Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Opel Rekord A (1965) Start opknappen
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 29 december 2022om 19:56 door Bas777.
-
AuteurBerichten
-
25 januari 2020 om 09:18 #18371884
Hallo allemaal,
Ik ben Bas en Zeijl en heb een half jaar geleden een Opel Rekord gekocht. Dit barrel heeft veel stil gestaan en beschikt nog over zijn originele kleur. Ik heb in de schuur van mijn vader een werktafel gemaakt en een twee kolom-hefbrug laten plaatsen. Nu kan het project beginnen! Ik heb vroeger wel aan brommers gesleuteld maar nog niet aan auto’s. Nu vroeg ik me af, waar je het beste kan beginnen met opkappen.
Hoofd Gebreken auto: Gehele remsysteem, Banden, uitlaat en veel roest aan de onderkant en dorpels van de auto.
Mijn visie: Dit jaar rijdend maken, waarbij de remmen en verlichting werken. Dus de dingen die noodzakelijk zijn om de auto gekeurd te krijgen. Daarnaast de onderkant en andere delen van de auto schuren/schoonmaken en in een goedje zetten voor roestpreventie. Daarbij zal ik ook het één en ander gaan lassen.
Mijn plan was om te beginnen met aan de onderkant van de auto het roest weg te halen. Nu vroeg ik me af, is dit handig om dit met een zandstraalketel of staalborstel op een slijpschijf te doen? Met een zandstraalketel kan je wel bij elk plekje dacht ik, maar weet niet wat gebruikelijk en handig is.
Ik graag horen wat jullie erover denken, alvast bedankt
9 februari 2020 om 23:19 #18372298Mwa, zo’n barrel is het toch ook weer niet. Is inmiddels 55 jaar oud dus dan mag het ook wel een roestrandje hebben.
Toevallig vorig jaar met zo’n apparaat bezig geweest, en een paar tips:
1. regel ergens schijfremmen en klauwen, die voorste trommels zijn een dramma om af te stellen
2. blokje uit elkaar halen en alles bij langs gaan. Pakkingsetjes zijn wel bij opel classic parts te krijgen, regel ook gelijk een revisieset voor de brandstofpomp.
3. Bestel ook gelijk alle nylon bussen van de stuurversnellingkogels, met name die bij de bak zelf. Als die met een rubber slang oid is opgepiept schiet ie er gegarandeerd weer uit en dan sta je stil.
4. werkplaatshandboek regelen, ik heb er veel aan gehad iig
5. check je benzinetank op rotterij. Ik heb he kunnen fixen met tin en veel geduld. TANK VULLEN MET WATER, LEEGGOOIEN EN PAAR DAGEN LATEN LUCHTEN!!!
Het is geen bijzonder moeilijke auto, maar wil je het goed doen dan ben je wel even bezig.
Wat voor uitvoering is het? 1500 of 1700 en 3 of 4 bak?
En het is zeker de moeite waard! Snel is het niet, maar het is supergaaf om in zo’n opel rond te hobbelen.
25 februari 2020 om 19:57 #18372695Zo, leuk project :praying: :praying: :praying:
Met betrekking tot het kaal maken lijkt mij stralen het mooiste en snelste, houdt er wel rekening mee dat al het straal grit/zand ook bij lastig te komen plekken verwijderd dient te worden.
Zand houdt vocht beter vast dan staal en zorgt ervoor dat roest vroegtijdig weer terug komt.
13 maart 2020 om 23:06 #18373118Sorry voor de laten reactie, project ligt nog een beetje stil,
Deze adviezen kan ik goed gebruiken, bedankt gasten. Ik ga voor zandstralen, waarbij ik het na af loop goed schoon blaas met perslucht van de compressor om de zandkorrels te verwijderen.
1. Ik twijfel of ik voor schijfremmen ga, vindt het wel mooi als de auto zoveel mogelijk origineel is, maar zal me is inlezen hoe het afgesteld wordt.
2. Zal de remschoenen, remleiding en overig rem-onderdelen even loshalen, schoonmaken en weer monteren.
3-5. Goede tips, werkplaatshandboek is al goed van pas gekomen, inderdaad super handig.
