Opel Rekord "C" 1900Luxe Car-A-Van 1967 (5drs)

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Opel Rekord "C" 1900Luxe Car-A-Van 1967 (5drs)

13 berichten aan het bekijken - 51 tot 63 (van in totaal 63)
  • Auteur
    Berichten
  • #18359371
    pjotter
    Deelnemer
      Lid sinds:
      21 November 2013

      [quote quote=18359311]

      Ik durf zo niet te zeggen wat waarbij hoort, fotos zijn wat onduidelijk en er is her en der wat gefabriekt aan de kabelboom. Waar kom je ergens vandaan? Heb zelf ook een rekord C mischien kan ik eens langskomen. Ik heb ook draadschema van een rekord c als je wil.

      Dank voor je aanbod! Ik woon vlak bij Oldenzaal nu, maar denk dat dit best een eindje uit de buurt is, niet? Kunnen we niet online of via deze weg e.e.a. uitwisselen qua informatie? Elektrische schema’s ben ik bijvoorbeeld best wel een fan van, ik denk dat ik ze na een beetje oefenen wel kan lezen, mits er een legenda bij zit.[/quote]

      https://imgur.com/okA2htX

      https://imgur.com/aYD6gES

      #18359398
      Car-A-Van
      Deelnemer
        Lid sinds:
        4 December 2011

        Ah, thanks!
        Dat ziet eruit als hoekige spaghetti, maar ik doe mijn best!
        :good:

        #18359516
        Arv
        Deelnemer
          Lid sinds:
          27 October 2006

          [quote quote=18359273]Ik heb geen idee, wat er precies bij elkaar hoort, wellicht kan iemand me hier op weg helpen? Dit is een overzichtsfoto, hieronder:   Dan opvolgende, welke bij elkaar horen? Maar waar horen ze op aangesloten te zijn? Hieronder volgt iets van de ruitensproeier-motor of heb ik dat mis? \

          Blauw zit bij mij ook los, zou ik ook wel willen weten waar die voor is.

          Rood gaat bij mij naar de achteruitrijschakelaar op de versnellingsbak.

           

          Deze moeten zo te zien op de achteruitrijschakelaar van de versnellingsbak komen.

           

          Ik weet even niet meer precies of dit een relais is en waar het voor dient noch waar het op aangesloten dient te worden?

          Volgens mij is dit je spanningsregelaar. Ik heb deze eraf gegooid toen ik een nieuwer type dynamo installeerde, daar zit de regelaar ingebouwd. Het is lastig te zien op de foto dus ik kan zo niet precies zeggen waar de draden heen moeten. Waarschijnlijk zijn er een aantal voor je dynamo bedoeld.

           

          Hieronder is wellicht een condensator voor de stroomverdeler? Echter zit er ook eentje aan het eerder genoemde ‘relais’ aangesloten?

          Dit is een condensator ter ontstoring van je dynamo of stroomverdeler denk ik. Dit voorkomt storende tikkende of gierende geluiden via je radio. Moderne radio’s hebben dit meestal niet meer nodig.

           

          Bovenstaande 2 foto’s is duidelijk te zien dat er geknoeid is met de draden. Dit maakt het lastiger om te zeggen waar de kabels op moeten.

           

          Een dik stekkerblok met drie verschillende lengtes zwarte kabels hieronder:

          2 van deze kabels zijn voor de startmotor geloof ik en de andere is voor je koelwatertemp sensor. Kan je het best opzoeken dmv de kleuren te bekijken voor de 3 weg stekker.

           

          Vergeef me, het is zeker tien jaar geleden dat ik ooit iets heb gedaan met auto elektronica en ben er ook een beetje huiverig voor. Edit: ik zie dat er ook iets mis is gegaan met de foto’s… ik ga dit even proberen recht te zetten… Als het goed is werken alle foto’s nu naar behoren.[/quote]

           

          De bedrading is ook nooit mijn favoriete klus geweest maar hoort er helaas bij. Met wat geduld en een goed schema moet het zeker lukken! Kijk goed naar de kleuren van de kabels en vergelijk dat met het schema. Ook de lengte van de kabels geeft vaak al een indicatie aan waar deze wel of juist niet op moet.

          Ik heb je project net weer ff helemaal door gebladerd, is erg leuk. Ik heb een 3-deurs Caravan en die gaat ook niet meer weg. Superfijne auto’s zijn het met veel laadruimte.

