Opel uit Belgie van 2001 zonder kenteken: Keurings-, BTW- & BPM-vereisten?

Forumindex Forums Overige APK & RDW Opel uit Belgie van 2001 zonder kenteken: Keurings-, BTW- & BPM-vereisten?

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #18371924
    DeeJay74
    Deelnemer
      Lid sinds:
      30 October 2012

      Goedendag,

      Een garage uit Belgie heeft een Opel te koop staan met slechts 8500 km die nog nooit op kenteken is gezet (uitsluitend gereden met handelaarsplaten) en is gefactureerd als nieuw voertuig in 2001.
      Ik heb interesse in deze auto, maar zit met wat specifieke vragen over de keuring, BTW & BPM aangezien de auto dus nooit op kenteken gezet is.
      Helaas kom ik via de RDW & Belastingdienst niet veel verder voor deze specifieke situatie.

      Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk of deze auto wordt beschouwd als een auto uit 2001 (bouwjaar) of 2020 (datum eerste toelating) qua vereisten & belastingen?
      Heeft iemand hier ervaring mee?

      Details:
      CVO
      Ik kan een Certificaat van Overeenstemming (CVO) als ‘geboortebewijs’ van de auto krijgen, om aan te tonen dat het voertuig voldoet aan de gestelde toelatingseisen.
      Vraag is of de RDW qua keuringseisen uitgaat van de datum 1e toelating of het bouwjaar?

      BTW
      Volgens de Belastingdienst is voor de BTW een voertuig nieuw of bijna nieuw als deze niet langer dan 6 maanden geleden voor het eerst in gebruik is genomen of niet meer dan 6.000 km heeft gereden.
      Vraag is of deze auto als nieuw wordt beschouwd of is vrijgesteld van BTW?

      BPM
      Volgens de Belastingdienst mag ik rekenen met het tarief van elk jaar waarin de auto een kenteken had, maar dat heeft deze auto dus nog niet, waarbij ik ook niet weet of ik gebruik kan maken van de afschrijvingskorting.
      Vraag is of ik het lage tarief uit 2001 (op basis van catalogusprijs) mag gebruiken of het hoge tarief uit 2020 (op basis van C02-uitstoot)?

      Kan iemand mij meer duidelijk geven, ik wil graag na eventuele aankoop van deze auto niet voor onverwachte verrassingen komen te staan.

      Alvast bedankt!!!

      Met vriendelijke groeten,

      Dirk-Jan van Dieren
      Opel Calibra V6 DTM

       

       

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.