Het is een 4 bak, maar kon niet vinden op de motor of het een 1500 of 1700 cc was. Misschien dat jullie uit de afbeeldingen kunnen halen of het een 1500 0f 1700 cc is, of weten waar je het anders aan kan zien.
27 maart 2020 om 19:14 #18373449Die 15 aan het begin van de motorcode geeft aan dat het een 1500 is. Vierbakje is leuk :) maakt ie wat minder toeren.
De insteek om het origineel te laten is zeer verstandig, en kan je melden dat schijfremmen een originele optie was in 1965. Zijn b kadett klauwen en schijven + naven en moet wel ergens te vinden zijn.
Vriend van mij had ook trommels voorop zijn a rekord en ondanks revisie schoot dat ding soms spontaan naar links of rechts bij aanremmen. Best wel link.
Nadat ik bij hem naven plus schijven en klauwen op had gezet vond ie hem zo relaxed dat ie de rekord voor woon werk gebruikt.
Maargoed, je hebt eerst nog zat andere klusjes dus suc6! :happy02: the
27 maart 2020 om 22:39 #18373457Hee Bas!
Leuk project heb je!
Ik heb anderhalf jaar geleden mijn Opel Rekord D op gelapt en hem een nieuwe jas gegeven. Wat ik je kan aanraden is gewoon lekker eraan gaan knutselen maar wel genoeg foto’s ervan maken hoe iets zat zodat je het naderhand als je het even niet meer weet terug kan zoeken hoe het zat.
Ik heb zelf ook zo mijn hobby werkplaats en ik vond en vind het nog steeds erg leuk om zo’n oudje rijdend op de weg te houden. Het is toch een beetje het cultureel auto erfgoed wat er nog is in Nederland.
Succes met jouw Opel !
29 december 2022 om 19:56 #18501542<p style=”text-align: left;”>Hoi allemaal,</p>
<p style=”text-align: left;”>Ik zal even een update plaatsen na 2 5 jaar . Nog bedankt voor de reacties! Ik heb toch besloten om voor de remtrommels te gaan. Alles van de remmen laten reviseren. We gaan nog kijken hoe het afstellen en rijden gaat.</p>
<p style=”text-align: left;”>De onderkant van de auto is gedeeltelijk kaal geschuurd met een staalborstel op een slijpschijf. Vervolgens met zandstralen de rest gestraald. Wat laswerk verricht aan de onderkant en zijkant van de auto. Er nieuwe dorpels in laten lassen door een maat van mij. Ik zou het zelf niet nog een keer zandstralen, omdat zandstralen zonder afzuiging in een zelfgemaakte cabine nog al benauwd is. Tevens moet steeds je steeds het zand weer opvegen, filteren en weer in de ketel doen. Dus beter laten doen, of alleen schuren met een staalborstel op een slijpschijf.</p>
Daarna als onderlaag noverox er opgesmeerd met een bodycoating eroverheen. Na het aanbrengen van de noverox de randen nog even dicht gekit.
De dorpels geplamuurd en geverft in dezelfde kleur als de auto. De kleur laten uitlezen bij een verfwinkel. Dat doen ze aan de hand van bijvoorbeeld de benzineklep die je makkelijk loshaalt van je de auto. Moet zeggen de kleur komt aardig overeen, maar is nooit 100% hetzelfde natuurlijk. Denk iets van 90 a 95%. Bij het verfen wel primer gebruikt voor goed hechting en blanke lak als beschermlaag. Bij aangebrachte verf naar de oude verflaag is de overgang qua dikte natuurlijk ook niet optimaal
Ben nu het onderstel er weer op aan het zetten. De bladveren en achteras + cardanas zijn nog roestig. Het zelfde geld voor de ankerplaten en remtrommels. Waarmee zou ik deze in kunnen smeren, zonder dat ik het roest hoef te verwijderen. Zodat ze toch bestendig zijn tegen roesten. Is lijnolie wat? De remmerij kan nog wel is heet worden, wat kan ik er dan op smeren als vervanger van lijnolie? Een bepaald soort verf?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.