          #18359541
          pjotter
          Deelnemer
            Lid sinds:
            21 November 2013

            https://sowirdsgemacht.com/band42/Opel-Rekord.html#!1Hierbij nog een link voor een online werkplaatshandboek van een rekord C bouwjaar 1966-1972

            https://sowirdsgemacht.com/band42/Opel-Rekord.html#!1

            #18367790
            Car-A-Van
            Deelnemer
              Lid sinds:
              4 December 2011

              UPDATE 2019
              Afgelopen jaar geen tijd gehad voor de auto.
              Ik ben halverwege december in elkaar gezakt.
              Daarom meer tijd besteed aan mijn gezondheid dan aan de auto.
              Nu gaat het alweer de betere kant op, dus pogingen om de auto de weg op te krijgen gaan door.
              Wat ik nog moet doen:
              – Karosserie schoonmaken en ontdoen van dikke lagen stof
              – afspraak maken voor de kabelboom (medio september/oktober klaar)
              – Dinitrol afspraak voor volledige behandeling (medio oktober)
              – rest van de opbouw en daar heb ik waarschijnlijk veel hulp bij nodig, gezien ik zelf niet veel meer weet/kan, mijn lichaam werkt niet echt mee.

              Tot zover de update.
              Dank voor het begrip.

              #18402961
              Car-A-Van
              Deelnemer
                Lid sinds:
                4 December 2011

                UPDATE 2020
                Zo, we zijn weer een jaartje verder.
                Ik ben nog steeds ziek, en wordt ook niet meer beter is nu de prognose.
                Enfin, we gaan doorrrr, totdat het niet meer gaat, maar de Opel ga ik nog proberen af te krijgen!
                Da’s dan gelijk m’n levenswerk.

                Vorig jaar zou de kabelboom gedaan worden en die zou in september/oktober klaar zijn, echter heeft dat ene bedrijf in midden nederland me 3x laten zitten met afspraken die niet werden nagekomen, dus heb ik gezocht naar een andere, wat dichter in de buurt.
                Dit was helemaal een vage gast, werkte niet eens met een agenda en ondanks dat ze een vakmens was, kon je hier ook organisatorisch gezien, totaal geen afspraken mee maken, want dat kwamen ze gewoon niet na.
                Iedere keer weer laten wachten, vergeten, geen tijd, smoesjes dat de band lek was van de aanhanger, bedrijfswagen stond voor onderhoud ergens, etc.
                Helemaal klaar mee, meer dan anderhalf jaar gewacht op antwoord, en toen vond ik iemand die vlak in de buurt zat en die het wel kon doen.
                We zien nog wel, maar afspraak was dat het begin 2020 klaar was, dat gaan we binnenkort meemaken.

                Ondertussen ben ik nog bezig met:
                – Bodem opnieuw kaal halen en opnieuw in de kit/sputtercoating.
                – Karrosserie is reeds geheel schoongemaakt
                – Dinitrol behandeling heb ik laten zitten, heb de wagen nu deels zelf in de Mike Sander’s Fett gezet. Kokers etc. gedaan, daarna het overige.

                Nadat de nieuwe kabelboom is geplaatst, zal ik even een foto bijsluiten, werkzaamheden nadien zijn als volgt gepland:
                – Remmerij in orde maken (geheel opnieuw)
                – Auto aan het lopen maken (motor geheel afbouwen met randapparatuur)
                – Aandrijfas reviseren en plaatsen
                – Bekleding vernieuwen: Hemel + vloer (ev. wielkasten bekleding) / Alles wat nog ‘goed’ is na 50 jaar houdt ik origineel.
                – Raammechanismes installatie wilde ik laten uitbesteden (wie kan me helpen; ik betaal uiteraard!)
                – Installatie overige delen: verlichting, lijstjes, etc.

                Zijn er mensen die wellicht kunnen helpen bij het vinden of tips hebben voor de rubber-delen die ik nog zoek of die verstand hebben van/ of ervaringen hebben met bekleding/bekleders of auto-stoffeerders?
                Ik kan nu eigenlijk alle hulp wel gebruiken, ook al is het enkel tips online, alles is welkom!
                Wie wil langskomen op locatie; even bellen met: nul zes – drie nul acht zeven vier acht zeven vijf.

                 

                Groeten en alvast dank!

