare pakking, ook wat betreft de hoeken voor het carter (rubber strips overgang naar kurk)

              #18155325
              Deperik
              Deelnemer
                Lid sinds:
                16 November 2007

                Bedankt voor de snelle reactie henk! :thumb
                Kan ik de speling op de lagerschalen nameten met een digitale schuifmaat?
                En hoe dit te doen met de zuiger(veren)?
                Ik heb ook een micrometer-meetklok, op zo’n statiefje, kan ik daar nog wat mee?

                Gr. Erik

                #18155326
                Tiedo
                  Lid sinds:
                  7 December 2008

                  je kunt beter even de lagerkappen er af halen, de kruktappen even meten(om te kijken of de krukas de originele maat nog heeft of al overmaats is) en dan een set nieuwe lagerschalen er in zetten. voor die paar tientjes hoef je het niet te laten :thumbup

                  zuiger veren kun je meten door de veren van de zuiger te halen en weer in de cilinder te doen. dan kun je de slotspeling meten. ik weet de exacte maten zo niet uit de kop, moet je even in het werkplaatshandboek kijken

                  #18155327
                  Deperik
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    16 November 2007

                    Vanavond weer even bezig geweest met het verder demonteren van het onderblok; :D

                    Ik heb de kruktappen nagemeten met een digitale schuifmaat (eigenlijk niet nauwkeurig genoeg maar in ieder geval een indicatie)

                    Krusastappen: 57,93 mm op alle tappen.
                    Drijfstangtappen: 51,96 mm op alle tappen.

                    Volgens mij is dit aardig buiten de toelaatbare tolerantie. http://www.mantablog.nl/carrosorie-manta-b/cih/cih-onderblok/
                    Wat is nu wijsheid, de krukas laten slijpen en nieuwe lagers :hmmz ? Weet iemand hier een prijsindicatie van te geven?

                    Verder nog even een paar foto’s van de cilinderwanden, dien ik dit nog te laten honen? Er zijn geen voelbare krassen.

                    De bedoeling is dat het blok weer gewoon goed wordt, maar was eigenlijk niet van plan om overmaats zuigers e.d. te gaan plaatsen.

                    De slotspeling moet ik nog opmeten met de voelermaat.

                    Tips en opmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom :thumb

                    #18155328
                    Deperik
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      16 November 2007

                      Ohja, weet iemand trouwens hoe je makkelijk en zonder beschadigingen de zuigerveren van de zuigers af haalt? :hmmz
                      Voordat ik de pruttel kapot breek… king:

                      #18155329
                      jethro
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 February 2008

                        @Deperik wrote:

                        Ohja, weet iemand trouwens hoe je makkelijk en zonder beschadigingen de zuigerveren van de zuigers af haalt? :hmmz
                        Voordat ik de pruttel kapot breek… king:

                        :hmmz :hmmz

                        Nooit met je brommer aan het sleutelen geweest?, dan wist je hoe.
                        De drijfstang zet je vast in de bankschroef, zodat je beide handen kunt gebruiken om de zuigerveren te verwijderen.
                        Met je duimen druk je de uiteinden naar buiten, met de andere vingers hou je de zuigerveer vast.
                        Dus de zuigerveer groter drukken en dan voorzichtig naar boven duwen.
                        Efkes goed lezen, en goed nadenken en dan aan het werk.
                        Voorzichtig aan! :thumb

                        :jerry :jerry

                        #18155330
                        henk 400rr
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          29 June 2004

                          Advies is wel nieuwe zuigerveren te monteren als je gaat honen.

                          sowieso dan even de volgorde in de gaten houden en achter 1 van die veren zit nog een spiraalveer.

                          #18155331
                          Deperik
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            16 November 2007

                            Wel eens met mijn brommer aan het sleutelen geweest maar zover als de krukas&zuigers eigenlijk nooit gekomen king:

                            Later met auto’s eigenlijk ook niet, meestal was het dan nieuw blok halen en erin :D

                            Ja als ik laat honen dan komen er ook nieuwe passende zuigerveren in. De onderste met die spiraalveer is toch je olieschraapveer?
                            Van de week maar eens slotspeling meten, dan weet ik wat dat aan betreft wat ik ermee moet.

                            Binnenkort ook maar eens prijs opvragen bij een paar revisiebedrijven.

                            #18155332
                            Anoniem
                              Lid sinds:
                              1 January 1970

                              de slotspelling maten op mantablog zijn voor nieuwe zuigerveren, dus zegt eigenlijk niet zoveel over de staat van de zuigerveren of boring.

                              #18155333
                              Deperik
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                16 November 2007

                                @Yosta wrote:

                                de slotspelling maten op mantablog zijn voor nieuwe zuigerveren, dus zegt eigenlijk niet zoveel over de staat van de zuigerveren of boring.

                                Dus die maat zegt niet zoveel?

                                Binnenkort komt een vriend van mij het blok opmeten met een micrometer.

                                Ik zit nog te twijfelen welke werkzaamheden ik allemaal zal doen.
                                – cilinders honen en nieuwe zuigerveren
                                – krukas slijpen en nieuwe lagerschalen

                                Of dat ik vanuit het financiële aspect het blok zoals hij nu is weer in elkaar zet. Hij liep namelijk prima.
                                En de krukas-lagers/cilinders-zuigers zien er eigenlijk wel prima uit. :hmmz

                                Wat kan er mis als dit te veel versleten is? Blok klapperen bij versleten lagerschalen, olieverbruik bij versleten zuigerveren?
                                Dan kan ik ze dan altijd nog vervangen.

