Opelrijder sinds 1999 nu maar eens voorstellen

Forumindex Forums Overige Even voorstellen dit ben ik Opelrijder sinds 1999 nu maar eens voorstellen

  • Dit onderwerp is leeg.
19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #17258789
    turbo.d
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 June 2013

      Hallo allemaal,

      Natuurlijk ben ik bekend met forums en wat voor tips en informatie je hier kan vinden. Voordat ik een heel verhaal ga vertellen laat ik mijn auto/Opel verleden eens neerzetten.

      In 1999 kocht ik een Opel Kadett E uit het jaar 1990; 5 bak op LPG met 190.000 op de teller. Gekocht bij een Opel garage hier in de buurt. Deze heb ik zo’n 3 jaar gehad en ik vond het fijne auto om mee te rijden. Het LPG systeem was voor mij op dat moment al een oog opener; Ik had niet elke tankbeurt de portemonee leeg.

      Na 3 jaar en 100.000 km verder werd de Kadett wat minder; Ik had op dat moment weinig feeling en ervaring met zelf sleutelen en onderhoud. Dus ik opzoek naar iets anders.

      Dat werd een 5 deurs Astra-F Hatchback 1.6SZR bouwjaar 1997 op LPG. Deze kocht ik in oktober 2002 met ruim 111.000 km op de teller. Deze Astra heb ik tot de dag van vandaag; Ik heb er in deze 10 jaar nog 250.000 km mee gereden en eigenlijk weinig problemen gehad. Tja er zijn altijd wel wat dingetjes, maar ik kan zeggen dat de Astra me al die jaren trouw overal naar toe heeft gebracht en ik altijd met plezier erin heb gereden.

      Echter gebrek aan TLC zorgt ervoor dat hij hard achteruit gegaan is de laatste jaren. Voor de vorige APK moest ik al 8 :!: gaten repareren in de kokerbalken en de complete remleidingen naar achter vervangen.

      Daarnaast is de nokkenas keering thv de verdeler lek; en verbruikt hij behoorlijk olie.
      Ook is de stabilisatorstang aan de rechterzijde stuk ( dat schroefbare deel zeg maar) En als laatste blijft het motor storingslampje branden; loopt ie niet lekker regelmatig meer op LPG; is het opwarmsysteem in de verdamper stuk (had laatst een bevroren verdamper en verdeelhuis); zit er een krakje in het stuur en zit er ook nog een flink gat in de reservewiel bak onder de auto.

      Voor het onregelmatig lopen heb ik geprobeerd om diverse delen in het inlaat traject te reinigen; nieuwe bougies geplaatst enz. Dit had wel eventjes effect, maar na 2 weken kwam alles weer terug.
      Ik denk dat ik jullie niet hoef te vertellen dat dit alles me best aan het hart gaat; dat ik de keuze heb gemaakt om een andere auto te kopen.

      Wat waren voor mij de voorwaarden:
      – een opel
      – LPG
      – helaas beperkt budget
      – verders niets.

      Dus kocht ik 3 weken geleden van een particulier een Corsa-C uit december 2002 met 1.0 eco motor met een easytronic.
      Dit is een 3-cylinder blok en daar heb ik niet zoveel ervaring mee. Dus had ik hem door de dealer even laten nalopen.
      Helaas…. Die wist mij te vertellen dat het blok niet lekker liep en mogelijk klepstoters / koprevisie nodig had. en de krukaskeering lekt. Dus als ik dat door hun liet uitvoeren was ik aan reparaties nagenoeg evenveel kwijt als aan de aanschaf.

      Dus verkoop terug gedraaid en auto terug gebracht. en …. weer verder zoeken.

      Wat is het geworden:
      – Opel Astra-G enjoy uit januari 2003
      – 1,6 8 klepper
      – Originele Koltec LPG systeem (heb de inbouw gegevens erbij)
      – volledig uitgerust met alle electronica; o.a. climatronic, cruisecontrol, verbruikscomputer en een trekhaak eronder.
      – 195.000 km op de teller
      – bijna complete onderhouds historie

      Nu heb ik ook deze van een particulier gekocht, dus heb ik ook hier geen/nauwelijks terugval mogelijkheden. Daarom ook weer ga ik er morgen even mee naar de dealer om de auto te laten controleren op narigheid.

      Als jullie het leuk vinden zal ik eens een paar foto’s opsnorren van mijn rides.