                #18403037
                Car-A-Van
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  4 December 2011

                  Plaatjes bij de praatjes:

                  Opel-Forum-29-12-20<br/><br/>
                  Opel-Forum-29-12-2020-2<br/><br/>

                  #18435390
                  Car-A-Van
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    4 December 2011

                    Nou, meer dan een half jaar verder is de kabelboom nog steeds niet klaar.
                    Ik had de auto begin januari 2021 bij Wiefferink Motorsport achtergelaten op dat deze een maand later (1 februari) klaar zou zijn.
                    Vervolgens heeft hij een maand uitstel gevraagd, en daar ging ik akkoord mee, kan gebeuren. Meerprijs wilde ik ook nog wel betalen.
                    Anderhalf maand later kon ik hem ophalen met dat het project klaar was, echter bij ophalen was de auto nog steeds (duidelijk) niet af.
                    Dashboard zat er niet in, het was 1 grote teringbende in de auto, stukjes afval & draad lag overal, vieze zooi in de auto achtergelaten (ik had hem schoon en leeg aangeleverd!), sommige dingen waren niet afgemaakt, er lag onbekende olie-soort op het dak gelekt (auto stond al in de nieuwe lak!), ze hadden het dashboard gemold, en het was gewoon ellende.
                    Grappig, (maar pijnlijk beeld van niveau personeel), was bij aflevering;
                    Citaat van zijn personeelslid (blijkbaar gewoon een beunhaas die hij had ingehuurd, want stond niet eens op de personeelslijst) die eraan had gewerkt;
                    “Hier ligt een draadboompje, waar hij van is weten we niet, maar ik heb hem maar nagemaakt (female-stekkers aan 1 kant en aan de andere kant afgeknipte draden in een krimpkous over de gehele lengte) en in de auto gelegd, dan kunt u zelf kijken waar deze moet worden aangesloten.”
                    Ik dacht ‘daar betaal ik nou juist jóu toch voor om dat te doen?’
                    – het bleek het draadboompje van de achteruitrij-licht schakelaar op de versnellingsbak te zijn, die ook nog op de juiste plek in de auto zat, toen ik hem daarheen bracht.
                    – het blokje dat op het binnenscherm origineel zit, hadden ze onder het dashboard uit laten bungelen, ‘weet niet wat dat doet’.

                    Bij aflevering, vertelde de eigenaar er trots bij dat er helemaal niets getest was, “omdat het toch nieuwe draden zijn?”, mijn mond viel van verbazing open en voordat ik zou betalen heb ik het zo geregeld dat ik de wagen z.s.m. naar mijn opslag terug kon meenemen (bedrijfsleider onwetend dat ik de wagen eigenlijk als pressiemiddel wilde meenemen in volgende onderhandelingen) en dan later wel cash zou betalen en hij de factuur voor het restauratie-boek zou opsturen.

                    Na verdere inspectie ’thuis’ (het zag er echt niet uit!) heb ik ze nog even uitgenodigd bij de auto om hun kant van het verhaal te kunnen doen en ze de kans gegund om het af te maken in mijn privé-werkplaats met hefbrug en gereedschap die ik gehuurd had en die zat 250meter naast hun bedrijf.
                    Omdat ik het niet vertrouwde, mochten ze het daar afmaken, in mijn beheer, omdat ik zijn personeel niet vertrouwde (zij hadden ten eerste niet de goede instructies gekregen van de eigenaar en hij liet ze werkelijk ‘zwemmen’ in het plan en waren bovendien onervaren, ondanks dat ik ze alle onderdelen en handboeken erbij had gedaan en duidelijke instructies had gegeven, wisten ze niet wat ze aan het doen waren!) en tevens wilde ik er toezicht op de arbeid kunnen houden, koffie en lunch zou ik allemaal regelen, hoewel dit niet eens nodig zou zijn, maar dat had ik er wel voor over…
                    Daar ging hij niet mee akkoord. Logisch, maar je moet bedrijven een tweede kans gunnen, gerechtelijk gezien stond ik op een sterk fundament, ik was reeds bij het juridisch loket geweest, ik had alles zwart op wit, namelijk iedere mondelingen afspraak had ik met hem vastgelegd in een email met bevestigingen van zijn kant. (Mondelinge afspraken dus altijd vastleggen, jongens!)