                                #18155334
                                Deperik
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  16 November 2007

                                  Vanavond heeft een vriend van mij de lagertappen en de cilinders opgemeten met de micrometer en het blijkt maar eens dat dit niet met de schuifmaat te meten is.
                                  Waar ik met de schuifmaat een dik versleten krukas meet lijkt dit met de micrometer gigantisch mee te vallen :D

                                  Gemeten waardes:
                                  Hoofdlagertappen 57,985 (+/- 0,001)
                                  Kruktappen 51,965 (+/- 0,001)

                                  Nu vind ik op de site van mantablog de volgende waardes;
                                  Hoofdlagertappen 58,000 – 57,987 mm
                                  Toegestane hoofdlagerspeling 0,02 tot 0,06 mm

                                  Kruktappen 51,987 – 51,971 mm
                                  Toegestane kruklagerspeling 0,01 tot 0,06 mm

                                  Zijn nu de bovenste maten de toleranties in geval van productie. En mag de hoofdlagertap nu minimaal 57,987 – 0,06 = 57,927 mm zijn? :hmmz :hmmz
                                  Dit dan in combinatie met nieuwe lagers omdat deze dan in theorie minder speling hebben.

                                  De cilinders komen ongeveer uit op 95,07, dit was wat lastiger op te meten.

                                  De slotspeling van de zuigerveren heb ik zelf opgemeten en deze is 1,65mm, dit lijkt me dus wel verstandig om te vervangen.

                                  Mijn idee:
                                  – krukas, cilinders en zuigers zo laten
                                  – nieuwe lagers voor de krukas en drijfstangen
                                  – nieuwe zuigerveren, moet ik hiervan overmaatse hebben of standaard? Op de onderkant van het blok staat bij de cilinders 8 – 7 – 7 – 8 en hierbij staat op mantablog dus dat ik overmaatse zuigerveren moet hebben? :hmmz

                                  Alvast bedankt voor tips en opmerkingen, is voor mij de eerste keer dat ik zover in de materie duik :shock: :angel

                                  #18155335
                                  Tiedo
                                    Lid sinds:
                                    7 December 2008

                                    de eerste overmaat is +0,25, dus 95,25. je kunt dus zuigerveren nemen van de normale maat.
                                    Ik heb zelf ook net een 2.0E nieuw opgebouwd, maar ik heb het blok laten boren/honen/vlakken en er nieuwe zuigers ingezet. kost een ‘paar’ centen maar dan heb je ook wat :thumbup

                                    #18155336
                                    Tiedo
                                      Lid sinds:
                                      7 December 2008

                                      lagerschalen kun je ook gewoon de originele maat wel nemen. krukas zou ik pas laten slijpen als er echt dikke groeven in zitten( dat had ik dus….. :( )

                                      #18155337
                                      Deperik
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        16 November 2007

                                        Hey bedankt voor de info! :thumb

                                        Nieuwe lagerschalen en zuigerveren gaan het worden.

                                        Tuurlijk is boren honen vlakke het beste maar dat gaat mij op dit moment iets te gortig.

                                        Binnenkort bestellen en dan weer verder :thumb

                                        #18155338
                                        stationlod
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          29 March 2006

                                          de prijs van honen valt mee bij mij kostte het vorig jaar 75 euro volgens mij. en is een must bij nieuwe zuigerveren omdat die opnieuw moeten inslijten..
                                          ik heb het bij twentse motorenrivisie laten doen in enschede (toen nog in almelo)
                                          en de lagers en zuigerveren heb ik besteld bij krause rennsport omdat die verreweg het goedkoopst waren.

                                          #18155339
                                          Tiedo
                                            Lid sinds:
                                            7 December 2008

                                            ik heb inderdaad ook het meeste bij Krausse besteld, die zijn wel geschikt met de prijs :thumb

                                            #18155340
                                            Deperik
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              16 November 2007

                                              Eindelijk weer een update!

                                              Laatste tijd spullen beetje gespoten en voorbereid, blokje is weer fris;

                                              Onderdeeltjes binnen gekregen :D

                                              Krukas, zuigers en distributie weer gemonteerd :D

                                              Vanavond bezig geweest met het inslijpen van de kleppen, daarna de kleppen in de kop gemonteerd.

                                              Daarna wilde ik de nokkenas monteren, maar hij gaat heel zwaar op zijn plek :swear
                                              Dit lijkt me toch niet normaal, eenmaal op zijn plek moet een ik schroevendraaier tussen de boutjes van het nokkenastandwiel steken om ook maar iets aan de nokkenas te draaien.

                                              Iemand enig idee, misschien nokkenas krom? :hmmz :(

                                              #18155341
                                              fernando93
                                                Lid sinds:
                                                18 January 2014

                                                ziet er netjes uit. Hij ziet er tot nu toe zo goed als nieuw uit haha. En volgens mij gaat de nokkenkas altijd wel wat stroef.

                                                #18155342
                                                RamSwa72
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  5 February 2014

                                                  is er misschien tijdens het slijpen van je kleppen wat residu in de lagers van je nokken as achter gebleven ? :hmmz

                                                  #18155343
                                                  Bertram2510
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    26 February 2013

                                                    nokkenas gaat altijd stroef, je drukt dan eigenlijk de klepveren in.
                                                    na het slijpen zou er eigenlijk nooit slijpsel bij de nokkenas kunnen komen, inlaat, uitlaat en nokkenas zijn natuurlijk gescheiden door aluminium, messing en kleprubbers

                                                    #18155344
                                                    Deperik
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      16 November 2007

                                                      Dat lijkt me onwaarschijnlijk.
                                                      Heb alles zorgvuldig schoongespoeld, eerst met water, daarna droog gemaakt met een doek. Daarna nog met remreiniger de rest schoongemaakt en het spul gemonteerd met WD-40

                                                      Maar hij moet toch niet stroef gaan als de stoters en tuimelaars nog niet gemonteerd zijn. :hmmz

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 53)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.