OPEL VECTRA-C bandenspanning icm boord computer

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum OPEL VECTRA-C bandenspanning icm boord computer

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17272767
    Opelmac
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 November 2014

      Beste Opel kenners,

      Ik heb (nog niet zo lang) een Opel-Vectra C met vanalles erop en eraan qua luxe….. (voorheen had ik een oldtimer, dus voor mij is het een luxe…. :-)
      Toen ik deze 2e hands kocht werd mij verteld dat dit de meest luxe uitvoering is van dit type in 2002 – bouwjaar: 05-09-2002.
      De bandenspanning aan de voorkant (ik weet het niet, maar mischien ook de achterkant) wordt geregeld door de boord computer (dit is mij verteld).

      Ik ben verder geen kenner van auto’s, maar…. de auto moest gekeurd worden.
      Na de keuring hebben ze de ventieldoppen verwijderd van de voorbanden, omdat deze vastzaten (en niet draaiden). Als je deze met geweld open draait, dan draaide je niet de dop los, maar draaide je de gehele ventiel van de band af). De ventieldoppen waren van een soort blinkend metaal. De ventieldoppen aan de achterwielen kan je wel gewoon losdraaien (standaard rubberen ventieldoppen). De ventieldoppen aan de voorkant kon je op de manier, zoals deze vastzaten aan de band, dus niet vullen met lucht. Volgens de (geen Opel) garage in Nijmegen die de keuring 22-06-2015 deed, dient de ventieldop altijd open te kunnen, zodat je de banden met lucht kan vullen, indien noodzakelijk.

      +/- 3 maanden voor de keuring heb ik ook een keer de banden opgepompt, en toen merkte ik ook dat ik de banden aan de voorkant niet kon oppompen. Het ventieldopje (licht metalen dop) kon ik niet losdraaien. De ventieldoppen zien er ongevoor zo uit (plaatje van google als ik zoek op “opel vectra-c ventieldoppen”:
      http://www.europeantuningshop.nl/banden-velgen-wielen-wieldoppen/wieldopjes?product_id=19749″ onclick=”window.open(this.href);return false; (alleen zijn deze dan van een volvo….)…

      Gisteren 14-07-2015 kreeg ik plots een (!) (uitroepteken signaal) op de boordcomputer van de auto toen ik naar huis reed.
      Vanochtend ben ik drect naar de opel dealer gereden en zij waren zo vriendelijk om te controleren wat er mis kon zijn (foutcode).
      Uit de foutcode blijkt dat de computer de bandenspanning (moet dus van de voorkant zijn) niet meer kan uitlezen…..
      De ventieldoppen welke voor de keuring op banden zaten aan de voorkant, waren dus “speciale” ventieldoppen lijkt mij, of hier zaten sensoren aan vast welke communiceerden met de boordcomputer…….

      Ik heb dus een aantal vragen, en informatie nodig, voordat ik dit probleem kan verhelpen (en evt. de garage die de keuring deed aansprakelijk kan stellen voor de kosten die gemaakt worden om dit te herstellen):

      1. bij de keuring moeten de ventieldoppen losgedraaid kunnen worden. Is dit waar?… want met de ventieldoppen die op de Opel zaten, kon dit niet. Als je deze met geweld zou losdraaien, dan draaide je de gehele ventiel kapot……
      2. zijn dit speciale ventieldoppen/banden, waarmee de computer communiceert (alleen aan de voorkant had ik deze ventieldoppen).
      3. kent iemand deze banden/ventieldoppen?… hoe werken ze, en kunnen deze standaard wel losgedraaid worden?

      Ik hoop dat iemand hier mij verder kan helpen, want ik heb nu een uitroepteken op de boord computer, welke voorheen niet aanwezig was.
      Bij voorbaat dank voor alle bruikbare informatie en tips!

      #18290619
      Timothydevisser
      Deelnemer
        Lid sinds:
        26 June 2014

        Het TPMS gedeelte zit niet in je dop maar zit aan de onderzijde van je ventiel.
        Zelf nog nooit van gehoord dat je bij keuring je ventieldopje los moet kunnen draaien…

        Klinkt als een vage garage..

        #18290620
        jraaf
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 January 2008

          De TPMS ventielen zijn één geheel. De onderkant/binnenkant van het ventiel wat op de velg en dus binnen de bant zit draagt de sensor en het deel wat uitsteekt is de vulslang en nippel/ventiel. In je tankdop hoort een speciaal adapter te zitten om ze los te draaien. In mijn beleving hebben ze je TPMS ventiel gesloopt..

          Kosten nieuw al gauw 150 euro ’t stuk. De VOD kan je de werking bevestigen. Voor de APK hoef je bij mijn weten niet je ventieldop los te kunnen draaien :wtf
          Ik zou terug gaan en claimen. Compromie kan zijn dat je zegt dat ze de programmeer actie van de VOD om de tpms uit te zetten betalen en er 4 nieuwe normale ventielen op zetten.

          Die functie gaat namelijk toch alleen maar ergernis geven in de warme zomer.

          Groet jraaf

          #18290621
          jraaf
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 January 2008

            Pica van het betreffende ventiel.
            2 moet er ook af om de band te kunnen vullen.

            Groet jraaf

            #18290622
            Deperik
            Deelnemer
              Lid sinds:
              16 November 2007

              Ik had zelf nummer 2 er helemaal niet meer op zitten, maar een “gewone” ventieldop.
              Bij mij gaf 1 sensor steeds storing dus na bandenwissel heb ik de sensoren vervangen voor gewone rubberen ventielen.
              Verder niks laten uitprogrammeren en ik krijg ook geen foutmeldingen. Ik rij een vectra C 2.2dti uit 2003.
              Later bij aanschaf van een zomerset ook meteen preventief de sensoren eruit gehaald. Bij beide setjes geen foutmeldingen.

              Als je dus nog sensoren zoekt ik heb er nog wel wat liggen voor een net prijsje.

              #18290623
              Opelmac
              Deelnemer
                Lid sinds:
                24 November 2014

                Allen dank voor de reakties, en dank voor de aanbieding van de sensoren. Ik heb ondertussen ook contact gehad met de VOD (ik neem aan dat dit staat voor Vectra-Opel-Dealer..) en zij geven aan (net als de garage die de ventieldoppen vervangen heeft) dat het lampje met het uitroepteken, direct een signaal zou moeten geven als er geen communicatie meer is met de sensoren….. Vraag is dan ook, waarom gaan er ruim 20 dagen overheen gaat voordat de computer een signaal hierover geeft? Wordt er om de x aantal kilometers een “check” gedaan mbt de bandenspanning of hoort dit continue gemonitored te worden?… Want eigenlijk geven beide dealers aan, dat er volgens hen direct een signaal gegegeven dient te worden, dat er geen communicatie meer is met de sensoren. Weet iemand waarom de foutmelding niet direct op de display aangegeven werd?….
                Het gaat om de volgende ! “uitroepteken” melding: http://sensorventiel-megastore.nl/opel-vectra-tpms-sensorventiel–223.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
                Dank!

                #18290624
                gwriemersma
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  17 December 2010

                  De uitdrukking VOD staat voor
                  Vriendelijke Opel Dealer.
                  Reactie op of je wel dan niet de doppen van je ventiel eraf zou moeten kunnen draaien bij de APK JA dit heeft te maken met het feit dat de bandenspanning gecontroleerd dient te worden
                  De reden waarom dat je die melding niet onmiddellijk krijgt kan ik je niet verder helpen
                  Verdenk toch één van je sensoren

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.