                    Daarna heb ik even de gemoederen laten bedaren voor een paar weken, gezien het hier om een bedrag van 2000 euro gaat!
                    Ondertussen heb ik alles nog eens heel goed nagekeken en kwam tot bijzondere ontdekkingen;
                    – draden onder het dashboard waar spanning op stond en massa draden, lagen met bloot koper, bij elkaar, niet eens afgetaped = kortsluiting!
                    – er liepen 2 ‘john doe’ draden in de kabelboom door de dakstijlen, in dezelfde kleur als de draden naar de achterlichten, wat dus verwarrend kan werken en ook deed, want;
                    * de draad van de achteruitrijdt-lichten liep van vóór (de zekeringkast) naar achteren in wit, maar stopte 1 meter voor de achterlichten en was wederom niet afgedopt, maar gewoon terug-gelust met bloot koper.
                    * de draad die uit de achterlichten kwam (ook in wit), liep naar voren, maar stopte een kleine halve meter vóór de zekeringkast en was ook met bloot koper te vinden bij de andere ‘john-doe’-kabels met spanning erop en bloot koper…
                    – de (massa?)draad die van de dashboardstekker naar het rood-zwarte draadje op de rempedaal-schakelaar zit, was ook gewoon bloot koper bij de andere ‘john-doe’ draden uitgekomen en dus te kort afgeknipt.
                    – de spanningsregelaar was zo aangesloten dat dit gegarandeerd uit zou lopen op brand.
                    – de startmotor was niet eens aangesloten.
                    – sensoren op het blok waren niet aangesloten.
                    – carb liep een draad naar stationairsproeier – niet aangesloten.
                    – alle massadraden en schakeldraden van de binnenverlichting liepen niet door de A-stijlen of waren niet aangesloten.
                    – er waren onder het dashboard ‘uit het zicht’ ineens van die AC-tion stekkertjes gebruikt, deze kon je er zo aftrekken.
                    – slecht soldeerwerk, afgesproken was om de verbindingen onder het dashboard te gaan klemmen zoals ze dat tegenwoordig doen en er bij die stekker op het dashboard een nieuwe tweedehandse stekker bij Romijn te bestellen en deze in de koperen stekkers opnieuw te solderen en in te prikken in de huls. Nu heeft hij NIETS overlegd en is het 1 grote lompe harde klomp met soldeer die niet meer te vormen was, van 15cm lang, 5cm van de stekker af.
                    – claxonettes waren niet juist aangesloten.
                    – kabelboom was in het front niet doorgevoerd, en doorvoerrubbers en massakabels motor/accu waren niet aanwezig.
                    – veel massa-problemen (draden verkeerd aangesloten en werden warm eenmaal op de accu met zelfgekochte nieuwe massa-kabels+klemmen)
                    – kleuren zomaar veranderd… ‘waren niet meer verkrijgbaar’, blijkbaar nooit gehoord van de pinstripe-truc, zoals dat vroeger ook gebeurde, tegenwoordig haal je dan gewoon een Motolow-stift met enamel-verf à 1,50 euro.
                    – dashboard was niet terug aangesloten en de stuurkolom hebben ze verneukt terug gezet. interne delen hebben ze geprobeerd eruit te halen, ivm de schakelaars, maar alles weer half terug geplaatst, echt heel kut en totaal niet overlegd ook niet verteld dat ze dat geprobeerd hadden, prutsers.
                    – originele kabelboom is niets meer van over, compleet kapot geknipt…
                    – originele kabeldoorvoerrubbers hebben ze allemaal kapotgeknipt (of kwijtgeraakt) en ze zeiden dat het normaal was dat deze allemaal tegenwoordig in nieuwe auto’s met secondenlijm in helften aan elkaar werden gelijmd… :scratch: niet wetende dat dit dus spuitgietranden zijn van de mal… wat een eikel. :wacko:
                    – en dan de collateral damage zoals krasjes in de nieuwe lak, etc. maar daar ga ik het niet meer over hebben, heb de zaak afgekocht en voor de goede orde hem een beetje geld gedaan (meer dan genoeg) voor het beunwerk, dat ik helemaal opnieuw moet doen.

                    Hij heeft mazzel dat ik ouder en wijzer ben geworden, (en mijn lichaam kapotter is) tien jaar geleden had ik hem de glazen pui van zijn bedrijf eruit gereden met m’n truck, zo pissig was ik… toen ik de zooi zag in mijn Rekord en de factuur die hij stuurde van 2k!