      Wat ik best grappig vind om te concluderen in mijn aankoop gedrag qua auto’s
      Ik loop door de series vanaf E-F-G dus volgende een astra H :?: en telkens zijn het auto’s uit de laatste (latere) productie series.

      groeten
      Marcel

      #18154861
      KadAstra-EF
      Deelnemer
        Lid sinds:
        24 July 2010

        Welkom !!!!!

        En ja, graag :kewlpics van je Opel wagenpark :)

        Rik ;)

        #18154862
        turbo.d
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 June 2013

          Ik ga graven in de ouwe doos. 8)

          #18154863
          Kermitkiller
            Lid sinds:
            26 March 2005

            ook welkom hier :thumb

            #18154864
            KadAstra-EF
            Deelnemer
              Lid sinds:
              24 July 2010

              Rik :jerry

              #18154865
              turbo.d
              Deelnemer
                Lid sinds:
                24 June 2013

                Ik ben in de oude (pre-digitaal) foto doos gedoken en heb er een paar foto’s gevonden van mijn auto’s:

                allereerst de Kadedillac:


                Kan me nog goed herinneren; had de auto toen net, en dat weekend helemaal gepoetst en gedaan, en heb er speciaal foto’s van gemaakt. Helaas is dit alles wat er van deze auto over is; herinneringen en foto’s.

                De volgende is de kilometervreter; mijn betrouwbare auto die me overal gebracht heb waar ik wilde. De Astra-F (fresh) X1,6SXR


                En als laatste de huidige/nieuwste aanwinst: De Astra-G Enjoy Z1,6SE



                Morgen naar de garage voor een check-up.

                #18154866
                Silver
                  Lid sinds:
                  7 July 2006

                  mooi verhaal en leuke foto’s

                  #18154867
                  turbo.d
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    24 June 2013

                    tnx :)

                    #18154868
                    KadAstra-EF
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      24 July 2010

                      Die Kadett:

                      :wub :wub :wub :wub :wub :wub :wub :wub

                      Mooie auto’s heb je (gehad)

                      Rik ;)

                      #18154869
                      turbo.d
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        24 June 2013

                        Vandaag met de Astra-G naar de dealer geweest voor een check-up.
                        En hieruit bleek dat de astra technisch dik in orde is, maar er zijn wel wat dingen aan het licht gekomen

                        – 2e lambda sensor gaf geen goede uitlezing. (dus vervangen)
                        – liep onregelmatig op alle cilinders. (set nieuwe vonken erin; opgelost)
                        – wiellager rechtsvoor moet worden vervangen. (dacht banden)
                        – rechter achterveer moet worden vervangen. (zelf al gezien)
                        – einddemper ophang beugel moet worden vast gezet. (ook zelf gezien)
                        – dynamoriem moet nog vervangen (zag er zelf iets los zitten)
                        – airco lek test laten doen en afvullen.
                        – pookhoes vervangen
                        – slijtage stuurwiel aanpakken ; denk er een lederen hoes omheen te doen.
                        – tweeter rechts voor vervangen.
                        – van binnen flink uitsoppen
                        – van buiten helemaal polijsten, zodat de kleur weer terug komt.

                        Dus paar belangrijke dingen en veel TLC, zodat ik nog jaren van deze bolide kan genieten.

                        #18154870
                        turbo.d
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          24 June 2013

                          @KadAstra-EF wrote:

                          Die Kadett:

                          :wub :wub :wub :wub :wub :wub :wub :wub

                          Mooie auto’s heb je (gehad)

                          Rik ;)

                          Ja de Kadett vond ik toen ook een schitterende auto.
                          Was toen al 9jaar oud. Heb er ergens wel spijt van dat ik hem weg heb gedaan.
                          Heb niet echt plaats voor een (3e) hobby auto.

                          Misschien ooit nog eens een Kadett cabrio erbij ( dan niet de GSI, maar de standaard zg maar)

                          #18154871
                          turbo.d
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            24 June 2013

                            Zo, heb niet stil gezeten de laatste paar dagen.

                            Ben gister even naar de lokale sloop gegaan om wat onderdelen te scoren voor de Astra-G
                            Wat had ik mee:

                            – dashboard kastje zonder DIN vakjes (zit reeds gemonteerd)
                            – tweetertje voor de voordeur. (zit er ook reeds in)
                            – paar emblemen voor de klep. Mijn klep zegt links [ASTRA] en rechts [1.6]
                            De oudere versies zeggen links [OPEL] ; en rechts [ASTRA] en daaronder [1.6]
                            Misschien wil ik dat wel aanpassen.
                            – Een achterveer onder een Hatchback 5 deurs vandaan gehaald.
                            Die zat er met 2 uurtjes bij mij onder.

