Opel Vectra C 2.2 issues sinds Oktober

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Opel Vectra C 2.2 issues sinds Oktober

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #18510160
    Vlaflipje
    Deelnemer
      Lid sinds:
      10 February 2023

      Goedemorgen,

      Ik ben in het bezig van een Opel Vectra C 2.2 uit 2002, en ondervind sinds afgelopen oktober steeds hetzelfde probleem, verlies van vermogen met optrekken, schokkerige en zwaar trillende auto bij stilstand, en uiteindelijk begint het motorlampje te knipperen. Ik heb inmiddels van alles geprobeerd maar het probleem blijft terug komen en weet niet zo goed wat ik nu nog kan doen, mochten mensen hier nog inzichten hebben hoor ik dat graag. Ik overweeg daarnaast om hem naar een opel specialist te brengen, als mensen een er een in de buurt van Amsterdam kennen hoor ik dat ook graag!

      Korte beschrijving:
      Probleem: Verlies van vermogen, problemen met optrekken, trillen van de auto bij lage toeren / stilstand. Issue is telkens terug gekomen na verschillende werkzaamheden/onderhoud. In totaal nu zo een 6x. Probleem verdwijnt ook telkens wanneer de auto een tijd niet heeft gereden, maar komt dan na een week weer terug.

      De auto heeft in totaal 155k Km gereden. Brandstoffilter, luchtfilter, oliefilter, en bougies zijn allemaal op 120k km vervangen (Minder dan 2 jaar geleden).

      Uitlees fouten: P0420 (katalysator), P0137 (lambda), P0131 (Lambda), P0300 (ontsteking meerdere cylinders)

      Verrichte werkzaamheden sinds begin oktober bij het eerste keer voorkomen van het probleem:

      – Eerste keer door ANWB na autopech laten controleren. Toen was er nog geen foutcode ingekomen en verdween het probleem ook toen de ANWB de auto weer startte. Auto daarna naar de garage gebracht en die konden ook niets vinden. Kleine standaard werkzaamheden verricht zoals motor spoelen etc.

      – Tweede keer (enkele weken later) toen het probleem zich voordeed kwam er wel een melding en ging het motor lampje aan. ANWB heeft toen compressie en bougies gechecked, daar was niets mee aan de hand. Daarna weer auto naar de garage gebracht en die hebben toen de katalysator helemaal leeg gehaald omdat ze zeiden dat deze verstopt was. Hier heeft de garage al aangegeven dat ze dachten dat het de katalysator was en dat deze in de toekomst vervangen moest worden

      – Derde keer (enkele weken later) weer hetzelfde probleem. Garage heeft toen de katalysator vervangen met als argument o.a. foutcodes en dat deze spent was. Daarnaast gaf de garage aan dat ze niet denken dat het de bobine was omdat ze anders problemen/vervuiling rondom de bougies etc. Hadden verwacht (ANWB man gaf aan dat hij mogelijk wel dacht dat het de bobine was)

      – Hierna is het nog eenmaal gebeurt – omdat de garage het probleem niet kon vinden en oplossen heb ik besloten toen zelf wat te zoeken. Ik heb hier toen de EGR klep en luchtinlaatklep eruit gehaald en schoon gemaakt, deze waren niet perse erg vervuild. Daarnaast heb ik ook de lambda sondes vervangen.

      – Na het vervangen van de lambda sondes dacht ik dat het probleem voorbij was en heb ik enkele weken kunnen rijden. Ik kreeg wel 2x een motor melding met de P0420 melding, maar dacht dat dit mogelijk was omdat de lambda sondes wat gevoelig waren. Naast de melding merkte ik verder niets aan de auto. Helaas kreeg ik de issue gister toch weer en trad hierbij dus weer het vermogen verlies en trillen op. Wanneer ik nu de foutcode uitlees zie ik niet meer de P0420 en lambda fouten, maar nog wel de P0300 fout.

      Inmiddels weet ik niet meer waar ik het moet zoeken, zou het dan toch de bobine zijn? Ik hoop dat mensen hier nog ideeen hebben. Zoals aangegeven wil ik de auto anders ook wel naar een specialist brengen, of denken mensen dat het geen zin meer heeft en ik de auto gewoon moet afschrijven? Hij is wel oud maar qua km totaal valt het nog mee naar mijn mening.

      Ik hoor het graag,

      Marv

      #18510282
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Z22YH? Dan hogedruk pomp stuk.

        #18510362
        liviu2004
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 April 2014

          2002? Kans dat is een z22se.

          na zo veel rommel onderdelen, die gaat echt moelijk, kom naar mijn niet!

          #18511217
          Stefan662
          Deelnemer
            Lid sinds:
            4 August 2012

            Originele lambda’s ?

            Met niet originele lambda’s wil het nog wel eens mis gaan.

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.