                    En nu achteraf, haha, hoor je van mensen om je heen dat ze ook eigenlijk liever niet meer naar deze zaak gaan, omdat hij discutabel personeel heeft of nalatig is in het werk dat wordt afgeleverd…
                    Terwijl ze een half jaar ervoor de zaak nog aan je hebben voorgesteld, ‘omdat hij ook Porsches restaureert’. Mensen… Ongelooflijke prutser is het.

                    Maar nu dus toch maar gewoon m’n verlies genomen en ga het zelf afmaken, ken de kabelboom nu toch al uit de kop. En dat met mijn NAH-afwijking.

                    Dus dat horen jullie dan later wel weer. Echt álles moet ik zelf doen, restauratie bedrijven naaien je waar je bij staat, ik wordt er helemaal gestoord van.
                    Zelfs de gast die het blok erin heeft gezet, simpele klus zou je zeggen toch? Zat er gewoon scheef in.
                    Citaat van deze monteur;
                    “de bout van de dynamo-steun zit alleen wel tegen de motorsteun aan, dus vindt je het goed als ik een stuk van de bout-kop afslijp?”
                    Ik:
                    “denk je dat ze dit origineel ook deden bij de auto in de fabriek? Als je in het handboek had gekeken, dan had je gezien dat beide motorsteunen verschillen van elkaar en als je onder de auto ligt en ervoor staat, dan zie je dat de transmissie-tunnel t.o.v. van het blok uit het lood staat, misschien is dat een teken dat je de steunen moet veranderen?”
                    Monteur heeft dit na enig aandringen van mij toch gedaan, en… BLIJKBAAR HAD IK GELIJK!

                    Oh, echt… Ik betaal die mensen… Ze denken dat je gek bent omdat je een lelijke baard hebt, maar ik ben niet zo gek dan als ik eruit zie.

                    Wordt vervolgd…

                    #18438883
                    Car-A-Van
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      4 December 2011

                      Hallo,

                      Inmiddels verder met de auto gegaan en de kabelboom qua verlichting klopt nu grotendeels wel.
                      We gaan er nog mee verder.
                      Nog even testen of startmotor, dashboard, sensoren, e.d. ook nog willen functioneren.
                      Kabelboom helemaal aftesten en doormeten en dan kunnen we verder.

                      Ik zoek voor de achterlichten van mijn stationwagon nog wel de afdichtrubbers, dus als iemand me daarmee verder kan helpen?

                       

                      Voor de foto’s:

                      [img][/img]

                       

                      Verder denk ik dat dit topic een beetje dood is, niemand reageert nog, is het forum ook een beetje dood of moet ik juist actiever worden?
                      Anders blijf ik gewoon lekker een beetje spammen hier, ook al leest niemand het…

                      Als het in dit tempo een beetje doorgaat, dan kan ik over 2 jaar ga weer meedoen aan meetings, dan kun je hem in het echt gaan bewonderen, hopelijk.

                       

                      Groetjes!

                      #18440277
                      jethro
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 February 2008

                        Helaas is het niet meer zo druk als vroeger, nu zit men ook op gezichtboek en dat is niet zo …………….    vul maar in.

                        #18481063
                        Car-A-Van
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          4 December 2011

                          Facebook is de hel. Kutprogramma is dat zeg…

                          Ik heb de rekord qua elektriek helemaal klaar.
                          Nu alleen nog opbouwen.

                          Ben nu met de raammechanismes bezig.

                          Jammer dat het forum doodbloed, maar mensen komen wel weer, zodra ze er eenmaal achter komen dat facebook gewoon een kutprogramma is. ;)

                          #18481112
                          gwriemersma
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            17 December 2010

                            <p style=”text-align: left;”>Ik ben het met je eens zins die Facebook 🙊zooi kom ikzelf ook weinig op het forum zoals je zegt het  lijkt dood te bloeden</p>
                            Een mooi project hoor die caravan van je succes met het afbouwen :good:

                            #18502497
                            Arv
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              27 October 2006

                              Forum hier is idd veel rustiger dan vroeger, ik kijk er elke paar maanden een keer na. Jouw project blijft leuk om de updates van te volgen!

                               

                            13 berichten aan het bekijken - 51 tot 63 (van in totaal 63)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.