                            Toen kwam de tricky part: voorwiellager; even naar De garage, die vertelde €250,- voor het lager en met arbeidsloon €350,- en daarbij: dat kan je zelf wel, boel los halen en nieuwe erop schroeven klaar.

                            Ik sloop bellen: helaas geen lager. Heb hem nu via Marktplaats besteld en opgehaald. Kosten €75,- wat ik dus alleszins redelijk vind. Wat ook nog jaar garantie.

                            Toen eronder zetten. Was een bereklus; steekas was niet los te rammen.
                            En geen poelietrekker die paste; toen met een pneumatische hamer/trekker en kettingen kracht erop gezet en toen ging ie los.

                            Terug monteren was daarna niet al te moeilijk meer.

                            Weet nu gelijk wat me tewachten staat als ik een keer stofhoezen moet vervangen.

                            #18154872
                            turbo.d
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              24 June 2013

                              Nu kan ik over de weg zoeven zonder veel herrie 8)

                              #18154873
                              KadAstra-EF
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                24 July 2010

                                Netjes gedaan :thumb
                                Nu zie je maar weer dat als je zelf wat kan sleutelen, je heel veel geld kunt besparen :angel

                                Rik ;)

                                #18154874
                                turbo.d
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  24 June 2013

                                  Ja dat mag je stellen, maar het helpt wel als je gereedschap en een werkplaats heb.
                                  (heb ik niet, maar mocht dit samen met mijn schoonvader doen. )

                                  #18154875
                                  turbo.d
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    24 June 2013

                                    en toch weer een piep kleine update:

                                    de afstandsbediening in mijn sleutel werkte niet consequent. Hij had soms geen zin om wat te doen, soms zag ik dat het lampje lang bleef branden. Opnieuw aanmelden wilde dan nog wel eens helpen, maar dat vergat hij vaak genoeg, ook batterij vervangen was niet afdoende.

                                    Dus… Sleutel openen en eens kijken naar de aansluitingen van de batterij op het printplaatje. Ik zag dat er al eens aan gesoldeerd was en dat er beweging inzat. Slecht contact dus.

                                    spul uitelkaar gehaald, gaatjes geopend, opnieuw gesoldeerd (aan beide zijden van de print), aanmelden en… Nu lijkt hij weer consequent te werken. Dus weer klussie gedaan.

                                    En nieuw pedaal rubbers geplaatst.

                                    Wat staat er nu nog op de to-do list:

                                    – pookhoes vervangen
                                    – mat voetruimte bestuurders zijde
                                    – airco controleren & afvullen
                                    – lederen stuurwielhoes erom doen
                                    – lambda sonde vervangen
                                    – Van binnen lekker uitzuigen en uitsoppen
                                    – Van buiten compleet polijsten.

                                    Dus qua techniek is het nu bijna voorelkaar, maar de details blijven nog bestaan. :)

                                    gr
                                    Marcel

                                    #18154876
                                    turbo.d
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      24 June 2013

                                      Gister was het een prachtige dag; en ik vond het tijd om de audio spullen uit mij Astra-F te halen en hem klaar te maken voor de verkoop.
                                      Dus begonnen om alle dorpelstrippen los te halen en de kabels eruit te halen.

                                      Tijdens dit klussie vond ik het geen gek idee om de Astra-F eens goed te stofzuigen. Uiteindelijk resulteerde dit erin dat ik de auto van binnen en buiten compleet heb schoon gemaakt en opgepoetst.

                                      Daarom met gepaste trots hier een korte foto reportage die ik gemaakt heb van mijn trouwe kilometer vreter; de Astra-F Fresh:









                                      groeten
                                      Marcel

                                      #18154877
                                      astraTD
                                        Lid sinds:
                                        9 March 2009

                                        Bij jou was het lekker koel… Bij mij is de meter niet onder de 30 gekomen tot half 10 in de avond.

                                        Ziet er wel nog goed uit, op zijn wielkastje na.

                                        #18154878
                                        turbo.d
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          24 June 2013

                                          Haha, was heerlijk weer gister. Heb in de schaduw moeten poetsen :)
                                          En idd ‘s-avonds lekker stukkie gereden en foto’s gemaakt. Dat verdiende deze kilometer vreter.

                                        19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
                                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.